Vad händer med BOJ?

Sv: Vad händer med BOJ?

KL

Har krupitunder och tittat på konstruktionen på många släp, inte avviker de särskilt från varann! Där är några få märken på axlar, ännu färre varianter på typ av axlar. Det mesta med köregenskaperna har nog mest med att göra hur de monterat axlarna och på vilka avstånd.

Släpen är nog bra, men inte att köra häst i! Jo jag har en transport efter bilen, men inget jag gillar med den konstruktion som är.

Ptr

*kl*

Det jag har kollat på när jag köpt släp är givetvis vad de väger, det verkar inte vara så många som gör det?
Jag gillar att köra lagligt, har BE körkort och en bil som får dra 2000 och vill då ha 1990 släp.
Tittade på de flesta faktiskt, men de tre sista var Thules stora (royal?) Ume B60 och en Boj Bravo 220 SEH. Thulen väger jättemkt, 900 på pappret har jag för mig, och ytterligare 100kg till vid kontrollmätning, så den gick bort även om den var förstahandsvalet. Umen väger också för mkt, men det hade kunnat gå om man chansat lite. Så valet föll på Boj och jag är mkt nöjd med den, hästarna med. Jag har alltid kört Ume förut och var superduper nöjd med den, men skulle nu ha med sadelkammare.

Sen så har jag också kollat upp hur mkt de olika släparna "drar i soppa", alltså vindmotstånd och så, Umen går snålast, sen Boj sen Thulen.

Det jag gillar extra med Boj släpen är att den är så låg, hästarna verkar gilla det.

Kan tillägga att de flesta (alla) andra på marknaden fick jag välja bort pga någon konstruktion som jag inte gillade eller att de väger för mkt.

Jättetråkigt att de gått i konkurs, och jag hoppas att det kommer någon och tar över:)

Senast ändrad:

VA? vafan jag som hade tänkt köpa en ny boj om några år, nu går ju inte det :(
Hade fattat det som att nån köpt dom och skulle fortsätta tillverkningen.

Jag pratade med personalen i Thules monter i Gbg igår. Där säger man att Thule har köpt upp Bojs reservdelslager. Man kommer att kunna serva och reparera sitt Bojsläp på de ställen där man servar och reparerar Thule - t ex hos Bepp´s i Sjöbo! Man har även köpt namnet "Boj" och ritningar mm till konstruktionen av släpen, men i nuläget har man inte planer på att göra några nya släp. Mannen jag pratade med trodde att allt skulle vara "på plats" om ngn månad. Det ska med andra ord gå att få sitt Bojsläp lagat och fixat även i framtiden men ytterst tveksamt om det kommer finnas några nya Boj att köpa ...

Jisses, snacka om att sänka ett bra företag fullständigt:mad:

Undras om BOJ köptes upp av konkurrent enbart i syfte att sänka dem och eliminera konkurrensen...
Sånt händer ju i andra branscher lite då och då.

Undras om BOJ köptes upp av konkurrent enbart i syfte att sänka dem och eliminera konkurrensen...
De är ju inte uppköpta och de var inte särskilt bra heller, de gick ju i konkurs då en företagsrekonstruktion inte kunde beviljas. Alltså, det fanns ingenting som tydde på att med lite tid och gynnsamma förhållanden så skulle företaget någonsin komma på fötter.

Advokatbyrån Maqs blev genom tingsrättens dom utsedda till konkursförvaltare och fick i uppdrag att sälja Boj, med dess två dotterbolag. http://www.maqs.com/sv/tender/boj-trailers-i-konkurs

Företaget Tillväxtgrodden AB köpte konkursboet och sålde sedan varumärket och reservdelslagret till Thule. http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/2/Boj-transportvagnar-har-fatt-ny-agare/

Tillväxtgrodden AB ägs i sin tur av Profura AB i Göteborg, vilket är ett investmentbolag som investerar i tillverkningsindustrin.

Vem vet vad Tillväxtgrodden AB har för planer? Kanske är det så att de kommer att starta tillverkning av hästtransporter men i ett helt nytt namn. Uppenbarligen behövdes inkomster för att betala alla liggande skulder som fanns. Så länge maskiner och inventarierna finns kvar finns ju möjlighet att tillverka nya transporter, även om de heter annat och har en liten annan design. http://www.boj.nu/

Jag har inte kollat upp det, men det sägs att Tillväxtgrodden AB har lämnat in en ansökan till Miljöförvaltningen att processera plasten som finns i varulagret, så någonting tänker det ju tillverka.

Senast ändrad:

kl*

Vi ska ner till klippan och hämta ett nytt släp på tisdag, är planerat sedan länge tillbaka och de är min pappa som hållt i trådarna med boj, men min stora fråga är tillverkas nya bojsläp? alltså är de öppet för försäljning av släpen i klippan?

Jisses, snacka om att sänka ett bra företag fullständigt:mad:

Hur tänker du nu?

Ligger Thule bakom Bojs konkurs? På vilket sätt?

Men Boj gick ju i konkurs innan det köptes upp! Hur kan det vara någon annans fel??

Ok, jag hade för mig att BOJ först fick nya ägare och SEN gick i konkurs? Jag förstår egentligen inte hur man kan sumpa ett sådant företag med så mycket produktkunskap och med ett så pass inarbetat varumärke - och har också svårt att tro att man inte skulle ha kunnat "återuppstå" i någon form efter konkursen.

Men jag är förstås inte så insatt i det "tekniska" i hela denna affär.

Synd är det i vilket fall.

Det är inte det första fina, välskötta familjeföretaget som köps upp av klåpare som ska göra pengar snabbt. Med högflygande ickeförankrade planer. Boj såldes av familjen som drivit det.

Visst är det synd, särskilt synd tycker jag om förra ägaren som fått se sitt omsorgsfullt uppbyggda varunamn släpas i smutsen. Nu senast i Tidningen Ridsport, där en artikel berättar hur de som köpt släp lurats då de inte äger sina släp. Och inte kan försäkra dem.

Usch, så tråkigt när det blir så:(

Har själv lite liknande erfarenheter då vårt familjeföretag sedan 30 år tillbaka såldes till vad som sen visade sig vara pengahungriga riskkapitalister med väldigt lite känsla för verksamheten. Det tar inte så lång tid att rasera vad någon annan omsorgsfullt har byggt upp tyvärr.

Nej, det går (som bevisat i det här fallet) katastrofalt fort. Jättetråkigt, med tanke på att jag verkligen gillar deras produkt. Hemsidan har ju väldigt mycket bra information för den som funderar på frågor runt Boj (den informationen fanns av förklarliga skäl inte tillgänglig när den här tråden startades).

kl*

Vi ska ner till klippan och hämta ett nytt släp på tisdag, är planerat sedan länge tillbaka och de är min pappa som hållt i trådarna med boj, men min stora fråga är tillverkas nya bojsläp? alltså är de öppet för försäljning av släpen i klippan?

Fram till 30/4 kommer Tillväxtgrodden att färdigställa beställda vagnar och sälja de begagnade som finns i lager.
www.boj.nu -> länken "Pressmeddelande ang Tillväxtgrodden AB"

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 045
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka