Vad göra med gammal hund?

millan10

Trådstartare
Ja, vad ska man göra?
En bekant insjuknade och kommer inte att bli bättre på en lång tid (sjukhusvistelse, rehabilitering med mera). Just nu tar en annan bekant hand om deras ena hund, en dvärgschnauzer. Han är runt 9-10 år och är världens mysigast hund. Gillar barn och kan inte få nog av gos och kel. Gillar att gå långa promenader och är svår att trötta ut. Men han kan även ta det lugnt. En hund som inte är rädd för något. Smällare på nyårsafton? No big deal. Lyfter inte ens på huvudet. En hund som är otroligt lätt att sköta. Däremot är han lite svår att lämna själv. Han börjar gny och kan även skälla. Han har haft en rätt jobbig period efter att ägaren insjuknade. Hamnade på hundpensionat väldigt hastigt under en tid där han inte trivdes så bra innan han kunde tas om hand av de andra bekanta. Han bor just nu hos dem, men de vill inte behålla honom och bli låsta vid en hund. De är villiga att passa honom nu, kanske ett par månader till men sedan vill de lämna tillbaka hunden. Ägaren är däremot lite tveksam om hen vill ha tillbaka hunden. De har redan en hund hemma som de kommer behålla men av speciella skäl kan bara hen gå ut med denna dvärgschnauzern. Hen vill inte ta tillbaka hunden förrän hen vet att hen inte måste åka till sjukhuset mer. Tyvärr kommer man aldrig vara säker på att hen slipper det. Det kommer säkert ske med jämna mellanrum.

Det alternativet som det nu lutar åt är att hunden kommer behöva avlivas, men det känns hemskt. Man vill inte avliva en livsglad hund. Men finns det ens någon som vill ha en äldre hund som denna? Är det ens värt att försöka hitta en ny ägare?

Jag själv kan inte ha hunden pga min situation just nu som inte lämpar sig till att ha hund. Inte någon bekant eller släkting kan heller ha hund.

Ja jösses, 9-10 år är väl inte någon jättehög ålder på en dvärgschnauzer? Hade min mor letat hund nu tex, då hade så gamla hundar absolut varit ett alternativ. Jag själv skulle lätt kunnat ta hunden du beskriver här ovan OM det hade varit en tik som gått bra att lämna hemma också. Har även hjälpt till att omplacera hundar som varit ca 8-9 år och det har inte varit några större problem, tvärt om finns det många som uppskattar att få en hund som förhoppningsvis är lite lättare än en bångstyrig, vild valp ;)

Är uppfödaren kontaktad? De uppfödare jag känner tvekar inte en sekund att ta hem hundar som behöver nya hem eller åtminstone hjälpa till så gott de kan med omplacering. Eftersom uppfödarna ofta har stora kontaktnät brukar det inte vara så svårt att hitta nya hem om det inte är en hund med extremt speciella behov.

Framförallt: ge inte upp utan att ha försökt! Det finns mängder(!) av sidor att annonsera på och är hunden SKK-reggad har säkert rasklubben annonsering av omplaceringar. Visst kommer ni få oseriösa svar om ni annonserar, men mitt bland alla oseriösa kanske det perfekta hemmet dyker upp?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 282
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar