vad göra av gödselstacken??

L

Lonely

Tydligen så har stallet fått indragen gödselstackstömning på åkern (?) av länsstyrelsen.

Vad gör man då? :confused: Stacken måste ju tömmas :crazy:

Det är "halmgödsel"

Hjälp Hjälp! :bow:

Sv: vad göra av gödselstacken??

break_a_leg titta här

Lonely skrev:
Tydligen så har stallet fått indragen gödselstackstömning på åkern (?) av länsstyrelsen.

De krav som finns idag för djurhållning är att man ska ha en viss lagringskapacitet av gödsel på gården, gödesel plattan ska räcka en stallsässong. Gödseln kan sedan köras ut på fälten och myllas ner under vissa tider på året. Dessa tider varierar lite beroende på var man bor.
Som det låter för mig här så är det inte frågan om att gödsla med den utan att lägga den i en så kallad stuka på åkern tills det blir rätt tid att mylla ner den. Detta har varit ganska lätt att få tillstånd till under en övergångsperiod men nu tycker lännstyrelsen att man ska ha hunnit bygga ut sin egen lagringskapacitet av gödsel så den passar antalet djur eller minskat djur antalet på gården. Det är därför man har börjat dra in tillstånden för den här typen av lagring.
Så det blir väl till att bygga ut gödselplattan så att den räcker till en hel stallsässong. Om man kan visa att den är under utbyggnad och att det blir färdigt att tas i bruk till hösten, skulle jag kunna tro att det finns möjlighet till dispans fram till dess. Men annars är det nog kört och man får försöka hitta någon alternativ lösning. Vilket inte blir så enkelt nu när det inte tillåtet att deponera gödsel på en vanlig soptipp längre. Skulle kanske kunna lösas med hjälp av en container som bara förvarar gödseln i över sommaren?

Vi har en stor gödselstack som är precis nytömd, den räcker länge då det inte är så många i stallet.

Men alltså vad ska man göra då? Den läggs i stuka som du skrev.

Hur lång är en stallsässong?

Hur får man veta perioderna då man får mylla ner det?

TACK för dina svar :) :bow:

Det enklaste torde väl vara att kontakta länsstyrelsen som drog in tillståndet och fråga vad ni ska göra nu!!!

Lonely skrev:
Vi har en stor gödselstack som är precis nytömd, den räcker länge då det inte är så många i stallet.

Men alltså vad ska man göra då? Den läggs i stuka som du skrev.

Hur lång är en stallsässong?

Hur får man veta perioderna då man får mylla ner det?

TACK för dina svar :) :bow:

Miljö- och hälsoskyddet i din kommun kan svara på reglerna kring lagring av gödsel, eller länsstyrelsen. Det är miljöbalken som reglerar vad man får och inte får göra.

Miljöbalken säger bland annat: "Miljöbalkens krav innebär att lagringsutrymmen för stallgödsel med god marginal ska klara lagringsbehovet under den tid som gödsel inte bör spridas " Hur lång tid detta är är olika i olika delar av landet, så du får höra med din kommun helt enkelt. Lite mer: "Enligt miljöbalken ska gödselplattan vara så stor att den klarar att lagra gödsel som produceras under 6-10 månader. (min kommentar: Olika kommuner har olika tid, så man måste kolla med sin kommun)" och "En prövning av behov och gödselplattans storlek görs enligt miljöbalken i varje enskilt fall. Vid brister brukar i regel krav ställas på att utbyggnad sker inom ett år.
"

Och så ännu mer: "För beräkning av storleken på gödselplattan används riktvärden, som kan behöva justeras med tanke på förhållandena på den enskilda gården. Mängden strö, spillvatten, typ av hästar och deras utfodring och nederbörd. kan påverka förhållandena betydligt. Riktvärden för lagring av hästgödsel enligt Naturvårdsverket anges i följande tabell.

Naturvårdsverket har följande riktvärden över lagringsbehov för hästgödsel.

Lagringstid i månader Krav på lagringskapacitet i m3 per häst
6 månader 7,2 m3/häst
8 månader 9,6 m3/häst
10 månader 12,0 m3/häst"

"Ett alternativ som kräver mer försiktighetsåtgärder är att lagra gödseln ute på det fält där gödseln ska spridas. För att kunna lägga en gödselhög (stuka) ute i fält får gödseln ha en vattenhalt på högst 75%. Oavsett vilket sätt som används för kompostering så ska gödseln först lagras 8 månader på gödselplatta."

Ang när man får sprida det så: "Stallgödsel och andra organiska gödselmedel får spridas under växtsäsong, mars - juli. Helt förbud mot spridning gäller mellan 1 januari - 15 februari. Om spridning skall ske på andra tider bör miljöavdelningen kontaktas."

Hoppas du fick lite hjälp =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst...
2
Svar
37
· Visningar
3 010
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar