Vad göra med övervuxet gräs?

krambanan

Trådstartare
Vet inte om det här är rätt forum men hittade inget bättre.

Vi har nyligen köpt en gård i Skåne. Där har inte gått hästar på över ett år så hagen är rejält övervuxen. Nu är det meningen att vi ska hästar där om en månad så vi vill gärna bli av med allt det höga gräset så att inte hästarna bara trampar ner det. Vi hade funderingar på att låna får och låta dom beta av det (0,8 hektar) men nu verkar det inte som det går. Så frågan är hur vi gör bäst nu?

Sv: Vad göra med övervuxet gräs?

Jag tror inte att det fungerar med får. De är mkt mer kräsna än vad många tror. Du kan kanske låna våra om du vill ändå om det är i närheten av oss.

Annars håller jag med de andra som svarat dig. Putsa betet är nog det bästa (och enklaste).

Om man putsar det ska man då kratta upp allt gräset också? Eller kan man låta det ligga? Vi ska prata med en bonde imorgon som kanske kunde slå det åt oss mot betalning. Vad är rimligt att betala? Hagen är på knappt 0,8 hektar.

Fast en mark som varit utan bete en längre tid och ska restaureras så är hästar mycket bra att använda, eftersom hästar klarar av att beta grovt, förvuxet gräs bäst av alla betesdjur, dvs dom äter större mängder och låter det snabbare passera tarmarna. Att de trampar ned gör ingenting, eftersom hästarnas tramp hjälper till att hålla oönskade växter borta.

Om du bara slår gräset får du köra bort det också, så det inte ligger tjocka lager halvruttet gräs där när hästarna kommer (inte bra för varken återväxt eller hästmagar), men om du hackar och sprider det är det möjligt det kan ligga kvar, beroende på hur tjockt det är.

Fast en mark som varit utan bete en längre tid och ska restaureras så är hästar mycket bra att använda, eftersom hästar klarar av att beta grovt, förvuxet gräs bäst av alla betesdjur, dvs dom äter större mängder och låter det snabbare passera tarmarna. Att de trampar ned gör ingenting, eftersom hästarnas tramp hjälper till att hålla oönskade växter borta.

Min erfarenhet är att dom trampar ner mer än dom äter upp. Och att det sen ligger och ruttnar/blir äckligt. Men kanske bara jag som haft bortskämda hästar. ;)

Meningen är ju att: hästarna ska göra förarbetet och sedan gör ni efterarbetet. Vad ska det bli för hage ? Bete ? Rasthage eller vad ?

Min erfarenhet är att dom trampar ner mer än dom äter upp. Och att det sen ligger och ruttnar/blir äckligt. Men kanske bara jag som haft bortskämda hästar. ;)

Har haft hästar som betat ner förvuxna hagar. Går jättebra. Dela av hagen i lagon delar och flytta det provisoriska staketet efterhand. Inte mycket som blir nedtrampat och äckligt då. Däremot gillade hästarna det där "torra tråkiga"

Hästarna kan mycket väl äta upp det mesta av det förvuxna men kanske inte allt. Ska det växa upp nytt gräs nästa vår bör det nog putsas någon gång i höst men är det mycket som blir liggande bör inte hästarna gå där. Hur många hästar ska det gå där? Ni skulle kunna släppa hästarna där och ser ni att det blir områden där hästarna inte äter kan ni stänga av det och beroende på hur mycket kanske slå det med lie eller trimmer och räfsa upp det. 0.8 ha är ju inte så stort egentligen. Men kanske ni kan flytta hästarna dit tidigare?

Vi har använt hästarna att rensa upp hagar i år, de får gå på en liten del i taget och beta ner bra innan vi öppnar mer. Funkar finfint.
Nu har vi också rysligt lättfödda djur så detta bete är utmärkt för dem.

Ska hagen bli vinterhage upplever jag att det bara är bra med en massa gammalt gräs, binder jorden och det blir mycket mindre lera. Därför låter vi vår vinterhage växa över varje sommar, hästarna äter ner bra sedan ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 731
Senast: lundsbo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
888
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 564
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈