Vad händer?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Kom o tänka på en sak för ett tag sen som jag funderat på:p
Om djurskydds kontrollanterna "kommer på en" med att ha hästen själv utan sällskap av annan häst.
Om hästen ser välmående ut med verkade, välskodda hovar och verkar allmänt frisk, pigg och glad.

Vad händer då? Anmärkning?
Vad är det minsta/
värsta som kan hända? Kan dom omplacera hästen?:confused:

Tacksam för svar!:)
//B

Sv: Vad händer?

Jag hade min första ponny ensam något år på grund av att han helt enkelt inte fixade andra hästar. Han var så sjukt stressad och arg, så jag lät honom gå själv och han blev en helt annan häst! När han hade fått vila upp sig märkte man att han ville ha kompisar, så då fick han det och nu mår han bra igen.

Hur som helst hade vi en som kom och kollade under den tiden. Han frågade bara varför hästen gick själv men sa sedan att den såg välmående och glad ut. Blev inget mer med det.

Det här var dock 2006-2007 någon gång, vet inte om reglerna är annorlunda nu. Men räkna med att ha en anledning att ha hästen själv, för en normal häst ska inte och vill inte vara ensam.

Skulle tro att man blir tillsagd att skaffa sällskap åt hästen, eller flytta den så den har sällskap. Behöver inte vara en annan häst utan kan vara annat djurslag.
Kräver dock inte att sällskapet står i samma hage, så långt jag har förstått.

Jag tror inte att det i första skedet blir mer än en liten påminnelse om hästen har det bra i övrigt.

Att dem skulle omhänderta en häst enbart pga att den inte har sällskap har jag väldigt svårt att tro. Skulle gissa på att det krävs att hästen då dessutom ska vara vanvårdad och att den personen som har ansvaret för hästen inte vidtar dem åtgärder som inspektörerna kräver. Men en frisk välmående häst som sköts på ett bra sätt blir nog inte omhändertagen för en sådan sak.

Nu talar jag då om en häst som går helt ensam utan sällskap ö.h.t. Att ha en häst ensam i hagen men med andra hästar i näraliggande hagar är fullt lagligt.

Jag hoppas dom anmärker på det, men tyvärr verkar de inte göra så mycket åt sådant.

Alla hästar förtjänar och behöver sällskap av samma art.

Eftersom det är ett lagbrott skulle jag tro att det blir föreläggande med vite om det inte sker en förändring.

Sjv säger : Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

Kollar man Djurskyddet i Västerbotten, säger de: En häst ska ha sällskap av annan häst då något annat djur inte är en värdig flockmedlem.

Jag skulle gissa på att du blir ombedd att skaffa sällskap till hästen, gör du inte detta kan nog hästen omhändertas.

Senast ändrad:

Om du menar att ha en häst ensam på gården utan andra hästar finns på gården så är det ett lagbrott (Att hålla hästar ensamma i hagen, men att de ser/får möjlighet till social kontakt vid andra tillfällen dagligen är inte olagligt). Lagbrott ska man inte vänta på att rätta till förrän "någon kommer på en". Naturligtvis händer detta dagligen (man kör för fort eftersom det inte står någon polis och kollar), men det rättfärdigar inte beteendet. När man har ansvar för ett djur ska man se till att djuret mår så bra det bara går, därav finns det regelverk som bestämmer minsta krav för vad man anser (genom forskning och beprövad erfarenhet) att ett djur behöver för att må bra.

En häst har vissa grundläggande behov som är väsentliga för att den ska må bra. Ett av dessa basala behov är social kontakt med andra hästar. Hästar som inte kan komma i närheten av andra hästar utan att visa extrem aggresivitet är mycket sällsynt anser jag, även om det förekommer.

Man har kommit fram till att hästar i vissa fall kan få utlopp för sitt sociala behov om de hålls med andra arter som har liknande beteende och sociala språk som hästar (exempelvis kor). Det förutsätter att hästen är van vid den djurarten och ska helst vara uppväxt tillsammans med den djurarten så att hästen är väl bekant med den djurartens beteende och signaler. Hästen ska dessutom vara accepterad och ingå i den övriga flocken. Det är en företeelse som inte är så vanlig numera. Man har gjort vissa undantag då man anser att människa kan ersätta det sociala behovet, men då handlar det om att hästen ska vara tillsammans med människan (fysiskt alltså, räcker inte med att man ser hästen från gårdsplanen) t ex. hästar som arbetar många timmar i skogen tillsammans med sin förare.

Så för att svara på din fråga: Nej, man får inte hålla en häst ensam utan möjlighet till social kontakt med andra flockdjur som har samma/liknande beteende som hästen. ordnar man inte detta blir man förelagd att ordna detta på ett tillfredsställande sätt. Vägrar man göra detta finns det grund för ett omhändertagande av hästen enligt 31§ Djurskyddslagen.

En kompis till mig har sin häst ensam, eller ja, han har två får som kompisar (eller som han bossar över rättare sagt, och kör kast-med-litet-får med när dom försöker gå ut ur stallet före honom och ta hans mat :D), och där säger inspektörerna ingenting...

Dom har vart ut och besiktat stallet samt haft en kontroll eftersom hon blev anmäld av sin granne flera gånger... Grannen är en alkiskärring som anmälde för att "hästen går utan täcke och får ingen mat!!" Vilket absolut inte stämde, eller ja, utan täcke gick han ju, men han har mammutpäls så han behöver inget täcke :grin: och mat får dom, det syns ganska väl på honom om man säger så ;)

Denna häst är en sån som inte gillar andra hästar, min kompis har alltid haft honom ihop med andra hästar innan, men det är nu när han är själv som han mår bäst. Hon har givetvis, förutom när hon pratade med inspektören som var ute på kontroll, även ringt och frågat om det är okej att ha honom tillsammans med får innan hon sålde sin andra häst och skaffade fåren.

Senast ändrad:

En smidig lösning är att du har hästen i en kommun och själv är skriven i en annan. Djurskydden sträcker sig inte över gränser fick jag veta i somras.

En smidig lösning är att du har hästen i en kommun och själv är skriven i en annan. Djurskydden sträcker sig inte över gränser fick jag veta i somras.
Nu är du nog ute och reser lite. För kommun räcker inte måste minst vara län (är ju Länsstryelsen numera som sköter djurskyddet) och det är nog inte heller någon hjälp att bo i ett annat län för att slippa undan.

Ja län kan det ha varit. Men jag fick till svar att de inte kunde göra nått pga att ägaren och hästen ej fanns i samma län.

Om så hade varit, tycker du att det är rätt att sitta och tipsa på nätet hur man kan komma undan bestämmelser som är för hästens bästa? :confused:

KL

Jag har en flyktig bekant som hade sin häst ensam, h*n fick en såpass ordentlig(?) tillsägelse så denne fick skaffa sig en sällskapshäst rätt så omgående. Gissar på att de kanske hotade med vite då?
Nu vet jag dock inte i vilket skick hästen i fråga var när de såg den. Men enligt de intryck som jag har fått kan denne ha mått dåligt av att ha gått ensam och även ha varit mindre ompysslad.

Ja län kan det ha varit. Men jag fick till svar att de inte kunde göra nått pga att ägaren och hästen ej fanns i samma län.
Det är fel. när en länsstyrelse gör kontroll på en djurhållning i sitt län så har det ingen betydelse att djurägaren bor/är skriven i ett annat län. En länsstyrelse vars djurägare bor i länet men har djuren i ett annat län lämnar över eventuella ärenden till det län där djuren finns. Så om du missuppfattat eller om länsstyrelsen har uttryckt sig otydligt låter jag vara osagt, men det stämmer inte i alla fall. Numera finns dessutom ett riksomfattande djurskyddskontrollregister där alla djurhållare som varit föremål för kontroll finns med. Detta just för att personer med djurförbud eller djurhållare som vid upprepade tillfällen visat att de inte sköter sina djur ordentligt inte ska kunna "komma undan" genom att flytta till ett annat län.

Jag säger bara vad jag fick för svar. Jag ville göra en anmälan om en ensamgående häst men enlig djurskyddet så gick ej pga ovanstående anledning. Detta var i somras.
Kan ju ha hamnat hos en sommarvikarie...

Jag säger bara vad jag fick för svar. Jag ville göra en anmälan om en ensamgående häst men enlig djurskyddet så gick ej pga ovanstående anledning. Detta var i somras.
Kan ju ha hamnat hos en sommarvikarie...
Då vet du i alla fall till nästa gång du vill anmäla något, att det är till länsstyrelsen i det län där djuret är som ska hantera ärendet, sedan om ägaren bor i andra delen av landet har ingen betydelse (underligt svar från länsstyrelsen måste jag säga...)

En bekant hade sitt sto själv (annonserade aktivt efter sällskap) och blev anmäld. De fick till sommaren på sig att skaffa ett sällskap, detta var om jag inte minns i höstas.

Jag tror det är helt och hållet beroende på Var i sverige man befinner sig vad de säger till en, tyvärr...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.