Vad har din häst för utrustning?

niikon92

Trådstartare
Tycker att det är dags för en ordentlig utrustningstråd!

Frågeställningen lyder som följer: Vad har din för utrustning? Vad för har den just den utrustningen?

Det går bra att skriva om enbart ridning, enbart körning, eller vad hästen har i hagen. Det är fritt fram!

Det ska hållas en trevlig ton igenom hela tråden! Inga person på hopp, givetvis är syftet att diskutera med varandra, utbyta erfarenheter!

Let's go! :)

// Niikon92 (Utrustningsnörd... ;) )

Min häst har;

#Micklem Competition träns
#Globus Clic hoppsadel
#Tredelat eggbett med fasta ringar

Detta har hästen som basutrustning. Och detta eftersom hästen går bäst på detta, och sadeln är den som passar hästen.

Sedan har vi precis börjat mixtra lite med benskydd och har ett set med lindor från Lami-Cell. Köpte nyligen ett par senskydd+bakbensskydd med fårskinn i och förhoppningsvis får jag mina benskydd från Hööks idag som jag lagt undan. Damasker i neopren med äkta ull på insidan.

På vintern så varvar jag mellan 2 olika 200 grams täcken. Ett från Hööks och ett amigo.
Sedan har jag ett ofodrat regntäcke från amigo och har tänkt köpa ett till.
Har även ett fleecefodrat regntäcke.
Fodrat ridreflextäcke från Hööks.

Fingrimma i läder från Hansbo och lädergrimskaft från John Whitaker med kedja.

Innetäcken har vi ett cooler från amigo, ett cooler från Hööks Gold Medal och ett fleece från källquist som han fick som hederspris vid treårstestet i våras.

Grimmor har han några olika. Just nu i hagen en silverfärgad från JH collection.
Nya grimmor från Eskadron och Lami-Cell finns också hemma.

Han har benskydd i neopren dressyr i transporten.

Schabrak har vi två från Euro-star, ett från Eskadron och ett från JH collection.
Spanar dock efter fler men köper när jag hittar rätt.

Pannband till tränsen har jag två från Classic med vita stenar på fyra rader. Ett lätt svängt och ett rakt.

Visningsträns från Treadstone, aachenträns från Pessoa och remontträns från Treadstone finns också hemma.

Senast ändrad:
Min häst har vid ridning en knights hoppsadel, för att det är den som passar bäst. Med tjusigt schabrak i varierande utförande, ofta mörkblått. Ett svart träns med eller utan engelsk nosgrimma med rakt gummibett, för det är vad hon trivs bäst med. Vid hoppning har hon mörkblå/beige benskydd från Lamicell, för att jag tycker dom är dösnygga. Ibland även martingal, för att hon kan bli väldigt taggad och jag vill inte att hon skallar mig. ;)

I hagen har hon täcke vid behov, tjockare täcke vid större behov, gummiboots när hon är broddad, fly-veil när det är flugor.

Min ponny har huvudlag, bröstsele och vagn när vi kör, grimma med tyglar och ponnyputa om någon får för sig att rida och oftast ingenting alls. Med shettispäls trivs man bäst som nudist :)

Rolig tråd!

Ridning
Sadel - Bates Caprilli hopp, svart med otöjbara stigläder från Passier, stigbyglar från Sprenger och anatomisk gjord från Cheval
Schabrak - Det som ligger högst upp i högen, lägger alltid nytvättade underst så jag går igenom dem alla
Träns - Dyon EC med remont (vill ha ett PS efter att ha blivit hjärntvättad på fb-väggen av alla dessa positiva recensioner :D)
Bett - Nova, tredelat tränsbett med lösa ringar eller rakt eggbett med fasta ringar. Ska prova hack så fort jag får tag på andra
sidostycken.
Benskydd - Veredus carbon gel fram och Young jump bak vid hoppning.

Hagen
FLUGSPRAY!!! (galet mycket insekter hos oss!)
Täcke efter behov, hittills har jag bara hittat Bucastäcken som passar perfekt. Jag har inte rakat henne på vintern och då har hon som mest haft 150g vid riktigt skitväder, annars 0g bara för att hålla vätan borta.

Vad har din för utrustning? Vad för har den just den utrustningen?

Ridning:
* Equipe Linnea hoppsadel
eller
* Frank Baines Elegance dressyrsadel med fårskinnspadd
- båda sadlarna är utprovade för oss båda. Dressyrsadeln är dock mammas hästs och lite vid, men med padd fungerar den bra.

* träns med Engelsknosgrimma
bett varierar jag
* rakt med fasta ringar och silikonbettplattor
* novabett
* tre-delat med parerstänger
* hackamore

* senskydd fram
* strykkapport bak vid hoppning
- använder benskydd då jag tycker det är en billig försäkring.

Hagen
* flughuva och flugtäcke sommartid, hon hatar allt med vingar som sätter sig i pälsen på
henne.
* övriga täcken vid behov
* boots när hon är broddad vintertid.

wahlsten travsele och huvudlag, har även ett gammalt travhuvudlag av okänt märke som är skitsnyggt!
grafströms rockard
okänd speedcart
läderklätt bett

Tekna dressyrsadel
källqvist allroundsadel
Billiga träns från hööks. tredelat bett alternativt pelhambett

Senskydd från equi-guard har röda, svarta och ljusblåa.
Bakskydd av ett märke jag inte kommer ihåg nu.
boots av okänt märke, men hela gummiboots.

täcken:
bucas regntäcke utan foder
amigo stalltäcke 100g
ulltäcke av okänt märke
massa olika fleece
TIB vintertäcke
och två nya hööks vintertäcken.. minns ej vilka

Jag har två hästar, men dom delar på travutrustningen, sadel har bara den ena än så länge.

Min häst har i:
RIDNINGEN
*Något av våra 3 träns. Alla tränsen har ett 3-delat sweet iron bett. Alla 3 har aachen nosgrimma då det är det han går bäst på. Inte för tjock och bred nosgrimma.
*Tekna dressyrsadel. Utprovad.
*gelpad. Dels som stötdämpning och dels pga betesfet just nu
*något av alla tusen schabrak ;). Alla är det ett hål klippta i då hästen har en sadelknuta.
*matchande benlindor eller vita benskydd
*boots. Måste han ha pga yviga unghäst benrörelser
*ridtäcke på vintern

HAGEN
*vid varmt: inget
*vid kallt: anpassat täcke. Brukar ha täcken med hals. Oftast inte varmare än 200 g inne och ute. Har många olika märken då jag vill ha täcken som passar.

STALLET
*svart lädergrimma vid borstning mm.
*täcke inne anpassat efter väder. Oftast fleecetäcke. Max 200 g täcke.

Nu ska vi se... Jag tar inte med allt småplock som jag också tar med.

Regntäcke HW amigo 2st
Vintertäcke + hals HW amigo 2st
Okänt vintertäcke 1st
Stalltäcke 3st
Ulltäcke 3st
Fleecetäcke 1st
Skrittäcke 4st (2 är reflextäcken)

Sadlar 3st (wintec hopp, Wintec wide allround, Tekna letek dressyr)
Träns 4st (engelsk nosgrimma, bett varieras mellan rakt, tredelat mässing och tredelat sweet iron)
Schabrak/vojlock ca 25st

Utöver det har man alltid småplock som
Sadelgjordar
Extra träns
Tyglar
Reflexer (benreflexer, brösta, svansreflexer, tygelreflexer m.m)
Grimmor ca 8st
Grimskaft
Longeringsgjord + lina
Körsele
Tömmar
Flughuvor
Diverse borstar
Linement
Pälsglans
Osv.

Jag har 2 ponnyer som delar på allt utom sadlar.

Allting utom sadlar och tränsen finns här inne inkl mina ridkläder ;)

Ridning.
* Hunterträns med bred engelsk nosgrimma - För att det är så himla snyggt.
* Pelhambett med två tyglar - För att hon blir stark och drar, stången ger det där extra som behövs då. Hellre det än slita och dra.
* Wintec allroundsadel - Jag fick köpa den till ett bra pris och den passar henne förutom att den är lite för vid.
* Fårskinnspadd - sadeln är lite vid, padden fyller ut.
* Martingal - hon slår med huvudet när hon inte får springa fort
* Schabrak. - Är lite olika. Sånt som jag gillar.
* Damasker bak - stryker sig ibland bak.

Körning
* Träns med smal engelsk nosgrimma - Har bara blivit så, bettet sitter på det tränset
* tredelat bett (ska bytas mot postkandar) - Hon sticker även gärna i körningen så jag vill nog ha en stång för en häst som drar i vagn är farligt.
* Travremsele - Den var billig och gör sitt jobb
* Travrockard - Den var billig och gör sitt jobb
* Damasker bak - se ovan

Tömkörning/longering
* Träns med smal engelsk nosgrimma - se ovan
* tredelat bett - hon lyssnar på det jättefint på töm, verkar passa henne. Målet är att hon ska kunna köras och ridas på tredelat.
* Tömkörningsgjord - fick den gratis.
* Chambon - används ibland för att visa vägen, inte så ofta dock.

I hagen.
Täcke efter väder. Just nu letar jag nya då hennes gamla sitter dåligt. De hon har idag är ett Shires Typhoon, Showmaster fullneck outdoor Rug och ett regntäcke från Bidermans. FLugspray på sommaren.

I stallet
Grimma med fleece i nacken och över nosen. Lena Furberg broderi. - För att den var söt och barnen tyckte hon skulle ha den.
Täcke vid behov, Horsepower bomullstäcke, Showmaster Apple jack fleecetäcke eller Showmaster fullneck stable rug.

Sen har man ju diverse annat småplock.

Kul tråd!! :)
Hoppning/Uteritt:
Sadel från zaldi, en Salamanca.
Träns har jag ett med pullarnosgrimma.
Jag använder ett 3-delat bett med platt mittendel.
På benen har jag senskydd från hkm.
Martingal från lemtex.

Vid dressyr:

Sadel från lippo. En Jessica pro! :love:
Varierar mellan kandar från stubben samt ett träns med engelsk samt en med aachen nosgrimma.
Bett varierar jag mellan ett rakt med rörliga ringar, ett 3-delat med rörliga och ett med fasta med platt mittendel samt kandarbetten.
Schabrak har jag från mustang, catago och lyckås!
Skydd har jag i neoprene eller acryllindor

Häst 1 - Wintec hoppsadel flatback, samt wintec anky dressyrsadel. Rids med tredelat bett m pullargrimma el engelsk nosgrimma. Senskydd och boots fram.

Häst 2 - Samma sadlar som häst 1 samt träns m tredelat bett m fasta ringar. Skydd fram och bak.

Häst 3 - Zaldi hoppsadel samt Bates Caprilli dressyrsadel. Tredelat bett m pullarnosgrimma eller engelsk nosgrimma. Senskydd och boots fram.

Häst 4 - HdR hoppsadel samt HdR dressyrsadel. Tredelat bett med pullarnosgrimma el eng nosgrimma. Skydd och boots runt om.

Häst 5 - höpfner hoppsadel samt Edinburgh dressyrsadel. Mullen mouth m fasta ringar el novabett samt pullar eller engelsk nosgrimma. Skydd runt om, boots fram.

Häst 6 - Santa Cruz Valblabla hoppsadel samt en engelsk dressyrsadel. Rids på tränsbett eller sodepull/hackamore. Skydd o boots fram.

Häst 7 - HdR hoppsadel o Höpfner dressyrsadell rids på eng nosgrimma o tredelat m sötmalm. Rids ibland ut på jaktkandar. Skydd runt om o boots fram.

Ponny 1 - France Premier hoppsadel o träns m eng nosgrimma o tredelat bett. Skydd fram.

Ponny 2 - Syntetssadel, träns m eng nosgrimma o tredelat bett m fasta ringar. Skydd runt om.

Ponny 3,4 o 5 - träns utan nosgrimma el m engelsk, tredelade bett samt ponnyputor.

Täcken har jag 164 stycken, så det är ingen ide o börja rabbla...

Min häst har:

Dressyr
Svart Lippo Jessica dressyr sadel
Sprenger bow balance stigbyglar
ELT sadelgjord
Svart remontträns Dyon English Collection
Svart achen träns från Stubben
Ibland benskydd från Event

Hoppning/uteritt
Hoppsadel brun från Jaguar
Sprenger Bow Balance stigbyglar
Sadelgjord från ELT och Bucas
Brunt Micklem Competion träns
Brunt achen träns från Cavallo
Bruna senskydd och strykkappor från Lamicell och Eskadron.

Terräng
Brun Jaguar hoppsadel
Sprenger Bow Balance stigbyglar
Sadelgjord från ELT och Bucas
Brunt Micklem träns
Brun förbygel från Dyon
Terrängskydd från Premier Equine på alla ben.
Boots från tri-zone

Täcken när det behövs och så har jag en brun tömkörningsgjord och tömkörningstömmar från Globus

Jag försöker att ha så lite saker som möjligt.

Travsele, tömkörningsgjord eller galoppsadel, allt beroende på vad vi ska göra. Till det ett rött platsträns. Beroende på vilken hastighet vi ska ha så gäller olika varianter av senskydd, strykkappor och knäkappor.

Glömde ju
TÖMKÖRNING
*neopren tömkörningsgjord (den från Hööks)
*däckelunderlag från Mia Rs; blått med gul passpoal
*fårskinnspad. Har den under alltihop för att gjorden inte ska kasa fram pga yviga rörelser
*benskydd + boots
*träns. Inte något av de jag rider med.
*2 longerlinor

PROMENAD/LONGERING
*samma träns som vid tömkörning
*benskydd + boots
*longerdelta
*longerlina

Ridning

Billy Cook Show Reiner
Classic Equine ContourPedic Pad
Splintboots och Bell Boots från Classic Equine
Knäskydd Pro Choice
Sadelgjord Classic Equine
Enöras med correctionstång
Huvudlag med twistatbett

Stall och hage
Diverse grimmor
O g stalltäcke Rambo
200 g stalltäcke Amigo
Fleecetäcke Rambo Newmarket
Fleecetäcke Mio
Fleecetäcke med hals
Ridtäcke Amigo
50 g regntäcke Amigo
200 g regntäcke m hals Amigo
400 g vintertäcke fast hals Amigo
420 g vintertäcke m hals Rambo Supreme

Det är väl det som används mest till vardags, sen tillkommer det förstås,

Mer benskydd, boots och lindor, showhuvudlag, showfiltar, lädergrimmor, mer huvudlag och bett och annat diverse :)

När jag tog bort min trotjänare tidigare i år så har jag sålt av nästan allting. Jag har min ponny kvar men den är utlånad till ridskola och han äger en märkeslös sadel, ett komplett träns, grimma och grimskaft. Skickade även med 2 utetäcken men vet inte om dom "finns kvar".

Har två hästar till ridningen delar de på följande utrustning:
Continental showsadel
Diamond Wool pad
Weaver huvudlag
Pegasus benskydd
PC Secure Fit boots
Classic Equine skid-boots

Täcken har dom:
Rambo Wug medium
Charlies Duo 200g med 300g liner och 150g hals
Charlies Fleecefodrat regntäcke
Amigo ofodrat regntäcke
Lamicell Fleecetäcke
Charlies ulltäcke
Div. andra täcken

Svarta har:
forestier hoppsadel
märkeslöst aachenträns från sharpman
lädergjord
d-ringsbett

Egentligen är allt hennes min ponnys grejer, men de passar bättre på henne = blir hennes tillsvidare

Vita har massor grejer.
Mest används pullarträns, wintec 500 cair hoppsadel, cavallo simple boots och ett baucherbett som egentligen är för långt men hittills är det enda bett utöver oledat pelham med liten port som han känns tillfreds med. Han känns hjälpligt ok på odelat tränsbett också, så det varierar jag med ibland.

båda har varsin uppsättning täcken efter behov. Svarta har regntäcke, fleecetäcke och "övergångstäcke" medan vita har regntäcke, stalltäcke och vintertäcke. vita har massa benskydd och sånt också, eller ja, 2 uppsättningar runtom. Och en gjord med magplatta. Och...mer grejer.

Oh vilken rolig tråd!

Foderhästen som jag haft sen mitten av maj har fått ta över en hel del av min förra hästs prylar.

Sadel Bates innova cair, under den ett renskinn efter rekommendation av equiterapeut då han hade ont i ryggen när han kom till mig (hade då en annan sadel som inte passade så bra), så klart sadelgjord, en svängd dock utan resår och schabrak efter mitt humör (läs färg på kläderna).

Träns har han ett med vanlig engelsk nosgrimma (jag har helt enkelt plocket bort snokremmen för den kändes onödig). Har i dagarna även inskaffat ett träns där jag kan ta bort nosgrimman helt så vi kan variera lite. Byter mellan ett rakt bett med fasta ringar, ett tredelat med fasta ringar och ett med lösa ringar.

Han har alltid skydd på alla ben då han är duktig på att sparka sig själv om vi inte är på helt plan mark :)

I hagen har han just nu flugtäcke och flughuva. Sen får vi anpassa oss efter väder och vind, han har två ofodrade regntäcken utan hals, ett med fast helhals, ett fleecefodrat regntäcke med fast helhals, 100 grams täcke med fast helhals och 2 st 300 grams täcken med fast helhals, ett gäng fleecetäcken och några andra innetäcken typ våfflat och något fodrat.

Vi har ett gäng grimmor så det går att byta efter humör och situation. Sen finns det säkert lite mer då vi är två personer som huserar i stallet och därmed delar på en ganska stor sadelkammare som vi har fyllt till brädden. Det är ju så lätt att köpa nya roliga saker :)

Micklem multibridle eftersom hon är lite orolig i munnen och det verkar vara det träns som fungerar bäst då.

Smalt tredelat bett eftersom hon har ungefär världens minsta mun och inte plats för större bett än så, så jag har inte så mycket att välja på.

Thorowgood T6 dressyrsadel, ungponny som växer och ändrar sig hela tiden så jag vill inte köpa en dyr sadel innan hon är lite mer klar i kroppen.

Det är basutrustningen, sen har vi förstås en uppsjö av grimmor, schabrak (mest JH Collection från hööks, HV Polo, Scapa och BR), täcken, benskydd, pannband (bling i alla tänkbara färger ;) ) etc.
I hagen nu på sommaren är hon antingen naken, eller så har hon flughuva och/eller flugtäcke på sig.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 959
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden... 2
Svar
28
· Visningar
4 397
Senast: Ida94
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka