vad göra åt spänd hals?

V

vickan

Har en häst som har varit spänd i halsen sedan jag fick honom för ett par år sedan. Musklerna på nedre delen av halsen är stenhårda på båda sidor, och även uppe i mankammen. Han är även spänd i nacken lite då. Hur spänd han är varierar, och han har varit nästintill bra i perioder. Vi gick dock omkull i vintras, och ET har varit ut några gånger efter det, och konstigt nog så var spänningarna i halsen mycket bättre än vad de var innan omkullridningen! varken hon eller jag förstor varför.

I vilket fall som helst så tog jag ut en kiropraktor för ett par veckor sedan. han konstaterade att hästen hade bäckenrotation plus att han är låst i halskotpelaren. så han "knäckte" till på de ställena.

men nu kommer vi till det största problemet.. Hästen är sämre innan kiropraktorn var ute... Halsen är värre än vad den varit någon gång förut och han rör sig inte hundra.. så nu blir det till att börja om på nytt igen...

Är det någon av er som har erfarenhet av något liknande? vad ska man göra för att få "loss" honom? vad kan problemet vara? Behöver ni mer fakta för att försöka lista ut vad felet kan vara så är det bara att säga till vad ni vill veta!

vore jättetacksam för hjälp med att försöka lista ut felet, då ingen av de som sett på honom riktigt hittat orsaken..
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Hej! Har E.T. bara varit och behandlat en gång? I så fall är det kanske så att det behövs fler behandlingar. Efter vad jag har hört är det inte ovanligt att det dyker upp fler bakomliggande problem när man åtgärdar en stelhet! Kolla med Din E.T. igen! På min häst krävdes det 3 behandlingar med laser och akupunktur och däremellan speciella övningar och massage för att bli av med stelhet i höger bak.
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Kiropraktorer brukar ju behöva behandla samma häst flera gånger för att uppnå resultat. Därimellan kan det kanske vara bra att stretcha halsen och massera hela hästen så att även låsningar på grund av bäckenrotationen mjukas upp. Det kan ju kanske vara så att han först blivit dålig i bäckenet och på grund av det började han spänna sig, och nu är han spänd i hela halsen/nacken också...?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

nejdå, hon har varit ut 18 (!) gånger....:crazy: det har varit olika problem med honom hela tiden under de år jag haft honom. bland annat så fick han ordentligt med stryk av an annan häst, vilket resulterade i att han fick problem med ett bakknä som tog nästan 1,5 år att få ordning på, plus att hela vänstersidan var dålig efter det.:( sedan fick han problem med bogen, och efter det var han bra ett tag innan vi gick omkull.. så det har varit mycket problem med den här hästen. men det jag tycker är konstigt är att det i halsen alltid är kvar oavsett om han är bra eller dålig! veterinär och massör har även tittat igenom honom utan att jag fått någon klarhet i vad felet är..
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

jo, det är sant att det ofta behövs fler behandlingar, vilket kiropraktorn även sa. men som det känns nu så kommer jag inte att ta ut honom en gång till, då hästen blev så jäkla dålig efter det. han är verkligen stenhård i halsen, och han går inte bra. det syns verkligen på hästen att det är något som stör. ibland mer, ibland mindre.. kiropraktorn höll upp ett ben på honom och så skulle han gå ett steg framåt så det blev ett "hopp" typ. funderar på om det kan ha gjort att hästen blev sämre i musklerna i bogen och mellan frambenen igen, för han var inte riktigt bra där än (vilket jag sa till kiropraktorn). jag masserar halsen nu som jag har gjort hela tiden (och kör även hela kroppen lite då och då), och har även börjat med att ha ska ta moroten vid sidan om honom. har dock inte märkt någon förbättring än.
jo, visst skulle det kunna vara som du säger. men jag tror att bäckenet blev snett efter omkullridningen, och det har ju inte varit så länge. ett annat alternativ vore att bäckenet blev snett när han fick stryk. men han var ju spänd innan det med... och dessutom så har han haft problem med detta innan han kom till mig med..

blir så jäkla trött å allt, kan det aldrig få vara bra!!!???:(
det är ju så himla konstigt att spändheten sitter kvar efter så lång vila, så något fel måste det ju vara... men varken veterinär, kiropraktor, ET eller massör verkar veta VARFÖR det är så..

borde han inte ha blivit lite bättre nu ialla fall efter kiropraktorns besök? har ju ändå gått någon vecka..? akupunktur, vore det något att testa tror du?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Åhh, förstod inte att Du haft problem så länge. Jobbigt när man inte hittar orsaken. Troligtvis finns det väl ett problem någonstans som Ni inte riktigt kommer åt eftersom det återkommer hela tiden. Har Du röntgat någongång? Kanske en idé annars.

Min häst är också stel i nacken, halsen ibland, vi kör mycket med morotsstreching och massage och det har blivit bättre. Har dock bara haft henne sedan i nov. så jag hoppas att det kommer försvinna så småningom.

Rider Du för tränare och vad säger h*n i så fall? Kanske finns mark- eller ridövningar Du kan göra för att motverka stelheten? Min E.T. hade bra förslag på övningar när det gällde stelheten i höger bak.
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

såg att det inte var lätt att förstå när jag läste igenom vad jag skrivit!;) ja, precis, det är jobbigt att inte hitta orsaken.. men någon månad innan vi gick omkull så kändes han kanonfin (fast spänningarna fanns kvar, om än inte så stora). jag har ju inte haft möjligheten att rida igång honom ordentligt och se om spänningarna försvinner om jag rider igenom honom ordentligt. det har mest blivit korta promenader i skritt rakt fram nu en period på grund av att bogen strulat så mycket. han är röntgad på en del ställen, vart är det du tänker på att man skulle röntga? halsen? någon annanstans?

jo, min blir ju bättre om jag masserar länge varje dag, men det finns alltid lite kvar.men kan det vara så att vissa hästar har problem med spänningar bara "sådär"? känns inte så..? funderar på att köpa en BOT ryggvärmare och ha runt halsen på honom och fästa med en klämma, det kanske är något som kan fungera!? men det tar ju då isåfall bara bort symptomen och inte orsaken.. eller vad tror du?

som sagt var så har det varit mest strul med honom, så det har inte blivit mycket ridning alls tyvärr...:( han är en travare också, så när han väl blir frisk så ska jag skola om honom först innan jag börjar träna för tränare.

men de grejer jag kan komma på som kan hjälpa är massage och "morotsövningar" som jag redan gör. sedan saker som jag kan tänka mig är BOT och akupunktur. vad tror du om det?
men då är det ju återigen det här med; vad är det ursprungliga problemet?:crazy:
om de bara kunde prata och säga vad som är fel.. :cool:
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Hej
En av mina hästar har haft nackproblem sedan 6-års ålder då han gick omkull vid kastreringen o ramlade på nacken. Jag köpte honom för 1.5 år sedan och problemen har funnits där hela tiden. Massören sa att han var jättespänd, men kunde inget göra. Likaså var det med ET. Åkte till tandläkaren på massörens inrådan, men där fanns inget att härröra till nacken (de kan gå o spänna sig om de har ont i käken). Tog sedan ut kiropraktorn som hitta ett fel på 6:e halskotan. Först fick han akupunktur i 15 min o så knäckte han nacken, o vips, en mkt gladare och piggare häst:) ! Han har också fått IR-terapi. Det kan jag rekommendera! IR-terapeuten sa att det var bra att han fick IR-terapi för när kiropraktorn rättar till en kota så är musklerna inställda på felställningen, vilket kan göra att musklerna drar tillbaks kotan i det felaktiga läget igen. Kanske det som hänt din häst?

Om du har muskelproblem så är IR toppen!! Mitt sto hade ont i nästan ALLA muskler i jan/feb o nu är hon så pass bra att vi ska börja rida (med hjälp av IR-behandlingen):) ! Dessutom kan kotproblem rättas till i o m att musklerna slappnar av och hamnar i sitt rätta läge o då följer kotan med:). Jag hoppas innerligen att mitt stos snedhet bak, med biljardering som följd, har rättat till sig med IR... IRT säger att det ska göra det o nu väntar vi på verkaren så hon får rakare hovar... Hon går i alla fall mkt bättre redan:)!

Önskar dig lycka till!! Kramar från oss!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad göra åt spänd hals?

Hmmm.. Jag är absolut ingen expert och tycker att det verkar som om Du redan gör vad Du kan.

Jag har fått hjälp själv av både E.T. och tränare för att komma tillrätta med min hästs problem och det har blivit mycket bättre. Synd att inte Du kan få reda på vad som är orsaken till stelheten. I mitt fall berodde det på att hon var stel i höger bak.

Mot stelheten i nacken har vi kört lösgörande övningar från marken, öppna och skänkelvikning. Mycket arbete på volten för att få henne att lossna. Ibland har jag varit tvungen att ta hjälp att rida loss henne för jag har inte klarat det själv. Det kanske blir bättre när Du kan rida igenom hästen ordentligt?

Röntgen var mest ett förslag för att få kollat att det inte hänt något med kotorna i halsen / nacken när han gick omkull.

Hoppas det löser sig för Dig!
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

ja, det är verkligen svårt det här.. ET, kiropraktor och veterinär har böjt igenom och kollat rörligheten, och alla säger att leder osv verkar vara bra samt att rörligheten är bra (förutom när han var låst i bogen). FÖRUTOM halsen då... så jag förstår inte vart det kommer ifrån!? när kiropraktorn var här så var han ju dock lite öm/spänd kring bäckenet pga snedheten, men det är inget han varit tidigare.

det är väl typ den sortens lösgörande övningar som jag har tänkt att köra på när han blir ok. har börjat lite med det under hans bättre perioder, men han håller sig ju inte bra så länge så att man kan förvänta sig ett verkligt resultat... :crazy: så jag kan tänka mig- och hoppas at det kan släppa lite när jag rider igång honom! men jag funderar ju fortfarande på vad det är som gör att musklerna är som de är..

röntgen i halsen har jag inte ens tänkt på faktiskt. pratade med veterinären när jag var inne med honom, men han viftade bort det där med halsmusklerna... tänkte att jag kanske skulle kunna få lite klarhet av honom, men han verkade ha noll koll på muskler över huvudtaget! men alltså, slog i halsen eller så gjorde han inte, för jag åkte av samtidigt och såg vad som hände. men det kanske kan bli något ändå!? men då är vi fortfarande tillbaka där igen, för han har ju alltså varit så spänd där i flera år nu.. det var ju snarare att han blev bättre efter omkullridningen (han var rätt ok innan kiropraktorn kom)...! han är värst i det läget där 4:e halskotan är, och sen är det väl kanske 2- 3 kotor till som är "inblandade". nacken är det minsta bekymret, då det inte är så farligt.. likaså spänningen på ovansidan halsen vid manen, för den finns inte alltid där, vilket spänningen på undersidan gör!
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Varför kunde inte massören och ET göra något, sa de det? vad hade hänt med halsen vid omkullridningen?
min fick även han akupunktur innan kiropraktorn knäckte, men som sagt var så blev resultatet tvärt emot vad jag förväntat mig... det borde ju bli som med din häst tycker man, men min blev betydligt sämre efter beöket.. just därför känns det tveksamt om jag ens kommer att ta ut kiropraktorn någon mer gång..

IR- terapi, vad är det!? låter helt klart intressant om det nu gav så goda resultat på din häst!:) vart får man tag på sådana som utför det? pris?

jo, det är klart att det är lätt att kotorna hoppar tillbaka till det ursprungliga läget, speciellt om de gått med problemet i flera år.. men jag är nästan helt övertygad om att kotan inte ens har varit i rätt läge, för då borde han ju ha varit bra någon gång efter besöket tycker jag..?!

jag vet ju inte exakt vad som hänt min häst tidigare i livet, men jag vet att han har varit riktigt vanvårdad och misshandlad i två omgångar (sammanlagt under flera år). det kanske har hänt något där som inte blivit åtgärdat? jag vet inte alls jag,...

kul att det går så bra för din häst!:D hur många behandlingar krävdes det?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Hej
Har läst lite vad ni har diskuterat. En kiropraktor måste behandla en häst flera gånger för att det ska ge något resultat på en sådan häst.
Efter första behandlingen känns hästen oftast sämre, tänk dig själv att man har en låsning och blir fixad. Man ändrar hela sättet att röra sig mm. Din häst kanske har haft dessa problem under en längre tid, vilket är väldigt vanligt, och då räcker det inte med en behandling.
Jag har själv haft problem med exakt det som du beskriver med min förra häst. det blev jätte konstigt i början men sen när min kiropraktor hade behandlat flera gånger så släppte det mer och mer.
När en massör masserar hästar får de oftast lite träningsverk dagen efter och det är precis samma sak med kiropraktik.
En duktig kiropraktor känner även om det kan vara någon inflamation i något knä mm och då bör man behandla det först.
Så jag tycker du ska pröva igen. Lycka till!:smirk:
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Om hästen är stel i dom undre halsmusklerna, dom som går upp från bogen, så beror det ofta på problem med frambenen. Tex om hästen skos med för långa tår så den har svårt att rulla över kan det bli så. Har du kollat upp skoningen? Och om hästen kanske har ledinflammationer i frambenen? Böjd och röntagt?

När muskulära problem inte ger med sig över så lång tid så finns det nog nåt annat bakom, som din ET inte tänkt på.
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Det absolut första du ska göra är att ta ut en Equterapet, som kan känna igenom, och masera, h*n kommer då att ge dej råd hur du ska massera och stretcha, dom vet även om det krävs fler återbesök osv, många hästar behöver massage och likande minst 4 gånger på år.
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Vet hur det känns.. Min häst har också haft bäckenbensrotation. Men det är ju så att om hästen har problem med baken så får den problem med nacke/hals.
Min eq knäckte höften på honom och jag såg förbättring, sen fick han laser och massage och jag fick sätta igång honom. Men han är fortfarande spänd i musklerna (mest i ryggen för hans del, men även i bogar och hals pga att han vill avbelasta bakdelen). Så jag tog ut en annan eq (jag hade flyttat) och hon sa att även bröstkotorna kan ändras vid bäckenbensrotation. Detta var inte åtgärdat på min av förra eq. Så nu jobbar vi på det och att få bort spänningar (som dessutom flyttar runt, helt hopplöst).

Hoppas det löser sig!! Provat akupunktur? Det är suveränt!!
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

det kan bli sämmre i början av beh, vilket är normalt, så ta ut kiropraktorn igen.

Tror du att din et har missat låsningarna i halsen o bäckenrotationen? el har det uppstått på senare tid? Om det uppstått på senare tid så kan det vara rätt positivt eftersom det kan betyda att gammal skit dyker upp o som måste tas itu med innan den blir bra
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

det kiropraktorn sa till mig var att det kunde behövas mer än en behandling, men att man skulle märka en stor förbättring redan efter första gången, vilket det absolut inte har blivit på min häst.... men alltså, det är fram han går dåligt, och där är det ju inte ändrat något i rörelsemönstret, utan det är ju bara halsen.. det är därför att jag misstänker att han blivit sämre av "hoppet" i de musklerna som inte hunnit bli helt okej än!?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

det är inte fel på skoningen, och han är böjd och röntgad. så det är inget fel där. men han blev inte verkad på något år när han var misskött, men det är väl inget som kan sitta kvar nu när han är korrekt i hovarna igen? leder är det inte fel på, men det har varit rätt mycket problem med bogen, kan det komma därifrån tro? nu har han iofs varit spänd i halsen fast han rört sig bra, men det kanske finns något där ändå?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

ET är ute regelbundet, och han kändes jättefin innan vi gick omkull. Et var även ute efter det, och han blev mycket bättre. det är efter kiropraktorn som han är så dålig. ET kommer ut i dagarna igen, och jag är säker på att han kommer att repa sig, men jag funderar just på vart spänningarna i halsen kommer ifrån!?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

IR- behandling, är det samma som laser typ (eller det kanske rentav är laser?!)? för i såfall blir han behandlad med det varje gång ET är ute., och det ger bra resultat. men fortfarande så försvinner inte spändheten i halsen helt, även om det kan vara nästintill bra i bland!
 

Liknande trådar

Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 504
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp