Vad hände?????

lisajohan

Trådstartare
Skulle ta in ponnyn från sommar hagen, som jag gjort flera gånger denna sommaren utan problem. Helt utan föraning flyger ponnyn fram och knockar mej i huvudet, försöker altså att bita mej i huvudet/nacken.:cry:
Tur att jag ramlar framlänges så han får inte riktigt tag med tänderna......

Men tjena slog blixten ner eller :eek: kvar står ponnyn och bara tittar på mej. Fortsätter att leda in ponnyn och han går med mej som om ingenting har hänt:angel:

Så nu e :devil: gratis med utrustning och allt, allvar alltså....

Tråkigt värre. Han har varit ganska bitig och testat i massor men lugnat ner sig massor........ Sen bara PANG så händer detta.

:cry::cry::cry::cry: (ville bara skriva av mej lite)

Sv: Vad hände?????

Jag kände en ponny för ett par år sedan som höll på så. När man ledde honom var man tvungen att hålla sig brevid honom. Om du kom framför honom så gjorde han sådär -flög fram och försökte hugga en i nacken.
Om man sa till honom så blev han livrädd och slängde sig.

Efter att ha snackat lite med folk som haft med denna ponny att göra så är hans historia i väldigt korta drag; ridskola som 3-åring. I föreningsverksamhet (ej ridskola). Iväg på foder för försäljning men kom tillbaka då han inte var helt att lita på. Och nånstans här mellan allt har barn varit elaka mot honom.

Han litade inte på folk överhuvudtaget alltså. Jag jobbade massor med honom, inget speciellt som NH eller så, utan bara den vanliga hanteringen. Red och körde honom. Var jättenoga med att inte gå framför honom och då trigga det där beteendet. Hursomhelst, han gjorde detta "anfall" mot mig 2-3ggr. Sen hände det aldrig mer. Vid ridning/körning uppförde han sig exemplariskt. Men mot andra folk gjorde han fortfarande sådär, han slängde även av dem och sprang hem om de red.

Kan inte bara vart så att hästen faktiskt blev rädd och råkar springa in i dej helt enkelt, min häst när jag gått framför och han blivit rätt så har jag av misstag råkat få hans haka i huvet. Ibland händer saker så fort att inte ens hästen hinner reagera.

Kan inte bara vart så att hästen faktiskt blev rädd och råkar springa in i dej helt enkelt, min häst när jag gått framför och han blivit rätt så har jag av misstag råkat få hans haka i huvet. Ibland händer saker så fort att inte ens hästen hinner reagera.

Nej inte alls rädd. Var en tjej som gick bakom och såg hur han först lyfte upp sitt huvud, visade tänderna för att sedan ta ett långt snabbt steg frammåt för att nå mej.

Vilken chock det måste ha varit :O jag vet inte vad jag hade gjort man kan ju inte säga till heller eftersom att du ramla. försök att alltid ha hästen på sidan om dig och inte bakom så att det inte händer igen kunde gått illa

Trodde nästan att det var blixten som slog ner :eek:

Funderar allvarligt på att sälja min ponny och köpa en ny som är lättare att hantera. Jag har inte mycket erfarenhet och behöver en lätt förstagångs ponny. Men hur lätt är det att sälja en triangelmärkt korsningsponny med attityd problem??????? Vem vill ha en sån??? Inte jag!!!!

Skulle ta in ponnyn från sommar hagen, som jag gjort flera gånger denna sommaren utan problem. Helt utan föraning flyger ponnyn fram och knockar mej i huvudet, försöker altså att bita mej i huvudet/nacken.:cry:
Tur att jag ramlar framlänges så han får inte riktigt tag med tänderna......

Men tjena slog blixten ner eller :eek: kvar står ponnyn och bara tittar på mej. Fortsätter att leda in ponnyn och han går med mej som om ingenting har hänt:angel:

Så nu e :devil: gratis med utrustning och allt, allvar alltså....

Tråkigt värre. Han har varit ganska bitig och testat i massor men lugnat ner sig massor........ Sen bara PANG så händer detta.

:cry::cry::cry::cry: (ville bara skriva av mej lite)

Du skrev senare i tråden att hästen är T-märkt kan det vara så att han har ont och försöker säga att han inte vill vara med längre?

Kan naturligtvis va så men då är det något som han mörkar väldigt bra. Reagerade MINIMALT på ett böjprov för ett år sedan. Har aldrig varit halt eller ens markerat på det benet varken innan eller efter.............

Köpte en lite småsur lite bitig ponny, Inga problem att hantera.
Men därifrån till att ha en opålitlig lite farlig ponny som jag känner att jag e rädd för????????
Skulle inte tro att jag behåller en sådan:devil:
För mej ska det vara kul att ha häst, inte tårar och ont i magen.

Kan inte tänka mig att det är någon annan som vill ha en sån ponny heller :crazy:

Jag menar , jag e liten vuxen! Och det finns ju inte så många som e det som vill och kan rida en maxad c ponny (mkt viktbärande). Men inte sjutton skulle jag köpa en sånhär ponny till mina barn?????

Åh vad det känns jobbigt........

Kan bli lite svårt men det kan ju gå att hitta rätt ryttare :)

gäller bara att ha tiden och inte släppa til första bästa. men det kommer inte bli lätt. om du känner så här så ska du inte ha kvar hästen tycker jag

Under förutsättning att hästen fortfarande mår bra fysiskt så låter det som att den här ponnyn håller på att "ta över" och blir mer dominant ju längre tiden går. Det finns ingen möjlighet för dig att ta hjälp av en tränare eller någon annan som är duktig och kanske lite tuffare än du?

Men förstår bara inte......
Vi har efter konstens alla regler hanterat ponnyn med en vänlig men bestämd hand.
Han har ALDRIG fått gå vinnande ur någon situation. Har jag bestämt mej så har jag! Det har alltid blivit som jag ville!!!
Jag vet att han är en bestämd kille och kan tjura ihop men därifrån till att ge sig på mej??
När han inte vill, det är då han protesterar och gör det ordentligt.
Det verkar som om ju mer bestämda vi är desto mer svara han emot. Att använda fysisk kraft mot honom är ingen mening. Han svarar tillbaka direkt!! Med bett och hugg.

Nåväl får fundera lite på detta men att det måste ske en förändring det måste det.

Trodde nästan att det var blixten som slog ner :eek:

Funderar allvarligt på att sälja min ponny och köpa en ny som är lättare att hantera. Jag har inte mycket erfarenhet och behöver en lätt förstagångs ponny. Men hur lätt är det att sälja en triangelmärkt korsningsponny med attityd problem??????? Vem vill ha en sån??? Inte jag!!!!

Närmsta slakteri som tar hästar. Du ska inte ha den om du behöver en snäll liten kompis. Ridning ska vara roligt, man ska inte vara rädd för sin häst. Det finns hästar som attackerar människor på fullt allvar, och de är farliga. Naturligtvis finns det en anledning, ibland har den ont, ibland har den blivit felhanterad, ibland blir man inte klok på vad som hänt.

Nu kommer säkert någon att påpeka att det finns människor som kan klara av din ponny och ge den ett bra hem. Det finns det säkert. Problemet är att hitta dem. De som kan fostra farliga hästar med vettiga metoder är inte många.

Du ska alltid gå vid bogbladet på en häst. Går du framför kan saker hända. Thats it, knuffar man på säkerheten får man skylla sig själv.

Kan naturligtvis va så men då är det något som han mörkar väldigt bra. Reagerade MINIMALT på ett böjprov för ett år sedan. Har aldrig varit halt eller ens markerat på det benet varken innan eller efter.............

böjprov är dagsfärska, det finns inga som helst garantier att ponnyn är frisk idag bara för att den var det för ett år sedan. Jag tycker du ska göra en ny undersökning på din ponny. En häst som attackerar sådär mår troligtvis inte bra!

jag vet två hästar som är sådana på heltid, hur snälla som helst i de flesta fall, men så finns det saker som kan trigga dem till att hugga, för att de i sekunden senare ska stå å titta på en och tänka "vadå?"..

båda hästarna är konstaterade med lynnesfel, dvs det är förmodligen en hjärnskada (felkoppling, överslag) som ligger bakom, en som inte märks i de flesta fall, men som triggas vid vissa situationer..

ena hästen gör precis som din, hugger om man går före ut genom hagen, lösningen där är att de tränsar hästen när han ska in och går bredvid hästen med handen precis under hakan, de har även med spö att driva på honom om man saktar in för att den som leder ska "råka hamna framför"..

den andra hästen kan anfalla i hagen (fick börja gå ensam då man inte kunde ta andra hästar ur samma hage, anföll en tjej en gång, sprang emot, stötte till mulen i bröstkorgen och bet tag i skinnet) och kan hugga i armarna vid hantering i boxen, kort uppbunden var lösningen där, för hästen är jättefin i övrigt.. jag blev dock rejält biten i armen av den efter att jag smörjt salva i ögat på den, gav klapp och kliade efteråt, drog handen längs halsen och skulle gå ut, då smällde det utan förvarning, och hästen fattade inte ens själv vad som hände, hon for iväg in i andra boxhörnet nästan innan jag hunnit reagera..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 409
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama