Vad håller min torktummlare på med?

jerseyko

Trådstartare
Jag använde våran torktumlare i förrgår, funkade hur bra som helst.
Så skulle jag starta den igår, då låter den illa och de låter som den försöker pumpa ut vatten eller något.

Det är en gammal maskin och vi har ingen bruksanvisning.


Jag minns att den gjorde såhär förut också, kan ha varit 3 månader sen eller nått men då struntade jag bara i det. Sen funkade den ju i förrgår.

Någon som kan ha någon aning om vad de kan vara? Skulle verkligen behöva den då sonen är magsjuk och kräks ner täcke och kudde 3-4 ggr/natt :(
 
Sv: Vad håller min torktummlare på med?

Kolla så trumman löper fritt,det kan vara remmen som slirar.
Ludd i fläkten som blåser luft genom värmaren?
Något kullager som inte mår bra?
 
Sv: Vad håller min torktummlare på med?

Det är en Cylinda 7703 och den vill fortfarande inte hoppa igång.

Hur kollar man överhettningsskyddet?
 
Sv: Vad håller min torktummlare på med?

Kolla så trumman löper fritt,det kan vara remmen som slirar.
Ludd i fläkten som blåser luft genom värmaren?
Något kullager som inte mår bra?

Trumman går lätt att snurra runt men visst påminner ljudet lite om remmslir.

Hur kollar man fläkten :o Jag har gjortrent den där luddgrejjen i luckan, sen kan man öppna nere och plocka ut någon stor fyrkantig sak som ser ut som något filter och där ser de inte ut att ha blivit rengjort på sådär 35 år eller nått :crazy: Det är inte igensatt eller en massa saker utan bara äckligt
 
Sv: Vad håller min torktummlare på med?

Trumman går lätt att snurra runt men visst påminner ljudet lite om remmslir.

Hur kollar man fläkten :o Jag har gjortrent den där luddgrejjen i luckan, sen kan man öppna nere och plocka ut någon stor fyrkantig sak som ser ut som något filter och där ser de inte ut att ha blivit rengjort på sådär 35 år eller nått :crazy: Det är inte igensatt eller en massa saker utan bara äckligt

Ser det ut som ett filter är det säkert ett filter,och det kan inte skada att kolla det.
För att komma åt alla rörliga delar,brukar man få lossa bakstycket,sedan bruka det ge sig själv.
 
Sv: Vad håller min torktummlare på med?

Har tagit ut de jag fått loss från framsidan och ska göra rent det + där det satt.

Lossa bakstycket *hmr* hur mycket väger en torktumlare då den står uppe på tvättmaskinen ;)
 
Sv: Vad håller min torktummlare på med?

Ser det ut som ett filter är det säkert ett filter,och det kan inte skada att kolla det.
För att komma åt alla rörliga delar,brukar man få lossa bakstycket,sedan bruka det ge sig själv.

Fast det är inte alltid så enkelt att lossa bakstycket, trumman kan vara fäst i bakstycket vilket innebär att när du lossar det så kan det vara problem med att få tillbaka trumman i rätt läge.

TS


Om jag inte missminner mig så är detta en kondenstumlare? Då kan det sitta ett litet "lock" på baksidan nere i ett hörn som man utan problem kan lossa och då kommer man åt pumpen som pumpar upp vattnet till kondensvattentanken. Om trumman snurrar lätt så är det totalt onödigt att lossa bakstycket helt.

Det som du upplever ser ut som ett filter är den del som gör att kondensvattnet rinner bakåt ner i en försänkning där vattnet samlas för att pumpen ska kunna pumpa upp vattnet till kondenstanken.
 
Sv: Vad håller min torktummlare på med?

Ah tack.

Jag hittade efter en del söknande handboken för torktumlaren och skrev ut den och gjorde sen allt som stod under "om manskinen inte startar" och den hoppade igång :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 325
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 198
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 860
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 016
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp