Sv: vad göra med 1 1/2 åring?
Min 11a klev av transporten igår, så just nu gör vi förstås inte så mkt.
Idag har jag varit ute och borstat igenom henne (och hennes sällskap) och kollat så att jag får ta överallt, inga problem, precis som släktingen jag hade så älskar hon att bli borstad överallt, inkl kliad på juvret.
När jag tar med hö ut i hagen så passar jag på att använda prassliga påsar som dessutom kan bli liggande medan jag pysslar lite med ponnyerna. Prasslar lite extra när jag tar den och går osv.
Om en vecka eller så så kommer vi börja promenera lite i närområdet. Hade börjat tidigare men jag jag är ensam på gården den här veckan så så får de vara kvar i hagen istället.
Det blir först handpromenader där vi checkar av vem som bestämmer och att man kan gå fram överallt. Lägger även in kommandon för start och stopp (det sker per automatik eftersom jag pratar med hästarna när jag umgås med dem).
Så småningom så kommer jag börja med "långa tyglar" så att hon successivt vänjer sig vid att gå först, stanna för förhållande tygeltag och svänga. När min ridbana är klar så blir det även lite linlöpning och tömkörning "på vanligt vis" men det är nog först till senvåren.
Det finns ingen fast tidsplan utan jag gör saker och ting i det tempot som det passar. När vi fått hem det släp vi ska köpa så blir det även lastträning såpass att det blir vardagsmat att lastas och åka släp.
Kort och gott grundhantering och förberedelse för "vuxenlivet".
Använder också gjord och schabrak till och från, kan hänga på stigläder och stigbyglar osv. Men inte allt nytt på en gång utan lite i taget.
Hur fort man kan gå fram beror ju på individen.
Och när det regnar flera veckor i sträck och jag inte har någon lust med något alls så blir det bara borstning och pyssel