Vad har din häst för utrustning?

Tycker att det är dags för en ordentlig utrustningstråd!

Frågeställningen lyder som följer: Vad har din för utrustning? Vad för har den just den utrustningen?

Det går bra att skriva om enbart ridning, enbart körning, eller vad hästen har i hagen. Det är fritt fram!

Det ska hållas en trevlig ton igenom hela tråden! Inga person på hopp, givetvis är syftet att diskutera med varandra, utbyta erfarenheter!

Let's go! :)

// Niikon92 (Utrustningsnörd... ;) )
har mycket mer men i grunden så har hästen.
träns: engelsk, remont eller helt utan nosgrimma, då hästen går bäst på dessa. hon avskyr pullarnosgrimma, engelska med pullback spänning och acchen nosgrimmor.
sadel: bates momentum, då vi båda tycker om den.
skydd: eskadron eller catago sport senskydd, (bäst passform och hållbarhet)
sadelgjord: en santacrus anatomisk, och en märkeslös hoppgjord som jag hittade begagnat :love: perfekt passform på hoppgjorden för min polla, ordentligt skuren för frambenen, plattan sluter tätt mot hästen och den är lagom stabil och fin. har också en wintec cair dressyrgjord, hästen tycker mycket om den, saknar bara en dressyrsadel.

extra:
martingal,en jacson och en kings saddlery, med avtagbar martingal. så man bara har halsrem och remmen mellan frambenen. en graman (för latmans dagar, vid longering och som livrem när vi rider ut)

bett: 3delade, fullcheek, muffbett och pessoa magic för närvarande.
täcken: har vi shire, protektor och ngt från trend och källkvist. bra pris, bra passform och bra hållbarhet.

schabrak försöker jag köpa när de är på rea, söker att ha schabrak med så bra transport av fukt som möjligt då hästen är en svett fia.

Ridning
Wintecsadel
Jag varierar mellan 5 träns, för att jag gillar olika bett och orkar inte byta bett på tränset. Inga märkesträns.
Alltid gummiboots fram för att förhindra balltramp.
Senskydd vid hoppning.
(nu har vi också flugridtäcke och öronskydd mot flugorna)

Körning
Vanlig rockard, släde på vintern
Bröstsele från Drive out, eller loksele ibland.
Gummiboots fram
Huvudlag från DO
Ibland senskydd fram också, lite beroende på vad vi ska göra

Hagen
Sommar: flugspray, flughuva och flugtäcke

Vår/höst: ofodrat regntäcke vid behov

Vinter: vintertäcke.

Sen ibland fleecetäcke. Han går på lösdrift men får stå inne med fleece och torka efter träning när han blivit svettig.
Så grimmor och sånt också. Tömkörningsgjord, barbackagjord, ländtäcken, reflexsaker. Ja lite gott och blandat.

Min har följande:
Sadel
Bates Evelution + Flat
(Bates Dressyr, syrrans sadel som lånas ibland)

Träns
Treadstone, med olika nosgrimmor: remont (treadstone) bygelremont (Globus), Aachen (treadstone)
Märkeslöst, med engelsk nosgrimma (plus de ovan)

Förbygel
Omi-Profiline (tyskt märke) Förbygel m. lågt fäste!

Benskydd
Senskydd fram Eskadron, svarta flexisoft
Senskydd fram Eskadron, bruna flexisoft
Kotskydd, bak Eskadron, bruna
Damasker m. ludd, Protector, svarta fram + bak
Fälttävlandsskydd, X-pert (hööks), svarta , fram + bak
Boots, märkeslösa

Schabrak
Amigo, blått m. brodyr
Sjöhagen, vitt m. brodyr
Okänt märke, blått "fin schabrak)
Har fler schabrak, men kommer inte på fler nu :banghead:

Sadelpad
En gelepad, med hål i :)

Täcken
Rambo Sweet Itchy Hoody
Rambo Stable Optimo - 0 g
Ramno Stable Rug Newmarket - 200g
Rambo Fleece Newmarket - 600g??
Rambo Duo - skaltäcket + hals, 100g
Amigo Mio Regn - 0g
Amigo Mio Fleece
Amigo Mio Fleece Plus (m. fast hals)
Amigo Hero 6 Regn - 0g
Amigo Bravo 12 Medium Plus (avtagbar hals) 250g
Okänt märke Ylle täcke
Jacson Skrittäcke
Okänt märke länddtäcke fleece

Flughuvor
Amigo Fly Mask
Okänt märke "enkel" flughuva

Sedan givetvis bortstar o så :)

Sadel: cliff barnsby whitaker men ska bytas ut.
träns: micklem multibridle, och dyonträns för hackamore.
Benskydd: lamicell bakskydd och lindor fram
förbygel: Dyon förbygel med martingal
schabrak: blandat, både kingsland och märkeslösa.
bett: Horsepower d-ring med kopparinslag och Acavallo bettskivor, eller hackamore.
Täcken: horseware Amigo innetäcke tunt, utetäcke något regntäcke från börjes än så länge, inte haft honom så länge :)

Hoppning: (svart läderfärg)
Prestige Golden star sadel
Sadelgjord med magplatta
Otöjbara stigläder
Sprenger Bow Balance stigbyglar
Träns med engelsk nosgrimma, hopplock från allt möjligt.
Tredelat fullcheek bett
Framskydd från typ Börjes, slit och släng
Schabrak har hon olika beroende på vilka som är tvättade eller inte. Men mitt favorit är från Kyro.
Martingal ibland, beror på hur pigg hon känts dagarna innan.

Dressyr: (mörkbrun läderfärg)
Frank Baines elegance dressyrsadel
Front Raiser pad då sadeln är liite vid.
Sadelgjord i läder från hööks
Stigläder har jag ingen aning om vart de är ifrån.
Stigbyglar med blingstenar på utsidan.
Rakt tränsbett med fasta ringar
Tränset är hopplockat men basen är från JH collection. Har bytt ut nosgrimman till remont och pannbandet till ett snyggare.
Dressyrskydd från Catago, använder bara framskydden. Lindar ibland, då bara fram (min ponny har spatt så jag lämnar bakbenen så fria som möjligt)
Schabrak har jag många. Favoriten till dressyrsadeln är nog antingen ett brunt från Lamicell eller ett rosa från HV-polo.

Grimmor har hon bara från hööks, då hon behöver ludd även på sidorna och hööks är de enda som haft det inom rimliga priser :)
Har även en "lädergrimma" från tekna som hon åker transport med
Grimskaftet är från agria, vi har även kedja på grimskaftet.
Flughuvan är från shires, den enda hon inte får skav av då alla sömmar är förstärkta med ludd.

Täcken orkar jag inte lista då vi har rätt många men de vi använder nu är:
Flugtäcke från Haglunds
Regntäcke fodrat från hööks eller hansbo
Fleecetäcke från hööks.
Bogskydd för att förhindra skav

Miclkem multibridle (competition modellen) med waterford bett (plupp/bubbelbett!) då hon är sjukt stark men får riktigt sto-utbrott när man betslar upp henne.

Pessoa flatback hoppsadel som är 20 år gammal ungefär.. Hon har haft problem med sadel länge, och har känslig rygg, och Pessoa sadlar ligger ju fantastiskt bra (från min egen och många andras erfarenhet.) En ogilvy padd under det och hon blir så nöjd så!

Freejump stigbyglar och stigläder som var oerhört dyra och lite jobbiga men väl värda pengarna!

Vi ska dock köpa ny häst snart, och då ska han få en ny Butet sadel, något fint träns (Antarés, Dyón, Passier...) och någon filtpadd, eftersom han har det med nuvarande ägare och det funkar utmärkt!

Min basutrustning är en svart hoppsadel av märket Pampas daterad någon gång på 1400-talet (:p) eller brun dressyrsadel, Globus Clic. Det är dressyrsadeln som är köpt till hästen, hoppsadeln följde med när jag fick hem min andra ponny för tolv år sen, och den är så bekväm och passade hästen, så när gammelponnyn gick bort gick sadeln i arv. Rent logiskt hoppar jag i hoppsadeln, rider dressyr i dressyrsadeln och kan rida ut i båda. Tränset är ett vanligt brunt aachenträns, Hööks billighetsvariant men med gummityglar istället för de där som sitter på tränset från början. Ett lite tjockare, tvådelat tränsbett. Säkerhetsstigbyglar med gummiband på båda sadlarna.

Schabrak varierar givetvis vart efter de hamnar i tvättkorgen, och jag har inga speciella hopp- eller dressyrschabrak, har antingen dressyr eller allround som används till båda sadlarna.

Hon har en "fulgrimma" som hon har hemma till vardags med matchande grimskaft, och en svart lädergrimma till transporten/tävlingar.

Benskydd har jag ett par strykkappor fram som jag har till vardags, slit- och släng som man inte behöver vara rädd om, samt en uppsättning Eskadron till tävling/hoppträning.

Täcke har hon två regntäcken (ett som hon har "alltid" och ett som är reserv) och ett lite tjockare täcke om det blir riktigt kallt. Det är en ponny med tjock päls som inte klipps, så hon behöver det nog egentligen inte. Har ett fleecetäcke till transportering och två ridtäcken som jag i princip aldrig använder.

Häst 1 har:
Hoppsadel Prestige Versaille med anatomisk lädergjord och mjuka otöjbara stigläder med Kwickoutstigbyglar och antiglidpad. Schabrak av varierande sort. Ett achenträns från Gold Medal med ett tredelat bett i mässing och D-ringar. Finns också ett Micklem Multibridle och ett hack. Senskydd till framben i plast när vi rider ut och ett par vita i neopren på banan. Täckesgarderoben består av 2 st Amigo 1200 denier täcken, ena 100 g och det andra 200 g. Ett tjockt fleecetäcke Rambo Newmarket och ett OS-täcket med hals. Lädergrimma från Santa Cruz och ett antal slit och slänggrimmor för hagen. På sommaren har hon ett Rambo Swetitch Hoodie som insektstäcke. I tömkörningsgjord och tömmar från Globus finns också.

Häst 2 har:
Hoppsadel Albion Kontrol med ELT gjord, Sprenger Bow Balance stigbyglar och Stübben stigläder, ett achenträns från Gold Medal med ett tredelat Sprenger KK Ultra. Några olika schabrak. En lädergrimma och flera slit och slänggrimmor för hagen. På benen har vi Tekna sen- och bakbensskydd och vid terränghoppning boots och NEW terrängskydd. I täckesgarderoben finns ett Rambo original 100 g med ofodrad hals och ett ofodrat Amigo. 2 fleecetäcken, 1 Amigo Cooler och ett Amigo Insulator 150 g. På sommaren använder han flughuvor från Hööks.

Har faktiskt sålt av en del som jag inte tycker behövs. På önskelistan står dock ett Micklem Competition till häst 2 :)

Huvudlag, allt i svart läder än så länge:
Fodrat nackstycke + remont (Hööks)
Kapson (Markus)
Hackamore-bygge av olika delar (Markus + Globus)
Tyglar är hemmagjorda av lädergramantyglar som jag klippt av och sytt ihop igen, de enda som är nog långa ^^.

Bett:
Tredelat vanligt, tredelat eggbett, rakt eggbett, tvådelat egg, tvådelat vanligt, alta escuela-stång, "anatomiskt" hackamore.

Sadlar:
Akademisk - Chezz Calido LE, svart
Western - Simco Draft, mörkbrun
Barbackapad Barefoot, svart
(och två allroundsadlar som ej passar, och beslutsångest om att köpa en ny dressyr eller allround eller kanske en STE? Gah!)

Schabrak:
allr Svart m guldpasspoal och "barock"brodyr (Hööks)
allr Blått med vit kant och orange passpoal (Horze)
allr Beige med marin-vit-ljusgul kant (Eskadron)
dr Svart m vit kant och orange passpoal (Jacson)
dr Militärgrönt m vit-marin-orange kant (Eskadron)
dr Hallonrött m vit-brun-beige kant (Eskadron)

Benskydd etc:
Lindor i militärgrönt (Horze), hallonrött (Eskadron)
Svarta damasker m teddyludd (Horze)
Neoprenboots svarta (Horze)

Täcken (används sällan)
Brun biltemafleece
HW Amigo XL regn militärgrönt
HW Hero regn svart

Grimmor:
Hallonröd-vit-brun double pin Eskadron
Orange-svart Börjes
Militärgrön/vit repgrimma Double Diamond

Har en aktiv travare som ridtränas hemma för de mesta, men han körs även :)

Ridträning
CH Hoppsadel
LG Bridle bettlöst
Nackrem från westernträns
Bomull i öronen

Travträning hemma
Motionshuvudlag med rakt bett
Tungband
Bomull i öron + fast huva
Knäkappor (vid intervaller)
Speedcart
Sidostropp på vagnen

Banjobb/lopp
Bandage båda bak (värming/lopp)
Powerflex båda bak (värmning/lopp)
Karledsskydd (värmning/lopp)
Knäkappor (värmning/lopp)
Racing Tack tävlingssele
Racing Tack tävlingshuvudlag, öppet
Tungband i läder
Fast huva (värmning)
Enkel spärrgrimma (värmning/lopp)
Ryck huva med proppar (lopp)

Tycker att det är dags för en ordentlig utrustningstråd!

Frågeställningen lyder som följer: Vad har din för utrustning? Vad för har den just den utrustningen?

Det går bra att skriva om enbart ridning, enbart körning, eller vad hästen har i hagen. Det är fritt fram!

Det ska hållas en trevlig ton igenom hela tråden! Inga person på hopp, givetvis är syftet att diskutera med varandra, utbyta erfarenheter!

Let's go! :)

// Niikon92 (Utrustningsnörd... ;) )

Jag köper inga saker till mig själv, bara till hästen... Så han har en del saker.. Så skriver det vi använder mest:

Ridning:
Träns, varierar bett, har inte hittat något han trivs med perfekt än men just nu varierar vi mellan kimblewick, babypelham eller ett 3-delat sprenger m lösa ringar.
En santa cruz arthur dressyrsadel
Barbackapad
Benskydd m fårskinn när vi rider ut eller hoppar
Benlindor eller dressyrskydd när vi rider dressyr
Reflexridtäcke om vi rider ut
Boots

Hagen:
Fleecegrimma
Täcke (just nu ofodrat Amigo regntäcke)

I boxen:
BoT stallbandage
Fleecetäcke om han är svettig

Sen har jag 6 olika "utetäcken" i varierande tjocklekar, 5 fleecetäcken, alldeles för många träns, massor av olika bett i jakten på det perfekta, schabrak o lindor i regnbågens alla färger (kul o variera o matcha) Lite extra grimmor, boots, eksemtäcken till sommaren och säker massor av annat onödigt..

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 959
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden... 2
Svar
28
· Visningar
4 397
Senast: Ida94
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka