Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är vanligt att galon möglar, därför de ska hängas på tork ut och in. Annars blir det jättelätt små mörka mögelprickar framför allt kring grenen och resår. Inte jättehärligt!
Nej hu det kan jag tänka mig! Tur att vi alltid torkar galon så, men ska som sagt lägga det på minnet till framtida ev inköp.

Nej hu det kan jag tänka mig! Tur att vi alltid torkar galon så, men ska som sagt lägga det på minnet till framtida ev inköp.

Vi har bara skalkläder till våra barn. En gång frågade en förskollärarna varför vi inte hade galon. Tipsade henne att kolla hur många av galonkläderna på hyllorna som var mögliga. Resultatet var typ hälften… (sen är det säkert extra vanligt bland kläder som hänger kvar jämt på förskolan såklart).

Hon önskade iaf att jag aldrig sagt något 😅

Köper mkt begagnade kläder + ärver från kusinerna till våra. Jag köper när jag hittar men ibland skäms jag ändå lite... Hittade bla en jätte fin pop vinteroverall i en större storlek som legat på hyllan i ca 1,5 år, passar iof nu denna vintern 😅🙈

Skor köper jag inte begagnat mer än typ crocs lr flip flops. Är rädd för fotsvamp å annat inte så kul iom att man inte kan tvätta i maskin. Lr kan man det med nån typ av skor?

Idag lekte vi ambulans :D Det innebar att en person sprang omkring och sen ramlade ner i gräset och ”gjorde illa sig”, så kom den andra personen som var ambulansen och ropade ”di-do, di-do” och gav plåster och medicin och gipsade ben. I några fall behövdes transport till sjukhuset också :laugh:

Så roligt med all fantasilek som börjar komma för 3-åringen 🥰

Köper mkt begagnade kläder + ärver från kusinerna till våra. Jag köper när jag hittar men ibland skäms jag ändå lite... Hittade bla en jätte fin pop vinteroverall i en större storlek som legat på hyllan i ca 1,5 år, passar iof nu denna vintern 😅🙈

Skor köper jag inte begagnat mer än typ crocs lr flip flops. Är rädd för fotsvamp å annat inte så kul iom att man inte kan tvätta i maskin. Lr kan man det med nån typ av skor?
Tvättar alla skor i maskin vb 🙄. Aldrig köpt en ny overall till barnet heller. Vi hade tänkt göra det i år (ärvt hittills) men hittade en i jättefint skick på pop begagnat. I gräslig färg men vad gör det… vi körde mycket begagnat upp till typ 1,5 och gav vidare allt till ett 1,5 år yngre barn i bekantskapskretsen, men efter det känns det som det slits mycket mer. Vår dotter har haft 86 eller 92 i typ 1,5 år beroende på märke tills nu i sommar när hon blivit en 98. Hon växte liksom på längden men inget på bredden, så nu har vi behövt slänga en del kläder. Tom kronprinsessan kör ju second hand på både sig själv och barnen om än på en annan nivå.

Tvättar alla skor i maskin vb 🙄. Aldrig köpt en ny overall till barnet heller. Vi hade tänkt göra det i år (ärvt hittills) men hittade en i jättefint skick på pop begagnat. I gräslig färg men vad gör det… vi körde mycket begagnat upp till typ 1,5 och gav vidare allt till ett 1,5 år yngre barn i bekantskapskretsen, men efter det känns det som det slits mycket mer. Vår dotter har haft 86 eller 92 i typ 1,5 år beroende på märke tills nu i sommar när hon blivit en 98. Hon växte liksom på längden men inget på bredden, så nu har vi behövt slänga en del kläder. Tom kronprinsessan kör ju second hand på både sig själv och barnen om än på en annan nivå.
Men så bra, vad kör du på för program till skor? Gör du något annat med dom efter typ goretex spray lr något liknande?

Lite som vår äldsta, varit samma längd lääänge också helt plötsligt så hoppade hen upp nästan 2 storlekar i sommar 😅 men min ammehjärna har helt missat att köpa in rätt storlek till nu i vinter så har typ en garderob till nästa vinter men inte nu i år till det barnet 🤦🤦🤷

Håller med om att man märker dom sliter mer på saker när dom blir lite större. Men det är väl logiskt med, dom får sina ideer, idag efter förskolan sa äldsta hen hade rullat runt i grusen heeela dagen och hoppat i pölarna precis som peppa gris😆

Men så bra, vad kör du på för program till skor? Gör du något annat med dom efter typ goretex spray lr något liknande?

Lite som vår äldsta, varit samma längd lääänge också helt plötsligt så hoppade hen upp nästan 2 storlekar i sommar 😅 men min ammehjärna har helt missat att köpa in rätt storlek till nu i vinter så har typ en garderob till nästa vinter men inte nu i år till det barnet 🤦🤦🤷

Håller med om att man märker dom sliter mer på saker när dom blir lite större. Men det är väl logiskt med, dom får sina ideer, idag efter förskolan sa äldsta hen hade rullat runt i grusen heeela dagen och hoppat i pölarna precis som peppa gris😆
Haha. Nä inte gjort nåt speciellt med dem (reima och kavat) kanske sjunker egenskaperna något men är det riktigt blött behövs ju ändå gummistövlar..

Stackars lilltjejen har ont i magen, fyra dagars semestermat var inte toppen för någon med tendens till förstoppning :( 🙈 Efter nästan en timme vyssjande och vaggande blev det en tub resulax och sen lugnade hon sig. Förhoppningsvis kan hon sova nu...

Sitter framför kaminen och myser med lillen! 7 veckor, utskrivna från neo i torsdags och har idag varit och skrivit in oss på BVC , efter att allt var nattsvart och jag grinade mig igenom dagarna på sjukhuset så har allt vänt och jag tycker allt är så himla bra :love:

I morgon börjar allvaret och sambon börjar jobba efter 2,5 månad hemma. De är lite blandade känslor! Ser lite fram emot allt de där man tänkt under ledigheten, samtidigt som livet är såå mysigt med honom hemma. Så önska den här tidsoptimisten lycka till när jag i morgon klocka 08.00 ska ha lyckats levererat vår 6 åringen till skolan tillsammans med hans två småbröder i bilen 😁

8FDA2AD6-C37D-4282-BAA5-A171DA38F745.webp

Blir fan grinfärdig när jag tittar på denna. Hur blev du såhär stor? 😭❤️

Min erfarenhet är att det funkar väldigt olika bra att tvätta skor i tvättmaskin. De som är märkta för maskintvätt (tex kavat) går såklart finfint. Men är de inte märkta är det lite av ett lotteri. Jag har testat ett par gånger med skor som varit nästan slut. Ibland går det jättebra men ibland har materialet under sulan typ smulats sönder och blivit helt förstört. Men 30 graderboch låg centrifugering om du ska testa :)

Min erfarenhet är att det funkar väldigt olika bra att tvätta skor i tvättmaskin. De som är märkta för maskintvätt (tex kavat) går såklart finfint. Men är de inte märkta är det lite av ett lotteri. Jag har testat ett par gånger med skor som varit nästan slut. Ibland går det jättebra men ibland har materialet under sulan typ smulats sönder och blivit helt förstört. Men 30 graderboch låg centrifugering om du ska testa :)
Ah, jag har inte en sett att skor kan ha sån märkning 😅 tack så mkt för bra tips 🙏

Nej men alltså... Dottern har varit så söt så att jag smälter vid de senaste lämningarna på förskolan! :heart

Igår lämnade vi bägge två, pappa fick hejdåkram och puss, mamma fick hejdåkram och puss och sedan pussade och kramade hon out of the blue på magen (med bebis i) och sa hejdå till den också?! :laugh::love:

Idag bar hon alla sina regn/ytterkläder själv från bilen och till förskolan utan att jag bad henne och berättade för mig att jag inte kunde bära dem för att jag har en bebis i magen (kan ha sagt så någon gång när jag burit henne, att jag inte orkar bära så långt längre, men jag brukar alltså bära henne och kläder från bilen annars) :rofl:

Kan man hoppas att hon kommer tycka om sin lillasyster lika mycket när hon är på utsidan sen? :angel:

Monterade precis ihop dubbelvagnen! Har dragit på det då jag inte hittat någon sufflett att köpa, men suffletten kom på posten idag så nu är vagnen snart klar.

Går in i v39 imorgon, har haft lite känningar i veckan så det har varit lite stressigt att inte ha vagn, babyskydd och sånt på plats.

Förövrigt; var på Didrikson outleten idag och köpte vinteroverall samt reflexmössa och vantar till lilltjejen. Vi är typ sist bland familj/vänner att skaffa barn så får ärva mycket men inga vinterkläder i rätt storlek - kollade begagnat men tyckte inte att prisbilden gjorde det värt. Varför köpa en begagnad overall för typ 600 när jag kan köpa en ny för 900 och då veta hur den är tvättad, att jag har möjlighet att reklamera om det är något osv. Snart är vi helt kittade inför vintern, känns skönt! Behöver eventuellt komplettera med vinterskor, får se vad vi kan ärva av kusinen först…

Ska precis lägga mig och koll Greta Gris med sonen i sängen. Han har precis fått ner feber och lugnat sig efter ett anfall av krupp.
Ringde 1177 för lite råd då det höll i sig ett tag, men kändes mest som tanten suckade åt mig...jaja, jag är också lugnare nu i alla fall (inte så bekymrad av själva kruppen i sig, men när han hostar så han klöks....brrrr (kräkfobi)).

Ska precis lägga mig och koll Greta Gris med sonen i sängen. Han har precis fått ner feber och lugnat sig efter ett anfall av krupp.
Ringde 1177 för lite råd då det höll i sig ett tag, men kändes mest som tanten suckade åt mig...jaja, jag är också lugnare nu i alla fall (inte så bekymrad av själva kruppen i sig, men när han hostar så han klöks....brrrr (kräkfobi)).
Lider med dig!!! Sist vi hade förkylning i huset funderade jag på att starta en tråd här. Man känner sig så hjälplös när de hostar och hostar och hostar och man inget kan göra 😪❤️

Verkligen! Man vill bara få nån form av lindring för dem. Blir galen på ”höj upp huvudändan”, det hjälper absolut noll när det är riktigt illa.
Eller "löktricket" (skriva lök i en skål, hälla på kokhett vatten och låta stå nära sängen). Har aldrig fungerat här och ändå har jag testat flera gånger eftersom en del säger att det ska vara så fantastiskt mot hosta!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka