Vad har du för utrustning till din häst?

E

Em_E_liE

Precis som överskriften "beskriver", så undrar jag vad du har för utrustning till din häst!?

Nu menar jag inte att ni måste skriva upp allting i utrustningsväg, om ni inte har väldigt lite utrustning, och bara det nödvändigaste ungefär. Utan jag tänkte lite mer på träns, sadel, benskydd (äv. benlindor), bett osv.

Många har otroligt dyr utrustning, men har även mycket utav varje, flera träns, många dyra benskydd och fera olika bett som är av fins märken osv.

Har ni dyr ("märkes")utrustning, eller vad har ni för något?

Hur många träns har ni, och vad har ni till vardags och vad har ni som lite finare?

Benskydden då. Har ni finskydd och andra som "slit och släng" eller samma?

Vad anser ni är dyr utrustning och vad är ni villiga att betala för ..... (det ni vill ha)? Vad är rimligt för er?

Hur har ni råd? Jobbar ni massor? Betalar föräldrarna? Eller fixar ni det galant bara sådär ändå?

:rofl:

Sv: Vad har du för utrustning till din häst?

Det jag har lagt mest pengar på är sadeln, det är så viktigt att den ligger rätt! Dock så kom jag undan billigare eftersom jag köpte den begagnad!
Jag har en County WB.

Träns har jag två stycken, båda köpta på Hööks och de ligger väl någonstans i deras mellanpriser i inköp. Jag tycker att de fungerar bra och är helt okej i lädret för det priset, dock har jag ju själv klämt på dem innan jag köpte dom då jag köpte dom i butik och inte via postorder.

Benskydd har jag dels senskydd köpta på Horze och dels dressyrskydd inköpta från Jacson. Senskydden är nog lite mer slit och släng och de används rätt mycket nu när det är så geggigt ute.

Lindor har jag flera uppsättningar och där är nog de flesta ifrån Hööks och Horze, däremot har jag paddar ifrån Mia RS.

Angående täcken så har jag täcken från Hööks, Hansbo och HW. Och efter att ha köpt mitt HW så inser jag att min häst kommer inte att få täcken av något annat märke än HW i framtiden. Perfekt passform och håller tätt och varmt.

Ridtäcken har jag några stycken också och där har jag både från Mia RS, Hööks och Horze. Jag tycker att alla ligger bra på min häst.

Jag har ingen direkt jättedyr utrustning. Min sadel (Windsor) köpte jag begagnad men i fint skick, inte dyr men passar hästen bra så jag är nöjd.
Har träns från Hööks, och har då lyckats få väldigt mjuka och bra varianter som tur är. Tror dom har kostar runt 4-500kr.
Har senskydd och bakbensskydd från Catago som jag fullkomligt älskar :D börjes billiga strykkappor som hållt sig hela och fräscha i flera år finns också, samt ett antal globus-boots.
Har väldigt blandade täcken. Allt från Börjes Orkanvintertäcke, till Hööks dyrare TM-regn och Amigotäcken. I fortsättningen blir det mer av Amigo och andra HW-täcken helt klart. Men nu kommer det in en tvååring i stallet som säkert ska förstöra mina täcken så då får det bli slit och släng av de billigare :p
stallbandage och vaddstycken köper jag alltid från travshopen (har travhäst också), överlägsen kvalitet.

Precis som överskriften "beskriver", så undrar jag vad du har för utrustning till din häst!?

Nu menar jag inte att ni måste skriva upp allting i utrustningsväg, om ni inte har väldigt lite utrustning, och bara det nödvändigaste ungefär. Utan jag tänkte lite mer på träns, sadel, benskydd (äv. benlindor), bett osv.

Många har otroligt dyr utrustning, men har även mycket utav varje, flera träns, många dyra benskydd och fera olika bett som är av fins märken osv.

Hur många träns har ni, och vad har ni till vardags och vad har ni som lite finare?

Vad anser ni är dyr utrustning och vad är ni villiga att betala för ..... (det ni vill ha)? Vad är rimligt för er?

Hur har ni råd? Jobbar ni massor? Betalar föräldrarna? Eller fixar ni det galant bara sådär ändå?

:rofl:

Jag föredrar märkesutrustning helt enkelt för att jag är så kräsen. Det värsta jag vet är att dagligen störa mig på att lädret är stelt/torrt/ojmänt/matt, kardborren på skydden ojämn/sladdrig mm. De grejer jag helst lägger en del pengar på är utetäcken, benskydd och läder. Sadlar är ett kapitel för sig, där ska sadeln passa sen är jag inte så kräsen faktiskt, bara den är bra för hästen!

Jag har inte "fingrejer" och "hemmagrejer" förutom på schbraksidan. Jag byter ofta schbrak varje ridtur och har en hel hög med billiga från GeKås jag sliter på. De blir dock aldrig utslitna :eek: Färgen blir ful direkt men de är precis lika fina i tyget idag som när unghästen fick dem för 3 år sedan. Har väl ca 5 st bara till hoppsadeln som enbart används hemma.

Skydd har jag mängder, emn bara en sort till varje ändamål. Terrängskydd + terrängboots ro, hoppskydd ro + boots, dressyrskydd ro + boots, hemmaskydd med hoppbootsen (täckta senskydd och halvhöga bakstrykkappor jag inte vill ha till hoppning). Sen har jag visserligen en uppsättning gamla hoppskydd som är redigt sletna, de är väl de enda jag inte använder till något specifikt. Lindor i mängder men även där bara sådant som jag använder.

Nyckelordet för mig är funktionellt, både för användning och förvaring. Mao saker jag tycker är funktionella för varje tillfälle för hästen och inte mängder med grejer jag inte använder.

Jag är student som jobbar lite extra och jag äger min häst med min mor, vi delar på allt från dagen då vi delade på inköpssumman (mat, träningar, utsrutning osv). Annars hade jag inte haft råd att ha häst :)

Mor min är dock mer konservativ med just ny utrustning till hästen men jag kan väl motiviera köpen, letar upp billigaste pris och sedan märker hon hur bra grejer hästen får och att de fyller en funktion så hon litar mer och mer på mig :D Tom så mycket att hon nu beställt ett nytt täcke till sin häst för 2200 :p

Jag kom på massa ändringar/kompletteringar/grejer jag glömt så här är en ny version, haha:

Jag föredrar märkesutrustning helt enkelt för att jag är så kräsen. Det värsta jag vet är att dagligen störa mig på att lädret är stelt/torrt/ojmänt/matt, kardborren på skydden ojämn/sladdrig mm. De grejer jag helst lägger en del pengar på är utetäcken, benskydd och läder. Sadlar är ett kapitel för sig, där ska sadeln passa sen är jag inte så kräsen faktiskt, bara den är bra för hästen!

Jag har inte "fingrejer" och "hemmagrejer" förutom på schbraksidan. Jag byter ofta schbrak varje ridtur och har en hel hög med billiga från GeKås jag sliter på. De blir dock aldrig utslitna :eek: Färgen blir ful direkt men de är precis lika fina i tyget idag som när unghästen fick dem för 3 år sedan. Har väl ca 5 st bara till hoppsadeln som enbart används hemma. Till träningar blir det snyggare schbrak men även där finns några av GeKås lite snadigare (innan de blir urtvättade :D), eller deras Eskadronkopior. En del Eskadronschbrak och bla ett nyinköpt Equiline finns oxå, samtliga har jag köpt under fullpris antinen vid utsförsäljningar eller på annons.

Skydd har jag mängder, men bara en sort till varje ändamål. Terrängskydd från Style + terrängboots från Globus (gillar dem riktigt mycket!) ro, hoppskydd från Verdus med Young Jump bak + boots från PC, dressyrskydd från Jascon ro + boots, hemmaskydd med hoppbootsen (Esakdron Cross Country frmao ch Eskadrons smidigare, tunnare halvhöga strykkappor bak). Sen har jag visserligen en uppsättning gamla hoppskydd från Eskadron flexisoft som är redigt sletna, de är väl de enda jag inte använder till något specifikt. Lindor i mängder men även där bara sådant som jag använder. Kommer dock inte köpa annat än Eskadron, Mias, Equiline o liknadne framöver, har gjort mig av med massor som kändes "sådär" att linda med.

Träns har jag ett jag köpte som unghästträns, Hubertus Cheval, vid rea på en marknad. Men jag har inte hittat något annat jag gillar till utseendet även om jag stör mig en del på kvaliten i detta. Det används till hoppsadeln. Mor min köpte en dressyrsadel till sin häst som lyckligtvis för mig passade min med (bra med en enkel rygg på hästen :)) och då delade vi på ett matchande dressyrträns (mor har mörkbrun och jag svart, dressyrsadeln är rödbrun), så jag betalade 1/4 del på det. Detta är Hubertus Classic men jag är väldigt missnöjd med kvaliten på det oxå, här fick färgen bestämma - det matchar sadeln perfekt! Och kvaliten är ju fullt funktionell, det är bara jag som är petig alltså, inget dåligt träns.

Sadelgjordar är en egen del, min häst vill ha breda gjordar för att gilla sadlingen och fick således mer påkostade gjordar. Dressyren från Globus Ordo Equester och hoppen Pretsiges tryckfördelargjord. Men han trivs, det är det viktigaste!

Täcken som används mer än till transport har jag bara HW, ligger helt överlägset bra, lätta och smidiga. Kommer aldrig köpa andra ute/stalltäcken. Transporttäcken är mest HW och vinsttäcken (visserligen bara 2 men jag har eg bara 4 olika till transporten), ett ull från Domani (på rea) och en gaaaaammal äkta golden stripe filt som jag fick i julklapp på den tiden då det inte fanns massa kopior. och ett gammalt fleecetäcke osm används vid tvätt förresten.

Grimmor är nog lite speciellt för mig oxå. Jag har en transportgrimma i läder (dyr jävel men fin :love:). En stallgrimma i läder. En sommargrimma i läder med läder flyweil som används under sommren i hagen. Och en gammal transportgrimma som är för stor för nuvarande häst som används hos tandläkaren 1 gång/år. Plus den enda nylongrimman jag har som jag använder vid tvätt av hästen. Sen finns INGA mer grimmor hos mig. Det värsta jag vet är färgglada tyggrimmor som ska matchas med täcken osv.

Nyckelordet för mig är funktionellt, både för användning och förvaring. Mao saker jag tycker är funktionella för varje tillfälle för hästen och inte mängder med grejer jag inte använder.

Jag är student som jobbar lite extra och jag äger min häst med min mor, vi delar på allt från dagen då vi delade på inköpssumman (mat, träningar, utsrutning osv). Annars hade jag inte haft råd att ha häst :)

Mor min är dock mer konservativ med just ny utrustning till hästen men jag kan väl motiviera köpen, letar upp billigaste pris och sedan märker hon hur bra grejer hästen får och att de fyller en funktion så hon litar mer och mer på mig :D Tom så mycket att hon nu beställt ett nytt täcke till sin häst för 2200 :p

det dyraste jag har till hästarna är nog deras sadlar. Hänger en wintec och en frank baines i sadelkammaren varav fb sadeln följde med unghästen. Samt en en lewa sadel jag köpte på impuls helt osedd förutom någon bild. Sen har jag nyligen köpt en ny travsele till ena hästen.

Har väl ca 12 träns allt från remont träns från börjes till ett rundsytt achen från cheval.
ett ex antal bett i olika prisklasser.
ett ex anta grimmor i prisklass från 20 - 200 kr
täcken från börjes regntäcke himalaya, hööks regn-,vinter täcke, fleccetäcken till ett vintertäcke från något dyrare märke jag inte kommer ihåg.
schabrak från 50 - 300 kr

En hel del benskydd från bla hööks, catago, br och ett par läderskydd.

Allt används på hemmaplan, dock lite olika saker beronede på väder ute.

har 2 hästar och köper allt själv. HAr dock haft turen att köpa mycket billigt beg men som är i stort sett nytt. Selen fick jag för en 500. :) har varit mammaledig men börjat jobba lite nu och har en sambo, en son och 5 katter.

Jag skulle kunna kopiera the_connemaras inlägg nästan helt :)

Jag har inte speciellt mycket grejer som bara ligger och inte används. Men det jag har är noga utvalt med tanke på funktion, passform och hållbarhet. Jag är dessutom ganska "märkesmedveten" hmmmm

Nu tjänar jag mina egna pengar och är ingen ungdom, så det gör ju sitt till att jag kan välja det jag verkligen vill ha.

Det roligaste är nästan att jag också har enbart lädergrimmor. 2 stycken. En till hagen (gammal från Hööks) och en till skötsel i stallet och transport (Sabré). Avskyr färgglada nylongrimmor :)

Till största del - nej. Förr brydde jag mig aldrig om vad jag hade på mig i stallet, blev gamla kläder och några halvkassa ridbyxor. Hästarna fick sånt man "skulle" ha. Idag har jag mer koll på vilka saker jag bör spara till och vilka som funkar även från budgetmärken :) Satsar på bra saker, varesig det är märke eller ej! Rätt material, rätt parrform etc.

Jag har 3 till 2 hästar som jag använder. Sen har jag ett antal träns som gamla hästar haft, fel storlek i dagsläget. Inga dyra, främst Hööks eller hopplock samt ett plastträns från Zilco.

Har nog inga finskydd :p Fullblodet har alltid boots runt om i hagen så jag köper billiga boots på Gekås eller utförsäljningar. Gekås håller jättebra i förhållande till priset! Har rätt många strykkappor men de är från Event/Hööks de flesta, håller alldeles tillräckligt bra. Om vi börjar tävla kommer jag kanske köpa en uppsättning senskydd + kotskydd till bara tävling, fast då är utseende viktigare än märke :p Kommer ju ändå användas så sällan.

Jag är rätt snål. Är inte uppvuxen med märkesprylar eller att få allt man pekar på. Dyrt för mig är t.ex. en sadel för 20 000, täcke för 2000, stövlar för 5000... Småpotatis för många ryttare men i mina ögon är det oerhörda pengar att lägga på en hobby. Många gånger är säkert priset i relation till kvalité, men då jag inte rider på heltid ser jag inte varför jag absolut måste ha det bästa. Jag är inte så kräsen. Mitt Börjestäcke läcker inte ens för 8 h ösregn, varför då köpa ett rengtäcke för 2000 kr ;)

Pappa betalar för ena hästen, han har dock extremt låga kostnader, dessutom har vi egen hästgård. Försäkring t.ex. kostar endast 1000 kr/år. Lättfödd är han också. Själv jobbar jag ungefär halvtid + pluggar halvtid (utan csn) men är sparsam och lägger undan pengar när jag jobbar mer, så har en god buffert. All utrustning till båda betalar jag dock själv.

Summan av kardemumman: Nej jag äger inte en massa dyr utrustning. Min sadel kostade 5000 kr ny för den är i syntet, exakt samma i läder kostar 13 000. Min dressyrsadel i läder köpte jag beg. för 3000 i fint skick. Jag blir dock mer medveten om material etc, t.ex. att det är skönare att rida i funktionstop än bomulls t-shirt. Men det är oftast billigare att köpa kläder till sig själv på Stadium eller outlets än hästaffärer. Äkta ridkläder är sällan särskilt funktionella, bra funktion till bra pris finns på andra ställen! Till hästarna fyndar jag gärna på mässor eller rea. Har fyndat till mig bla täcken från Bucas och Mias, HW transportskydd och en häst :angel: Är man bra på att pruta är det alltid roligt på mässor!

Senast ändrad:

Jag köper det jag tycker är snyggt och prisvärt...

Sadel
Childeric
Prestige

Träns
Hubertus/döbert/Sabre
Stübben

Kandar
OS

Ute Täcken
HW

Fleece
Mia´s RS
Hööks
Sjöhagen HW

Sommar täcken
Ryttargården
Hööks
horze
Källvqist

Lindor
Mia´s RS
Sjöhagen HW

Benskydd
Typ alla märken som finns från 100kr paret till 1000kr paret

Bett
Hööks
Sprenger
Magic Pessoa system
Nova

Schabrak
Mia´s RS
Equilline
Eskadron

Boots
Eskadron (värdelösa)
Hoorze (mkt prisvärda)

Betalar sjalv, jag kan fa lite spel nar jag ser saker billigt, darav att jag har hur manga par lindor som helst, men anvander dem bara vid fa tillfallen. Ska forsoka salja av sa mycket som mojligt nu och kopa nytt.

Kan saga att jag har blivit mer och mer markesinriktad, helt enkelt pa att jag tycker grejorna haller battre, tygen ar battre osv.
Eftersom jag inte tavlar sa har jag inga strikta tavlingsuppsattningar, daremot sa har jag lite dyrare och finare saker som jag anvander mer sallan, eller inte om vi ska ut och flanga.

Nar jag val har fatt salt en del av mina saker (framst tacken+schabrak) sa ar tanken att det ska bli nastan endast bucas tacken, sitter bast och har hallt bast, aven i kvaliten pa ladret sa spelar det roll, ja inte alltid, men man far klamma och kanna.

Sa min nya strategi ar mindre saker overlag, men battre kvalite for att jag anser att de haller battre och har battre funktioner.

Sedan ar det saklart att en del saker som man behover ha extra uppsattningar av, eller ar skitsamma vilket marke ar att da tar jag det billigare, oftast ar det saker som ska anvandas var dag och kommer slitas mer.

Jag betalar själv. Jag tycker om "märkesprylar" då jag upplever att dessa har mycket bättre kvalité.

Jag har en Luc Childeric Sadel och så har jag Stübben träns med OS pannband.
Jag föredrar Mias och Equiline schabrak. Boots från eskadron.
Lindor är Mias helt klart bäst.

Jag skulle kunna kopiera the_connemaras inlägg nästan helt :)

Jag har inte speciellt mycket grejer som bara ligger och inte används. Men det jag har är noga utvalt med tanke på funktion, passform och hållbarhet. Jag är dessutom ganska "märkesmedveten" hmmmm

Nu tjänar jag mina egna pengar och är ingen ungdom, så det gör ju sitt till att jag kan välja det jag verkligen vill ha.

Det roligaste är nästan att jag också har enbart lädergrimmor. 2 stycken. En till hagen (gammal från Hööks) och en till skötsel i stallet och transport (Sabré). Avskyr färgglada nylongrimmor :)

Den där Sabrégrimman har jag suktat efter länge men tyvärr inte riktigt hittat argument för att köpa den som vanlig stallgrimma. I transporten har han en Equipe med namnskylt m stam o allt, den var delägaren helt med på att lägga ut pengar på som "åka bort"-grimma. Men stallgrimma, som jag inte ens använder för uppbindning och knappt ens för att leda i heller (lös det mesta) ser än så länge svårt ut. Tips :angel:

Jag är rätt snål. Är inte uppvuxen med märkesprylar eller att få allt man pekar på. Dyrt för mig är t.ex. en sadel för 20 000, täcke för 2000, stövlar för 5000... Småpotatis för många ryttare men i mina ögon är det oerhörda pengar att lägga på en hobby.

Jag håller helt med! När jag var yngre var jag förpassad till billiga märken, med en månadspeng på typ 150 spänn kommer man inte långt :angel: Det var dock självvalt, föräldrarna betalade ju mitt övriga liv + ponnyn och nödvändig utrustning. Men att köpa nya hoppskydd bara för att de gamla var slitna var inte på tal, eller att köpa en sadelgjord i läder när man hade en hög i syntet osv. Jag sommarjobbade heller inte på vanligt jobb förrän i rätt hög ålder (jag red dynget runt istället :angel:) så nu när jag väl har råd (om än med mycket tanke bakom) att köpa de där prylarna jag förr inte hade en tanke på att själv äga känns det som ren lyx varje gång! Och eftersom varje köp är väl genomtänkt blir jag alltid väldigt nöjd och har väldigt mycket nytta och glädje av det jag köper :)

Den där Sabrégrimman har jag suktat efter länge men tyvärr inte riktigt hittat argument för att köpa den som vanlig stallgrimma. I transporten har han en Equipe med namnskylt m stam o allt, den var delägaren helt med på att lägga ut pengar på som "åka bort"-grimma. Men stallgrimma, som jag inte ens använder för uppbindning och knappt ens för att leda i heller (lös det mesta) ser än så länge svårt ut. Tips :angel:

Jag motiverade det med att jag beställde den från England samtidigt med Sabré Codorba-tränset :) Blev ju billigare ihop trots frakten till Sverige :)

Sedan är ju ett argument att den inte bara är skitsnygg - den är såååå mjukfodrad också....

da har inte lust att lanka, eller skicka ett PM med sidan?
Letar efter just ladergrimmar med mjukfodring, hur ar sommarna pa sidan? Vassa/normala? Min hast far sjuka skav av allt som heter grimma och sommar.

Maste bara inflika att jag tror det ar forhallandevis ar fa barn eller vuxna som alltid far det de pekar pa, sarksilt som barn.
De dar kanda ponnyungarna som alltid har det nyaste, ar inte sarskilt manga som man vill tro. Jag tror snarare att det handlar om avundsjuka som gor att man lagger sa mycket uppmarksamhet pa dem.
Bara en liten tanke..

Jag har mest märkessaker pga att kvalitén är så sjukt mycket bättre och sakerna oftast är snyggare och så man tjänar på det i längden. Jag har mängder av hästsaker verkligen. Jag betalar själv eftersom jag jobbar men förut när jag gick i skolan betalade mamma det mesta.

Ja, så är det för mig med. Visst älskar jag att unna mig dyra prylar! Men det är just lyx för mig, inget nödvändigt eller något jag måste ha. När man inte har haft så mycket pengar lär man sig vad som är värt att lägga sina slantar på, så jag har inga problem att hitta bra saker även bland billiga märken.

Men att känna att man har råd att köpa det där dyra, det är trevligt :D Dock kräver det stora rådslag med mig själv först, ekonomin måste vara noga granskad först...

Jag har ju skickat länken. Men märker att jag missade att svara på "skavfrågorna". Grimman är supermjukfodrad av mjukt läder. Kan aldrig tänka mig att någon häst kan få skav av den grimman :) Sidostyckena är ju inte fodrade, men sömmarna är definitivt inte vassa eller så.

jag tycker det är viktigare att lägga lite extra pengar på sadel, träns, täcken osv än t.ex. grimmor, bett, ryktborstar, benskydd...

jag kan inte säga att jag har dyr märkesutrustning, utan en salig blandning med flest saker från billigare märken. har mkt saker som bara ligger o skrotar, vilket inte är vidare smart eller ekonomiskt :crazy:

hm.. jag har 4 träns som jag använder (1 tömkörnings-/körningsträns, 1 dressyrträns, 1 hoppträns, 1 uterittsträns). sen har jag säkert ngt till träns o andra ihopplock. ett finare träns har jag inte faktiskt :p

har eskadronskydd som jag använder vid träning för tränare o tävling (köpt begagnat), till vardags har jag andra skydd (equi-guard) . har även två par finare dressyrskydd (vita med ludd) från Jacson.

dyr utrustning anser jag är ett träns på 1000 kr+, sadel 15000 kr+, benskydd 1500 kr+, täcke 1500 kr+...
för en bra sadel är jag villig att betala för, men jag köper gärna begagnat o då kan man ju ner priset ganska rejält :)

jag jobbar, får ut runt 12 tkr i månaden efter skatt. sparar till större inköp.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 213
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 377
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar