Vad göra med spån

Lella

Trådstartare
Om denna tråd är på fel plats så flytta, vet inte var den hör hemma bäst.

Nu undrar jag vad ni gör med all spån och halm ni använder som strö, vart hamnar den sedan, soptipp som problemavfall? En växande hög på gården?

Sv: Vad göra med spån

Jo, men efter gödselstacken, den växer ju till ett berg till slut.

Kör ut den med traktor och gödselspridare på åkrarna när det är välbränt (ca 1 år).

Vi har container som töms när den är full, men vart nånstans den töms har jag ingen aning om. Antar att det hamnar på en åker förr eller senare.

Jo, men efter gödselstacken, den växer ju till ett berg till slut.

Vi har en bonde som kommer och hämtar men så har vi torv i boxarna och sådan gödsel vill han gärna ha :)

Sen finns det väl dem som har container men det kostar väl en slant kan jag tänka. Vet dock inte hur mycket det kan röra sig om.

Vi betalar en bonde som hämtar det. Han kör sedan ut det på åkern. Enda sättet jag har hört talas om. Gödsel är ju inte sopor, det är gödning som ska ut i naturen igen...

Klipper från resultat på Google-sökning:
---
Idag får organiskt material inte läggas på deponi, det betyder i klartext att miljölagstiftningen sätter stopp för att slänga hästgödsel på soptippen. Renhållningsföretaget måste i sin tur ta hand om gödseln på ett miljömässigt korrekt sätt.
---

Kommer från denna sida med bra information: http://www.hastfolk.se/2005-05/handbok-2005-05.htm

På ett par år är högen väldigt liten. Vi använder den brända gödseln som gödning. Min man har viltåker och det är främst dit den går, men även till trädgård och i viss mån på betesmark.

Kompostering på gödselstacken tills den är ordentligt bränd sedan ner i blomkrukor, rabatter, trädgårdsland både hos mig och hos vänner och bekanta.

/KT

Förrsten, var får man tag i kompostmaks?

Vi har bara vanlig daggmask som vandrar in i stacken när det regnar, samt jag som tar maskar och lägger ner i gödselstacken litet då och då.

/KT

Vår gödselstack sprids ut på åkrarna när den blivit för stor. Det är ganska oreglbundet när det görs. I år blev det gjort men pappa hann inte få ut hela på den plöjda åkern innan han var tvungen att så.

Vi har några maskar i vår stack som senare blir några slags skalbaggar - dyngbaggar kanske? Maskarna är enorma och vita, skalbaggarna är stora och svarta.
De lever endast djupt i gödselstacken. Man ser dem aldrig på ytan. Gör de nån nytta där eller är det bara trevligt att bo i stacken? :p

Vi har några maskar i vår stack som senare blir några slags skalbaggar - dyngbaggar kanske? Maskarna är enorma och vita, skalbaggarna är stora och svarta.
De lever endast djupt i gödselstacken. Man ser dem aldrig på ytan. Gör de nån nytta där eller är det bara trevligt att bo i stacken? :p

Kommer inte ihåg vad de heter men de blir nån sorts stor nattfjäril om jag kommer ihåg rätt.

/KT

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama