Vad hade ni velat veta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

YorkWann

Trådstartare
om ni gick på möte med de pedagoger som har hand om ert/a barn under dagen? Vad är viktigt att ta upp?

Vi jobbar ju efter montessoripedagogiken så vi tänker ta upp lite om det, samt attdet är viktigt med rejäl matsäck med på våra utflyckter(en del barn har bara frukt med tex även om vi sagt att vi kommer vara borta hela dagen) Vi kommer även ta upp lite hur och varför barnens miljö ser ut som den gör på förskolan.

Något ni tycker är viktigt att ta upp? :)
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Tycker det verkar vettigt.
Dock är jag lite avigt inställd till det här med matsäck.... Min gosse ska i tid och otid ha fika med sig för att de ska gå till skogen. Det heter ju att den svenska skolan ska vara kostnadsfri. Således bör mat utöver frukt ingå. Nu är det egentligen inte kostnaden jag hänger upp mig mest på utan just det som du skriver. Nån har bara med sig frukt, medan nån annan kanske har värsta fikan med sig.
Detta kan ju leda till ganska ledsna barn. Det KAN ju faktiskt vara så att någon familj inte har råd att göra den där speciella lådan. -föga troligt men ändå.

Sedan tycker jag det är bra om man tar upp om det finns oroligheter i klassen. tex. mobbning el. dyl. I min gosses klass nämns inte ett ord till övriga föräldrar om det är återkommande dispyter mellan barnen. Å andra sidan så är de dåliga på att informera över huvudtaget sånt som tex. att de anser att ett barn behöver träffa specialpedagogen. (sonens bästa kompis har blivit placerad där pga att han tar för lång tid på sig att välja färg på pennan då de målar/tecknar!!! De är 7 år och dessutom så har läraren gjort denna åtgärd utan att överhuvudtaget ha pratat med föräldrarna -kom fram av en slump.)
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

*Hur fungerar gruppen
*vad har ni för planer under terminen, vad jobbar ni med i gruppen och enskilt
*Vad gör ni vid ev problem inom gruppen
*Hur tänker ni själva ang förskolan, har ni som personal något ni skulle vilja ändra på
*Vidareutbildning av personal, vidare "tänk"...

Hm jag är nog ganska så intresserad av hur personalen trivs för vi har haft problem som har gjort att personalen har vantrivts men ändå vägrat erkänna det utan det har man fått dragit ur dem... Jag vill helt enkelt att personalen ska ha tänkt igenom vad gruppen ska jobba med och varför, och vad som är tänkt att barnen ska få ut från det... Och så att det blir slutfört och gärna någon liten "redovisning" eller utställning. tex hade Elins grupp ifjol ett arbete om en myrstack de skuule följa under olika årstider, de han vinter och sedan vår och sen har de splittrat upp gruppen och ungarna fick ingen som helst "avslut" trots att de redan innan sommaren visste att gruppen skulle splittras upp...
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Girasol skrev:
. (sonens bästa kompis har blivit placerad där pga att han tar för lång tid på sig att välja färg på pennan då de målar/tecknar!!!
Kan detta stämma? Verkar vara landets mest resurstäta skola i så fall. Vi brukar snarare skrika efter extrastöd men det fås inte särskilt lätt eller ofta.
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Girasol skrev:
Sedan tycker jag det är bra om man tar upp om det finns oroligheter i klassen. tex. mobbning el. dyl.

Jättebra förslag!


Det med matsäck (utflyktsdagarna alltså) är föräldrarnas id`e och förslag som vi samtyckte till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hade ni velat veta?

Snurrfian skrev:
*Hur fungerar gruppen
*vad har ni för planer under terminen, vad jobbar ni med i gruppen och enskilt
*Vad gör ni vid ev problem inom gruppen
*Hur tänker ni själva ang förskolan, har ni som personal något ni skulle vilja ändra på
*Vidareutbildning av personal, vidare "tänk"...


Jättebra förslag! :bow: *antecknar*
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

oz_joj skrev:
Kan detta stämma? Verkar vara landets mest resurstäta skola i så fall. Vi brukar snarare skrika efter extrastöd men det fås inte särskilt lätt eller ofta.

Tycker också det verkar otroligt konstigt :crazy:
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Jag frågade både pedagogerna på fritids och i förskoleklassen vad de hade för genuspedagogik.

Det kunde de inte svara på..:mad:

Tyvärr är jag och min man nog ganska ensamma om i att ställa den frågan i vår sons klass.

Tips till dig: att man kan svara på frågan om man får den, eller ännu hellre, ha den med i infon:)
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

specialpedagogen. (sonens bästa kompis har blivit placerad där pga att han tar för lång tid på sig att välja färg på pennan då de målar/tecknar!!! De är 7 år och dessutom så har läraren gjort denna åtgärd utan att överhuvudtaget ha pratat med föräldrarna -kom fram av en slump.)


Ja det kan man tycka. Vilket även vi är lika förvånade över. :idea: Det kanske är så att pedagogen råkar ha 10 minuter ledigt i sitt schema??? Det enda jag vet om extrepersonal är att jag krävde detta omgående för att få stopp på trakasserierna på min son av klassens stökfia. (som redan hade resursperson, stödfamilj m.m.) Detta skedde ett dygn senare efter att jag pratat med rektorn.
Så nu är det 5 vuxna på 29 barn i en F-1a . Men den här siste personen har de skrivit som resurspersonal. Vilket innebär att han "vandrar" lite i alla klasser , även om vi har honom större delen.

Tror dock inte att det är honom fröken menade. Däremot ska jag prata lite med henne enskilt då vi ska ha klassmöte om drygt en vecka. När gossens bästa kompis mamma hämtar så frågar hon alltid hur dagen har gått? -Väldigt ofta kommer kommentarer som att de sköter sig inte, lyssnar inte osv. (hela klassen) Detta nämns alltid i en sur och retlig ton samt oavsett om det finns något barn närvarande som kan höra.(Min son har relativt ofta kommenterat hennes humör...) Tycker att det om något är dålig pedagogik. Sådant nämndes aldrig förra året. (Ettornas klassfröken är ny för året, övrig personal känner de sedan i fjol).

Sedan fick jag höra igår att tre av barnen, inkl. mitt fick göra trasselgympa?! Det är alltid den stökiga flickan i gruppen samt varierande av två andra elever. Igår var första gången min son fick delta. Det jag ställer mig lite frågande till är att de går ifrån annan lektion, missar alltså undervisning. Nu må jag vara gnällig, men anser att vi föräldrar borde informeras om sånt.

I övrigt är skolan bra.

jennie, som låter som värsta ragatan ;)
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Jag tycker att ni ska utgå från förskolans läroplan och tala om hur ni arbetar efter denna. Tala gärna om var föräldrarna kan hitta alla dokument om de vill läsa själva, både Lpfö och er verksamhetsplan.

Sedan vet jag inte om ni har samma problem som där jag har arbetat, men jag tycker att det är bra att ta upp detta med bra utekläder och att man ska ha ombyteskläder på förskolan. (En del barn har ingenting eller sådant som är opraktiskt/urvuxet).

En del föräldrar vill gärna veta vad personalen har för utbildning, har man förskollärare eller bara barnskötare.
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Sedan vet jag inte om ni har samma problem som där jag har arbetat, men jag tycker att det är bra att ta upp detta med bra utekläder och att man ska ha ombyteskläder på förskolan. (En del barn har ingenting eller sådant som är opraktiskt/urvuxet).

En del föräldrar vill gärna veta vad personalen har för utbildning, har man förskollärare eller bara barnskötare.


Nä utekläder osv har vi faktiskt inga problem med, ska väl vara någon gång nån glömt stövlarna men annras är våra föräldrar väldigt bra på det :)

Ja, utbildningar på personal var en bra fråga.
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Sedan fick jag höra igår att tre av barnen, inkl. mitt fick göra trasselgympa?! Det är alltid den stökiga flickan i gruppen samt varierande av två andra elever. Igår var första gången min son fick delta. Det jag ställer mig lite frågande till är att de går ifrån annan lektion, missar alltså undervisning. Nu må jag vara gnällig, men anser att vi föräldrar borde informeras om sånt.

I övrigt är skolan bra.

jennie, som låter som värsta ragatan ;)

Jag tror nog att de nyttjar idrottshallen när den är ledig helt enkelt. De elever som varierar kommer ju bara ifrån ordinarie lektion någon gång då och då och jag antar att läraren ser till att det antingen är en lektion som inte är livsviktig i sammanhanget som de missar, eller ser till att de får tid att ta igen vad den nu är de missar.

I vår skola får elever gå ifrån lektioner för många olika anledningar. Det kan vara att skriva rent elevrådsprotokoll, gå till sjuksyster eller kurator mm mm och det är inget jag informerar hemmet om, såvida de inte missar något väldigt viktigt (och då skulle de väl antagligen inte få gå ifrån heller, utan få välja ett bättre tillfälle).
 
Sv: Vad hade ni velat veta?

Fast vet du, när jag hör folk säga sådant som att man får specped pga man inte kan välja färg, då får jag tanken att det nog kan vara av andra skäl men som färlder kanske man inte vill berätta exakt vad eller så har de missförstått det rätt rejält. Det kanske är en pojke med enorma problem att fatta något som helst beslut och de har tagit som exempel att det tar x antal minuter att välja en färg. Allt är inte alltid vad det först låter som.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 481
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
31
· Visningar
3 031
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp