Vad gör vi nu då? Del XCII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina grannar snor min katt hela tiden, de lockar in henne till sig stup i ett. :cautious::rage:
Vi bor så katten mycket väl kan vara ute utan fara, vilket hon älskar, men verkar tvingas hålla henne inne för att grannarna inte ska ta henne.
Det verkar vara något fel på folk där. Syrran har samma problem med en granne. :cautious:

Prata med grannen i fraga.
For ganska manga ar sedan hade jag en granne som tog in min katt och gav henne mat. En annan granne talade om for mig och papekade att katten just da var inne hos "katt tjuven". Jag vandrade over och ringde pa dorren ... och kunde se rakt in i koket dar min katt satt och at. :angel: Jag upplyste tjuven, i en vanlig ton (men hon var fran Japan och verkligen inte gillade konfrontationer:sneaky:) att min katt fick mat hemma och att jag verkligen inte uppskattade att hon tog in henne till sig da det innebar att jag fick ga runt och leta efter min katt och blev orolig nar jag inte kunde hitta henne. min katt var aldrig mer inne hos den familjen och jag larde mig att halla battre koll sa jag kunde prata med folk innan de "stal" henne.

Fick äntligen igång min förbannade dator igen. Det tog bara drygt 14 timmar och det var 2 surfplattor, en mobil, två datorer, fyra dvd och 2 usb minnen aktiva. Höll på att få både panik och blev vansinnig. Men fick igång skiten till slut. Försöker migrera/clona min systemdisk till en ny och det går uselt. Nåja, defrag just nu systemdisken, får jag bara över skiten på nya hdd så kan jag slänga den gamla - 320GB så inte direkt något jag vill ska ta upp utrymme i min dator. Ska spara den som backup om något händer. Dessutom spillde jag lättdryck över tangentbordet som är klibbigt som fasiken trots avtvättning. Extremt mycket fredagen den 13 :rage: :mad:

Fick äntligen igång min förbannade dator igen. Det tog bara drygt 14 timmar och det var 2 surfplattor, en mobil, två datorer, fyra dvd och 2 usb minnen aktiva. Höll på att få både panik och blev vansinnig. Men fick igång skiten till slut. Försöker migrera/clona min systemdisk till en ny och det går uselt. Nåja, defrag just nu systemdisken, får jag bara över skiten på nya hdd så kan jag slänga den gamla - 320GB så inte direkt något jag vill ska ta upp utrymme i min dator. Ska spara den som backup om något händer. Dessutom spillde jag lättdryck över tangentbordet som är klibbigt som fasiken trots avtvättning. Extremt mycket fredagen den 13 :rage::mad:
Varför ska du klona?
Bara installera operativsystemet på din nya hdd och spara det du behöver från den gamla. Tar ju max 1 timme liksom.

Varför ska du klona?
Bara installera operativsystemet på din nya hdd och spara det du behöver från den gamla. Tar ju max 1 timme liksom.

För att jag har en jäkla massa program som jag inte vill förlora. Och bara tanken på att leta upp alla original (som jag inte tror jag har kvar ens) för att ominstallera skiten får mig att bli helt matt. Men det var någon gång runt halv tre på natten som det definitivt var ett bra alternativ. :meh: Men naturligtvis hittade jag inte/hade jag slängt dvd installationsskivan, det enda jag hade var min recovery på ett usb minne som inte ens ville ominstallera skiten utan bara meddelade error, error, error.

Hur löste jag det? Försökte först roota mobilen (som jag inte använder) för att använda den men det föll på inte tillräckligt med minne. Samma sak med surfplattan. Plockade fram den gamla surfplattan, laddade ner win 10 från microsoft sida, fick juuuuust plats med iso win 10 på den. Plockade ut sd kort ur samma platta, pluggade in plattan i min urgamla acer som jag använder för att kannibalisera och som kraschar i princip oavbrutet och fick över iso och rufus till den. gjorde sd kortet till win 10 iso med rufus. Skiten fungerade inte när jag gjorde den till startup (frenetiskt f8 bankande). Pluggade ur datorn, pluggade i dvd (som jag tagit bort eftersom jag bara har fyra SATA och med nya hdd blir det fem), tvingades skruva loss tre hdd för att se vilken som var systemdisken (kom inte ens in i BIOS ska tilläggas). Pluggade i gamla acer igen, brände win 10 iso till dvd skiva. och efter två timmar med diskpart, bootrec, blablabla var jag redo att ge upp skiten och bara installera. Men tänkte ge det en sista chans och voila! Allt bootade upp som det skulle :meh:

Utmanade mig själv igår att måla med vänsterhand (jag är högerhänt). Kanske inte det bästa resultatet, men kunde blivit värre ja. 😅
Idag fyllde jag i linjerna igår, jag vet inte varför jag fick det brillianta idén. Nåväl så här blev det:
222862F1-70BC-44DA-9FC6-12C15AF6335A.webp

För att jag har en jäkla massa program som jag inte vill förlora. Och bara tanken på att leta upp alla original (som jag inte tror jag har kvar ens) för att ominstallera skiten får mig att bli helt matt. Men det var någon gång runt halv tre på natten som det definitivt var ett bra alternativ. :meh: Men naturligtvis hittade jag inte/hade jag slängt dvd installationsskivan, det enda jag hade var min recovery på ett usb minne som inte ens ville ominstallera skiten utan bara meddelade error, error, error.

Hur löste jag det? Försökte först roota mobilen (som jag inte använder) för att använda den men det föll på inte tillräckligt med minne. Samma sak med surfplattan. Plockade fram den gamla surfplattan, laddade ner win 10 från microsoft sida, fick juuuuust plats med iso win 10 på den. Plockade ut sd kort ur samma platta, pluggade in plattan i min urgamla acer som jag använder för att kannibalisera och som kraschar i princip oavbrutet och fick över iso och rufus till den. gjorde sd kortet till win 10 iso med rufus. Skiten fungerade inte när jag gjorde den till startup (frenetiskt f8 bankande). Pluggade ur datorn, pluggade i dvd (som jag tagit bort eftersom jag bara har fyra SATA och med nya hdd blir det fem), tvingades skruva loss tre hdd för att se vilken som var systemdisken (kom inte ens in i BIOS ska tilläggas). Pluggade i gamla acer igen, brände win 10 iso till dvd skiva. och efter två timmar med diskpart, bootrec, blablabla var jag redo att ge upp skiten och bara installera. Men tänkte ge det en sista chans och voila! Allt bootade upp som det skulle :meh:
Detta är anledningen till varför man har en hdd med bara operativsystemet på typ (och PS) och alltid en bootbar usb liggande ;)

Detta är anledningen till varför man har en hdd med bara operativsystemet på typ (och PS) och alltid en bootbar usb liggande ;)

Jo, jag vet :crazy: men av någon anledning kommer man sig aldrig för att göra det tills man sitter klockan tre på natten och badar i svett. :meh: Till mitt försvar ska sägas att jag hade ett usb med recovery som inte fungerade. Nu har jag dock dvd med system som jag ska lägga på ett mycket säkert ställe så jag inte hittar det nästa gång det blir panik. :angel: Dessutom göra en reinstall på nya hårddisken men behålla filer och program.

Jag har beslutsångest. Jag hittade en soffa och två fåtöljer på Blocket men de finns nästan 1½ timme bort. Ska jag orka åka så långt för att hämta? Och får jag in dem i huset? Via verandan är kortaste och rakaste vägen in, men altandörren är smal. Via ytterdörren går det nog inte alls då man måste gå i vinkel där. Någon bärhjälp har jag inte heller.
Du har visst bärhjälp! :)

Om du frågar dina goa grannar så tror jag att de bara tycker att det är roligt att få hjälpa till!
Det är så det funkar. Man hjälper till och får sedan själv hjälp när man behöver.-

Satt och lyssnade på Staten och Kapitalet - Thåström :love: och blev nyfiken på originalet av Blå Tåget, kollade på youtube och jäklar vad den är träffsäker. Blå Tågets version är mycket längre och med verser som är klockrena, mer idag än då han skrev den. Definitivt lyssna/läs texten.

Du har visst bärhjälp! :)

Om du frågar dina goa grannar så tror jag att de bara tycker att det är roligt att få hjälpa till!
Det är så det funkar. Man hjälper till och får sedan själv hjälp när man behöver.-
Jag tycker det är jättesvårt att be om hjälp, framförallt när jag vet att jag knappast kan ge något tillbaka. Här är det ju tre timmar tur och retur för att hämta soffan så det är ju rätt mycket tid. När jag åkte till Spanien fick grannarna ta de jordgubbar som mognade under tiden, men så mycket mer har jag inte att ge. Och L vattnade blommorna. Jag passar ju hennes hund då och då. Men som sagt, det är svårt att be om hjälp.

För övrigt har jag förlagt min bilnyckel idag och fick ta reservnyckeln när jag skulle iväg och handla.

Är ensam hemma med katter och alla karen. Päronen och Lady har åkt ut till sommarstugan.
Jobbar denna helg, sedan semester i 4 veckor:banana:
Har gjort vb hos mina yngel, nu har de börjat växa lite. Landisar har fått nya grönsaker och en dusch under kranen. Fiskar har fått mygglarver och räkmix.
Köpte sand och lysrör till nya karet, så nu kan jag sätta igång med att byta det. Från 100 karet till 200 karet, så får de fiskarna mera plats att bo på.
Köpte lite fiskar igår också :angel:- 10 glastetror och en kampfisk hane. Kör ju klassisk musik på mina hanar, så denna får heta Strauss:love::love:
Katter och jag har ätit middag. Snart ska jag natta alla djur och mig:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 588
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 279
Senast: isafore
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka