Vad göra åt barkätande hästar

Sv: Vad göra åt barkätande hästar

Den studie som har gjorts här i landet visade att aspbark inte hade ngn effekt mot parasiter.
PL

Hur länge gjorde denna studien? Några månader? Ett år? Några år?
För om det gällde bara några MÅNADER kan jag förstå varför det inte blev något resultat.

Oavsett om det är avmaskande eller inte så är det NYTTIGT med bark, så fäll träd eller sly som ni kan avvara så att de kan gnaga på dem istället! Träd på rot "ska" smaka mer beskt än döda träd.

Mina har fortfarande lite kvar på en dunge rönn som vi fällde i januari, men det var verkligen en favorit!

Min är ochså en bäver och barkat av så mycket granar nu så farsan blivit (ä'nnu) mer gråhårig. Han tycker det är asgott hetenkelt. Så fort höt är slut så sätter han i gång. skulle jag viulja att han absolut inte gjorde det såskulle jag nog se till att han alltid hade nåt att äta. men de får timmar han står utan hö så tycker jag inte det gör något med lite omväxling i kosten.

Mina två nordsvenskar är som bävrar;) Jag lägger in asp i hagen i stort sett dagligen och det är väldigt populärt!

Senast ändrad:

Vi har också "bävrar" i form av varmblod. De är alldeles tossiga i o gnaga bark av alla sorter, och gör det rejält. De älskar också o få in julgranen, de leker med den som om det vore en pinne, en knycker tag i den och springer iväg o de andra efter:rofl: Roligt har de och nyttigt är det.
Fick det här som svar för ett tag sedan då jag frågade om aspbark

"Hej!
>Aspbark har länge ansetts ha effekt på inälvsparasiter, utan att det är bevisat i forskning. Hästar föredrar aspbark före annan bark. Vad de är ute efter kan vi bara spekulera i.
>Vi vet dock att aspbark har mycket hög råfettsandel (ca 11% vilket är mer än i t. ex. gräs). Kalkinnehållet är mycket högt (ca 6 g per kg) och kacium/fosforhalten ligger runt 20. Sen innehåller aspbarken givetvis andra mineraler.
>Mvh Lena Örnberg, foderrådgivare hos Åsebro Foder."

Här är det mest alen som ryker med, kan se lite läbbigt ut ibland då saliven blir alldeles illröd. Det har hänt mer än en gång att vi trott att någon gjort sig illa i munnen... :smirk:

Vi har också "bävrar" i form av varmblod. De är alldeles tossiga i o gnaga bark av alla sorter, och gör det rejält. De älskar också o få in julgranen, de leker med den som om det vore en pinne, en knycker tag i den och springer iväg o de andra efter:rofl: Roligt har de och nyttigt är det.
Fick det här som svar för ett tag sedan då jag frågade om aspbark

"Hej!
>Aspbark har länge ansetts ha effekt på inälvsparasiter, utan att det är bevisat i forskning. Hästar föredrar aspbark före annan bark. Vad de är ute efter kan vi bara spekulera i.
>Vi vet dock att aspbark har mycket hög råfettsandel (ca 11% vilket är mer än i t. ex. gräs). Kalkinnehållet är mycket högt (ca 6 g per kg) och kacium/fosforhalten ligger runt 20. Sen innehåller aspbarken givetvis andra mineraler.
>Mvh Lena Örnberg, foderrådgivare hos Åsebro Foder."

*KL*
Funderade länge igår kväll angående min märr, som vägrade äta aspbarken nu efter ett år...Det kanske kan vara så att hon vet precis att hon har fått i sig tillräckligt med viktiga mineraler o dyl??? Hon är dräktig, förresten.
Men shettisen, jag tror att han "överdriver" litegrann, eller så tycker han så mycket om aspbarken att han KAN äta upp ALLT ur hinken :eek:
Försökte få det som fri tillgång i en hink som jag ställer i bildäck i hagen, och Fille är där först på plats........ :crazy:

Vet nån om det är farligt att överdosera aspbarken, eller om det är helt OKEJ för shettisen att äta upp allt, det kan gälla ca 0.5kg i hinken bara för att jag vill se om märren äter lite också.
Fille är inte så jättefet, men väldigt grov o har gått ner i vikt endel sedan han börjat sättas på diet. Och det är ju väldigt lågt protein i aspbarken även energi, och det är visst ganska mycket råprotein i.....Och det sägs ju att aspbarken motverkar fång, men jag vet inte riktigt eftersom det innehåller ju 10%melass i.....Han har ju fått finare päls, man o svansen är väldigt lätta att borsta och dessutom fått stenhårda hovar att jag bara :eek: Han behövde knappt några skor eftesom de är så bra.
Märren har också väldigt bra hovar sedan hon började äta detta TILLS nu......

Jag hörde någon som pratade om att det skulle vara lite extra selen i aspbark... Vet inte om det stämmer dock...

Som med allt annat finns det säkert risker eller nackdelar med överkonsumtion. Gnager de från träd får de åtminstone jobba lite för att få det, men med pellets är det ju nästan ingen ansträngning alls!
Mitt råd är alltså, fortsätt ge men i rimliga mängder jämfört med hur hans foderstat ser ut.

Jag vet inte, har sett siffran fyra månader men vet inte om den stämmer.
Har du ngn studie som visar hur länge det skulle behövas?
Flera år verkar ju lite knepigt med tanke på att maskars livcykel i hästen knappast är så lång o att hästar huvudsakligen äter bark under vintern.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare