Vad händer med priserna??

Sv: Vad händer med priserna??

Stämmer bra :) men det blir väldigt trångt på 2 hektar om det öht inte går att hitta seriösa köpare till uppfödningarna när man bor i "obygden"!

När det är en överproduktion på hästar är det bäst för hästarnas skull att inte föda upp fler, annars riskerar de samma öde som andra prisdumpade raser.

Nu "behövs" inte min avel längre, det jag slogs för har anammats av så många andra :love:

Vilka har det anammats av? :o
Förlåt, jag är nog jättefärgad av de uppfödare som finns här i trakten. En säljer just nu ett av sina eksem-avelston, konstaterar i sin annons att hästen har eksem men lämnar jätte-jättefina föl.. :crazy:

Annars håller jag med dig ang. överproduktion. Jag har en dröm om små gula och vita shetlandsponnyer i produktion men det finns så mycket shettisar att jag av moraliska skäl valt att avstå.

När jag tog in min silverhingst var han den enda silversvarta i avel i landet och att avla på hästar med färg var absolut tabu.

Han tävlade i landslaget med en junior och bevisade att färgade hästar kan ha både bra gång och lynne.

Hur många bra färgade hästar finns det i avel nu :laugh: ?

Man avlade också på hingstar med spatt och tyckte jag var galen som röntgade mina avelsdjur.

När det gäller eksem så har man tyvärr inte nått hela vägen fram :( men det finns ändå en MYCKET större medvetenhet och en forskning som säger att det faktiskt är ärftligt. På min tid sa officiella företrädare att det t.o.m. var BRA att avla på eksemstom för då immunserades fölen och kunde inte få eksem :crazy: Det går inte att säga idag då vetenskapen kan krossa den typen av argument.

Klar poäng! Det finns mycket mer färg-glada pållar i aveln nu och det är mycket mer rumsrent att medvetet få fram så mycket färg som möjligt.

På ett sätt kan jag tycka att det har blivit bättre vad gäller avel av eksemston för det verkar som att de flesta mer aktiva avlare faktiskt gör sig av med sina eksemston och deras avkommor. Som exemplet jag nämnde. Fast det verkar som att man nästan uppmanar en potentiell köpare till vidare avel vilket ju känns tve-eggat... :crazy:

Dom amatör-avlarna jag känner tar varken eksem eller spattston ur aveln. Ohnej det är inte bevisat att eksem nedärvs, bara blunda och köra på. Och det är folk som tycks kunna lite i andra sammanhang.

Dom amatör-avlarna jag känner tar varken eksem eller spattston ur aveln. Ohnej det är inte bevisat att eksem nedärvs, bara blunda och köra på. Och det är folk som tycks kunna lite i andra sammanhang.

favoritargumentet som jag hört från flera som inte är särskilt "amatör-mässiga" är de fantastiskt fina avkommorna som de fått, som inte fått eksem.
Avkommor som de ofta tappat kontakten med redan innan de ens är inridna, dvs. de vet egentligen inte.

Va, har du skaffat en ny flockmedlem? Bildbevis! :bump:

63111_464497212687_661642687_5783895_2383131_n.jpg

154302_464497237687_661642687_5783896_1175973_n.jpg

Min 20000 kronorshäst :idea: Jättefin ridmodell tycker jag :)

Idunn har gjort en mycket bra kostnads kalkyl på att föda upp häst tom 3 år.
denna är beräknad på att allt förlöper skade fritt på sto och föl.

Till detta kommer inridning innnan hästen säljes .
privat person som säljer sin grund ridna 4 åring går gatanterat med förlust om denna tar under 50.000 sek.
Köpare vill oftast ha en häst med hyfsat mycket gång, bra grund riden, stor och flott med fin färg..

kostnaden för att ta fram och visa ston & hingstar som ger dessa hästar är avsevärt mycket högre än vad man någonsin får ut för en avkomma.
i princip kan vi se våra förebilder och ägare till dessa hästar som IDELLT arbetande !
De få som får ut en hyfsad slant för sina uppfödningar är med stor sannolikhet värda detta !

Från Idunn:

Kostnadskalkyl för uppfödning av islandshästar.
Vi har försökt göra en beräkning av vad det kan kosta att föda upp föl och unghästar. Vad som
inte har tagit med i beräkningen är stoets kostnad inte heller kostnaden för bete (mark och
inhängnad). Givetvis finns inte heller den pluspost som det är att föda upp hästar, glädje och
upplevelse av föl.
Det finns säkert synpunkter på vårt försök till beräkning, vissa kostnader för låga och andra
för höga. Det står alla fritt att göra en egen beräkning och jämföra med vår. Lämna gärna dina
synpunkter via e-post till ordf@idunn.se
Exempel på kostnadskalkyl för föl/unghästar
År 0
10 000
Betäckning 1 500
Veterinär, utraljud 1 050 (30 dagar x 35 kr)
Betesavgift 720 (2 ggr 10+10 mil x 18 kr)
Resa betäckning 800
Registreringsavgift 1 800 (1⁄2 år basliv, basveterinär)
Försäkring 1 000 (grund vaccination)
Vaccination
Kostnad år 0-16 870 kr
År 1
1 200 (6 ggr x 200 kr)
Verkning 500 (inkl botulism)
Vaccination 2 800 (basliv, basveterinär)
Försäkring 4 000 (1500 kg hö á 2 kr, kraft, mineral, avmask)
Foder, m.m.
Kostnad år 1 -8 500kr
År 2
1 200
Verkning 500
Vaccination 2 800
Försäkring 4 500
Foder, m.m.
Kostnad år 2 -9 000 kr
År 3
1 200
Verkning 500
Vaccination 3 500
Försäkring 5 000
Foder, m.m.
Kostnad år 3 -10 200 kr

ca 17.000
ca 25.500
ca 34.500
ca 45.000

Senast ändrad av en moderator:

Vad lågt dom räknade på verkningen av hästen? Hur ofta verkar dom sina hästar egentligen och var har dom grävt fram en sån billig hovslagare?

500:- per år räcker inte långt.

De räknar 1200, layouten här är inte helt perfekt, men det gäller att ha en billig hovslagare.
Och stoet ska tydligen varken försäkras eller äta förutom hos hingsten.

I mina ögon en väldigt rörig uträkning på vad en häst kostar per år att föda upp.

tio tecken

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt det är 1200 de räknar på, inte 500kr, så här borde det se ut (lite redigering gör susen):

År 0
10 000 Betäckning
1 500 Veterinär, utraljud
1 050 (30 dagar x 35 kr)Betesavgift
720 (2 ggr 10+10 mil x 18 kr) Resa betäckning
800 Registreringsavgift
1 800 (1⁄2 år basliv, basveterinär)Försäkring
1 000 (grund vaccination) Vaccination

Kostnad år 0-16 870 kr

År 1
1 200 (6 ggr x 200 kr) Verkning
500 (inkl botulism) Vaccination
2 800 (basliv, basveterinär) Försäkring
4 000 (1500 kg hö á 2 kr, kraft, mineral, avmask) Foder, m.m.

Kostnad år 1 -8 500kr

År 2
1 200 Verkning
500 Vaccination
2 800 Försäkring
4 500 Foder, m.m.

Kostnad år 2 -9 000 kr

År 3
1 200 Verkning
500 Vaccination
3 500 Försäkring
5 000 Foder, m.m.

Kostnad år 3 -10 200 kr

Sen är det bara att plussa på med kostnader för inridning och träning inför visning och kostnader för avelsvisning;)
Det gäller att den hästen går in i första klass för att det ska betala sig:p

Det glöms nog en hel del bland kostnaderna:

Stoet måste rimligen, köpas in, ha mat, verkas, (vaccineras), försäkras (och eller betala veterinär då och då).
Kapital/driftskostnader på stall och/eller hagar.
Skötsel av hästarna, innan man kan ta ut någon vinst så måste alla kostander för att föda upp täckas, även arbetskraft (utfört av en själv eller andra).
Täcka upp för mindre lyckade uppfödningar (skador/kastade föl/stoet inte tar sig mm)
Kostnader för annonsering/visning i samband med försäljning

Jag tror de utgår från att man redan HAR stoet, kanske flera ston och mark/stall osv.
Kan tänka mig den är baserad på att man redan är etablerad som uppfödare ( inte att man har massa hästar och säljer utan att man har investerat klart ) och inte på en hobbyuppfödare som tar ett föl då och då.

Men visst, kostnad för att marken slits och allt jobb man lägger ner är inte med räknat.
det stod oxå i första inlägget ang uppfödar kostnader.

Att stoet ska ha mat det ca 1½ år medans hon bär på/diar fölet kan man ju inte lägga fullt ut på kostnaden att föda upp fölet.
Stoet får ju rimligen fler föl samt att hon hade kostat om hon bara stod ändå.
Men det kostnad som är utöver hennes egna kostad skulle man kunna lägga på om man så önskar.

En resa om endast 20 mil tor verkar lite, jag har minst 16 mil enkel väg till hingst.....förutom att jag råkar ha egen ;)
Men det är ju ändå marginellt om man reser 20 eller 40 mil för att betäcka.

Så, utan inridningskostnad, arbetskostnad, kapitalslitning av mark osv bör man alltså ha ca 45000 för en oinriden 4 åring....bara för att gå +/-0.

Det är inte speciellt många som får det, varken idag eller för några år sedan.

Skulle man lägga en rimlig, lågt räknat, arbetskostnad för hantering, skötsel, fodring osv av hästen under 3 års tid så skulle man lätt komma upp i närmare 100000 kr......det går ju inte, förstår ju vemsomhelst.

Nej, ska man föda upp hästar är det ideelt arbete som gäller, som någon sa :)

Jag tror de utgår från att man redan HAR stoet, kanske flera ston och mark/stall osv.
Kan tänka mig den är baserad på att man redan är etablerad som uppfödare ( inte att man har massa hästar och säljer utan att man har investerat klart ) och inte på en hobbyuppfödare som tar ett föl då och då.

Men visst, kostnad för att marken slits och allt jobb man lägger ner är inte med räknat.
det stod oxå i första inlägget ang uppfödar kostnader.

Oavsett om man har stallet och marken sedan innan har den ju ett värde och kostar att sköta om som du nämner med dränering, staket, så vallar, betesputs mm. Är man hobbyuppfödare och tar enstaka föl så kanske det inte kan räknas men föder man upp mer systematiskt är det definitivt en kostnad att ta med. Annars hade det ju kunnat vara en inkomst om man hyrt ut eller odlat på marken.

Att stoet ska ha mat det ca 1½ år medans hon bär på/diar fölet kan man ju inte lägga fullt ut på kostnaden att föda upp fölet.

Har man ston som just är avelsston på heltid kan man lägga på ett år, annars är det teoretiskt möjligt att rida hästen merparten av tiden, dock blir det en del igångsättning och ökad fodergiva och var man ska göra av fölet när man rider, det bör ha en bra flock som kan ta hand om det när mamma är borta och jobbar.

Stoet får ju rimligen fler föl samt att hon hade kostat om hon bara stod ändå.
Men det kostnad som är utöver hennes egna kostad skulle man kunna lägga på om man så önskar.

Nej det är inte säker att ston får fler föl eller ens varit i ens ägo om man inte avlat på hästen. Och hade den det så hade den troligen varit ridhäst och "förtjänat" sitt levebröd.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 548
Senast: Chefen
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 195
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama