Vad händer med BOJ?

Sv: Vad händer med BOJ?

Det är inte det första fina, välskötta familjeföretaget som köps upp av klåpare som ska göra pengar snabbt. Med högflygande ickeförankrade planer. Boj såldes av familjen som drivit det.

Visst är det synd, särskilt synd tycker jag om förra ägaren som fått se sitt omsorgsfullt uppbyggda varunamn släpas i smutsen. Nu senast i Tidningen Ridsport, där en artikel berättar hur de som köpt släp lurats då de inte äger sina släp. Och inte kan försäkra dem.

Jag håller med dig om att det är en trist historia och synd om köpare som har blivit lurade.

Jag köpte ett begagnat Boj i höstas och då var rekonstruktion på tapeten. Jag frågade Åf om vad som hände i Boj. Han tyckte att det var lite märkligt att det gick så dåligt för företaget eftersom de sålde släp som bara den, men tydligen hade den nya ägaren skaffat sig en för stor kostym bl.a. genom nyanställningar.

Intressant förändring på Bojs hemsida också. Jag var inne på den för drygt en vecka sedan och beställde en reservdel (som jag har fått). Då stod inget om konkurs utan istället att man höll på med omorganisation som skulle bli klar under vintern. Som huvudman stod Tillväxtgrodden AB (under ombildande till Boj .... AB).

Sv: Vad händer med BOJ?

Företag går i konkurs, det händer dagligen i Sverige. Det är oerhört dyrt att driva företag. Ibland vill inte "nästa generation" ta över bolaget. Det som händer då är att ägaren ofta säljer sitt bolag vid pensionsålder, eller efter uppnådd pensionsålder. Nya ägare brottas alltså med lån, som måste betalas tillbaka till banken. Nya ägare kan inte och ska inte driva företaget lika billigt som gamla ägarna. Det inte omöjligt att företagsägare ibland inte tar ut någon lön för att klara av att betala sin löner till sina anställda.
Nya ägarna måste sälja mångt mycket fler produkter till bättre lönsamhet än tidigare ägare: DET ÄR EN KONST SOM FÅ KLARAR AV...
Jag ser detta dagligen i min egen branch.
I Boj fall kan jag tycka att det gått väldigt fort.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 045
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka