Vad hände?????

Sv: Vad hände?????

Är nu fem dagar sen detta hände och hela hästen har fått ett nytt utseend.:crazy:

Står uppblåst, bredbent med högt huvud och hälsar mig välkommen till hagen:eek:

Säger nog det en hel del om situationen.

Lesden som fan för att det gått tokigt

tycker nog du ska be någon om hjälp med hanteringdelen av din ponny.
han bestämmer kanske lite för mkt-"funderar bara nu"
Horseman ship- vet ni någon i närheten som håller på med det- så be om hjälp!
Det kan underlätta väldigt mkt för er! Och som sagt- ha aldrig hästen bakom dig....

Jag tror att du får svårt att sälja denna ponny, han kan ju vara farlig även för nästa ägare. Hade jag varit som du hade jag Kontaktat en bra NH- instruktör även om det är långt att åka. Vet inte var du bor. Du kan googla på Jaana Heinola håller till utanför Mariefred. Tommy Arvidsson är väldigt duktig med problem hästar, ingen NH instruktör men duktig. Han håller till Utanför Ulricehamn. Ronny Åman håller till runt Norrköping. Pröva att kontakta någon av dom för hjälp.
Hoppas det löser sig för dig.

Låter som det fått gå alldeles för långt. Ta hjälp. Det här kan bli riktigt farligt.

Kanske bästa alternativet är att ta bort honom. Du behöver inte känna skuld mot hästen. Du har försökt. Man kan inte alltid lyckas. Han är troligen lite till åren, han är triangelmärkt och har en dålig attityd..

En god regel, som jag tagit till mig är, att inse att det inte hästen fel. En god hästägare skyller alltid på sig själv, aldrig på hästen. Man räcker helt enkelt inte till och det är ingen skam- bara man inser det. Hästarna kan vara mer eller mindre svåra, en del rent ohanterliga, ett fåtal med psykiska störningar, men ansvaret ligger alltid på människan- aldrig på hästen.

Själv har jag en stentuff häst nu. Man kan inte släppa en mm, då tar hon över. Klok som en pudel och en underbart trevlig häst men jag är glad att hon är min tolfte häst och inte min första. (Och jag har haft alla hästar mellan 10-25 år)

Sälja kan ev. vara ett alternativ, men det är ofta svårt att få en bra ägare till en svår (och triangelmärkt) häst. Han har ett lågt "marknadsvärde och få intresserade köpare. Han kan komma till "rätt ställe" men risken är betydligt större att han kommer tll någon som inte kan hantera honom, till fara för både hästen och hans nya ägare, eller kommer till nån "hästfixare" som gillar att "sätta svåra hästar på plats" och då får hästen ett rent h-vete.

Vore det min häst skulle jag.
1) Först kolla hästen hälsa
2) Sen ta hjälp av erkänt duktiga tränare
3) Hjälper inte det skulle jag ta bort hästen.
(Att sälja vore inget alternativ jag skulle välja i det här fallet. Jag skulle inte anse det juste mot den nya ägaren men framför allt inte just mot hästen)

Hur är hästen mot andra människor? Det kan ju vara personkemin som inte stämmer, du skriver att du aldrig låter hästen vinna osv, men hästen kanske har visat att den har ont eller så, men utan att du har uppfattat signalerna. Hästen kanske då upplever dig som respektlös och tycker mindre och mindre om dig, och får till slut nog och säger ifrån ordentligt på det sätt den kan.

För att vara en bra människa för hästen måste man även vara lyhörd för vad den har att säga, det behöver inte handla om att vinna alla strider till varje pris, ibland har hästen en orsak till varför den protesterar, och det måste man ta på allvar, annars kan man aldrig förvänta sig att hästen ska respektera en.

Vet ju ingenting om dig, men det är inte alltid så lätt att uppfatta hästens små signaler. Och hästar är levande, tänkande, kännande varelser, som faktiskt har rätt att tycka illa om folk som möljar på som en ångvält utan att ta hänsyn till hästen (fortfarande vet jag ingenting om dig,så jag säger inte att du gör det, bara att det kan vara så).

Och som skrivits innan - det måste ju finnas en orsak till att hästen är triangelmärkt, och att den orsaken skulle vara en minimal reaktion på ett böjprov verkar högst osannolik!
Jag hade tagit ut en erkänt skicklig equiterapeut för genomgång av hästen, fysiska problem är mycket vanligare än man tror, och behöver inte visa sig i hälta.

Han är lika dan mot alla.

Stod på ridskola och var till försäljning då böjprovet gjordes. Blev ingen försäljning och ridskolan valde att triangel märka honom.

Jag är absolut ingen bulldozer som kör över för att få min vilja igenom.

De krav vi har ställt har varit vett och etikett, inte bitas, inte buffla sig fram ur boxen, visa hänsyn!!!!!!!!!!!!!! Har jag talat om för min ponny.

Aldrig slagit bara lugnt och metodiskt korrigerat och gjort det igen och igen och igen.

Bara haft sådana krav att det ska vara behagligt att vara när honom. Och nej jag är inte blind eller döv för signaler....... mej jag kan inte alla.

Naturligtvis ska ALLA djur Vet undersökas om misstanke finns att det inte är ok, Trodde att det var en självklarhet för alla.

Blir lite ledsen når det insinueras att jag inte tar hand om honom som man ska och inte är lyhörd emot honom. (ingen nämd men snälla tänk inte tanken)

Vill bara det bästa för min ponny:cry:

Så, nu klargjort min synpunkt och ståndpunkt i det hela:laugh:

Tack för mej.

kl

Jag blir lika ledsen varje gång någon förutsätter att hästen har attitydproblem när den beter sig konstigt. Jag har aldrig träffat en elak häst, däremot t.ex dessa:

En välutbildad tävlingshäst som plötsligt började bete sig illa vid hantering och ridning, den reste sig och högg bland annat. Ryttaren började bråka med hästen och gav sig aldrig förrän hon "vann" (jag undrar alltid vad man vinner genom dessa metoder, för det är inte hästens förtroende i alla fall). Senare avled den till följd av en jättestor hjärntumör som hade gjort fasligt ont varje gång den hade träns eller grimma på.

En arbetsmyra till unghäst som utan förvarning började kasta med huvudet, resa sig och vägrade ta tygelhjälper. Denne hade blivit kollad i munnen och fått vargtänderna urplockade. Ryttare bytte till skarpare bett och "tog igenom" problemen tills hästen var genomblöt av svett. Det visade sig att hästen hade fått en inflammation i tandköttet efter urplocket av vargtänder och det tog lång tid innan man kunde börja om från början med hästens utbildning, till en början på bettlöst alternativ.

En dressyrponny som ibland var lätthanterad och ibland jättetjurig i boxen, sparkade och högg efter barnen. Funkade helt okej vid ridning och vann en hel del tävlingar. En dag låg hon död i boxen och det visade sig att även detta exemplar hade en hjärtumör som orsakade ponnyn smärta i tid och otid.

Jag kan fortsätta i all evighet med exempel från verkliga livet, men vad jag vill säga är att utgå alltid ifrån att hästen inte är elak. Ledarskapet har ju självklart en stor del i hur hästen är att hantera, men TS påstår ju att hon har jobbat med detta.

Senast ändrad av en moderator:

Inte tid att läsa igenom hela tråden men ge upp efter att det har hänt en enda gång? Shit då hade min häst varit död för längesen. Senast för nån vecka sen gjorde min nåt liknande som din gjorde, mitt fel som placerade mig där framme och framförallt så får man väl lära sig av sina misstag och gå bredvid nästa gång.

Senast för nån vecka sen gjorde min nåt liknande som din gjorde, mitt fel som placerade mig där framme och framförallt så får man väl lära sig av sina misstag och gå bredvid nästa gång.

När en häst gör utfall mot en människa är det något som inte stämmer. Sedan om det är dominans eller smärta är svårt att reda ut på ett forum där ingen mer än ägaren verkligen känner hästen eller sett dess beteende live.

Jag tolererar inte att en häst hugger mot mig eller någon annan eftersom det kan bli farligt. Att hästen går till anfall (av vad jag förstått av ts inlägg) oprovocerat är något som måste redas ut och inget man rycker på axlarna åt.

Inte sagt att man ska ta bort hästen efter en incident, utan istället hitta felet och arbeta utifrån det.

Om du syftar på mitt inlägg så skrev jag två gånger att jag inte känner dig och alltså inte vet hur du beter dig mot din häst, men att det kunde vara en möjlighet att hästen tappat respekt och förtroende för dig för att du inte lyssnar på den.
Många ser inte sig själva som en tänkbar del av problemen med hästen utan tycker bara det är självklart att hästen ska lyda och inte har någon rätt att protestera när något inte känns bra. Det var just det där du skrev om att "Han har ALDRIG fått gå vinnande ur någon situation. Har jag bestämt mej så har jag! Det har alltid blivit som jag ville!!!" som gjorde att jag tänkte att hästen kanske kände sig överkörd och till slut tog till dom medel han kunde för att du skulle lyssna. Det är jättebra att så inte är fallet, men eftersom många hästar har det så var det ju inte helt otänkbart att det även gällde här ;)

Jag menar så klart inte att man bara ska ge sig när hästen inte gör som man vill, men ibland kan det behövas lite finess och att man tänker i nya banor eftersom alla hästar inte fungerar på samma sätt.Man kan också behöva kompromissa om det finns risk att protesterna beror på smärta eller att uppgiften är för svår för hästen - och det finns många saker som kan vara för svåra (fysiskt eller mentalt) för en häst fast dom tycks enkla för oss. Då får man ta det steg för steg tills hästen känner sig bekväm med det, och till en början kanske nöja sig med bara en bit i rätt riktning så att hästen känner att den kan lita på att man inte pressar den för hårt, och vågar slappna av och med tiden får större förtroende för att man vet vad man sysslar med så den vågar göra det man ber om direkt. respekt är inget man får eller tar, det är något man förtjänar, som någon klok människa har sagt. (Detta stycke är inte skrivet speciellt till dig, Lisajohan, utan generellt för att förklara vad jag menar, så ingen tolkar det som att jag tycker man ska låta hästen slippa saker så fort den säger att den inte vill.)

Nej det var inte dej som jag speciellt syftade på utan mer en "underton" som vissa har.........( eller kanske jag som är överkänslig just nu)

Han har attityds problem, har alltid haft under de sex år som jag kännt till honom.Han är dominant och vilje stark. Men aldrig direkt farlig förräns nu.

Han är van vid att lyckas skrämma barn på förra ridskolan.:o

Varför jag köpte honom?? Visste i ärlighetens namn inte hur stark han var.

Sedan han blev kung i hagen så har han succesivt blivit mer vilje stark. Lugnade ner sig och det kändes som kärlek och tid hade gjort sitt:p
Sen bara PANG och resten vet ni......

Medveten om att jag inte riktigt räcker till för honom.

Inga människor föds onda men endel blir det ändå även om de har haft de bästa förutsättningar, vissa sparkar bara bakut av regler och krav "Bläh-ska jag behöva tolerera detta?????" Det finns alla modeller inom djur världen oxå.

Han tycker nog att det är jag som har attityds problem som vill ställa krav på honom:crazy:

Han har attityds problem, har alltid haft under de sex år som jag kännt till honom.Han är dominant och vilje stark. Men aldrig direkt farlig förräns nu.

Han kanske har haft ont i de sex år du känt honom? Försökt att säga till, men ingen lyssnar.

Undrar varför förra ägarna vill ha honom utdömd ? En micro-hälta? Nää.....det tror jag inte på.

KL

Personligen så skulle jag inte överväga en försäljning av en sådan pålle, men som nu TS beskrivit sin situation är det enligt mig ganska tydligt att det inte funkar... Det är som en sak när pållen gör något ofog som man kan "åtgärda" utan att känna rädsla inför och under hantering, men i TS fall så kommer det bli problem eftersom hon helt klart blivit så pass skrämd av hästen.... nja... jag tror iaf att kanske ett samtal till slakteriet vore på sin plats... man kan aldrig riktigt förstå varför vissa djur gör som dom gör och vissa går inte rädda.... :crazy:

Han är van vid att lyckas skrämma barn på förra ridskolan.
Med andra ord en tuffing som är van att få sin vilja igenom för det mesta.

Han tycker nog att det är jag som har attityds problem som vill ställa krav på honom
Helt klart. Varför kan inte den där :devil: människan göra som hästarna i hagen?

Viss, han kan ha ont och bli surare pga det, men jag tvivlar starkt på att det är grundorsaken till hans beteende.

Det är en oerhörd skillnad på en häst som protesterar och en som verkligen attackerar. Jag har råkat ut för ett stort halvblod som tänkte stampa ner mig i ridbanesanden när jag inte slutade longera honom och släppte ut honom till de andra hästarna i hagen i stället. Det var inga tomma hot, jag fick freda mig med pisken när han for emot mig med ormhuvud och slående framben. Jag har träffat tillräckligt med tuffingar som har testat ganska grovt, men det är något helt annat.

(Jag var inte den enda som råkade illa ut med den här hästen, ska jag tillägga.)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 409
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama