Vad händer när hästen blir sönderböjd?

anhe

Trådstartare
Det vill jag veta. Det är väldigt många påståenden här på buke om sönderböjda hästar osv. Men fortfarande har ingen kunnat svara på vad som då skulle hända rent fysiologiskt när man böjer sönder en häst. Spränger man ledkapseln, bryter man leden ur led, förstörs senor och ligament? Eftersom många här inne påstår sig ha sönderböjda hästar, eller hästar som före böjning aaaaldrig visat en hälta, men som vid böjprov är märkligt halta, då måste ju någon veta vad som händer?

Själv tror jag att uttrycket kommer från hästägare som väljer strutsmetoden, man vill inte inse att hästen faktiskt har ett problem, och att man i 9 fall av 10 har sig själv att skylla.

Men vad händer alltså?
 
Sv: Vad händer när hästen blir sönderböjd?

jag håller helt med i din teori.:idea:
 
Sv: Vad händer när hästen blir sönderböjd?

Man provocerar fram något som ändå hade kommit i dager förr eller senare, och sanningen kanske kan vara lite svår att tackla. Sen händer det naturligtvis att någon häst böjprovas på ett felaktigt sätt, men inte i samma utsträckning som man kanske kunde tro.
 
Sv: Vad händer när hästen blir sönderböjd?

Ja, men är ett felaktigt liktydigt med ett skadligt sätt? Kanske om man försöker bryta benen av sin häst? Men i de omtalade fallen med sönderböjda hästar är det ju veterinärer som böjer, och då borde dom väl i alla fall ha en viss grundskolning i att böja häst.
 
Sv: Vad händer när hästen blir sönderböjd?

Men vart är alla sönderböjda hästar? Jag vill fortfarande veta vad som händer i benet på hästen. Ingen som vet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 094
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 449
Hästvård Idag gjorde jag en besiktning på min nya foderhäst som kom häromdagen. Allting gick prima och fram till böjprovet gav veterinären mycket...
2
Svar
30
· Visningar
8 414
Senast: RubinNovak
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 980
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp