Vad händer med priserna??

Sv: Vad händer med priserna??

Isåfall får man ju ta det man gett för stoet, dela det med antal föl man antar att hon ska få och lägga på den summan på varje föl oxå.

Det är rätt stora kostnader att ha och driva en gård....ju större ofta desto mer kostnad.....
Jag förstår inte hur du menar.....ska man oxå lägga på att gården slits, ev minskar i värde eller kanske ökar i värde medans man har den ?? På de eventuella hästar man har tänkt sig sälja ??

Du får gärna räkna på vad det skulle bli....som jag sa: lägger man till bara arbetskostnaden ( och då är det enbart islandshästar jag tänker på, som i regel inte blir lika mycket arbetade med som tex ett fullblod ) så skulle hästen, oinriden betinga ett pris om ca 145000......för en helt vanlig, brun 4åring med normal stam.....:o

Det är ju inte rimligt att tänka så även om det kanske borde vara så.....

Jag vet inte om du har egen gård med företag/momsregistrerat men man har ju vissa kostnader som man drar av för skötsel/reparation av gård, avskrivningar för kapitalinvestering, moms man får tillbaka på inköp, bidrag för odlad/icke odlad mark osv.......
Det är ju så man driver en gård, inte genom att man lägger på alla kostnader på det man säljer....

Då skulle höt bli j**ligt dyrt ;)

Jag har ingen gård.

Jag tycker att kalkylen skulle ta upp åtminstone minimikostnaden för att producera att föl och där ingår det rimligen att fodra och ta hand om mamman uppskattningsvis går de på runt samma summa som fölet 3:e året ca 10,000.

Ska man räkna ut alla kostnader hamnar man betydligt högre som du konstaterat.

Korven.
Din bild av amatöravlare är mycket hård och ganska skev.:mad:
Jag har en helt exem och spatt-fri avel sedan en massa år.
Ett stoföl fött här, fick jag i efterhand reda på att hennes farfar ger hög procent exem. (Hennes pappa och mamma är friska)
Jag behöll henne för att se att hon förblev frisk. Hade hon utvecklat exem hade jag avlivat henne alternativt sålt henne till norrland med exem inskrivet i passet.
Detta är ingen dålig häst. Över 8 i exteriör, och 8 för gångarterna utom tölt 8,5.
Hon är åtta år nu och min ridhäst. Men skulle hon utveckla exem skulla jag aldrig avla på henne!!
Det finns många mycket seriösa amatöravlare!!

Ps
(Man kan faktiskt ha riktigt kul med en häst med 8,5 i tölt utan att avla:angel:)

Du hör då till undantagen kanske.:)

Ja jag är hård, jag vet det. Och man måste inte avla på alla ston som finns. Helt rätt.

Isåfall får man ju ta det man gett för stoet, dela det med antal föl man antar att hon ska få och lägga på den summan på varje föl oxå.

Precis så! Plus att du ska ha avkastning på det investerade kapitalet. Investerade kapitalet = de pengar du bundit i stoet.

Det är rätt stora kostnader att ha och driva en gård....ju större ofta desto mer kostnad.....
Jag förstår inte hur du menar.....ska man oxå lägga på att gården slits, ev minskar i värde eller kanske ökar i värde medans man har den ?? På de eventuella hästar man har tänkt sig sälja ??

Nja, jag vet inte om du ska räkna kostnaderna för att gården minskar i värde, det troliga är ju att värden går upp eller förblir. Men hästuppfödningen ska bära de direkta kostnaderna plus en skälig del av de indirekta kostnaderna

Du får gärna räkna på vad det skulle bli....som jag sa: lägger man till bara arbetskostnaden ( och då är det enbart islandshästar jag tänker på, som i regel inte blir lika mycket arbetade med som tex ett fullblod ) så skulle hästen, oinriden betinga ett pris om ca 145000......för en helt vanlig, brun 4åring med normal stam.....:o

Det är ju inte rimligt att tänka så även om det kanske borde vara så.....

Eftersom du blandar in företagande i dina resonemang så är det en självklarighet att arbetskostnader ska räknas in.

Jag vet inte om du har egen gård med företag/momsregistrerat men man har ju vissa kostnader som man drar av för skötsel/reparation av gård, avskrivningar för kapitalinvestering, moms man får tillbaka på inköp, bidrag för odlad/icke odlad mark osv.......
Det är ju så man driver en gård, inte genom att man lägger på alla kostnader på det man säljer....

Kostnader som man drar av?? Att kunna dra av kostnader ger inte intänker.. (Fast om du vet ett sätt får du gärna tipsa mig)Meningen med avskrivningar är att du periodiserar utgifterna. Ett exempel, du köper in ett avelssto för 100.000 :-, du skriver av stoet på fem år, alltså 20.000 per år. Stoet betingar alltså en kostnad på 20.000 kr per år.

Man driver en gård genom att verksamheten som bedrivs genererar intäkter och för att kunna ha en bestående verksamhet krävs det att intäkterna är större än kostnaderna. Är verksamheten att föda upp hästar så ska fölen bära kostnaderna som uppkommer.

Då skulle höt bli j**ligt dyrt ;)
Foder kostar att producera. Ska alla kostnader täckas så blir det "dyrt"

Jag är medveten om att det är svårt att få en positiv kalkyl för hästuppfödning, men för den delen är det inte rätt att börja plocka bort kostnader för att på så vis göra en "vinst".

Jag vet inte om du läst hela tråden.

Jag gav bara exempel på att om man verkligen ska räkna med ALLA kostnder för att föda upp en häst så blir det mycket kostnader, betydligt mer än de som finns i den kalkyl som står nånstans i tråden.

Jag använde väl fel ord när jag skrev kostnader att dra av.
Dels är det ju avksrivningar på kapitalinvesteringar, som ditt exempel med stoet.
Jag tänkte nog mer på att man kvittar momsen för utgifter mot momsen för intäckterna, eller del av ibland.....
Man får ju oxå ta upp kostander man haft för reparation osv.

Jag förstod inte riktigt vad du menade ang det med fodret......
Tycker inte du att höt skulle bli bra dyrt om verkligen alla kostnader skulle läggas på höt ???

Som jag skrev nånstans......Räkna på den kalkylen och lägg på arbetskostnad så har du en oinriden 4 åring för över 100000......det finns ingen marknad för den typen av häst idag iallafall.

Jag håller med om att det inte bara är svårt utan omöjligt att få ihop det med hästuppfödningn.
Möjligen om man är storproducerande med typ 100 föl om året med egenuppfödda ston och hingstar och får sålt allt man vill till de priser man vill.....

Jo, sen skrev du att man inte kan plocka bort kostnader....vet inte om det var riktat till mig, återigen vet jag inte om du läst hela tråden, men jag har då rakt inte plockat bort något.
Jag påpekade att den kalkyl som var upptagen som exempel var inte en korrekt kalkyl eftersom flera kostnader fattades, egentligen.
Någon annan påpekade det först och då räknade jag lite snabbt på det....

Vi kan i varje fall konstatera att, köparen gör ett klipp om de får tag på en 3-4 åring för 35-45000 kr med helt ok gångarter och trevliga rörelser och säljaren/uppfödaren går back.

Vi kan i varje fall konstatera att, köparen gör ett klipp om de får tag på en 3-4 åring för 35-45000 kr med helt ok gångarter och trevliga rörelser och säljaren/uppfödaren går back.

Jo, egentligen borde det ju vara så men de flesta köpare är inte villiga att betala ens det priset för en oinriden 3-4 åring idagens läge.

Så är det ju - marknaden går upp och den går ner :)

Är det bara jag?? Som inte ser dessa siffror som någon överaskning..som insett för länge sen...att vill man bli rik så är islandshästavel fel yrke/hobby..då är det nog bättre att skola om sig till tex golfproffs..vilket för mig och min totala avsaknad av bollkänsla är en omöjlighet :)
Jag föder upp islänningar av den enkla anledningen att jag tycker att det är så himla kul! Allt från att välja hingst till att följa fölis första stapplande steg..

Jag tror de flesta inser att man inte blir "rik" på avel men att få det gå plus minus noll borde gå, kanske tom med lite vinst.

Däremot att få det gå med vinst, eller ens plus minus noll, på en hobbyavel med 2-3 ston man tar föl efter, det går nog inte.

Och sen är det ju så att marknaden är inte alltid stabil, ibland är den upp och ibland är den ner......

Jag avlar oxå för att det är kul och nu har jag endast 2 ston, räknar inte med att fölen knappt ska inbringa vad de kostat att tillverka.....med dagens marknad.
Man kan ju sitta på dem och vänta tills tiderna blir bättre men frågan är om det är ekonomiskt.
Ska man ha fölen kvar 3 år så har de kostat därefter och inte får man ute de pengarna......det är en avvägning man får göra.

EDIT:
Möjligt med hobbyavel om man har 2-3 mycket högt bedömda ston med egna tävlingsmeriter högt upp i klasserna och betäcker med rätt hingst - då kanske man gör vinst, eller minst plus minus noll.

Jag tror att efterfrågan är delvismättad samt att personer inte har "överflöd"med pengar längre.När man skall sälja en häst på annons så är det extremt viktigt att ha ett vackert säljande kort på hästen samt att man skriver annonsen med "saklig och bra formulerad information.Då har man ju chans att folk blir intresserade och faktiskt kommer och ser själv.Medans om man har en dålig bild på en jäkligt bre häst men kanske inte har talets gåva eller kan formulera sig med ord då kan man ej knappt få sålt sin häst.Jag skall själv börja åka runt och se mig omkring på hästmatrialet och jag skall se så många som möjligt och då även de som kanse har dåliga kort och billiga priser.

Skulle jag sälja häst idag så skulle jag hellre sälja billigare till en som jag vet garanterat vill hästen väl,än ngn som har överflöd med pengar men ser hästen som en slit och släng "pryl".(Ta referenser )Jag har sett detta och det är hemskt:mad:
Måste bara säga att det är så vansinnigt kul att ha hittat "min" nya älsklingsras,dessa fantistiska djuren kan ju allting och sååååå mentalt friska....

Jag har hört att det är överskott på hästar av den "moderna typen", lättbyggda, högresta och mer eller mindre heta. I annonserna står det ofta att de har tävlingskapasitet men väldigt många är inte utbildade för det. Antingen för unga, eller så har inte säljaren haft tid och/eller kunskap och intresse. De är de som fallit mest i pris. Om dom är avelsbedömda och tävlade så är dom kanske mer attraktiva än om dom bara kanske skulle kunna lyckas... och det är en hisklig massa jobb kvar att göra. Då krävs det toppmotivation av köparen.
Lite tyngre, starkare och lugnare hästar som har fyra säkra gångarter och dessutom tar sig fram i skogen utan att snubbla och inte sticker om till ex om ett rådjur flyr, dom är fortfarande eftertraktade och står sig bättre i pris. Dom låg på ca 45 000 förr och så vitt jag vet är dom inte mycket billigare nu.

Jag är inte så naiv att jag menar att det är finns ett samband mellan hur hästen är byggd och temperament, det behöver det självklart inte göra! Men "mycket vilja" ger hög poäng på avelsbedömningarna, även att den är lättbyggd och högrest så det är därför jag kopplade ihop det.

Trådskaparen kan ha rätt i att en del trevliga familjehästar också säljs billigare än förr. Men låt säga att en som gick för 40 000 för tio år går att hitta för 30 000 nu, i så fall har den fallit 10 000 kr i pris och det är ju ändå inte så dramatiskt... Medans Silverkedjans Tim berättade att hon sålt ett fint sto för ca 30 000 kr mindre än vad hon skulle ha fått för bara fem år sedan! Där kan man tala om prisskillnad.

Men höga poäng för spirit är väl önskvärt av alla ryttare oavsett inriktning om man ser till vad som ger höga poäng, FIZO:

Spirit
Hästen bör vara mycket villig, modig, glad och positiv, ha självförtroende och
göra sitt bästa med endast liten uppmuntran. Hästen försöker tillmötesgå
ryttaren, är klok, lätt att rida och hantera.
;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag är inte så naiv att jag menar att det är finns ett samband mellan hur hästen är byggd och temperament, det behöver det självklart inte göra! Men "mycket vilja" ger hög poäng på avelsbedömningarna, även att den är lättbyggd och högrest så det är därför jag kopplade ihop det.

Trådskaparen kan ha rätt i att en del trevliga familjehästar också säljs billigare än förr. Men låt säga att en som gick för 40 000 för tio år går att hitta för 30 000 nu, i så fall har den fallit 10 000 kr i pris och det är ju ändå inte så dramatiskt... Medans Silverkedjans Tim berättade att hon sålt ett fint sto för ca 30 000 kr mindre än vad hon skulle ha fått för bara fem år sedan! Där kan man tala om prisskillnad.

Menar du "men låt säga att en som gick för 40.000:- för tio år sedan går att hitta för 30.000:- idag.

Tänk då på att 40.000 för tio år sedan inte är motsvarande 40.000:- idag..

"Hästen bör vara mycket villig, modig, glad och positiv, ha självförtroende och
göra sitt bästa med endast liten uppmuntran. Hästen försöker tillmötesgå
ryttaren, är klok, lätt att rida och hantera."

Javisst, det låter ju jättebra... Och det är jättebra om det är en sådan häst man önskar sig. Men, det finns ett men. Jag har sett ett klart samband mellan att hästen alltid reagerar blixtsnabbt på ryttarens hjälper och att den även reagerar blixtsnabbt på annat... Och ett samband med att den mycket villigt ger järnet på en tråkig ovalbana och att den är lika glad åt att springa annars... Och kanske, om den är modig, inte direkt blir rädd för det flyende rådjuret, men tar det som en inpuls och en ursäkt för en glad spurt... Min åsikt är att alla typer behövs! Precis som det männikskor är olika, så bör islänningarna också få fortsätta att vara det. Många män´skor är stressade och vill har en häst som inte är lättstressad, men inte heller lat. En som tackar ja till ett galopprace på en halv kilometer, men inte är outröttlig. En som kopplar av om ryttaren själv gör det, men kan piggas upp om ryttaren rider mer aktivt. Inte är maximalt högrest och har mkt höga benlyft -pga dom "följer inte marken" och känns inte lika trygga att sitta på om du rider på ojämt underlag i skogen som de som är lite lägre byggda.
En häst som har självbevarelsedrift och aktar benen i skogen, men inte bryr sig om vilda djur. Kort och gott en pålitlig vän och "vardagshäst". Dessa är fortfarande eftertraktade och jag tror efterfrågan kommer att öka i takt med att de blir färre. För färre kommer de att bli eftersom aveln går åt ett annat håll.

Jag är väl medveten om att 40 000 var mer för tio år sedan än nu, men har trådskaparen räknat om kronans värde?!

Javisst, det låter ju jättebra... Och det är jättebra om det är en sådan häst man önskar sig. Men, det finns ett men. Jag har sett ett klart samband mellan att hästen alltid reagerar blixtsnabbt på ryttarens hjälper och att den även reagerar blixtsnabbt på annat... Och ett samband med att den mycket villigt ger järnet på en tråkig ovalbana och att den är lika glad åt att springa annars... Och kanske, om den är modig, inte direkt blir rädd för det flyende rådjuret, men tar det som en inpuls och en ursäkt för en glad spurt...

Men då är det ingen hög-poängare ;) Då Hästen försöker tillmötesgå
ryttaren, är klok, lätt att rida och hantera."

Jag lägger ingen åsikt om hur duktiga domarna är utan utgår från att de kan sitt jobb :cool:

Rolle
IpL

Ja, än fast jag inte kan titulera mig som Islandshästproffs så ifrågasätter jag att de som bedömer hästarna månar om bredden i rasen, min uppfattning är att de inte gör det. Dom brukar säga att "lämpliga turridningshästar och familjehästar, det blir en del i alla fall. Dom behöver vi inte bedriva medveten avel för att få fram. Förr kan det nog ha stämt, men färre och färre sådana hästar kommer till som "biprodukter" av den avel som bedrivs nu för den har ju tävlingshästen som ideal! Visst, det finns en och annan tävlingshäst som de flesta kan rida, men många är för heta och lättpåverkade.
En av Sveriges högst bedömda och allra mest använda hingstar råkade bli skrämd av något i publiken en gång. Då var han inte längre direkt ung. Ändå fick ägarinnan problem med att tävla honom ett långt tag! Han hade så hemskt svårt att komma över det som hänt trots en massa träning. Eftersom ägarinnan berättade det helt öppet så kan hon väl inte ha skämts för att hingsten blev rädd. Hon kanske tyckte det var helt i sin ordning...
Min coola Skjöldur är ingen tävlingshäst, men i det läget skulle han bara ha skvätt till -hoppsan! Och nästa gång han passerade stället där det hände skulle han ha tittat lite åt sidan... och snart kommit över det som hänt. Därför är jag övertygad om att hästar som min kommer att stiga i pris igen för det behövs många som honom!

Jag skulle nog vilja göra en passus här, att din häst inte skulle ha reagerat det vet du inte med säkerhet. Det är en enorm skillnad på ryttare och ryttare, jag skulle kunna räkna upp en hel rad med ryttare som skulle kunna rida fram en hel del känslighet i din häst såpass att det skulle ta dig åtskilliga veckor innan du ens skulle kunna känna en uns av vad du är van vid.:D;)

I många fall vill jag nog påstå att hästarna är direkt avtrubbade, och av den orsaken ses som coola. Det är inte riktigt vad jag strävar efter hos en häst.

Men viss finns det känsliga hästar, och sedan finns det tvärtom. Jag har flera exempel på det efter mitt sto men då med olika hingstar.

Jag är själv en ryttare som inte önskar en nervig häst, men jag vill ha den där känsligheten från hästen. Jag tror faktiskt att det är här som det blir svårt för många att urskilja vad som är vad, man vill gärna likna känsligheten med en nervig häst och så är det inte. Det ska helt enkelt vara lätt.

Min man kan inte rida hästar som är känsliga, han är helt enkelt för yvig i sina hjälper så därför behöver han en mera död häst sas som inte bryr sig så mycket över hans mellan varven lite obalanserade säte och lite väl yviga händer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 548
Senast: Chefen
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 195
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama