Vad hade ni gjort?

angiepangie

Trådstartare
Jag arbetar som timvikarie inom äldreomsorgen via kommunen.
Jag har haft två ställen, ett demensboende som är min "hemmaplan" och ett korttidsboende där jag varit sist i kön bland vikarierna och bara blivit inringd vid kris.
Nu har det blivit så dumt att jag blivit sjuk dom senaste två gångerna jag skulle ha arbetat på korttids (det har varit en gång denna månaden och en gång i mars, så pass långt är det mellan gångerna jag blir bokad där) och efter denna helgen (då jag även missade jobb på demensboendet pga sjukdom) så ringer vikariebanken upp mig och säger att personalen på korttids inte vill att jag kommer tillbaka pga att jag har en taskig attityd emot mitt arbete.

Jag försöker förklara att jag inte kan styra när jag blir sjuk, vilket hon på vikariebanken som förmedlar mig som vikarie har förståelse för och säger att det har blivit något dumt på vägen.
Hon säger sedan att personalen upplevt att jag varit dum emot vårdtagarna, men när jag bad om exempel kunde hon inte återberätta något dom sagt..

Så det slutar iaf med att jag i stort sett blir sparkad för att personalgruppen vill det och jag hade några pass inbokade där i juni och dom är nu borttagna.

Jag vill definitivt inte tillbaka dit, men jag undrar ändå om det kanske är värt att ta upp det här med facket?
Såhär kan det ju inte få gå till?
Dom bad ju inte ens om sjukintyg och kunde inte komma på exempel på hur jag misskött mig mer än att jag blivit sjuk och två gånger på tre månader (magsjuka en gång och influensa en gång) är inte så extremt i mina ögon?

Känner mig jäkligt nedtryckt faktiskt..

Hur hade ni agerat?

(oj vad långt det blev, men behövde väl komma ut)
 
Sv: Vad hade ni gjort?

Men fy vad tråkigt. Jag hade i alla fall velat veta vad jag skulle ha gjort för fel om det hade hänt mig, känns ju knepigt att de inte kan komma med något exempel tycker jag.

och att bli sjuk är ju faktiskt inget man kan göra något åt som du säger, blir man riktigt sjuk så blir man.
 
Sv: Vad hade ni gjort?

Nej det var det jag kände, och jag bad ju om exempel för att kunna förbättra mig. Men när hon säger att hon inte riktigt tror på det för att mitt andra ställe uppskattar mig så mycket så känns det ju lite kluvet..

Precis, jag tänker att jag inte vill smitta ner en hel avdelning med t.ex. magsjuka. Speciellt inte bara för att dom inte ska få fel uppfattning.. Jag har aldrig träffat någon som går till jobbet med det så det känns ju inte helt orimligt att jag inte ska behöva det heller.
 
Sv: Vad hade ni gjort?

Hej!
Vilken tråkig situation du har hamnat i!
Just "timvikarie" är ingen anställningsform som regleras i § 5 i LAS (avtal om tidsbegränad anställning). För att det ska vara frågan om ett vikariat, så ska det alltid vara tidsbegränsat och för en viss person.
Däremot måste man titta på aktuellt kollektivavtal för att se vilka regler som gäller i din situation (regler kring anställningsformen, uppsägningstid, bortplockande av arbetspass o.s.v.).
Som timvikarie är man tyvärr ofta mycket utsatt och arbetsgivaren bestämmer i regel om man får fortsätta vara anställd eller inte.
Jag tycker absolut att du kan kontakta facket för att få svar på de frågor som du har kring det aktuella kollektivavtalet.

Jag hoppas verkligen att du kan få klarhet kring vad de grundar sitt beslut på och att du kanske får en chans att prata om hur du själv har upplevt din situation. Det är aldrig roligt att känna sig nedtryckt och överkörd! :(
 
Sv: Vad hade ni gjort?

Ja det är inget kul alls faktiskt :/
Tack för hjälpen, ska definitivt försöka få svar från facket!

Det hoppas jag också, är fortfarande arg och besviken. Tycker inte det är snällt att göra så emot någon, oavsett om det finns anledning eller inte liksom.. OM jag nu är så brutalt dålig på mitt jobb kan jag anse att en varning, begäran om sjukintyg eller annat vore på plats innan man ber någon att aldrig komma tillbaka. Suck..
 
Sv: Vad hade ni gjort?

Jag tycker att du helt enkelt ska runga upp enhetschefen på korttidsboendet (För det är väl inte samma person som du pratade med på vikariebanken eller har jag fattat fel?) och fråga varför dom är missnöjda med dig. Jag hatar folk, särskilt chefer, som är så konflikträdda att de bara slutar ringa och hoppas att allt ska rinna ut i sanden. Du förtjänar en förklaring även om du inte känner för att jobba där mer. Om dom dessutom påstår att du har varit dum mot boende är det väldigt allvarliga anklagelser som de skulle ha varit skyldiga att dokumentera och anmäla. Be att få se den dokumentationen (de finns säkert ingen och allt är bara snack).
 
Sv: Vad hade ni gjort?

Problemet är att dom har bytt enhetschef precis, så den dom har nu har aldrig träffat mig. Jag kan ju iofs ringa ändå, men känns som att det är svårt för henne att föra personalens talan när hon aldrig har träffat mig, sett mig jobba eller någonting.

Som jag fattade det är det vissa ur personalgruppen som har haft problem med mig och dom som har begärt att få mig "uppsagd", men vet ju inte vilka dessa är heller så kan inte direkt konfrontera dom heller :/

Ja, jag bad om papper på det men det fanns ju inte. Hon sa även något om mediciner vilket jag tycker är att bevisa att jag har rätt i att det är påhittat eftersom jag aldrig ens delade mediciner där.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 191
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 933
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp