Vad göra med galet vild valp?

Narcissa

Trådstartare
Min heelervalp är strax över 12 veckor.:D Han är så ofantligt vild. Jag har haft flera valpar innan och detta är det värsta jag har stött på. Haha.
Han far runt som en komet i huset, skäller, piper, biter i exakt allt och terroriserar både mig, min sambo och de andra hundarna. Det hjälper inte att mina äldre tikar säger åt honom, inte att jag säger åt honom och inte heller att hålla fast honom eller avleda honom brukar fungera.
Hjälp?

Sv: Vad göra med galet vild valp?

Begränsa ytan. Min fyramånaders valp kan röra sig obehindrat i köket och en liten del av hallen. När han övervarvar, har vi en stor bur uppställd i köket som han får ligga i. I regel somnar han bums. Har märkt att när terrorverksamheten är som värst är det i regel en kombination av överstimulans och trötthet.

Jag håller med apocalypsen. Min valp speedar bara när han fått för mycket, det kan till och med märkas dagen efter om det blivit riktigt mycket dagen innan ibland. Jag tar in honom i huset att sova efter fm-promenaden för utevistelse blir lätt för mycket för honom, har annars dörren öppen hela dagarna och hundarna går ut och in som dom vill. Men det räcker med att ha honom ute på tomten en hel dag (inkl promenad) för att han ska gå upp i varv på kvällen, han behöver komma in och få en paus. För min del har det räckt att släppa in honom i huset så går han och lägger sig direkt, kan sova i 2-3 h, men om det inte går kanske begränsning av huset, burvistelse eller att sitta med och "tvinga" valpen vila kan fungera.

Min valp är 5 månader men har gjort likadant i 1-2 månader då jag började vara ute mer och upptäckte att han fick spel på kvällarna. Då insåg jag att jag måste begränsa stimulansen och det hjälpte på en gång. Sen har ju valpar bus i kroppen och måste ju få leka också, men man märker när det är ärlig lek som går att bryta och kontrollera, och när valpen kommer in i övervarv och tappar respekt och uppfostran helt, och liksom letar dumheter.

Senast ändrad:

Även jag håller med. Valpar är som små barn och vissa är helt extrem på att hålla sig vaken och då menar ja verkligen att de gör ALLT för att inte somna så en stor bur att sova i är ett hett tips som både ni och hunden kommer uppskatta .

Har en Stabyvalp som vänt ut och in på mitt hus, det är verkligen fullt ös som gäller. När jag hade haft honom i en vecka så satte jag mig med honom på en madrass på golvet och höll. En bra stund! Han sprattlade, morrade, bet och var arg. Efter 50 minuter somnade han. Andra gången gick det avsevärt snabbare. Nu kan jag bara ge honom en "kram" så lugnar han ner sig.

Så får jag också göra. Igår fick jag hålla fast honom tills han somnade. Han bet och morrade men plötsligt händer det. ;)

Vi har en kompostbur som han har fått vara i men då han har noll respekt för gallerna så springer han bara omkring med buren och skrämmer slaget ur de andra hundarna.

Så får jag också göra. Igår fick jag hålla fast honom tills han somnade. Han bet och morrade men plötsligt händer det. ;)

Vi har en kompostbur som han har fått vara i men då han har noll respekt för gallerna så springer han bara omkring med buren och skrämmer slaget ur de andra hundarna.
Hahaha - låter som en normal heelervalp tycker jag. Mina har aldrig varit rädda för skrammel eller galler:D

ps: vart kommer den från ? Blev nyfiken ju

Jag kan ha förträngt att Siv var likadan. ;)

Han kommer från mirox. Pappa mongrels King kirkham och mamma jnans någonting. Från Wales.

Jag känner att jag har kanske lite tur då den valp jag har i min närhet är extremt lugn och jordnära. Blandras mellan samojed och border collie.
han är 4 månader och visst finns det bus, men det finns lika mycket lugn. Dock ute i skogen så är det gasen i botten :)

Jag kan ha förträngt att Siv var likadan. ;)

Han kommer från mirox. Pappa mongrels King kirkham och mamma jnans någonting. Från Wales.

Ah det är från den kullen. Ska bli spännande se honom växa upp (hörru, bilder vill vi ha;) ). Mamman är ju väldigt snygg och verkar supertrevlig och pappan är en kanonhane:)

Ja det är fantastiskt fina hundar så jag har stora förhoppningar på den lille skiten!

wpid-20130623_171040.jpg

wpid-20130623_160532.jpg
.

wpid-20130624_135015.jpg

Enda gångerna man kan ta bilder är när gangstern sover. :love:

J
wpid-20130624_135015.jpg

Enda gångerna man kan ta bilder är när gangstern sover. :love:

Jo men han sover ju ibland. Alltid en bra start :D
Första veckan jag hade den grå virvelvinden hemma, undrade jag om han någonsin skulle somna. Kändes som om vi inte gjorde något annat än att springa efter en grå fartrand för att säkerställa att inga katastrofer uppstod i hans spår :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror