Vad hände? Knakande käke?

Celija

Trådstartare
Tidigare idag när Aslan låg och vilade hörde jag hur han knaprade på något hårt! Jag reste mig för att kolla vad han fått tag i men han verkade inte tugga på något så jag satte mig igen.

Han börjar därefter tvätta sig, och då knaprar det till så där igen, och han börjar slicka sig väldigt konstigt runt munnen. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det var som han inte riktigt hade kontroll över tungan, som var jättelång och slapp. Han gör lite hulkande rörelser och verkar irriterad, och jag blir på riktigt orolig och ropar på sambon som får bända upp munnen, men ingenting varken i munnen eller i halsen. Efter det så var han som vanligt igen.

Han ska återigen börja tvätta sig, det knaprar till, han slickar sig så där konstigt runt munnen men hulkar inte och verkar inte ens medveten om att tungan far ut, fortfarande slapp och lång, börjar sen tvätta vilket ser lustigt ut eftersom han inte har kontroll på tungan, det knaprar till en sista gång innan det slutar och han fortsätter att tvätta sig, normalt den här gången.

Efter det har han varit helt normal hela kvällen.

Min teori är att det knakade till i käken hans, jag ska ringa vet.rådgivning imorgon så får vi se om dom tror, fast ärligt talat så tror jag inte dom har några svar att ge.

Vet inte heller vad jag vill med den här tråden riktigt, har ni någon hypotes om vad som hände?

Jag är fortfarande lite uppskakad och vart riktigt, riktigt rädd där ett tag. Min finaste :love:

383617_2367140542842_1380298568_32280582_1255502877_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hände? Knakande käke?

Jag skulle uppsöka en veterinär och låta röntga käken...:crazy: De kan vara allt från köken är ur led till FORL..
 
Sv: Vad hände? Knakande käke?

Direkt när det hände var jag fram och kollade på tänderna, men såg ingenting ovanligt.

Men sen kollade sambon och han hittade två hörntänder, varav den ena lös. Så förhoppningssvis kanske det var den som knakade till också? Nu vet vi inte hur länge han haft dubbla hörntänder, eftersom det är jag som vanligtvis kollar tänderna, men jag är ju också tydligen blind. Är den yttersta eller innersta den nya?

Ska ringa till vet på måndag, hanns inte med igår, så får vi se om dom vill att vi ska avvakta och se om den lossnar av sig själv närmsta veckorna, eller om vi ska dra ut den på en gång.
 
Sv: Vad hände? Knakande käke?

Såhär? (Länk)

Om jag inte minns fel så gjorde hon sådär när hon bytte tänder, har för mig att hon också hade dubbla hörntänder som veterinären tog bort.
 
Sv: Vad hände? Knakande käke?

Lite sådär ja! Men han hade verkligen ut tungan långt, såg helt sjukt ut, och den var slapp, han kunde inte styra den, så när han skulle tvätta sig såg det lustigt ut.

Men när vi kollade idag så var tanden borta, så jag vet inte om den började lossna och det var därför han vart så konstig i munnen, för den var verkligen lös när vi tittade, och så idag lossnade den.

:crazy:
 
Sv: Vad hände? Knakande käke?

Jag skulle nog gissa att dert har med tänderna att göra, det gjorde förmodligen ont. Min ena katt trillade ner för klätterställningen en gång och slog i munnen och då gjorde hon lite sådär med tungan med, ser läskigt ut och jag var redan i tanken på väg in till vet. men efter några sek. så slutade hon och efter en grundlig koll så hittade jag inga skador och hon vart som vanligt efter en liten stund. Det gjorde ju givetvis ont och dom gör kanske så med tungan om dom får ont i munnen.
 
Sv: Vad hände? Knakande käke?

Jag tror på din teori!

Håller lite extra koll ifall han skulle börja göra något liknande igen, men vet.besök
känns bara onödigt nu när tanden ändå ramlat bort av sig själv.
 
Sv: Vad hände? Knakande käke?

Om katten är i tandbytes ålder så skulle jag inte åka in heller.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: kma
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 833
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp