Sv: Vad hände?????
Jag haller faktiskt med yennork dar. Aven om hasten nu har ont sa ska den inte attackera folk. Man maste vara en sa pass bra ledare for hasten att den inte gor det, aven om den har ont! Det kan, som jag sa tidigare, sluta riktigt illa. Det ligger i manniskans ansvar att kunna lasa av hasten och inte pressa den om den nu har ont. .
Men tyvärr har långt ifrån alla hästar, människor som kan läsa och förstå dem. Människorna nöter och nöter, hästen viskar sitt obehag och att nåt är fel. Men människorna lyssnar inte (märker inte ens hästens signaler) och fortsätter nöta och nöta, Hästen höjer rösten och människorna svarar med tillrättavisningar, vinner och nöter och nöter. . Till slut måste hästen skrika!
Behöver absolut inte vara så i det här fallet, men det förekommer.
Hästar är olika, en del hästar "tiger och lider" resten av sitt eländiga liv medan andra försvarar sig. Även en mus försvarar sig mot katten när den är infångad i ett hörn. Och nu ser faktiskt hästen till att man inte kan fånga honom över huvud taget, så den slipper försvara sig.
Men att leda den in fran hagen ar basic, det maste funka.
En del hästar är kloka och kan lägga ihop 1+1. Många mostäger sig att de kan det, men det är jag absolut övertygad om. De lär sig att, följer jag med in från hagen, (blir jag riden) och det gör ONT.
Men det ar inte alltid sa latt om man har en hast som har overtaget! Och som yennork sa, det finns hastar som ar tuffa i psyket, och de kraver vana, oradda manniskor. .
Så sant! Håller med helt och fullt här. Och de bör oftast byta bort sin rädda och ovana ägare, både för deras och deras ägares bästa.
Att man ar tjurig och envis och inte ger sig behover inte betyda god hastkommunikation. Man maste vara konsekvent och tydlig, men tyvarr sa racker det ofta inte. Man maste ha en hel del erfarenhet och kunskap i hastkommunikation ocksa.
Ja, och som tidigare sagts, många människor/hästägare har inte den kunskapen. De kan inte läsa hästen.
Kanske har han ont, det är inte alltid lätt att få reda på- inte ens en veterinär ser det alla gånger. Det kan krävas en
lång (och ofta dyr) utredning av veterinärer, equiterapefter m fl
eller
Kanske är han "bara" gräsligt ouppforstard och obstinat.
Jag skulle sluta rida honom tills jag försäkrat mig till
100% om att han är frisk. Däremot skulle har ta tag i problemet att han anfaller. Han har redan vunnit nu, så det är ett nog så stort arbete att syssla med den närmaste tiden. Ta hjälp, kan bli riktigt farligt att utmana en stark häst om man inte har vana och kunskap om detta arbete.