Sv: Vad har du för utrustning till din häst?
Jag kom på massa ändringar/kompletteringar/grejer jag glömt så här är en ny version, haha:
Jag föredrar märkesutrustning helt enkelt för att jag är så kräsen. Det värsta jag vet är att dagligen störa mig på att lädret är stelt/torrt/ojmänt/matt, kardborren på skydden ojämn/sladdrig mm. De grejer jag helst lägger en del pengar på är utetäcken, benskydd och läder. Sadlar är ett kapitel för sig, där ska sadeln passa sen är jag inte så kräsen faktiskt, bara den är bra för hästen!
Jag har inte "fingrejer" och "hemmagrejer" förutom på schbraksidan. Jag byter ofta schbrak varje ridtur och har en hel hög med billiga från GeKås jag sliter på. De blir dock aldrig utslitna
Färgen blir ful direkt men de är precis lika fina i tyget idag som när unghästen fick dem för 3 år sedan. Har väl ca 5 st bara till hoppsadeln som enbart används hemma. Till träningar blir det snyggare schbrak men även där finns några av GeKås lite snadigare (innan de blir urtvättade
), eller deras Eskadronkopior. En del Eskadronschbrak och bla ett nyinköpt Equiline finns oxå, samtliga har jag köpt under fullpris antinen vid utsförsäljningar eller på annons.
Skydd har jag mängder, men bara en sort till varje ändamål. Terrängskydd från Style + terrängboots från Globus (gillar dem riktigt mycket!) ro, hoppskydd från Verdus med Young Jump bak + boots från PC, dressyrskydd från Jascon ro + boots, hemmaskydd med hoppbootsen (Esakdron Cross Country frmao ch Eskadrons smidigare, tunnare halvhöga strykkappor bak). Sen har jag visserligen en uppsättning gamla hoppskydd från Eskadron flexisoft som är redigt sletna, de är väl de enda jag inte använder till något specifikt. Lindor i mängder men även där bara sådant som jag använder. Kommer dock inte köpa annat än Eskadron, Mias, Equiline o liknadne framöver, har gjort mig av med massor som kändes "sådär" att linda med.
Träns har jag ett jag köpte som unghästträns, Hubertus Cheval, vid rea på en marknad. Men jag har inte hittat något annat jag gillar till utseendet även om jag stör mig en del på kvaliten i detta. Det används till hoppsadeln. Mor min köpte en dressyrsadel till sin häst som lyckligtvis för mig passade min med (bra med en enkel rygg på hästen
) och då delade vi på ett matchande dressyrträns (mor har mörkbrun och jag svart, dressyrsadeln är rödbrun), så jag betalade 1/4 del på det. Detta är Hubertus Classic men jag är väldigt missnöjd med kvaliten på det oxå, här fick färgen bestämma - det matchar sadeln perfekt! Och kvaliten är ju fullt funktionell, det är bara jag som är petig alltså, inget dåligt träns.
Sadelgjordar är en egen del, min häst vill ha breda gjordar för att gilla sadlingen och fick således mer påkostade gjordar. Dressyren från Globus Ordo Equester och hoppen Pretsiges tryckfördelargjord. Men han trivs, det är det viktigaste!
Täcken som används mer än till transport har jag bara HW, ligger helt överlägset bra, lätta och smidiga. Kommer aldrig köpa andra ute/stalltäcken. Transporttäcken är mest HW och vinsttäcken (visserligen bara 2 men jag har eg bara 4 olika till transporten), ett ull från Domani (på rea) och en gaaaaammal äkta golden stripe filt som jag fick i julklapp på den tiden då det inte fanns massa kopior. och ett gammalt fleecetäcke osm används vid tvätt förresten.
Grimmor är nog lite speciellt för mig oxå. Jag har en transportgrimma i läder (dyr jävel men fin
). En stallgrimma i läder. En sommargrimma i läder med läder flyweil som används under sommren i hagen. Och en gammal transportgrimma som är för stor för nuvarande häst som används hos tandläkaren 1 gång/år. Plus den enda nylongrimman jag har som jag använder vid tvätt av hästen. Sen finns INGA mer grimmor hos mig. Det värsta jag vet är färgglada tyggrimmor som ska matchas med täcken osv.
Nyckelordet för mig är funktionellt, både för användning och förvaring. Mao saker jag tycker är funktionella för varje tillfälle för hästen och inte mängder med grejer jag inte använder.
Jag är student som jobbar lite extra och jag äger min häst med min mor, vi delar på allt från dagen då vi delade på inköpssumman (mat, träningar, utsrutning osv). Annars hade jag inte haft råd att ha häst
Mor min är dock mer konservativ med just ny utrustning till hästen men jag kan väl motiviera köpen, letar upp billigaste pris och sedan märker hon hur bra grejer hästen får och att de fyller en funktion så hon litar mer och mer på mig
Tom så mycket att hon nu beställt ett nytt täcke till sin häst för 2200