Vad göra åt blomflugor?

LinnK

Trådstartare
Har ni några bra tips på vad man kan göra för att få bort dessa äckliga blomflugor?

(eller heter det bananflugor? små snuskiga flugor iaf som är omöjliga att ha ihjäl verkar det som)

Tacksam för tips!

Sv: Vad göra åt blomflugor?

Här är en till som håller på att få spunk på de otygen!

Min mor ringde precis och sa att hon också höll på bli galen på dom, och avslutade med
"du kan väl kolla på det där hästforumet om de vet nåt" :rofl: :bow:

Bananflugorna blev jag kvitt genom att jaga dem med dammsugaren +att jag gjorde rent alla glasytor. Någon sa att de lägger ägg på glatta ytor, speciellt på fönstrena (=värme från solen). Faktiskt så syns det pyttesmå ljusa pluppar på tavelglasen ibland, vet inte om det är deras ägg men...:devil:
Några bor kvar här fortfarande men om de blir alltför många så: :devil:

Ställ fram små skålar med utspädd äppelcidervinäger och en droppe diskmedel i.

De dras till vinägern, men tack vare diskmedlet finns ingen ytspänning och de små liven drunknar...:devil:
Har även tagit kål på ett par mottfjärilar med denna metod, de kom med på köpet, sas.:angel:

De dras till vinägern, men tack vare diskmedlet finns ingen ytspänning och de små liven drunknar...:devil:
Har även tagit kål på ett par mottfjärilar med denna metod, de kom med på köpet, sas.:angel:

Ja och sedan byta soppåse varje dag och se till att inga matrester ligger framme i värmen, det är mums enligt de små :devil:

+ att täcka hålen i diskhon med plastfolie över natten. De gillar visst att bosätta sig där när man rensat bort allt annat "gott".

Hmm, men om det är blomflugor som kommer just ur blommorna, hur dödar jag dem därifrån?

Hmm, men om det är blomflugor som kommer just ur blommorna, hur dödar jag dem därifrån?

Va e d för flugor? De som flyger ryckigt/i sicksack är nyttiga för de håller efter andra skadedjur.
Har du nån stor kruka som du sällan lyfter på? Jag hade det...på fatet var massa små larver...det är bra om man hittar deras barnkammare...:devil:

Vilken slags flugor? De är små och flyger omkring :angel: har inte kollat närmare på deras flygteknik :D

Alla mina blommor är planterade i krukor utan hål i botten, alltså utan fat, dock utan lecakulor i botten :angel:

Menar du att det kan finnas en drös larver i krukorna? :crazy:
Nu vågar jag definitivt INTE plantera om dem längre :D

Urk det där vågar jag inte ens tänka på (larver) :eek:, men jag har fått tips om att stoppa tändstickor i jorden, med "huvudet" så att det sticker upp. Fråga inte varför, men det funkade för mig! (det borde ju vara samma orsak som till att man inte gråter av att hacka lök om man har en tändsticka mellan läpparna...)

Om det är blomflugor kan du stoppa ned tändstickor med huvudet (den där svarta pluppen) i jorden. Tydligen ska svavlet döda dem, en i varje kruka.

Om det verkligen funkar vet jag inte men mina småflugor har iallafall slutat komma, katten åt upp dem som fanns kvar. :angel:

EDIT: Haha, manda han först men vi är iallafall nästan överens! ;)

+ att täcka hålen i diskhon med plastfolie över natten. De gillar visst att bosätta sig där när man rensat bort allt annat "gott".

haha, jag hällde i diskmedel eller nått annat medel då jag hade dom för något år sedan, jag blev så trött på dom så jag STORSTÄDADE huset och sedan höll jag RIKTIGT rent i flera veckor.. dom vantrivdes så mycket så dom flyttade in till kylskåpet där dom typ försihjäl :devil:

sen har jag undvikit å få dom i huvudtaget, jag går alltid å ruskar om i lökarna när jag är å handlar frukter, kommer det små flugor då, då går jag därifrån.

Alla mina blommor är planterade i krukor utan hål i botten, alltså utan fat, dock utan lecakulor i botten :angel:

:eek: Krukor utan hål i botten!!! Du lever farligt, människa!!! :crazy:

:idea: kom just på att man kan testa med vitlöksklyftor; tryck ner nästan hela i jorden.

Senast ändrad:

Detta har jag också gjort och det ger ett mycket bra resultat.
Sätt upp en bit flugpapper på väggen vid skålen för då fastnar dom som inte dyker i skålen...suveränt bra.

Tippa kokande vatten i avloppen under tre dagar, ställ glas med en blandning av vatten liten äppelcidervinäger samt en droppe diskmedel.
De som kommer från blommorna, stannar vid glasen och drunknar där. De som hunnit lägga ägg vid avloppen, där tar man kål på dessa med kokande vatten. Man kan även med fördel ställa dessa glas på bänken under några dagar också.

En sak till, de är inte bara glada i glasytor, de fullständigt älskar hörnen och veck vid kakel och dess fogar. Tvätta rent, riktigt rent runt diskbänken, finns det något kvar där så blir man ALDRIG av med kräken. Se upp med sanitetsporslinet. ska du absolut tippa vatten där så se till så vattnet bara hamnar i avloppet. Porslinet kan spricka om värmen blir för hög.

Man kan även vid kris använda radar, om det finns mycket flugor.

Barnkammare är ofta avloppen, soppåsar osv. Därför är det extremt viktigt att man gör rent i områdena där flugorna finns mest eftersom det med största sannolikhet är kläckningsområdet vilket brukar vara i kök eller våtrum.

Senast ändrad:

Yrkesodlare använder nematoder som dödar alla larver i jorden från blomflugor och de verkar i jorden under lång tid om inte jorden torkar ut. Sök på Nemablom så hittar du det på nätet. Bananflugor, fruktflugor dras till vinäger vin mm men blomflugorna är mest i fönstren runt krukorna och förökar sig i jorden och de kan man inte få bort med vinägerfällor eftersom de har sina ägg och larver i blomjorden.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: VLMF
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?