Vad göra vid hundattack? *Plus lite skriva av sig tråd*

linnsan

Trådstartare
Har nu blivit attackerad två gånger av samma hund vid två olika tillfällen. Eller min hund har blivit det rättare sagt.

Första gången var i augusti har jag för mig. Jag gick upp i skogen som ligger bredvid vårat hus med min hund. Brukar i vanliga fall ha honom lös men hade inte släppt honom än. Ser då att det ligger något på skogsvägen längre fram. Ser först inte vad det är och gissar på våran katt då det var ungefär samma storlek och färg som katten. Ser när den reser sig och börjar trava mot oss ser jag att det är en hund. Brydde inte mig så mycket då den såg vänlig ut då den travar fram lite lugnt mot oss och viftar lite på svansen. När den är 2-3 meter från oss så "vrålar" den till. Både skall och morr samtidigt ungefär. Och tar ett par skutt fram och hopar på min hund:crazy:

Helt oberedd var jag på detta då jag inte såg ngt tecken på detta. Lyckas ta tag i hundens nackskin och lyfter bort den. Står sen och håller den hunden i ena handen och min i andra. Nu skäller båda rejält. Jag får hålla den andra hunden i nackskinnet för den har bara ett såntdär reflexhalsband som har resår. Står så en stund innan jag börjar ropa efter en ägare.

Efter ytterliggare en stund så kliver det ut en människa ur skogen och ut på skogsvägen och börjar gå lite sakta mot oss. Tar fram koppel och kopplar hunden. Ber inte om ursäkt eller något utan undrar bara om min hund inte går ihop med någon hund:crazy:. Då han fortfarande skäller för att han är stressad. Jag säger tyvärr inget denna gången om att hans hund hoppade på min då jag har fullt upp att lugna min och tycker ju att han borde fatta lite när jag står och håller hundarna i var sin hand samtidigt som de skäller och morrar och jag ropar efter en ägare.

Min är tyvärr sedan tidigare rädd/försiktig bland andra hundar. Har dock ALDRIG visat tecken på aggressivitet då han hellre går undan om det blir gruff på något sett. Han skäller oftast då vi möter hundar för att visa sig "stor och läskig" (alltså är ute och går och de kommer mötande). Men han skäller aldrig om han ska gå fram och hälsa, hälsar eller har hälsat. Har aldrig skällt om det kommer lösa hundar och gjorde det inte heller denna gången utan viftade glatt på svansen när han fick syn på den andra hunden.

Dagen efter Julafton så gick jag med båda hundarna till stallet (familjens gemensamma och min) och när jag kommer in i byn från samhället så hör jag något bakom mig som kommer springande. Vänder mig om och ser samma hund som ovan som happade på min för några månader sen. Tänker att fan också inte den hunden. Men den springer fram och går ett par meter från oss och jag säger då till den att gå hem, men utan att verka arg/stressad för att inte stressa upp situationen. Hunden bryr sig inte utan går fram mot oss för att hälsa. Jag vill inte stressa upp och förvärra situationen utan låter de hälsa då familjens gemensamma hund är en sån hund som går ihop med alla hundar och båda mina viftar på svansen. Dock så är min försiktig när han hälsar då han kommer ihåg sen sist. Alla tre hälsar och ser glada ut och vi går vidare. Hunden följer med oss till stallet då jag inte lyckas få den att vända och de hälsar 5-6 ggr under tiden som vi går mot stallet och hunden går flera gånger precis bredvid oss.

Fortsätter i nästa inlägg*

Sv: Vad göra vid hundattack? *Plus lite skriva av sig tråd*

När vi kommer fram till stallplanen så händer det. Hunden springer om mig på höger sida som den gjort flera gånger under tiden vi gick och sneddar snabbt över precis framför mina fötter på vänster sida där mina går i relativt kort koppel och hoppar på min hund! Detta var jag inte alls beredd på men lyckas lyfta bort hundfan och kastar iväg den och gormar och skriker allt jag kan mot den för att "sätta respekt". Det bryr den sig inte om utan bara reser sig igen och hoppar på honom igen. Nu får jag tag i honom lite halft så han byter hund och hoppar istället på familjens hund. Då lyckas jag få tag i honom igen och lyfter bort honom i nackskinnet, kastar iväg honom och när han försöker på nytt så sparkar jag till honom samtidigt som jag gormar ordentligt för att verka läskig. Det hjälper inte heller utan han hoppar på igen (kommer inte ihåg vilken). Jag tar då upp den igen i nackskinnet och vågar inte släppa ner igen utan bär den så in i stallet och stänger in honom i en box.

Lyckligtvis så är ju ingen av hundarna stora. Den som attackerar är en tax och mina är i samma storlek.

Ringer sen till ägaren så att han får komma ut och hämta hunden och berättar då vad som hänt. Ägaren är väl lite förvånad men menar på att det är för att jag har hanar. Ber inte ens om ursäkt.

Frågan är nu vad jag gör om det händer fler gånger. Det hjälpte ju inte så bra att varken skrika, sparka eller kasta hundfan.. Samtidigt så är jag glad att det hände mig och inte ett barn som var ute och gick. Barnet kan ju inte direkt gå emellan:crazy::grin:

Vilken obehaglig situation du hamnat i och inte bara en gång utan två:(. Jag har funderat lite varför man många gånger blir stum när såna här situationer händer och inte säger till på skarpen till den andra ägaren som brustit i tillsynen till hunden? Råkade själv ut för en schäfer som jag såg som en liten prick borta på en äng komma i full fart mot mig och min hund, såg ganska snabbt att den verkade inte vilja leka precis och ingen ägare syntes till. Min hund kollade in schäfern och bedömde ganska snabbt situationen som hotfull och hon är inte rädd för andra hundar men hon gömde sig bakom mig.

Ställer mig framför min tik i god tid men schäfern ser inte mig utan parerar bort mig för att få sikte på min hund som står bakom. Allt gick så fort men när den andra tiken springer förbi min höft och precis ska ge sig på min hund så får jag tag i halsbandet och står där med en rasande stor schäfer som inte ens verkar lägga märke till att jag håller henne hängande i luften:crazy:. Ägaren kommer springandes och ber så mycket om ursäkt och vad säger jag? Jo bara ok sånt som händer, men svor som fan när jag gick hem och tänkte hur det kunde slutat och retade mig på att jag inte sagt min åsikt.

Visst, det kan hända att en hund kommer lös men inte att den ska få vara lös när den springer runt och ger sig på andra hundar, denna ägare du berättar om brister i tillsynen med sin hund och får helt enkelt se till att ha den i koppel då den attackerat din hund två gånger, du kan också bli biten. Jag personligen skulle efter två gånger inte kunnat ta en sån idiotisk attityd som den ägaren verkar visa. Han/hon får ta sitt ansvar eller få en anmälan på sig. Bättre att ta tag i det innan det blir allvarliga skador både fysiskt och psykiskt, även om det är svårt att säga till. Lycka till:)

Ja, precis. Min hund som redan är rädd för andra hundar blir ju inte heller direkt tryggare. Är så tråkigt när man lägger ner mycket tid för att få honom tryggare och det börjar ge resultat så händer sånthär.

Det är en hund som används till jakt men jag hoppas verkligen inte att den släpps mer då detta kan hända igen.

Jag känner även ägaren vilket gör att jag helst inte vill ta i med "hårdhandskarna" utan hoppas att h*n är tillräckligt klok och inte släpper hunden mer. inte utan munkorg iallafall..

Ja man kan ju hoppas det. Händer det igen så om du klarar så ta ett rejält grepp om taxen i halsbandet och håll honom så han inte kommer åt dina hundar eller de försöker ge sig på honom då de kanske försöker försvara dig och invänta sedan ägaren. En gång är en gång för mycket och tre gånger är inte acceptabelt alls. Om det inträffar en gång till så tycker jag personligen att ägaren får ta sig en rejäl tillsägning då vilken som fattar att en sådan situation är ohållbar. Inte meningen att man ska behöva gå ute med sina hundar och vara livrädd att inte få hem sin hund i det skick som den va i när man gick hemifrån. Du gjorde det som stod i din makt genom att slänga bort hunden och försöka få den att lämna dig och hundarna men den verkade ju reagera motsatt och bli triggad av det. Nej usch jag blir så less när inte hundägare tänker på något annat än sig själva.

Enda gången jag sagt att jag inte tycker situationen är okej va när jag kom i skogen och en fin rottis va där med sin husse, jag kallade in min tik och hussen sin. Han satte hunden jämte sig men kopplade inte den, när jag gick förbi med min tik kopplad så bröt rottisen kommandot och rusade fram för att hälsa. Ojsan sa hussen, jag måste ju träna honom att stanna:eek:. Ja då kan du träna i koppel för min hund är inget träningsobjekt snäste jag och gick. Ja jag slutar aldrig att förvånas på dessa bortförklaraingar:p

Ja, det är tyvärr inte det lättaste att få tag på honom då han fintar bort och är rätt snabb. Sen hade han bara ett sånt där reflexhalsband som är delvis i resår så han skulle slinka ur det. Därför var jag tvungen att ta honom i nackskinnet.. Den verkade inte bry sig alls om mig utan fortsatte bara utan vidare. Däremot var det lite lustigt när jag fått in honom i boxen i stallet. När jag gick in till honom sen så fjäskade han jättemycket. Pep och skulle upp i knät och slickas och hålla på. Känner att om han nmu fjäskar så mycket för mig så borde han ju inte hoppa på min flock när jag är precis bredvid.. Känns inte särskilt friskt. Speciellt inte eftersom att han hälsat flera gånger innan.

Senast ändrad:

Jag har själv råkat ut för liknande attacker.

Min hund är en Border Collie och den attackerande hunden var en Schäfer/labrador-mix.
Första gången var min kopplad och mixen lös, den kom "glatt" springande mot oss och flög sedan på min hund. Ägaren kom efter en stund (min pojkvän lyckades sära på dem) Ägaren brydde sig inte märkvärt.

Andra gången är min kopplad, mixen är lös och flyger på min hund precis som första gången.
Ägaren kommer och tar sin hund, både jag och min pojkvän säger åt honom att ha koll på sin hund osv, men han verkar inte bry sig..

Jag fick då nog och gick till polisstationen dagen därpå och anmälde händelserna.
Fick brev om att ärendet blev nedlagt men att hundägaren ifråga hade fått anmälan i brevlådan.

Några månader senare ringde polisen till mig och berättade att hundägare ifråga hade fått koppeltvång på sin hund.
Jag antar att det är fler som har anmält honom eftersom koppeltvånget kom så långt efter min anmälan som dessutom blev nedlagd.

Mitt tips till dig är att polisanmäla ägaren, om du anser att du har pratat med ägaren men att denne inte bryr sig.
En polisanmälan leder ofta inte någonstans om inte skador uppstått, men hundägaren får iaf en anmälan hemskickad vilket kanske ger en tankeställare.

Lycka till!

Ja, om det händer igen kanske det blir aktuellt med en anmälan men eftersom att jag känner ägaren så är det inget jag vill göra det första jag gör..

Det är verkligen inte roligt och hoppas att det inte händer igen. Men jag är som sagt ändå "glad" att det hände mig och inget litet barn som var ute.

Får verkligen hoppas på att det inte händer en tredje gång för då bör du verkligen anmäla ägaren och säga ifrån att det är hans hund som inte går ihop med andras eftersom den hoppar på din hund för en tredje gång. Men vilket du skulle ha gjort i denna situation när du kunde få dina båda dina händer fria (eftersom du var som tur var i stallet:) var att stänga in dina i en box och lagt den lilla taxen på rygg och hållt i alla tassar för att få denna respekt du ska få av en normal hund, Att du är högst i rang och den ska lyda dig:) Men den hunden verkar ju inte ha fått en riktigt uppfostran eftersom den inte brydde sig om att du skällde och tog den i nackskinnet utan att bry sig men man vet ju aldrig hur andras hund ägare är mot sin egen hund när ingen ser på=/

Hoppas att du känner att det var till lite hjälp av att få en annans hunds respekt eftersom det var de du sökte:)

Fast respekt för människor verkade den ha. Den gjorde ju inget mot mig trots att jag lyfte den i nackskinnet och den fjäskade mycket när jag kom in till den... Vet inte riktigt vad man kan göra för att få bort den om det händer en tredje gång:crazy:

Jag skulle bli tokarg o skällt ut ägaren efter noter o anmälan hade varit inne för länge sedan!
Min hund har blivit påhoppad ett antal gånger nu både av lösa o av kopplade hundar för att idioterna i den här hålan inte har koll på sina hundar, snart har jag väl gjort mig osams med varenda hundägare här.

Ja, det kanske kommer bli så tillslut:crazy:

Jag och hundens ägare är rätt nära släkt, eller ja, hans familj. Det är mina kusiners pappa.. Det som jag är mest irriterad över är hans attityd. Jag menar, har ens hund hoppat på någon annans så ber man ju iallafall om ursäkt. Om det hade varit omvänt så hade jag skämts ögonen ur mig och bett om ursäkt flera gånger om och.. ja, usch jag vet inte vad jag hade gjort:S. Men iallafall sagt att jag skulle betala om det blivit några skador osv..

Uscha vad hemskt. Jag skulle bli livrädd om någon hoppade på min hund och hade säkert reagerat som du.

Men ärligt så gjorde du fel, förmodligen förvärrade du situationen. Om en matte/husse kommer emellan o lägger sig i blir hundarna bara ännu mer triggade till fajt. O som du skrev att du skrek allt du hade, förvärrar ÄNNU mer. Det man BÖR göra är att vända på klacken och gå sin väg, då förhoppningsvis kommer din hund följa efter o den andra ge upp. Det är vad min hundinstruktör säger och hon är riktigt duktig. Om ett koppel är sträckt kan det gå riktigt illa, hundar känner sig trängda, det bästa man kan göra om främmande hundar ska hälsa på varandra är att ha så slakt koppel som möjligt.

Jag vet ju själv att om någon av våra hundar gått ihop o ja lagt mig i har det bara blivit värre. Men låter jag dom vara så handlar bråket bara om några sekunder.

Ja förstår dig, klart som fan man vill skydda sin hund.

MEN jag tror du ska vara lugn hela tiden o låta dom göra upp gå därifrån. Även om det är svårt. Din hund kan ha gett den andra hunden helt fel signaler på stallplanen utan att det syns, visste du om att alla hundar har små hårstrån längst ut på svansen som dom kan vicka lite på (vi ser det typ inte) det är en j*vla varning det. Folk brukar ju klippa svansarna, då klipper de även bort ett kommunikationstecken.

Prata med den där korkade ägaren!!! Ja jag blir arg när ja läser sånt här, min hund är snäll men ja kopplar honom alltid där ja vet att de kan komma folk o.s.v

jag har alltid lyft min hund när det blivit bråk, jag vet att det är fel. Men aldrig i livet att jag skulle chansa o sen ha en ihjälbiten hund.

Jag skrek åt den när jag redan slängt iväg den eller hur man ska säga. För att försöka skrämma den skrek alltså inte när de "tumlade runt" för att trigga eller liknande. Men det kanske blev triggande ändå? Tänkte inte så förnuftigt då kan jag säga:angel:

Ska jag våga låta de reda ut de själva nästa gång? Känns ju väldigt läskigt iom att hunden verkar så opålitlig:crazy: Då den ju ändå hade ett val att gå undan om den kände sig hotad då den var lös men istället hoppade på.. Nej usch jag vet inte, men om det händer en gång till så kommer nog ägaren få höra ett och annat:devil:

Jag skyller egentligen inte på hunden alltså.. Han var ju jättetrevlig när jag gick in till honom men trots det så går han antagligen inte bra ihop med andra hundar.. Och då borde ju nu ägaren se till att det inte händer igen.

Ja, precis. Men hur ska man egentligen reagera?:crazy:
Låta de göra upp och hoppas på de bästa?

I denna situationen så kunde jag inte heller bara gå därifrån och ignorera det då det inte visas några varningtecken från hunden innan utan han kan vara glad ett par sekunder innan det smäller..

<snip>
Men ärligt så gjorde du fel, förmodligen förvärrade du situationen. Om en matte/husse kommer emellan o lägger sig i blir hundarna bara ännu mer triggade till fajt. O som du skrev att du skrek allt du hade, förvärrar ÄNNU mer. Det man BÖR göra är att vända på klacken och gå sin väg, då förhoppningsvis kommer din hund följa efter o den andra ge upp. <snip>

Skulle du verkligen vanda pa ryggen och ga om du motte en pitbull, rottis, eller annan kraftful hund som verkade aggresiv mot din hund? Personligen anser jag att det ar mitt ansvar som hundagare att skydda min hund fran attacker av andra hundar...
Min rottis har blivit pahoppad en gang... tursamt nog sa lyckades jag skramma bort den som hoppade pa henne genom att kasta saker och skrika som en galning (den var pa vag att attakera mig pa var mark och hon gick emellan, kan jag tillagga) och tursamt nog valde hon att inte doda den andra (en BC) direkt. Lugnt och stadigt sag hon dock till att den lamnade var mark innan hon vande och kom till mig.

Jag hade tagit den främmande hunden i nackskinnet precis som du gjorde. Men när du skrek och kastade iväg osv så triggade du hunden istället för att lugna ner den. Jag hade istället tagit ett av kopplena och gjort en strypögla i fel ände med hjälp av handtaget på kopplet. Sen hade jag gjort likadant med det andra kopplet på en av mina egna hundar. Då kan du hålla isär den främmande hunden från dina egna utan att behöva göra mer.

Sen hade jag gått och lämnat den främmande hunden om jag vet var den hör hemma och skällt ut ägaren rejält. Om jag inte känt hunden hade jag bett polisen hämta snarast.

Eftersom ägaren inte bryr sig alls så hade jag struntat i att vi var släkt och polisanmält ändå.
Kan de inte ta hand om sin hund så ska de ingen ha och fattar de inte det så får ju någon tala om det för dem.

Jag hade polisanmält första gången oavsett släktskap om någon hade betett sig så nonchalant och inte ens tagit reda på vad som hände eller hur det gick för din/a hundar. En ordentlig ursäkt och ett hedersord på att det aldrig kommer hända igen, ja då hade jag kunnat strunta i att anmäla men inte med den attityden.

Efter andra gången hade det inte varit någon tvekan alls, som du skriver, tänk om det hade varit ett barn.
Jag hade mått väldigt dåligt om jag fick höra att den hunden hade gjort likadant igen och någon blev riktigt skadad, jag hade inte kunnat förlåta mej själv eftersom en anmälan kanske hade förhindrat att det ens hände.

Så ring/åk hem till ägaren eftersom du känner denne, förklara vad som hände och att du kommer polisanmäla. Eftersom de inte bryr sig om att ens be om ursäkt så har de redan förverkat rätten att göra bort sig genom att deras hund kommer lös av misstag att de dessutom har mage att skylla på dej och dina hundar är bara för mycket:mad:

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 711
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
936
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama