Vad hade ni gjort? Avliva eller inte??? (långt)

Ulrika C

Trådstartare
Jag har en 26 årig vallack, fd travare som jag haft i 17 år. Har haft en sjukdomsbild med kronisk bronkit sedan har var 12, som blir värre med åren. Men den är kontrollerbar än så länge med mycket utevistelse och hälsokost. Senaste halvåret har han haft problem med ögeonen, mest det högra. Står på kortisonbehandling nu (droppar) och ska göra det minst en månad till. Om problemet kommer tillbaks pratade vet om att operera bort ögat. Det vill jag INTE göra på en häst som är så pigg och tittig. Han blir irriterad bara han har flughuva på sig. För tre veckor sedan tog jag in honom från hagen och han var vinglig i bakdelen och släpade frambenet. Stod på djursjukhuset men de hittade inget speciellt (fanns pålagringar på halskotpelaren, men det är en gammal häst...) Idag är han hältfri och ser fräsch ut. Har börjat promenera honom.

Nu till problemet. Har haft ett sto på foder i två år (24 år) och dessa är oskiljaktiga. Har bara de två hästarna här hemma. Hon är triangelmärkt och har gått som fölsto. Hon har fått en senskada (skadat sig i hagen) och varit kraftigt halt i 6 veckor (blivit medicinerad mm.) Ägaren kommer hit ikväll igen, men hon pratar om att ev avliva henne nästa vecka.

OM hon avlivar stoet, vad gör jag då? Ska jag leta upp en ny sällskapsponny på foder och börja på ny kula... eller ska jag låta min vallack gå samtidigt... Vad är humanast för honom. Vet ju inte vad som händer om en eller två månader... vinglig igen? Problem med ögat... Har lagt så mycket på veterinärkostnader denna hösten...
Samtidigt har jag funderat på att ta bort honom nästa höst pga att jag börjar jobba heltid (mammaledig idag) och får svårt att hinna med honom. Iså fall låta honom få en fin sista sommar...

Jag kan inte tänka mig att låna ut honom eller ha medryttare... Vill ha full koll själv i detta läget...

Någon som har något råd att ge mig? Som kanske varit i samma sits???

Kan ju vara svårt att ta en ponny på foder också när jag inte kan säga att jag ska ha den i tex ett år eller fram till sommaren... Blir inga hästar hemma på ett tag... kanske när barnen blir större.

Sv: Vad hade ni gjort? Avliva eller inte??? (långt)

hade en fjording som va 26 år hon hade börjat få ont i rygg och ben så jag red henne inte det sista året... hon gick bara och hade det bra och ibland så va vi ute och gick lite...
hon va pigg och glad för det mästa förutom dom problemen..
jag bestämde mig för att ta bort henne.... ville inte hitta henne i hagen ir nåt drastiskt..
det va ett jätte svårt beslut men man måste tänka på hästens bäst så att inte den får lida...

vet att det känns jätte jobbig att betämma sig men som sagt man får inte tänka på sig själv i sånna här fall

Först ang ta bort ögat så blir ju synen nedsatt om man inte lyckas få bukt med ev inflammation i ögat. Som liten spinoff så innan min dams ögonlock opererades igen, så var hon väldigt skuttig och jag började faktiskt misstänka att hon höll på att förlora synen på det ögat. Efter op var halva ögonlocket nedsytt, dvs hennes syn var väldigt begränsad. Hästen kolugn. Dvs inflammationen i ögat innan operationen störde henne mycket mer än begränsad syn gjorde.

Och jag hade tagit bort ögat om det var vad vet ansåg.

Men sen till urpsrungsfrågan. Om du ändå tänker ta bort till hösten skulle jag låta honom gå samtidigt med bästa kompisen, om den nu ska bort (6 v är väldigt kort tid för en senskada, men man får ju ta med ålder osv när man bedömer). För en 'sista fin sommar' är ju mest för din skull? Och flugorna brukar ju inte vara snälla med ögonen på sommaren, och vill du inte ta bort ögat och det inte läker så blir ju sommaren inte så skön kanske?

Dessutom så om planen är ta bort i höst, ser jag inte att han ska behöva 'genomgå' förlusten av bästa kompisen, och att du ska hitta en ny kompis etc.

Dvs, om jag ska försöka ta bort allt utom hästens bästa, och du bestämt dig för att ta bort nästa höst/vet att du iaf inte har tid då, då skulle jag låta honom få åka ihop med bästa kompisen när hon tas bort.

Det viktigaste för dig är ju hästen, så om han mår bra mr också du bra.
Ibland är vi för egoistiska när det gäller djur.

Om dom är oskijlaktiga och hon avlivas, kanske det är med tanke på alla skador han har, dags att låta honom gå?

Han har haft ett fint liv och det är väl onödigt att han kanske får sluta det med massa sjukdom?

Svårt är det men tänk på din häst först och främst.

Tack för svaret... det ungefär så jag tänker... men vill ha lite feedback innan jag bestämmer mig....

Ja, det är inget lätt beslut du har framför dig, men ett väldigt viktigt sådant. En sista sommar är inte alltid i hästens bästa intresse. Flugor och värme - inte kul tillsammans med ett problemöga.

Hade det varit min häst hade jag låtit dem somna in samtidigt. Minst stress för hästen att slippa sakna sin vän och vänja sig vid en ny kompis.

Jag tycker det låter som ett fint och värdigt slut att låta två goda vänner följas åt på vägen.

För många år sedan gick han med en arabvallack i ca 4 år. Araben var 1 när de började gå ihop, bara de två i stallet då... senare tillkom fler hästar. Man kan väl saga att han uppfostrade unghästen. Sedan såldes han och min häst var helt apatisk i flera veckor. Endast när jag red honom piggnade han till.

Tänker på den episoden nu. Vill inte ha honom sådan igen...

Tack för alla svar!!!

Jag kan bara säga att jag håller med alla. Förhoppningsvis har han levt ett långt och bra liv. Å ingen häst tycker att det är kul att åka till vet. titt som tätt. Som sagt man får inte vara självisk hur jobbigt det än är. För det är det, men det känns bättre efteråt när man inser att man gjort det bästa och mest humana beslutet.

Lycka till!

Å andra sidan... känns det för j-ligt att ta bort en häst som precis tillfrisknat från konvalecens. Som är superpigg och springer runt och brallar i sin lilla hage i blåsten (26 år gammal bockar och hoppar och far...) Han springer nästan ner mig när vi promenerar... hoppas att ägaren vill ge ponnyn lite mer tid... men det vet jag förhoppningsvis ikväll...
:confused: :confused: :confused:

Men... Det är väl då som det är som bäst att ta bort honom? När han mår bra, innan han börjar må dåligt igen! Då har du ju hans pigghet och busiget och det faktum att han mådde så bra i minnet själv också!

Jag har tagit bort en häst som blev gammal (trol. över 30 år) och skruttig och till sist slutade äta och bara vinglade, och det var inte roligt att vara med om. Och så har jag tagit bort en häst (26 år) som började bli dålig, hans tänder började bli kassa, han hade haft en kort sjukdomsperiod under vintern, men han var fortfarande vid gott mod och pigg och glad. Och det kändes då bra mycket bättre! Han fick sluta sitt liv innan han mådde som sämst.

Jag tycker att du ska låta din vän få följa sin bästis.

Jag tog bort en gammal vän förra veckan. Hon blev bara 23 år gammal men hade tappat sin livsgnista några veckor innan. Så här efteråt så kan jag ångra att jag inte gjorde detta långt innan så hon skapp tappa sin livsgnista.
Det är vår skyldighet som ägare att veta när det är dags att släppa taget och låta dem gå.
Jag brukar tänka att när jag säjer att det är dags så har det gått alldeles för lång tid efter att det skulle ha gjorts egentligen.

Jag kan bara hålla med alla innan.
Tänk att få komma till det evigt gröna ängarna tillsammans med bästa kompisen istället för att bli kvar här i regnet och leran ensam och krasslig.
Jag tror att detta är det svårste beslut man kan fatta men din häst har säkert haft ett jättebra liv och han är ju gammal!
Detta är livets gång, hur ont det än gör.

Men det verkar ju som om du är inställd på att ta bort honom?
Tröst och styrka till dig!

Pratade med ägaren till ponnyn igår (hon är på väg hit nu) och vi ska nog ge henne lite mer tid. Så det blir butta och zinkaband igen och boxvila några veckor. Jag är inte ute efter att rida henne igen (fast hon är jättehärlig, 50% fullblod, utan om hon kan gå som sällskap till min utan att må dåligt eller ha ont så är jag nöjd med det. Och den dagen det är dags att ta bort min (om 6 mån eller två år???) går de samtidigt, förutsatt att hon inte har ont alltså.

Som jag skrev tidigare har jag funderat på att ta bort honom nästa höst, men inte bestämt något. Pratade med min man igår som också är jätteledsen (brukade rida lite på ponnyn tidigare) och om Blacken är lika pigg nästa höst och håller sig frisk så kommer vi att bygga ett vindskydd bakom stallet där de kan gå in och äta när det ruskar...

Har bott här i två år och det blir så tomt att inte ha hästar i stallet sedan... kanske barnen blir intresserade?

Men det viktigaste just nu är att ge den lilla en chans att bli bra och utgå från det. Vi får ta en dag i taget...

Som sagts tidigare, senskador kan ta tid... Att hon inte skulle gå att rida förrän tidigast till våren visste jag redan, det sa veterinären dagen efter att hon skadat sig. Men tyvärr verkar det som om skadan blivit lite sämre nu så vi hoppas vi kan vända det...

Tack för alla svar!

Blir det ändå så att ägaren tar bort henne så följer min med henne till hästhimlen...

Jag skulle ha tagit bort honom. an blir mer och mer sjuk, mister sin kompis, och kanske ett öga, är dessutom väldigt gammal.
Det är svårt, men jag tycker att han ska få gå medan han ännu står på benen...
d054.gif

Jag hade låtit honom vandra vidare tillsammans med kompisen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 740
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka