Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror de flesta barn utvecklar råstyrka och ninjamoves på skötbordet i den åldern :D Och de är ju liksom alldeles för små för att kunna resonera med också...

Alla mina barn har varit så att de inte bara får dålig aptit när de är sjuka utan de sitter ibland en vecka efter de blivit friska också. De äter, men inte på samma sätt som vanlig. M hade en ordentlig förkylning med feber i en dryg vecka i höstas. Resultatet var att han vägde 800 gram mindre på ettårskontrollen än på 10-månaderskontrollen 1,5 månad tidigare. Så det kan påverka mycket!
Råstyrka är verkligen rätt ord! Galet hur en person på under 10 kg kan vara så galet stark. Ålar sig ur ens grepp som ingenting!

Nä de har väl liksom inga reserver, ska till BVC på onsdag på 10-månaderskoll som vi skjutit upp pga detta så får se då hur det ser ut. Men de kommer ju igen sen. Hoppas hon får vara frisk ett tag nu ändå trots all skit som går.. vi är ju nästan bara hemma men det kommer ändå tydligen.

Idag är barnaskaran fördubblad hos oss då vi är barnvakter åt kompisars barn. Hittills har kvällen gått smärtfritt men jag är impad av mig och sambon som både fått i fyra barn mat men också lyckats äta själva :laugh:
Nu är ju de stora iofs ~5 så ganska självgående, men också desto mer påhittiga i obevakade ögonblick :cautious: 😁

Har precis lagt lillasyster så ska ner och ta hand om pannkakskaoset i köket 😊

Idag när jag ringde min sambo för att säga att jag var på väg hem hörde jag honom skrika vår sons namn och ”LÅT GRANEN VARA!”, sedan la han på luren 😬. Och ja, han hade vält granen 🙈. Vi hade inte hunnit sätta i några kulor i allafall och ingen kom till skada så det var ju skönt. När jag kom hemmakock H runt och härmade en gran som välter och visade hur hans pappa torkade vatten från golvet 😅.

Idag när jag ringde min sambo för att säga att jag var på väg hem hörde jag honom skrika vår sons namn och ”LÅT GRANEN VARA!”, sedan la han på luren 😬. Och ja, han hade vält granen 🙈. Vi hade inte hunnit sätta i några kulor i allafall och ingen kom till skada så det var ju skönt. När jag kom hemmakock H runt och härmade en gran som välter och visade hur hans pappa torkade vatten från golvet 😅.
Hahaha ååh nej 😂 vi har fortfarande inte bestämt om vi ska våga oss på en gran men en vild ettåring i huset… när första barnet var ett struntade vi i gran. När hon var nyss fyllda två hade vi en och det gick bra efter att hon kommit ur fasen att kasta gosedjur rakt in i granen 😅

Hahaha ååh nej 😂 vi har fortfarande inte bestämt om vi ska våga oss på en gran men en vild ettåring i huset… när första barnet var ett struntade vi i gran. När hon var nyss fyllda två hade vi en och det gick bra efter att hon kommit ur fasen att kasta gosedjur rakt in i granen 😅
Ja, det är lite av en chansning i år 😅, vi får se om de lärde sig nåt av detta eller om de kommer fortsätta vara på den, då får vi nog slänga ut den illa kvickt 😬

Ni ligger i lä. Våra kissar vält julgranen MINST 4 ggr sedan förra fredagen...... eller det var 4 ggr den helgen. De plundrar granen hela tiden. ;)

Jag är imponerad över att ni behåller granen 😅
Vi har inte riktig. Nu har de nästan inte klättrat alls.
20221202_194910.webp

Påminner mig själv om hur lyckligt lottad jag är som har en unge som äter allt jag ställer fram. Just nu slevar hon i sig fisk och spenat som om det inte finns någon morgondag. Dock får man gömma frukten, igår gjorde jag det stora misstaget att börja skala en satsumas till mig själv under tiden hon åt och då åkte tallriken i golvet och hon gav ifrån sig ett avgrundsvrål med händerna utsträckta mot frukten 😅 Blev ingen mer mat, bara frukt. Så den får vi ha gömd så hon inte får syn på den vid fel tillfälle 😅

Påminner mig själv om hur lyckligt lottad jag är som har en unge som äter allt jag ställer fram. Just nu slevar hon i sig fisk och spenat som om det inte finns någon morgondag. Dock får man gömma frukten, igår gjorde jag det stora misstaget att börja skala en satsumas till mig själv under tiden hon åt och då åkte tallriken i golvet och hon gav ifrån sig ett avgrundsvrål med händerna utsträckta mot frukten 😅 Blev ingen mer mat, bara frukt. Så den får vi ha gömd så hon inte får syn på den vid fel tillfälle 😅
Känner igen det från när E var yngre, nu kan man ha frukt framme för det mesta, men är det nått vi inte haft hemma på länge, eller om hon tycker om maten är det fortfarande så :laugh:

Sådär är det fortfarande för mina ungar, ärtor och frukt måste döljas tills maten är uppäten 😅. Däremot äter de tyvärr inte allt jag ställer fram, de skulle aldrig komma på tanken att ens smaka på spenat 🙈

Och här plockar vi fram det godaste om ungen gått i baklås och bestämt skakar på huvudet åt allt på tallriken. Lite majs, frukt, russin eller pepparkaka (!) bland övrig mat får henne att börja plocka iallafall, och 9 gånger av 10 slinker det ner en massa annat sen också :)
(Dvs med ettan tänkte vi ofta "efterrätt" om frukt eller annat men nu med tvåan blir det oftare att vi erbjuder det samlat, ofta med bättre "effekt")

Sådär är det fortfarande för mina ungar, ärtor och frukt måste döljas tills maten är uppäten 😅. Däremot äter de tyvärr inte allt jag ställer fram, de skulle aldrig komma på tanken att ens smaka på spenat 🙈

Micrad fryst spenat 🤷‍♀️ Passar på innan hon kommer på att det finns godare saker 😅 Satt precis på ett kafé och en pappa med sitt barn ropade ”Bra aptit ser jag!” samtidigt som hon höll på att hugga av mig fingrarna genom sin måltid. Så vi tar tillfället i akt att kasta fram allt som bara går. De flesta barn blir ju kinkigare efter ett tag, så vem vet hur lång tid det håller i sig. Snart sitter vi väl där med falukorv skurna i stjärnor som de flesta andra :D För åsikter har hon, minst sagt, man har inte en chans när hon väl bestämt sig för nåt.

Och här plockar vi fram det godaste om ungen gått i baklås och bestämt skakar på huvudet åt allt på tallriken. Lite majs, frukt, russin eller pepparkaka (!) bland övrig mat får henne att börja plocka iallafall, och 9 gånger av 10 slinker det ner en massa annat sen också :)
(Dvs med ettan tänkte vi ofta "efterrätt" om frukt eller annat men nu med tvåan blir det oftare att vi erbjuder det samlat, ofta med bättre "effekt")

Det viktigaste är ju att det äts alls. Pappan på kaféet berättade att hans 5-åring är det enda barn han känner som inte ens äter vitt bröd eller pasta. Så jag frågade vad han gillar. Köttbullar och fiskpinnar, typ. Man får köra på det som funkar, jag tänker att det är ju bättre att skapa en positiv matupplevelse med vad som nu än funkar än att göra det ännu värre med bråk och tvång.

Jag sprang runt i köket och gjorde tusen saker på samma gång, sådär som det blir när man blir avbruten hela tiden samtidigt som det är kaos överallt och sömnbristhjärnan är mos. Ni vet. Jag sa lite halvhögt att GUD vad mycket det är att göra hela tiden mummel mummel mummel.

Treåringen: ”Tufft.”

😂

Sambon vill ha gran. Jag tycker inte riktigt vi har plats. Efter era historier fortsätter jag tycka det :D.

Ligger i sängen mellan ungarna. Stora håller fast min arm, lilla har sina ben på mig. Ok, jag gnäller ibland över att inte få ha sängen ifred. Men lite mysigt är det ändå :love: .

Var precis på årlig middag och luciatåg med vänner varpå en säger: ”Vad fort det går, känns ju som att det var nyss vi satt på Un Poco förra året. Du var gravid då också!”

Jo, tack.. 😅 🤪
I feel you! Jag har varit gravid/ammat sen juni 2020… Saknar en riktigt bra fylla!

Här hemma har vi fått en ny bebis? Från konstant nöjd kille som sover bra till gallskrik varje vaken minut hela dagen. Nu gav jag honom en Alvedon för han måste ha ont någonstans? Ingen feber och inte värre i förkylningen men något är det. Storasyster som är liten (1 år 9 mån) konstaterade ”lillroooor arjjj”. Nu sover han gott på sin pappas bröst iaf och jag fick andas en stund (och rullade 1 kg köttbullar till jul - och efter de är klara så inser jag att köttfärsen nog var dålig för de luktar inte bra…) Så andas var det ja - djupa andetag för att inte tappa det fullständigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka