Vad hände?????

Sv: Vad hände?????

Visst kan det vara så att han inte mår bra utan att jag sett något. MEN är det ok för en häst att reagera så starkt och ge sig på mej?
Jag menar naturligtvis att en häst måste ju få tala om att något e tokigt men inte fabian ska man attackera någon, tänk nästa gång något inte känns bra magknip el vad som vad händer då? Tänk om det är mina barn som råkar stå där?

Nje, med lite perspektiv på det hela så känns det inte bra i allafall. :cry:

Nej, det ar absolut inte ok. Det kan vara livsfarligt. Hastar forvarnar i 99% av fallen innan de "attackerar", hugger eller sparkar. Det svara ar for oss manniskor att tyda signalerna i hastens kroppssprak. Jag har varit i kontakt med nagra hastar som till synes (for vissa) varit snalla. Jag har atminstone 3 fall klart och tydligt i minnet just nu.

Den forsta var min egen. Jag var precis i borjan av min utbildning, och visste inte mycket. Den hasten visad visserligen lite tjurighet i boxen ibland, men for ovrigt "snall". Den sprang omkull min pappa i hagen en dag, helt utan forvarning. Och det gick sa otroligt snabbt att han inte ens hann blinka. Sa har efterat sa vet jag att det var ledarskapsproblem med den hasten. Den var kung pa garden. Den hade gett otroligt tydliga signaler genom att tjura nar jag forsokte komma at att borsta i boxen, da jag ledde den (tex genom att vrida huvudet at hoger och stanga mig ute med hjalp av sin vanstra starkare bog, eller genom att stracka fram nosen sa att den hamnade nagot framfor mig) osv, men jag var for otranad for att se.

Den adra kusen var en liten rackare, korsning mellan shetland och islanning. Agaren, som var min arbetsgivare, hade runt 10 hastar. Den har var 2 ar da. Agaren tyckte att denna lilla hast var sa sot. Jag, som kommit lite langre i min utbildning vid det laget, tyckte att hasten visade tendenser till att forsoka satta sig over manniskor. Den kom alltid upp ganska nara i hagen, var alltid dar med sin mule, tyckte om att folja manniskor tatt i halarna, ville helst ha nosen fore nar man ledde den... Aldrig en sur min dock. Jag fick en ordentlig utskallning nar jag papekade att den hasten behover fostras. Tva dagar senare kom agaren helt blasparkad pa laren. Hasten hade "helt utan forvarning" attackerat och jagat ut henne fran hagen.

Den tredje stod i ett stall tillsammans med min hast, och en massa andra. Jag sag agaren (en ung tjej) pyssla med hasten, och rida, med fullt fortroende for den. Jag sag att hasten hade valdigt mycket vikt pa framdelen, raka bakben som sag ut att kunna latta snabbt fran backen, spanda muskler i bakpartiet, och oron och ogon som vakade bakat. Jag gick aldrig, nagonsin bakom den hasten, skulle aldrig falla mig in att klappa den pa baken. En dag nar jag kom till stallet satt pa hovslagaren pa golvet, efter en spark i huvudet (helt utan forvarning!) fran den hasten. Det gick bra, men det hade kunnat ga riktigt, riktigt illa.

Sa jag tycker att innan man sager att hasten bara attackerade sa ska man nog tanka efter... Men jag haller med lisajohan, det ska inte behova vara sa. Skaffa en mer latthanterlig hast an denna. De kan vara direkt livsfarliga. Det finns battre hastar.

Har detta hänt mer än en gång? man kanske inte ska döma ut en ponny som folkilsken rakt av. Oftast så lär sig hästar vilka dom kan skrämma och utvecklar såna här beteenden.Har själv ett sto i hagen som listar ut snabbt vilka som är skraja och jagar ut dom ur hagen.Jag tycker att du ska tuffa till dig lite och testa ett tag till.

Han har alltid varit tjurig, hårdhudad och stark i många moment men aldrig direkt elak eller farlig. Tesat har han gjort i alla moment sen vi köpte honom men i det har alltid blivit som jag har velat ändå. Jag har aldrig backat undan för hans tjurighet och tester så jag förstår inte varför han tror att jag e lättskrämd för det är jag inte. Jag som har 90% av all omsorg och ridning.

Naturligtvis blev han kung i hagen och jag har en liten känsla av att det var där som det började.

En av sakerna som jag tycker är lite läskig är att hela sommaren har han varit lugn och avslappnad mot mej för att sedan bara pang så small det! Kanske att han hotade mej innan men jag såg/uppfattade det inte?

Nu efter denna incident så bara vänder han baken mot mej i hagen och har inte tänkt att följa men :devil:

Han har alltid varit tjurig, hårdhudad och stark i många moment men aldrig direkt elak eller farlig. Tesat har han gjort i alla moment sen vi köpte honom men i det har alltid blivit som jag har velat ändå. Jag har aldrig backat undan för hans tjurighet och tester så jag förstår inte varför han tror att jag e lättskrämd för det är jag inte. Jag som har 90% av all omsorg och ridning.
Kan det vara så att han har varnat. Många, många gånger, men du har sett det som tjurskallighet och "satt honom på plats" och vägrat låta honom vinna.
Det är ju bra för det mesta men OM han har ont , OM försökt varna upprepade gånger, men ingen lyssnar. Då måste han ju skrika till slut. Det finns troligen ett skäl till att han är triangelmärkt.

Jag säger inte tvärsäkert att det är så, men möjligheten finns.

Nu efter denna incident så bara vänder han baken mot mej i hagen och har inte tänkt att följa men

Det låter defenetivt som att han har ont. Han protesterar och vill inte följa med. Snälla ta ut vet och kolla ponnyn.

Inte? Är du helt säker på att hästen sa "jag har ont" och inte "här är det jag som bestämmer, människa"?

Aggressiva hästar som attackerar är ovanliga men de finns. De var betydligt vanligare förr, varje kavalleriregemente hade minst en rekrytätare.;) Sådana hästar är dominanta med stenhårda psyken, svåra att hantera utom av hästvana orädda människor, gärna manliga, men sådana fanns det också fler av för trettio- fyrtio- femtio år sedan. Det har hänt en hel del i aveln vad beträffar temperament sen dess.

Att flyga på och bita en människa som bara leder in den från hagen låter inte som om den protesterar för att den har ont.

Jag haller faktiskt med yennork dar. Aven om hasten nu har ont sa ska den inte attackera folk. Man maste vara en sa pass bra ledare for hasten att den inte gor det, aven om den har ont! Det kan, som jag sa tidigare, sluta riktigt illa. Det ligger i manniskans ansvar att kunna lasa av hasten och inte pressa den om den nu har ont. Men att leda den in fran hagen ar basic, det maste funka. Men det ar inte alltid sa latt om man har en hast som har overtaget! Och som yennork sa, det finns hastar som ar tuffa i psyket, och de kraver vana, oradda manniskor. Att man ar tjurig och envis och inte ger sig behover inte betyda god hastkommunikation. Man maste vara konsekvent och tydlig, men tyvarr sa racker det ofta inte. Man maste ha en hel del erfarenhet och kunskap i hastkommunikation ocksa.

Naturligtvis blev han kung i hagen och jag har en liten känsla av att det var där som det började.

En av sakerna som jag tycker är lite läskig är att hela sommaren har han varit lugn och avslappnad mot mej för att sedan bara pang så small det! Kanske att han hotade mej innan men jag såg/uppfattade det inte?

Nu efter denna incident så bara vänder han baken mot mej i hagen och har inte tänkt att följa men :devil:

Det sager en hel del om hans temperament och psyke. Att han ar kung i hagen ger honom antagligen extra vatten pa kvarnen. Det skulle troligen vara lattare for dig om han gick med nagon gammal tjurskalle som satte honom pa plats;) Jag tycker allvarligt talat att det inte later som en hast for dig. Var forsiktig innan det hander nagot allvarligt.

Jag haller faktiskt med yennork dar. Aven om hasten nu har ont sa ska den inte attackera folk. Man maste vara en sa pass bra ledare for hasten att den inte gor det, aven om den har ont! Det kan, som jag sa tidigare, sluta riktigt illa. Det ligger i manniskans ansvar att kunna lasa av hasten och inte pressa den om den nu har ont. .

Men tyvärr har långt ifrån alla hästar, människor som kan läsa och förstå dem. Människorna nöter och nöter, hästen viskar sitt obehag och att nåt är fel. Men människorna lyssnar inte (märker inte ens hästens signaler) och fortsätter nöta och nöta, Hästen höjer rösten och människorna svarar med tillrättavisningar, vinner och nöter och nöter. . Till slut måste hästen skrika!

Behöver absolut inte vara så i det här fallet, men det förekommer.

Hästar är olika, en del hästar "tiger och lider" resten av sitt eländiga liv medan andra försvarar sig. Även en mus försvarar sig mot katten när den är infångad i ett hörn. Och nu ser faktiskt hästen till att man inte kan fånga honom över huvud taget, så den slipper försvara sig.

Men att leda den in fran hagen ar basic, det maste funka.

En del hästar är kloka och kan lägga ihop 1+1. Många mostäger sig att de kan det, men det är jag absolut övertygad om. De lär sig att, följer jag med in från hagen, (blir jag riden) och det gör ONT.

Men det ar inte alltid sa latt om man har en hast som har overtaget! Och som yennork sa, det finns hastar som ar tuffa i psyket, och de kraver vana, oradda manniskor. .

Så sant! Håller med helt och fullt här. Och de bör oftast byta bort sin rädda och ovana ägare, både för deras och deras ägares bästa.

Att man ar tjurig och envis och inte ger sig behover inte betyda god hastkommunikation. Man maste vara konsekvent och tydlig, men tyvarr sa racker det ofta inte. Man maste ha en hel del erfarenhet och kunskap i hastkommunikation ocksa.

Ja, och som tidigare sagts, många människor/hästägare har inte den kunskapen. De kan inte läsa hästen.

Kanske har han ont, det är inte alltid lätt att få reda på- inte ens en veterinär ser det alla gånger. Det kan krävas en lång (och ofta dyr) utredning av veterinärer, equiterapefter m fl

eller

Kanske är han "bara" gräsligt ouppforstard och obstinat.

Jag skulle sluta rida honom tills jag försäkrat mig till 100% om att han är frisk. Däremot skulle har ta tag i problemet att han anfaller. Han har redan vunnit nu, så det är ett nog så stort arbete att syssla med den närmaste tiden. Ta hjälp, kan bli riktigt farligt att utmana en stark häst om man inte har vana och kunskap om detta arbete.

Det ar ju precis det jag menar, och det ar darfor jag inte tycker att den hasten passar, det kan bli farligt till slut. Hastar som ar "lattare" att hantera kraver ocksa att man kan lasa av dem, men i fall som de har sa kan det faktiskt ga sa langt att det kan bli riktigt farligt att vara runt dem.

Om hästen har ont gör det ju inte saken bättre. Men det är inte alls säkert att hästen blir "snällare" om man hittat och åtgärdar något fel. Han har satt sin besvärliga människa på plats och det tänker han förmodligen fortsätta med. Vi vet ju inte heller hur han har varit i sina tidigare hem. Han kan ha attackerat förr.

En annan sak, man kan aldrig lita på en häst som lärt sig tukta människor. De hårdingar jag träffat på eller hört om har varit hyfsade mot de människor de respekterat men bitit och sparkat andra. (Och sett väldigt nöjda ut efteråt. De har ju fått mjäkmänniskan att lyda ;) )

Om hästen har ont gör det ju inte saken bättre.

Nej det gör absolut inte saken bättre, tvärt om :(
Men det kräver en annan respons från människan. Jag anser att det är hästägarens pikt att ta reda på om hästen mår dåligt- inte bara tillrättavisa och om det lyckas och hästen inordnar sig fortsätta rida som inget hänt. Hästen är helt utlämnad till vår vård (eller vandård). Det är vårt ansvar att se till att han mår bra. Vi har valt hästen, han har inte valt oss.

Men givetvis måste man ta itu med aggresssions problemet- men man måste samtidigt lyssna på vad hästen "förmedlar" och samtidigt även försöka rätta till den (kanske) verkliga och ursprungliga orsaken till problemet.

Kanske dominerar han med små medel, tex som att flytta en hov mot dig i stall gången, lägg huvudet mot axeln, föröska gosa när han vill mm. Har en unghäst som är så som man måste ha full koll på hela tiden.

Har såfall varnat allt och alla i minst sex år. Med nafs, bitande och huggande. Men inte med något annat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 409
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama