Vad händer med priserna??

Q

qrumelur

Är det bara jag som tycker att det börjar vara lite väl mycket "high chaparall" i pris-sättningen av Islandshästarna nu för tiden?

Hingstföl, årsföl, svenskfödd med ok stam = 10 000 kr
Hos en annan person kostar samma "sak" = 30 000 kr

Ett trevligt svenskfött "rid-sto" - 25 000 kr
Ett trevligt svenskfött "rid-sto"´- 45 000 kr

En häst med eksem för 45 000 kr, eller en häst med eksem för 20 000 kr.

:confused:

"Privathästarna" verkar ha sjunkit i pris något helt otroligt.
Har sett massor med "allmäna-trevliga-ridhästar" för priser på 25-30 000 kr på sistone, medan en del verkar kunna skaka fram 50 000 kr för en häst av "samma typ".

Klassikern kanske är att det finns något "fel" som ligger dolt bakom de vackra orden men som skvallras i priset, men det "känns" inte som det heller.

Vad är det som händer?
vad ska man betala för egentligen? :crazy:

Sv: Vad händer med priserna??

Jag tror att det som händer är att marknaden börjar bli mättad och att det är svårt att sälja hästar till de priser som varit. Det finns såpass mycket hästar i landet nu att behovet börjar bli tillgodosett, det verkar som att tillgången är större än efterfrågan. Om jag inte missminner mig finns det ca 7000 medlemmar i SIF, ca25.000 islandshästar och det föds mellan 1000 och 2000 föl varje år,och har så gjort de senaste åren, antalet islandshästar har nog fördubblats i landet de senaste tio åren så det borde ju komma ett tak snart för hur många islandshästar som "behövs" kan man tro, och därmed kommer priserna att sjunka. Innan marknaden "stabiliserats" och anpassat sig till de nya förutsättningarna kommer prisbilden att vara ganska omväxlande.

Det är en tuff marknad för de som vill sälja häst, men guldläge om man vill köpa som det verkar. Man kan verkligen välja och vraka. Jag tror att det som gäller nu är att åka ut och kika på de hästar man tycker verkar "rätt", och inte haka upp sig på att priset verkar "för lågt" och att det måste vara något lurt. I många fall är nu priserna låga för att säljarna är i behov av att få hästarna sålda, och att det är svårt att få ut de pengar hästen egentligen borde betinga med sin stam/ sina meriter och så vidare och därmed sjunker priserna. I synnerhet nu under smällkalla vintern så brukar marknaden stanna till, vilket också påverkar.

Jag har oxå funderat på dessa priser på islandshästar. Sedan jag köpte min första för snart 16 år sedan så har då priset inte sjunkit nämnvärt.

En del är ju rena rama fantasipriser. När jag var runt och skulle titta efter häst så var det ett sto med bara ynka strå till man och svansen tunn och alldeles avskad uppe vid roten. Dom skulle "bara" ha 48 000:- pga "lite" eksem...

Jag trodde för 10 år sedan att priserna skulle sjunka för det blev ju bara mer å mer islandshästar. Men så var inte fallet.

Sen är det som du oxå skriver, en sådan ojämn prissättning. Jag fattar noll.

Lågkonjunkturen har väl gjort sitt till att folk inte köper häst "bara för att" längre.

För ett par år sedan var det säkert många fler som såg en billig unghäst och köpte den, för att ha till senare eller för att tjäna pengar när den blev inriden och sälja den.
Islandshästar kan man ju samla på hög, de kan inackorderas på lösdrift i stora flockar och kostar inte så mycket att ha som kanske en annan ras hade gjort under sin uppväxt......verkar folk tro iallafall............

Jag tror att det i dagens marknad/läge är svårt att bli av med sina hästar.
De som måste bli av med dem, sänker priset till något som man förr tog för att det var något fel på hästen.........
Medans de som kanske inte är i akut behov av att bli av med hästen, eller de som har det som arbete att sälja, har kvar samma pris som det hade varit i en normal marknad.

Sen är det ju fortfarande så att vissa personer tror man kan ta betalt hutlöst, oavsett utbildning, storlek, skick, hälsa, bara för att det är en islandshäst.....

Klassikern kanske är att det finns något "fel" som ligger dolt bakom de vackra orden men som skvallras i priset, men det "känns" inte som det heller.

Detta har jag också funderat lite på. Varför tror man automatiskt att bara för att hästen är billig så är det massa fel och problem med hästen? Kan det inte vara så enkelt som att ägaren vill bli av med den snabbt, och ju billigare desto fler som är intresserade?
Konstigt att en häst som säljs billigt synas mer noggrannt än en med normalpris. Och att man tror att en häst är "bättre" än en annan för att den säljs dyrare?

En del är ju rena rama fantasipriser.

ja, fast samtidigt tycker jag också att det verkar som att många får sina hästar sålda till de priserna!
Särskilt de som förmedlar hästar ochs om plussar 10-15 på priset verkar ha en, ursäkta :devil:-a omsättning medan hästar som säljs privat verkar gå till underpriser och blir aldrig sålda...

Jag blir lite mörkrädd av det här. Jag betalade 45 000 kr för min häst och jag tycker att hon var värd det, där hon var då. Nu ser jag hästar av hennes kaliber skänkas bort för 30 000 kr, eller säljas för 60 000 kr via någon kändiskanal...? :confused:

Det är ju lite lurigt. För jag upplever inte att det är välja och vraka till vilket pris som helst. Jag tittar just nu efter en trevlig treåring och det finns massor att välja på, men skillnaderna i pris är ju nästan löjliga.
Vad ska man betala för egentligen? Känns ju inte så lagom kul att köpa en häst för 30 000 kr som "egentligen" är värd 15....

Detta har jag också funderat lite på. Varför tror man automatiskt att bara för att hästen är billig så är det massa fel och problem med hästen?

I de fall där det föreligger någon slags problematik så brukar man ju ganska lätt kunna vaska fram det mellan raderna. Hälsoproblem eller speciella egenheter vid ridning/hantering.
Men många "billiga" hästar verkar ju vara helt vanliga dödlig, jättetrevliga ridhästar... skumt är det.

Vad ska man betala för egentligen? Känns ju inte så lagom kul att köpa en häst för 30 000 kr som "egentligen" är värd 15....

Om du är orolig för att bli lurad kanske du kan få med dig någon annan ut och titta på hästar som kan hjälpa dig att avgöra om hästen är värd sina pengar eller inte.

Man får jämföra gångarter, lynne, exteriör och stam och köpa den som bäst motsvarar förväntningarna. Eftersom läget är som det är så växlar priserna väldigt.

Jag är beredd att "betala mer" för:

"Bra lynne," det vill säga, ej spänd, tycker om människor.
Smidiga rörelser
Stort steg
Separerade gångarter (även hos unghästar som ej är inridna, mer blandning i hagen ger antagligen mer blandning vid ridning)
Bra exteriör
Välhanterad och väluppfostrad
"Signalkänslig" (Alltså reagerar alert på all typ av signaler, som att flytta på sig för människor osv)
Naturligt bra bärighet och hållning
Utstrålning
Meriterade föräldrar och/ eller syskon så att man kan få ett hum om vad det ska bli av hästen i framtiden.

Ibland kan man hitta dessa hästar "billigt" i nuläget på grund av olika omständigheter. Utan att det behöver vara "något lurt".

Senast ändrad:

Jag är inte rädd för att bli lurad och jag är ganska bra på att bedöma hästars kvalitéer (ganska.) Det jag är ororad över är hur prisbilden förändras.

För det verkar ju som att hästar som betingade 35-45 000 kr ganska "säkert" för inte så länge sedan, nu ganska ofta kostar 25-30 ...

Jag tycker inte att man ska behöva vara rädd för att de är olika priser. Vissa kanske verkligen är i behov av pengar medan andra bara önskar hästen ett bra hem.

Sedan är det precis som Moli säger. Varje individ är unik och olika. Det är heller inte alltid man skriver ut hästens brister i en annons, är man intresserad av hästen så får man nog reda på det DÅ.

Nu minns jag inte om det bara var islandshästar du reagerade på men jag tycker det är såhär i de flesta rasannonser, titta bara på araberna, priserna är hej vilt olika.

Jag sålde mitt kallblod rätt billigt, han var nog värd mycket mer men för det första ville jag helst bli av med honom fort och för det andra så förlorade jag inte så mycket pengar heller. Det kvittade liksom. Det var inte så viktigt.

Plus att det är svårare idag att sälja häst.

Min donna var inte så farligt dyr.

Senast ändrad:

Jag är inte rädd för att bli lurad och jag är ganska bra på att bedöma hästars kvalitéer (ganska.) Det jag är ororad över är hur prisbilden förändras.

För det verkar ju som att hästar som betingade 35-45 000 kr ganska "säkert" för inte så länge sedan, nu ganska ofta kostar 25-30 ...

Kan det inte helt enkelt vara så att marknaden har börjat förändrats av de anledningar jag föreslog? Och därmed priserna. Oroande om man är säljare, men bra läge om man är köpare som jag ser det.

ja, fast samtidigt tycker jag också att det verkar som att många får sina hästar sålda till de priserna!
Särskilt de som förmedlar hästar ochs om plussar 10-15 på priset verkar ha en, ursäkta :devil:-a omsättning medan hästar som säljs privat verkar gå till underpriser och blir aldrig sålda...

Jag blir lite mörkrädd av det här. Jag betalade 45 000 kr för min häst och jag tycker att hon var värd det, där hon var då. Nu ser jag hästar av hennes kaliber skänkas bort för 30 000 kr, eller säljas för 60 000 kr via någon kändiskanal...? :confused:

Det är ju lite lurigt. För jag upplever inte att det är välja och vraka till vilket pris som helst. Jag tittar just nu efter en trevlig treåring och det finns massor att välja på, men skillnaderna i pris är ju nästan löjliga.

Om en häst är till försäljning via en förmedlare, som är van att träna/visa/sälja hästar, så kan man nog anta att hästens olika kvalitéer presenteras på ett bättre sätt än vad många privatpersoner skulle kunna åstadkomma. Det gäller hela vägen från annonsering, bilder, video, visning, provridning, osv, fram till en eventuell affär. Samtidigt är det inte ovanligt att hästen hålls i träning och utvecklas under tiden den ligger på salulistan. Naturligtvis förbättrar detta möjligheten att få hästen såld till ett högre pris. Att köpa från en förmedlare med gott rykte ger dessutom till viss del en trygghetskänsla att man inte blir lurad, vilket många gånger kan vara värt att betala lite extra för.

I slutändan är hästens värde det pris som en köpare och en säljare kan komma överrens om, varken mer eller mindre.

Det du beskriver förekommer alltid, dels att folk har olika uppfattning av värdet och dels att annonser inte säger allt och att det tidvis finns folk som är desperata att bli av med sin häst. Prisvariationen du beskriver är inte konstig alls.

Till detta kommer nu att marknaden verkar mättad så det är svårt att sälja hästar.

jag tar inte ställning till varför priserna varierar,kan bara konstatera att här i finland är priserna höga jämfört med era..är dagligen o tittar på hästnet och där skulle man inte ha nåt problem att hitta en trevlig ridhäst för 45000-50000.
här begärs 6-70000 av samma häst..tex en lat,oinspirerad ridskole valack på ca 13 år med exem för 70000...de e ju inte klokt.

årsföl kostar minst 25000 en annons såg jag just på 43000..visserligen e den ju inte dum som begär utan den som betalar..om det skulle vara toppenstam och meriterade syskon och föräldrar är det en sak,men om pappan är halvbra och fölet har lite extra färg så tycks priset vara därefter.

det finns oxo massor med föl till hutlösa priser,där pappan visserligen är godkänd,men inte så bra,,där begär de oxo 30000 o står där med en 3 årig som kostar 25000 (samma häst,blivit osåld pga det höga utgångspriset) jag tycker det skulle vara bättre att sälja till ett klokt pris och faktiskt få sålt om man nu vill bli av med hästen..än att stå o mata på den i 3 år,och få mindre för den än vad det begärdes födelseåret.

överhuvudtaget skulle jag tycka att åtminstone här,då det inte finns så många bra hingstar,så skulle man inte avla hej villt för att det är kul,utan faktiskt försöka få rasen frammåt..ni är ljusår före oss.
jag har ju ett sto som är dräktit själv,så jag är ju inte den som borde uttala mej om dessa saker:o,men fölet är tänkt att behållas ,inte säljas.

nästa häst jag köper kommer från sverige..utbudet är gigantiskt jämfört med här.:eek:

*kl*

Jag har just köpt ett 4½-årigt trevligt fint och friskt svenskfött sto med full stam, fin hållning och goda rörelser för 20000.

Det är vad den kostat att tillverka som föl.

Det lönar sig knappast att föda upp hästar, tur man inte gör det längre :)

Å vad ska du göra med den då.;):angel: Hörru Timsan, du vet väl att ränderna aldrig går ur en zebra.

:crazy: jag ska bara rädda henne, göra en trevlig ridhäst av henne och försöka hitta hennes människa :laugh:

:o
och jag som alltid trott att du var en av de som födde upp hästar med något annat än vinst-intresse framför näsan...

:angel:

Stämmer bra :) men det blir väldigt trångt på 2 hektar om det öht inte går att hitta seriösa köpare till uppfödningarna när man bor i "obygden"!

När det är en överproduktion på hästar är det bäst för hästarnas skull att inte föda upp fler, annars riskerar de samma öde som andra prisdumpade raser.

Nu "behövs" inte min avel längre, det jag slogs för har anammats av så många andra :love:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 548
Senast: Chefen
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 195
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama