Vad göra med knäppande ljud i kota?

M

Magendy

Mitt shettis sto har den senaste månaden haft knäppande ljud i kotorna när hon går, ser även hur det knäpper i leden. Men i dag såg jag även att det knäppte uppe i knäleden. Hon har inte ont, är inte varm och verkar inte besväras av det alls.
Någon som vet vad det kan vara?
Ska jag åka in och röntga hennes leder?
Alla förslag välkomna!!!

Sv: Vad göra med knäppande ljud i kota?

Knäppande ljud kan bero på att hästen av någon anledning har för lite ledvätska...
Äldre hästar brukar få knäppande leder, tror inte att det är så mycket att göra åt/oroa sig för om den inte har ont. Men du kan ju alltid rådfråga en vet.

vi har ett 9-årigt kallblod och det knäpper i hans bakkotor, ingenting han lider av!

Min hästs ena bakkota knäpper ibland men det ska enligt vet. inte vara farligt alls. Sökte även på nätet och hittade detta svar:
Fenomenet kallas "cavitation" på engelska och har att göra med att det är ett negativt tryck i leden och när leden kommer i ett ytterläge så kan det frigöras lite gasbubblor från celler som sedan transporteras i ledvätskan.

Patella är väl mer än att det knäpper? Då hakar ju benet upp sig och det syns ordentligt vad det är.

Vilket bra svar, hade hört nånting om att det ska vara gas som gör att det knäpper. Nu vet jag precis. :bow:

Om det är i knäleden skulle jag vara liite mer orolig, inte att det i sig är skadligt men att hästen kan vara för spänd i sina muskler att knälederna tar stryk.
Värt att investera i t ex ET-behandling/koll (SI-leden eller ländryggen?).
Det är ju ett symptom snarare än problem i sig men är det så att hästen är för spänd eller låst, då kan det bli värre och värre. Så en bra investering för framtiden att kolla upp enligt mig.

Jag hade ett Hannoveranare sto som det knäppte i lederna på,fick som tips att Köpte Gurkmeja. Gjorde det och efter en tid slutade det knäppa .. :) :bow:

Ska prata med vet i veckan när han kommer ut och ska vaccinera. Ponnyn är bara 4 år så det har inget med ålder att göra. Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
22
· Visningar
2 023
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka