Vad göra med spån

Sv: Vad göra med spån

Du får väldigt gärna PM:a mig med!

Jag har spån och bara två hästar, så det blir inte så mycket gödsel på ett år. En lantbrukare kommer och tömmer stacken en gång om året - han fyller ett stort lass med hela min stack.

Jag har funderat på kompostmaskar, men undrar om de fungerar lika bra i spån som i halm?

Tror det är vår spånleverantör som byter container hos oss en gång i vecka, de har hantering av det, hur vet jag inte riktigt.

Du får väldigt gärna PM:a mig med!

Jag har spån och bara två hästar, så det blir inte så mycket gödsel på ett år. En lantbrukare kommer och tömmer stacken en gång om året - han fyller ett stort lass med hela min stack.

Jag har funderat på kompostmaskar, men undrar om de fungerar lika bra i spån som i halm?

Ja, hur fungerar kompostmaskarna i spån? Man får väl tag på sådana via lanthandeln om jag inte gissar helt fel?

Vi kör stacken till en potatisbonde som har den liggande något år för att sedan köra ut det kvarvarande på potatislanden.
Hade vi inte haft den möjligheten hade jag skaffat maskar. Har haft det några gånger och gösdselhögen minskar drastiskt.

Har googlat ett antal ggr men inte hittat något ställe som verkar bra precis.

/KT

Kolla på Ommamask. Hon som har det heter Monica Andersson (har jag för mig) och hon jobbar nuförtiden på Kvinnojouren i Ystad. Helt underbar människa - man blir glad av att prata med henne. Om du bor i Sjöbo har du nära dit.

Vi har några maskar i vår stack som senare blir några slags skalbaggar - dyngbaggar kanske? Maskarna är enorma och vita, skalbaggarna är stora och svarta.
De lever endast djupt i gödselstacken. Man ser dem aldrig på ytan. Gör de nån nytta där eller är det bara trevligt att bo i stacken? :p

Jag har också dessa larver och baggar. Larverna är verkligen helt enorma, som en hel måltid ;). Tror de heter Tordyvel, är en sorts dygnbagge, se länken nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tordyvel

Man ska vara rädd om larver och baggar då de gör nytta.

"De lever vanligtvis i (och av) spillning av kor och andra växtätande djur, i vilken de också lägger äggen. Vissa arter lever dock i mull. De har stor betydelse för nedbrytningen av organiska ämnen i naturen."

Citatet taget från wikipedia när jag gjorde en sökning på dygnbaggar.

/Lizzie

Jag har 2 dygnhögar (använder spån), en hög som jag använder och en hög som vilar. När den vilande högen brunnit ihop, minst 1 år, så sprider jag ut gödslen i trädgården och försöker ge bort till vänner och bekanta. Dock är inte så många intresserad av gratis gödsel :confused: utan det mesta hamnar i vår trädgård.

/Lizzie

*kl*

Hos min mamma är inte högen tömd på massa år, hon har två hästar men gödselplattan till gamla ladugården där det på den tiden stod 20 eller 40 kor... Så det finns plats!

Hos oss blir det inte så mycket gödsel, 2 hästar med bädd i lösdrift. Men hoppas på att ev någon vänlig bonde kan hjälpa oss när det blir för mycket i högen...

*KL*

Lagras 1 - 2 år, körs sen ut med traktor och gödselspridare på åkrarna. Inga problem. Enda är att grannbonden som kör den åt mig brukar kommentera att 'den är ju så lätt', han är ju van med den tyngre från korna.

Har bara förra årets priser, har inte tömt den i år ännu, men vi har iaf en månadshyra på 688kr (höjd i två omgångar i år bara). :eek:

Förra året betalade vi 50kr/kbm spångödsel. (Har man blandat med halm så är det billigare och bara halm ännu lite billigare.)
Arbetet för snubben som kommer och tömmer, 550kr/h. Det tar ca 2h hos oss.
(Ska enligt uppgift från företaget inte vara några ändringar i dessa priser.)

Förra året så betalade vi inte hyran per månad utan en klumpsumma när de tömt containern, strax över 7000kr (10 månaders hyra). I år så är den totala kostnaden högre, men iom månadsbetalning ingen stor klumpsumma iaf.

Senast ändrad:

Oj vad dyrt! Det låter bättre med en klumpsumma tycker jag, speciellt för mindre stall som kanske inte behöver tömma lika ofta.

Ja, det är svindyrt, men vi har ingen bonde i närheten som kan tömma gödselstacken längre. :(

Nja, med stora klumpsummor kan det bli svårt att hitta pengar, lättare att betala "lite" varje månad istället. Förra året så hade vi inte pengar att betala hela på en gång så vi fick dela upp den på två. (Också därför vi bad att få betala månadshyra.) Vi hade dessutom lyckats pricka in den fakturan, hösilagefaktura och spån till nästan samma månad. :crazy:
(Syrran hade inte heller börjat jobba så hon hade bara CSN.)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama