Vad göra åt barkätande hästar

T

tintin62

Jag har två ardennerhästar som skalar varenda asp som finns i hagen! Är det nån som vet hur jag ska komma tillrätta med detta? Dom har aldrig gnagt på träd eller annat förut. Kan det vara nån brist?:confused:

Sv: Vad göra åt barkätande hästar

Vi har köpt aspbarkspellets och gett som tillskott. Sedan har vi virat in träden med hönsnät, och nu är vi av med problemet.

är inte asp en naturlig avmaskning mot parasiter, eller är det ask?

Vart köper man aspbarkspellets?? Där dom säljer foder eller?

Jag har två ardennerhästar som skalar varenda asp som finns i hagen! Är det nån som vet hur jag ska komma tillrätta med detta? Dom har aldrig gnagt på träd eller annat förut. Kan det vara nån brist?:confused:

Hej, är det brist så är det i så fall bristande eller felaktig avmaskning fråm din sida på dina hästar.

Asp är som tidigare nämts hästens naturliga sätt att redusera ner parasiter, främst då blodmask.

Den studie som har gjorts här i landet visade att aspbark inte hade ngn effekt mot parasiter.
PL

Dom kanske tycker det är gott helt enkelt?

Min häst gick fram till en bonde som stod med famnen full med ved och tog sig en tugga en gång jag var ute och red. :D

Jag avmaskar efter alla konstens regler...så jag tror inte på det!

att hästar gnager på träd är vad jag sett de senaste 25 åren en naturlig vinteraktivitet som tjänar både som stimulans då det inte finns bete, och aktivering i allmänhet.

man får näta in eller stängsla runt de träd man inte vill ha skadade. alternativt kan du prova att fälla grenar och lägga in i hagen och se om de då vänder sitt fokus till detta.

bark tillhör den naturliga födan för hästar, liksom rötter mm.
Dom kanske inte får tuggbehovet stimulerad om de går på färska träd. De hästar som jag har sett som står i en hage utan att ha tillgång på mat äter gärna av träden.
Jag testade om asp skulle vara bra mot parasiter.
Jag gjorde ett träckprov o den ena pållen hade blodmask, sen högg jag ner asp och de åt som galningar, efter ett tag tog jag ett nytt träckprov då hade maskmängden gått ner lite grann. All mask var inte borta men lite iallafall. Jag vet inte om det var tillfälligheter eller om det funkar om man ger mer men de tyckte det var smaskens iallafall

Mina hästar, två ardennrar och en lånad kallblodstravare har barkat i stort sett alla träd under 2,5 meter.. Alla är avmaskade, dom har så gott som fri tillgång på hösilage, men gnager som :devil: ändå..

Tror att dom helt enkelt tycker att det är gott.. :crazy: :confused: Eller är det bara kallblod som tror att dom är bävrar?

Mina hästar har oxå fri tillgång till hösilage......dom började att gnaga då jag bytte hage......

Så gör alla mina också, från shettis till fullblod, däremellan lite nordis och frieser... :)

mina hästar äter bark, och det gör hästar av naturen. Är man rädd om träden får man väl som tidigare svar sagts sätta nåt skydd runt dem. Barken har nån funktion för dem helt klart, särskilt på våren blir den säkert full med näring, tror ni inte?

Våra hästar äter också gärna bark, särskilt då asp. De har fri tillgång till både kanonbra hö och lite mindre bra hö dygnet runt men de väljer ändå att käka bark.

Jag har lagt märke till att varmblodiga raser inte är lika förtjusta i bark och sly. Inte ens islandshästar har visat så stort intresse för sly mm som våra hästar gör.

Min travare tröttnade liksom på att käka aspbarken, men inte min shettis :eek: Han äter jättegärna det o HELATIDEN.
Så han får fortsätta äta detta, o jag brukar lägga ut det som "fri tillgång" i hagen ifall märren vill äta lite av detta.
Det är inte just därför som det står att aspbarken har en avmaskande effekt, utan det är mest för att dom ska ha något att tugga o stimuleras av detta även om det finns hö tillgängligt i hagen.

Märren äter aspbarken då o då när hon själv tycker att hon behöver det.

Det är inte så att hästarna är uttråkade och inte har nåt att göra?
Eller har de inget bete och är hungriga?

Ja, där de säljer foder. Vissa iaf... tror att det är Wiromin som har det. Hos oss är et både isisar, araber och kallblod som knaprar...

Det är inte så att hästarna är uttråkade och inte har nåt att göra?
Eller har de inget bete och är hungriga?

Uttråkade? Kanske det. Dom går i lösdrift dygnet runt året om, o det finns SKOG i denna hage. Rolig "terräng" som dom brukar hoppa lite o så.
Dom gnager på träd o så, sen så har dom hö på FRI TILLGÅNG.
Jag tar även ut dom på en promenadtur, eller jobbar med dom.
Vad mer kan dom begära, tror du?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare