Vad had DU för halsband/sele?

Sv: Vad had DU för halsband/sele?

Åh vilka fina halsband du har! :love:

Jag gillar dom för dom är så breda där fram där trycket blir om hunden drar.

Fördelen med en elegant hund av typen du har, ni har alltid så fina halsband på "bästa uppfödare" tävlingen på utställning, och så vinner ni alltid också så det måste ju ligga något i att ni har snygga halsband :angel:;)

Dom är himla söta tycker jag, men min polarspets hade nog inte uppskattat fleece om halsen :D

Därför fick jag komma på något annat, och fann rätt person på medeltidsmarknaden :)

Haha, ja och jag vill inte ha fleece för att det nöter så därför har jag en uppsättning i konstläder och en uppsättning i ett glansigt tyg med matchande koppel :p

Är ju roligt med nåt egendesignat, har haft tanken på att kontakta en sadelmakare och få ett halsband och koppel gjort åt ena hunden. Skulle vilja ha ett snyggt vitt, smalt läderhalsband med matchande koppel men allt som tycks vara i vitt läder ute i butik och på webbshopar har en massa blingling på sig och det tycker jag inte om :crazy:

Min hund har ett halvstryp i läder och silver kedja. Det har hon haft i 7 år nu och det är helt underbart mjukt och smidigt. Använder det hela tiden då det passar ypperligt. Den är inte spänd så att det drar åt för mycket kring stupen men hon kan inte backa ur den heller. Till det har jag ett svart nylonkoppel eller ett läderkoppel som är lite längre.

Det är helt underbart med breda halsband :love:
Har sett en hel del snygga, MEN de har ofta ringen (som man fäster kopplet i) mitt på det breda, så att den smalaste delen av halsbandet hamnar längst fram på halsen..

Visst ser det tjusigt ut ;)
Fast trots det så föredrar jag att man har vanliga utställningskoppel på, även i uppfödargrupperna. Det blir så lätt att uppmärksamheten dras från hundarna till allt runtomkring om det är för tillfixat.
Finns vissa som trots att de inte har jämnaste och finaste uppsättningen hundar vinner en hel del, just för att alla ser så likadana ut med likadana kläder, koppel, färg på hundar osv. Skitsnyggt verkligen!

Jag har en hel del halsband och koppel om man säger så :D
Tycker det är otroligt kul att köpa!

Han har tre nomehalsband (Björkis med reflex, Hurtta pälshalsband och ett Alac Hemslöjd), ett ställbart nomehalsband från McLeather, ett rundsytt läderstryp från Jokke *älskar*, "dressyrlänk" i nylon, ett gummi/nylonhalsband med självlysande nitar :D och så en strypkedja som aldrig används.

Koppelmässigt så har jag tre läderkoppel, ett 9 mm brunt, ett 6mm svart med pistolhake (båda från alac) och ett rundsytt (okänt märke). Två nylonkoppel (ett brett med "bad to the bone" text & ett valkbandskoppel) Två retrieverkoppel och ett flexikoppel.

Och allt det till en hund.... *suck*
Planerar att banta ner mitt "bestånd", men då köper jag säkert bara nytt...
Har siktet inställt på Jokkes rundsydda koppel + halvstryp i älgskinn. Det blir inte på ett bra tag, eftersom det är såå dyrt...

Mitt bruna vinthundshalsband är Jokkes :)
Kostade 400:- på ett ungefär, för både koppel och halsband. Inte så farligt ändå, med tanke på att 200 för ett halsband är ganska vanligt pris och detsamma med koppel.

Man kan inte ha för många halsband så är det bara :angel::D Förutom halsband så har jag även 2 selen, ett vanligt reflex och ett dragsele men jag är så sugen på ett läderhalsband som jag har sett men det kostar runt 700 kr :D Dyrt när man måste ha så stort ;)

Räknade lite snabbt, 7 st. halsband har jag till den stora :angel:

Det här halsbandet är jag sugen på, bl.a. http://www.eckerskonsult.com/images/9099186_19_18.jpg (om nu länken funkar)

Senast ändrad:

Min hund har vid transport till skogen för promenad retriverkoppel i läder.
Vid träning har jag ett 1m flätat läderkoppel 12mm + antingen stryphalsband i metall eller nylon.
Vid promenader i staden eller då kan måste ha koppel har han oftast lite längre 20mm brett läderkoppel + antingen stryplänk eller vanligt läderhalsband.
Vid spårning har han en Bull-sele.

Jag använder sele till vardags, min lilla tjej är en riktig studsboll så och när hon får busryck vill jag inte ha halsband på henne så sele passar bäst:D Har världens underbaraste måttbeställda sele till henne som sitter som gjuten, jag älskar den!
DSC_2295.jpg
DSC_2294.jpg

DSC_2296.jpg

Går jag nån kort kissrunda eller promenerar i stan där jag vill ha mer "styrsel på huvudet" har hon ett brett halvstryp i läder, även d måttbeställt för den ringa kostnaden 70 kr.
DSC_2301.jpg

Till läderhalsbandet har jag ett smalt läderkoppel och till selen ett smalt svart nylonkoppel.
Har även en hurttasele som hon har när reflexen behövs, till detta ett lite bredare rött nylonkoppel. Ett fast brett läderhalsband som hon... inte använder alls:crazy: Sen har hon ett smalt svart halvstryp i nylon när det regnar ute för då skulle hon aldrig få för sig att göra några ryck i kopplet iaf, hon hatar regn:angel:

Fotomodellen ser rätt lidande ut men det beror inte på hennes nya saker utan att hon inte alls förstår varför hon ska stå "där borta" när matte sitter med en underlig leksak på golvet;)

Ja till valpen används nu ett vanligt läder halsband i ljusbrun sedan ett lika tunt koppel till,

Sen jappen går i ett svart läder haövstrup med svart tunt läderkoppel till med silver spännen
Papillonen lika så.

Sen har man ju marros va roliga hals band som man kan variera i alla möjliga färger:P

Till vardags och lydnadsträning: svart helstryp i rundsytt läder.
Bevakningsträning: kedjestryp
Utställning: svart nylonsstryp som kopplas "ostrypt" för det mesta.
Bad, trädgårdsbus: knallrosa vanlig halsband.

Alltid ett svart läderkoppel på 220 cm, utom vid utställning, då har hon ett kort läderkoppel.

kl.

min collie har ett mörkbrunt rundsytt läderstryp i älgskinn. har det för att det inte sliter på pälsen. han går oftast lös när vi är på promenad men halsbandet sitter på hela dagen pga han har bricka med telenr i det. så det är viktigt att det inte skaver eller smiter åt.

Till min pappis kille använder jag halvstryp läder(älghud), sliter inte på pälsen och enkelt å snabbt att trä på när det behövs. Kopplet är ett vanligt svart nylonkoppel, som helt enkelt fått hänga med sen valptiden då han gärna gnagde på kopplet, så läderkopplena fick stanna hemma =)
Har visserligen sällan honom i koppel då han går utmärkt att ha lös överallt, men i vissa situationer vill jag ha honom kopplad.
23012050.jpg
[/url][/IMG]

Jag har ju stora hundar så jag har rejäla halsband men de ska ju gärna vara lite fina också...:love:

diva1.jpg

diva2.jpg

Dessa har jag som är köpta på www.all4dogs.se och de är av jättebra kvalitet! Handsydda och stenarna sitter nedsänkta och liksom på ett helt nät inne i så man kan inte tappa stenar! Jag tror mina Dogo-tjejer har haft dem nästan varje dag i säkert 3 år och de är lika fina fortfarande. Badat och busa och de blir bara mjukare. Köpte svart och cerise (bilden) först men nu har jag köpt i ljusblått och ljusrosa också!:love:Dyra men värda varje krona!!! Kan verkligen rekommendera dem till större eller kraftigare hundar!

Senast ändrad av en moderator:

Till Kate har jag ett rosa läderhalsband med strass liknande det ovan. (uppfödaren såg lite chockad ut när vi kom på vallträningen,:p han var inte van vid sådans halsband direkt)
Som koppel har jag mitt favorit koppel. Det är i brunt läder och är ca 18-20 år gammalt. Vi har haft det till några hundar.;)

Bamse (bc) har ett lilagrått halvstryp. Som koppel just nu har jag ett gult repliknande. Man tager vad man hittar. Jag brukar hitta hans koppel ute på ängarna lite titt som tätt. Lägger ifrån mig dem och glömmer bort dem:confused:.

Embla har ett vitt läderhalsband med strass. Kopplet är rosa (+några fler färger) i terrylen.

Anledningen till att koppel och halsband håller så länge är för att hundarna alltid i stort sett går lösa.
Det är bara Kate som har halsband på sig jämt. Hon har en tendens att göra små utflykter. Då kan det vara bra att ha nåt att fånga in henne i. Bamse och Embla har bara 'kläder' när vi åker iväg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 453
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 593
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Usch jag skäms nästan. I denna värld där jag försöker tänka hållbart & visst jag syr själv, köper begagnat osv men har ändå lite ångest...
2
Svar
38
· Visningar
2 581
Senast: Idahoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka