Vad göra med upphittad hund?

Meibla

Trådstartare
Idag när jag o Ixi kom hem från en skogspromenad så satt det en en liten hund utanför min ytterdörr och när han hade suttit där ett tag så tog jag in stackaren. Ser ut att va en korsning mellan staff eller amstaff och riktigt mager och omusklad.

Vad gör man förutom att ringa polisen?
Jag bor i en håla, så jag la upp en efterlysning på fb, tycker nån borde känna igen honom, men än så länge inget resultat.
Tänkte åka förbi närmaste veterinär i morgon om ingen hör av sig, och kolla om han är chippad, men jag är inte det minsta sugen på att ha två hundar här hemma just nu :crazy:

Men vad mer kan man göra?

32136255.jpg

183807_10150107444338425_647273424_6234959_5579253_n.jpg

Sv: Vad göra med upphittad hund?

Nämen oj, knubbig är han definitivt inte... Det finns olika sidor där hundar efterlyses, bara för det kommer jag inte på en enda. När det gäller chipläsare brukar BHK också ha de, om du har kontakter där.

EDIT: hittadjur.se

Oj, det var inte mycket att ta på där!

Ring till närmaste BHK och kolla om dom har chipläsare, eller så kan ditt SKK-distrikt ha en. Kanske finns det någon chipmärkare för hästar i närheten?

Usch, ge stackarn lite att äta! :) vad sa polisen? Du skulle kunna ringa lokaltidningen och lokalradion också, så kanske de gör en efterlysning! Är hunden chippad blir det lätt att hitta ägaren. Har inte polisen också chipläsare?

Såg nu att han har någon slags tillväxt mellan skulderbladen, kanske ett ödem? Eller ser det bara ut så på bilden? Hur verkar hunden må?

Åk till polisen och kolla chipet och ta det därifrån. Eller finns det örontatuering? Finns det inte något djurhem eller liknande i närheten så har säkert polisen någon plan. Det är ju inte ditt ansvar även om jag förstår att du känner ett moraliskt sådant... men förhoppningsvis sitter det en ägare och gråter inte så långt ifrån er. Kanske finns det någon bukefalist som kan förbarma sig över den i några dagar annars och se till att den får äta och vila upp sig, om du inte kan ha den hos dig. Lokala tidningen kan också vara ett tips.

Det är nog bilden som luras. för så har han inte vad jag kan se.

*till alla*

Polisen ringde precis och hade hittat ägaren.. så dom kom och hämtade honom nu.

Kanske ska tillägga, det där ska tydligen va en amstaff/rottiskorsning, som bara vart borta sen i morse :S

Senast ändrad:

Men gud, jag hade gissat på att han varit ute ett tag med tanke på det där hullet :eek:

Nä stackarn! I och för sig kan det ju vara så att hunden är sjuk, och därför så avmagrad. Skönt att han hittade hem till slut i alla fall.

Anmäl ägaren? Polisen borde ju veta hans/hennes namn. Tycker deffinitivt att en anmälan är på sin plats, för hundens skull! Är den sjuk så jaja, då finns det ju en anledning! Och en åtgärd får man hoppas.

*KL*

Jag vet inte vad ni ser som jag inte ser eller tvärtom men sååå himla mager var ju inte hunden enligt mig, int evad man kan se på bilden iaf. Ok, han var smal men på vissa här låter det ju som att den var direkt undernärd. Så där kan min hane se ut i perioder också ( t ex när det är löpsäsong) dock är han ju välmusklad ändå.

Men oj...dömer man alltid ut smala hundars ägare såhär :crazy:

Isåfall skulle man väl tro att jag är en riktig djurplågare om man såg min hund... Kämpat med hans vikt sen jag fick hem honom som valp..
Både ryggraden och revbenen syns.... Så vad läskigt det blir nu när det blir varmare och han inte behöver tröjan längre...tänk så ser nån honom o anmäler mig :crazy:

KL

Vissa hundar måste man hålla smala pga ledproblem och annat, den här hunden hade inte direkt nån päls heller. Ta en hanhund under löptider, de kan ju helt låta bli att käka!

Endast trådskaparen har sett hunden i verkligheten men faktum kvarstår att många sällskapshundar har onödigt mycket hull.
En smal hund lever längre och håller sig friskare!

*knapplån*

Nej, jag brukar inte döma smala hundar, då min förra hund hade svårt för att gå upp,
Den här hunden kan ha vart sjuk, den kan ha matvägrat, den kan ha fått va utan mat. Jag har ingen aning.
Han var inte undernärd, men han var väldigt smal, och knappt en antydan till muskler nånstans. (vilket iaf jag tycker att en sån korsning borde ha i den åldern) Jag frågade dock aldrig ägaren varför han va så smal, då jag inte kom på nåt bra sätt att få fram det på.

Senast ändrad:

Jag står kvar vid min åsikt i detta fall, att anmäla gör ingen skada. Har ägaren en god orsak så kostar det heller inget för denne om ngn kommer ut och kollar.
Kan mkt väl vara så att hunden är sjuk, eller stressar pga löptikar. Men då finns det ju en förklaring.

Om djurskyddet på hund är som på det med häst så betalar man inget så länge det inte finns ngn stor brist.

Och om det inte finns ngt att anmärka på, så är det enbart en bekräftelse för ägaren!

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: linnsan
·
H
Övr. Hund Nimbus,vår vita Kuvasz-korsning försvann från gården strax utanför Mjöhult i natt. Det ligger 1 mil öster om Höganäs.Mitt emellan...
2
Svar
35
· Visningar
2 587
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 232
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka