Vad händer med priserna??

Sv: Vad händer med priserna??

Och så är det ju lite intressant att notera att priserna för alla hästar - islänningar likväl som andra raser - går upp så snart våren närmar sig... Den dag det blir dags att köpa ny häst kanske man gör bäst i att göra det på hösten. Eller...?

men jag ser det som så att det finns fler hästar ute på våren, bättre utbud då. Så det betyder ju inte att man bör titta på häst på hösten/vintern....
letar man häst så ska man kolla då det passar en själv, inte efter vad det är för årstid....
Jag själv ska sälja en av mina hästar, men det kommer jag inte göra förräns det är bättre underlag ute och det går att rida ordentligt...
Och tror fler tänker detsamma, så då blir det ju ett bättre utbud när det finns fler hästar tillsalu... Och jag skulle själv även ha samma pris oavsett vilken årstid det är....

Jag håller absolut inte med om att de snälla, trygga, familjehästarna gått ner i pris. Tvärtom! Visst, många säljs som det fruktansvärt billigt, det är dock såna jag snarare skulle kalla "avtrubbade, sega, grisepassare" för att generalisera lite. ;) Men de trygga, lättridna hästarna (och då menar jag lättridna som så att alla gångarterna är klockrena, enkla att få fram, och en känslig häst på det sättet att den svarar mycket bra för hjälperna) kostar betydligt mer, trots att de helt saknar tävlingsgång. Det finns helt enkelt för få såna idag, och det är inte för att vi avlar fram tävlingshästar utan snarare att folk försöker avla fram familjehästar men gör det fel... Sen är nog inte så klockrena hästar så vanliga inom någon ras.

Tävlingshästarna är de som vad jag märkt sjunkit mest i värde. Man kan få tag på riktigt bra hästar bra mycket billigare än för några år sen. Bättre avel och ökad import nu när isländska kronan vartit låg kanske?

Jag skulle säga att det finns 2 undergrupper av tävlingshästar.

De med potential i mängder, som inte är tävlade och de som har varit ute och bevisat sig lite. Den senare gruppen tycker jag inte har fallit lika mycket som den förra. Vilket jag kan tycka känns naturlig, för ett par år sedan låg de 2 grupperna rätt lika i pris. Tycker det är bra om de som är mer tränade drar ifrån.

Man kan inte "tycka" vad en häst kostat. Man måste räkna på det. Men det är bäst att låta bli om man avlar. Så gör du det sluta läs här. Är du bara hästköpare, fortsätt läs och glädjs åt vilka fynd du gör.

På Islandshästföretagarnas träff 2009 gjorde vi kalkyler för alla sorters islandshästverksamheter. En grundinriden häst 4 år har kostat uppfödaren ca 125 000 kr. (Jag vet en häst som sålts för den pengen, men den har helt klart VM-kvalitet.) Dra av några tusen för en lågbudgethingst. Det gör ändå inte så stor skillnad i det hela.

14000 som någon föreslog som pris är mindre än vad en nyavvand har kostat.

(Och så kan man ju tänka på de dryga 70000 som ett Totilasföl kostar bara i tillverkning och färdigt föl).

Personligen tror jag att man kan med en medveten avel få fler individer som har både gott lynne, känslighet utan tittighet, välseparerade gångarter och fina steg. Baserar det bland annat på att ha ett sto i hagen som växlade som hon skulle mellan tölt och trav från första uppsittningen (råkade samla/driva lite och vips) och har en gudasnäll vacker unghingst med enorm gång. Jag tycker att hästarna generellt är bättre nu än för 15 år sedan.

Att det sedan är svårt att ta betalt för vad hästverksamheter verkligen kostar är en annan femma.

Uttryckte mig kanske klumpigt. Vad jag ville ha sagt var att man kan tycka att det är dyrt med 50 000 för en häst (och det ÄR ju mycket pengar) men i förhållande till vad det kostar att producera är det inte dyrt.

Skulle kanske ha utvecklat det lite...vad jag tänkte på var att flera olika saker (däribland hästar) tenderar att bli dyrare mot vårkanten när efterfrågan ökar, vilket i sin tur beror på att man köper vaddetnuär man vill ha när man vill använda det - inte förvånande, enkel "tillgång och efterfrågan".
(Som t.ex. att exet av en tillfällighet köpte segelbåt på senhösten, av ren nyfikenhet kollade han upp vad den skulle ha kostat 6 månader senare och det skilde 40.000:-...)

Själv köpte jag häst på hösten, det var inte av ekonomisk beräkning utan det var bara så det föll sig och det blev hur bra som helst...men jag har sett hästannonser som upprepats, hästar som varit till salu sedan i höstas - först står det ett pris, som sedan sänkts några tusenlappar fram till nyår på ytterligare en eller två annonser - och efter nyår är hästen dyrare igen. Tillfällighet? Kanske. Fast jag tror inte det.

Nejdå, det är inga tillfälligheter, men vill man ha en häst och har råd med en som passar en så finns det ingen rimlig anledning att vänta till vintern att köpa, då är det besvärligare att åka runt och titta och man har kanske gått och trånat efter en häst hela sommaren. För mig kostar det runt 1000-lappen mindre i månaden att ha häst på sommarhalvåret, så på det viset hade det varit oekonomiskt att vänta.

Marknaden har varit trög de senaste två åren. Vi har i och för sig sålt de hästar vi har haft till salu men det har tagit längre tid. När man tittar på annonssidan här, så är islandshästar de som är flest till antalet som annonseras. Vi har mycket kontakt med avlare på Island och de har nog haft sina "gulddagar" när det gäller export av hästar. Efter deras finanskris så exporterade de enormt många hästar till väldigt bra priser och till slut avtar det. De vill inte riktigt lyssna på det när vi diskuterar det men det är enkelt - tillgång och efterfrågan styr prissättningen. Detta påverkar ju även vår marknad här i Sverige.

Denna och förra vintern har varit extrem i väderlek så jag förstår till 100% de som inte vill ge sig ut och leta häst. Tror det lättar lite till våren som vanligt.

Aveln har verkligen blivit bättre och utbudet har blivit större, själv har jag en på uppväxt som är född 2009 och för den pengen som han har kostat när han är färdig för inridning skulle jag kunna köpa en riktig rakabajsar häst;) Men jag ville verkligen prova att ta fram en egen och efter min favvo hingst och mitt sto, då får det kosta vad det kosta. Han är ju dessutom tänkt att bli min nästa ridhäst och det har varit planen från början! Det jag däremot inte förstår är att många verkar betäcka hej vilt utan ha en plan?! Och nu har vi en del unghästar runt om i detta land som är producerade på det sättet och då blir marknaden lite splittrad! Köper man unghäst så vill man oftast (i alla fall jag) se någon slags tanke bakom avelslinjer, ridbarhet osv. En bra häst tycker jag skall kosta pengar! annars blir det inte någon "skillnad" på hästarna, sedan kan det vara svårt att prissätta hästarna för alla har väl olika uppfattning på vad en bra häst är ?? Lynne, exemfri, jämna fina/flotta gångarter, Bra hovar, och ben = hållbar häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 548
Senast: Chefen
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 195
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama