Vad göra åt häst som rymmer?

Trasdockan

Trådstartare
Min ponny har gått på bete 1 månad utan att rymma tillsammans med 3 andra valacker. Det är el i hagen men som ni vet så kan det brytas lite var stans där det är gräs som slår i. Hagen är stor så det är näst intill omöjligt att gå och prova var det finns el och var det inte finns.

Han har dock klurat ut det, så när han hittar nåt ställe där det inte är el/svagare med el så går han helt enkelt igenom trådarna, över den undre och under den övre..

Sen står han utanför hagen och betar, alternativt smiter in till stona i hagen bredvid, vilket inte är så bra då det kan uppstå skador.

Vad ska jag göra!?

Sv: Vad göra åt häst som rymmer?

Hej
Har väl egentligen inga bra tips men lite erfarenhet.
Hade en ponny som höll på så, hon lärde det sig av sin mamma. Antingen kröp dom ut eller så hittade dom den svaga punkten i stängslet. Var tvungen att ta in henne varje natt, gick inte att ha henne ute på nätterna.
Min nuvarande häst hade en period när hon gick på och tryckte ner stängslet. Var då lite elak mot henne :o.
Vi kopplade på strömmen direkt in i hennes hage och på stark styrka.
Tog av henne täcket, och släppte ut henne. Direkt gick hon på tråden och fick en rejäl stöt. Men inte gav hon sig inte, hon gick till andra änden av hagen, fick en rejäl stöt där oxså och sen har det varit bra. Taskigt? kanske men jag tycker att hästar måste ha respekt för tråden, dom kan skada sig ifall dom trasslar in sig och kommer lösa.
Trivs din häst tillsammans med kompisarna? Det är inte så att dom jagar honom genom stängslet?
Är flocken lugn och trygg (ingen som jagar dom andra) så tycker nog jag att du skall försöka ge honom en rejäl stöt med tråden så att han får lite respekt för den.

/B

*Röj bort gräset kring stängslet med en röjsåg?
*Koppla elen endast till övre tråden där ingen gräs slår i, så att det blir ordentligt stark el där?

Ja, ja tycker också att ts ska rensa gräset så gott de går och försöka hitta den svaga länken, och ev sätta elen på den översta.. jag har tretrådigt till mina unghingstar och den ena gick under den översta och över den mittersta.. Nojade först till mig att agregatet inte funka som de borde.. men de gjorde de , ja köppte ett starkare som jag kopplade som så att den går genom de två understa och de gamla agregatet sitter i den översta tråden. sen en liten ståltrådsbit som lätt viker undan i nödläge och virade runt grimmar och så att den snuddade öronen..

efter stöten av "antennen" så har min kille aldrig gått nära staketet..
och nej han är inte öronskygg efter de.

Hejsan!
Haft stora problem med våran ponny. Tipset med gräset är ju att helt enkelt slå av gräset under träden, så är det problemet ur världen. Vi har oxå enorma hagar men slår alltid flera gånger varje sommar eftersom det är skönt att det finns ordentligt med tråd i staketet. Sedan är ju ett tips att sätta "antann" på honom. Sätt ståltråd i grimman, då blir det en ordentlig kyss om man har tur!

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix