Vad göra med mitt CSN-lån

StandByMe

Trådstartare
När jag pluggade tog jag fullt lån ett tag fast jag inte behövde det. Jag sparade lånet på ett sparkonto så nu har jag typ 100 000 sparade pengar, men som är från CSN. Min totala skuld hos CSN är ungefär 150 000 kronor. Mina sparade pengar bara ligger där och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

Ursprungliga tanken var att jag skulle använda till tex amortera av bostadslån då den räntan är högre än CSN-räntan. Men jag har inte gjort det ännu, tar emot på något sätt.

Hur tänker ni? CSN-räntan är 0,34% just nu och bolåneräntan efter avdrag ca 1%. Skulle ni amorterat hela beloppet på CSN eller amorterat på bolånet eller något annat?

När jag pluggade tog jag fullt lån ett tag fast jag inte behövde det. Jag sparade lånet på ett sparkonto så nu har jag typ 100 000 sparade pengar, men som är från CSN. Min totala skuld hos CSN är ungefär 150 000 kronor. Mina sparade pengar bara ligger där och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

Ursprungliga tanken var att jag skulle använda till tex amortera av bostadslån då den räntan är högre än CSN-räntan. Men jag har inte gjort det ännu, tar emot på något sätt.

Hur tänker ni? CSN-räntan är 0,34% just nu och bolåneräntan efter avdrag ca 1%. Skulle ni amorterat hela beloppet på CSN eller amorterat på bolånet eller något annat?
Med en bankränta på lite drygt 1 % (bundet ett år) och CSN på 0,34 % och då tjänar du ju på att inte amortera CSN-lånet alltså ungefär lika med att amortera bolånet :)

Senast ändrad av en moderator:
Det beror ju på vad det kostar att ammortera av bolånet. Vill man betala av bolån eller del av bolån tidigare så tar banken ofta ut en avgift för det. Det gör däremot inte CSN. Det kan ju vara värt att kolla upp det i alla fall och agera utefter det (kanske byta bank i samband med nästa bolåneomläggning och i så fall betala av delar av det lånet innan nya banken tar över eller något sånt).

Hur stor buffert har du? Förutom pengarna från CSN alltså. Det heter ju att man ska ha en buffert på tre månadslöner.

Jag skulle ha delat summan i 3 delar. 1 del kvar på sparkonto ex. Kylen går sönder eller du vill köpa en ny sadel sele till hunden, åka på en resa eller något. 1 del köper du fonder/ aktier för och 1 del betalar du tillbaka på antingen CSN eller bolån beroende på vad som är fördelaktigast för dej.

Då får ju mest för pengarna om du investerar och plan B blir väl att betala av på boendet eftersom det är det dyraste (och osäkraste lånet).

Bolåneräntan är låg just nu men kan höjas rejält om några år. Så det borde vara fördelaktigt att betala av en hel del på just bolånet vid nästa omläggning.

Det är ju dessutom ett sätt att betala till sig själv. Dvs det du betalar av har du kvar. I form av ägandet i huset. CSN betalar du bara.

Jag valde att slutbetala CSN istället för att amortera på bolånet ( trots att det rent procentmässigt hade varit bättre att göra tvärtom). Jag irriterade mig på tvångsamorteringen och tyckte det var rätt skönt att helt bli av med ett lån. Huslånet amorterar jag på frivilligt och kan sluta när jag känner för det och det får stiga väldigt högt innan det skulle påverka min månadskostnad lika mycket som CSN. Så man får känna sig för vad som passar i det enskilda fallet.

Bolåneräntan är låg just nu men kan höjas rejält om några år. Så det borde vara fördelaktigt att betala av en hel del på just bolånet vid nästa omläggning.

Det är ju dessutom ett sätt att betala till sig själv. Dvs det du betalar av har du kvar. I form av ägandet i huset. CSN betalar du bara.
Fortsätter.

Det ligger i linje med hur jag resonerar med mitt huslån. Just nu är räntan låg. Jag amorterar allt jag kan. När räntan stiger och/eller jag inte arbetar längre så kommer huslånet att vara litet och överkomligt.
Jag fixar enkelt en räntehöjning till 7-8% redan nu.

Skillnaden mot CSN är just detta med räntan. CSN-räntan är känd och kommer inte att bli hög. Bolåneräntan är en okänd faktor. Visst kan man göra prognoser men veta säkert kan man inte.

Räntan på CSN-lån följer väl statens upplåning, dvs. vad staten betalar för sina lån?
Du kommer aldrig att få högre ränta på CSN än på vanliga lån. Det är liksom själva vitsen med att staten lånar ut pengar till studenter.

Säg en enda period där CSN-räntan har varit "hög".

Du kommer aldrig att få högre ränta på CSN än på vanliga lån. Det är liksom själva vitsen med att staten lånar ut pengar till studenter.

Säg en enda period där CSN-räntan har varit "hög".
Jag tog aldrig något lån så jag vet inte, men om räntan följer statens upplåning borde den väl stiga och sjunka precis som räntan på vanliga lån? Men ligga något under eftersom staten normalt får låna till lägre ränta jämfört med andra.

statl%25C3%25A5ner%25C3%25A4ntan%2Bhistorisk.PNG

Tack för era svar. Jag har tänkt lite som @Sar på sistone, att det vore skönt att bara bli av med CSN på nåt sätt.

Jag har bra med buffert så behöver ej använda CSN till buffert eller så. Just nu ligger de ju bara och gör ingen nytta alls eftersom jag inte orkat ta något beslut. Ska de göra någon nytta måste de ju in i bostaden. Samtidigt känns 100 000 som en piss i havet vad gäller bostadspriserna här i min stad... känns som det varken gör från eller till på vårt bostadslån men tänker väl fel där. Men det har varit därför som jag ibland bara tänkt att det vore skönt att lösa CSN-lånet istället för att amortera bostadslånet. Men det är ju emotionellt och inte förnuftigt egentligen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 152
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Hoppar in från Ungdom! :) Jag har jobbat ett par år efter studenten och därför kunnat spara ihop en budget. Har nu pluggat en...
2
Svar
20
· Visningar
4 448
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar