Vad händer vid separation?

M

miss_strandberg

Hej!

Har en hel del funderingar angående en eventuell separation. Vi är alltså inte gifta utan sambos och har en dotter på tre månader. Haft det jäkligt struligt från det att vi blev tillsammans i princip och har kommit fram till (efter flera månaders försök) att jag tyvärr aldrig mer kommer kunna lita på min sambo. Klarar inte av att leva i ett sådant förhållande så har därför börjat kolla upp vad som händer med vår dotter vid en eventuell separation.

Jag har ensam vårdnad och har haft det sen hon föddes men antar att det inte gör någon skillnad? Ser inget annat alternativ än att hon ska bo kvar hos mig, givetvis umgänge med pappan men bara bo kvar här tills hon är stor nog att ha exempelvis varannanhelg. Men är orolig över att pappan ska sätta sig på tvären, dra det till domstol och sen få boendet själv.

Vad är oddsen för det?
Har haft allt ansvar själv för dottern sen hon föddes och pappan beter sig tyvärr fortfarande som en barnvakt trots att jag har försökt att uppmuntra honom att ta mer ansvar för henne. Nu har jag dessutom slutat amma men han har fortfarande inte förstått att han nu kan ta lika mycket ansvar för henne när han inte jobbar. Jag är väldigt tveksam till om han ens är medveten om vilket ansvar det är att ha barn och tycker därför att det absolut bästa skulle vara om hon bodde kvar hos mig.

Någon som har varit med om något liknande och kan ge mig några bra svar?
Vill återigen understryka att det inte handlar om att ta ifrån dottern hennes pappa utan bara att jag tror att det bästa för henne är att bo hos mig och ha umgänge med pappan.

Sv: Vad händer vid separation?

Har han hintat nåt sånt, att han vill ha vårdnaden? Då får han dra igång en process och det är långt dit. Ta inte ut några sorger i förskott.

Så små barn ska inte ha växelvis boende det tror jag alla är överens om, däremot så måste du ju möjliggöra ett fungerande umgänge mellan pappa och dotter så långt som du kan.

Jag undrar dock lite över varför du förutsätter ( tar för givet? ) att pappan bara ska vara varannanhelgspappa när den tiden är mogen?

Nej, han har inte hintat om det utan det är bara min oro som spelar in. Är så sjukt rädd att förlora vår dotter och det tror jag har mycket att göra med att jag tidigare har förlorat ett barn.

Jag tycker inte att det känns bra att ha henne boendes varannan vecka så länge hon inte uttryckligen kan säga att det fungerar för henne och då är det ju antingen jag eller pappan som ska ha varannan helg (eller liknande). Pappan sitter dessutom i den sitsen att det är tre år kvar innan han överhuvudtaget kan få tag på en lägenhet till sig själv och kommer förmodligen bo hos sina föräldrar. Det skulle inte kännas bra för mig om vår dotter bodde där tillsammans med honom då det tyvärr skulle resultera i att hans mamma skulle uppfostra henne.

En anledning till att jag ens har börjat fundera i de här banorna har att göra med att han inte kan stå på egna ben utan lutar sig hela tiden på sina föräldrar, speciellt hans mamma.

Som jag har skrivit tidigare så vill jag absolut att vår dotter ska få träffa sin pappa så mycket som möjligt och det skulle ju inte vara någon omöjlighet då jag endast bor några minuters bilfärd från hans föräldrar.

Men jag tänker ändå rent teoretiskt, vad är det som säger att domstolen (om det nu går så långt) kommer välja mig som boendeförälder istället för honom?

Bara det att du har eget fast boende och ett ordnat liv gör att du har stor fördel. Att han bor hos sina föräldrar fortfarande ser ganska illa ut i en vårdnadstvist

Fast blir det någon vårdnadstvist om TS redan har egen vårdnad? Jag antar att de då aldrig skrivit på om gemensam vårdnad?

Att det kan bli en tvist om hur barnet ska bo förstår jag, men just vårdnadstvist kan det väl inte bli? Eller är jag ute och cyklar nu?

Varannan helg känns än mer avlägset om det inte är så att pappa och barn umgås på dagtid.

Du har enskild vårdnad om ditt barn, det betyder att du bestämmer vart barnet ska bo ( och en mängd andra saker ), om pappan till barnet anser att det är fel får han vända sig till tingsrätten.

Det är väl här din roll kan spela in ( om det går så långt ), har man omöjliggjort ett fungerande umgänge, nekat umgänge, undanhållit barnet för den andra föräldern så är det ju inget positivt.

Men jag hoppas att ni kan komma överens om ett bra system för barnets skull. Du som ena förälder bör möjliggöra för ett bra umgänge mellan barnet och den andra föräldern. Kontinuerlig kontakt och rätt till båda föräldrarna har barnet tycker jag.

Senast ändrad:

Domstolar brukar titta på vem som rent praktiskt haft omvårdnaden om ett barn, därefter på omständigheter som stadigt boende och en ordnad livsföring.

Barnpsykologer anser att barn inte ska bo växelvis hela veckor förrän de är tre år. Vill man ha ett yngre barn lika mycket boende hos båda föräldrarna har man barnet 2-3 dagar var. För ett väldigt litet barn som är mest anknuten till ena föräldern rekommenderar man korta och täta umgängen med den föräldern det inte bor med.

Jag har jobbat på familjerätten i flera år och gjort många vårdnadsutredningar.

Fast blir det någon vårdnadstvist om TS redan har egen vårdnad? Jag antar att de då aldrig skrivit på om gemensam vårdnad?

Att det kan bli en tvist om hur barnet ska bo förstår jag, men just vårdnadstvist kan det väl inte bli? Eller är jag ute och cyklar nu?
Nej kanske inte, men tänkte mest om pappan börjar strida om att ha vårdnad.
Fast det kanske han inte kan, han borde ju få det emot sig att han inte sett till att få det tidigare.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 298
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 252
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka