Sv: Vad händer om säljaren drar sig ur..
Håller med, det är intressant.
I JB 4 kap. 11-27 § finns reglerna för hur och när en hävning av köpet får ske. Köparen FÅR tex. häva köpet om säljaren inte flyttar ut i tid eller vill medverka till upprättandet av köpebrev (13-14 §). Men jag hittar inget om att säljaren kan tvinga fram en hävning om köparen uppfyllt sin del.
Att bestämma ett skadestånd om säljaren "ångrar" sig skulle ju i många fall också vara omöjligt. Säg tex. att en Stockholmsfamilj köpt ett vacker slott i Skåne. Bindande köpeavtal är undertecknat men säljaren vill häva köpet. Ett liknande objekt, som också passar köparna, säljs kanske en gång var tjugonde år. Om de istället köper ett slott utanför Stockholm, är det ett likvärdigt läge och hur bestämmer man vilka slottsbyggnader som är likvärdiga? Omöjligt helt enkelt. Eller om de väljer att bo kvar i sin Stockholmsvilla, i så fall har de ju inte lidit någon (ekonomisk) skada. Problematiken är den samma också för mindre extrema objekt.
Omvänt är det oftast lätt om det inte rör sig om för stora skillnader. Om köparen inte betalar så häver säljaren köpet, säljer till någon annan och kräver köparen på mellanskillnaden. Att försöka genomdriva köpet skulle vara mycket krångligare och osäkrare för säljaren men det har inträffat.
Ett roligt verkligt exempel handlade just ett slott som för ett antal år sedan såldes till en "nyrik" person men precis i samma veva så kollapsade marknaden och köparen försökte dra sig ur. Säljaren ville inte häva köpet eftersom priset sjunkit mycket och köparen inte skulle kunna betala mellanskillnaden om egendomen sålts till marknadspris. Det roliga var att efter år av processande hade marknaden vänt så slottet var värt betydligt mer än den ursprungliga köpeskillingen. Det slutade med förlikning, och slottet såldes men hur de gjorde med vinsten vet jag inte, kanske delade de på den

.
En mycket bra bok är Folke Grauers Fastighetsrätt. Bör finnas på biblioteket, åtminstone finns den på UB. Tyvärr var det ett tag sedan jag läste den så jag vet inte om det står något i den om den här frågan.
Har jag fel så får någon gärna rätta mig, speciellt vore det intressant om någon känner till ett rättsfall där säljaren försökt häva köpet trots att köparen uppfyllt sin del.