vad hände?

M

Mmajk

jaa lite så känner jag mig efter dagens hoppträning.
ingenting som stämde och min ponny bara slarvade med frambenen och tog inte mina förhållningar. kände mig helt "maktlös" och vi hoppar inte särskilt högt heller 70- 80 cm, varannan gång så hoppade han upp sig som bara den och var hur högt som helst över, nästa gång bara nonchalerade han mig och rusade, kom för nära och besvärade sig knappt med att lyfta på benen...

väldigt olikt honom då han brukar vara väldigt rädd om sig och överhoppar sig gärna. vi hoppar sällan på bommar utan mer ute i skogen på fasta terräng hinder men med en tävling på söndag ville jag hoppa bana och se så allting stämde...
men varför slarvar han med frambenen helt plötsligt ?
blir väll dressyr resten av veckan men jag blev bara så paff när han rusade iväg för mig... det gör han inte ens när vi går för fullt ute i skogen.

tips, träningssätt, idéer och funderingar välkomnas!

Sv: vad hände?

Jag vet inte, kanske bara var en extremt dålig dag? Det händer alla, försök att tänka positivt och se om det inte blir bättre till nästa gång. Är det likadant då kan man ju börja fundera vidare. Alternativt kan han ha ont någonstans?

Jag var inne på samma bana. Kan bara varit en dålig dag, om det inte upprepar sig igen.Försök att se framåt och fokusera på söndagens tävling.

alla har som alla vet en dålig dag dåochdå.
jag skulle föreslå lite terränghoppning på små hinder och sen kanske testa en kort bana kanske på 4-5 hinder bara för att bara checka.
filma dej själv när du rider, det ger väldigt mycket!
jag gjorde det och tänkte.herregud, så här mkt eftergift behöver jag faktiskt inte ge och men gud, mina skänklar flyger ju!
så nu har jag bett min tränare hjälpa mig åtgärda dom problememen.
:angel::)

En gång är ingen gång. Alla kan ha en dålig träninsdag lika väl som man kan ha en riktigt super dag när allt går mkt bättre än det brukar.
Men jag skulle kolla upp hästen om den fortsätter att ha ett avvikande beetende mot hur den är.
Det kan mkt väl vara en början mot inflamation i någon led. Har själva råkat ut för små avvikande beetend som vid undersöking har visat att hästen har haft ont. Vilket de inte har visat genom hälta utan bara genom att ha ett avvikande beetende.

har hittat felet på min vän och inget jätteallvarligt häller. en förkylning, han har blivit snorig och vet. tyckte inte det var så konstigt med tanke på att han är känslig och väder omsalget som varit nu förra veckan har gett han en lite förkylning bara.

skönt att det inte var ngt värre. och klart man inte kan gå som vanligt om man har en infektion i kroppen det vet ju alla. nu myser vi tills vi är friska igen!
tack för alla era tankar!

Det var ju skönt att det inte var något större fel på din häst.
En bra hästägare lyssnar på sin kompis små signaler och då kan man hitta felen och rätta till dem innan det leder till något allvarligt.

Nu får han krya på sig, så är ni snart på G igen!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 810
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar