Vad gör vi? Kids edition - del 4

Tänkte skriva lite idéer på vad som kanske hade kunnnat hjälpa, ignorera om du känner det blir helt fel.

Är båda barnen på samma avdelning? Om inte, hade det gått att hämta dottern först, så hon kan känna att hon får lite tid själv med dig? Om det är roligt att bus-gömma sig, men sen blir panik när hon inser att hon gjorde något dumt och du blev upprörd, kan ni lägga upp regler kring hur man leker kurragömma vid hämtning, t.ex. håller sig inomhus, inte stänger några dörrar om sig? Kan hon få någon uppgift på vägen hem? Bära något, lyssna efter något, inte gå på skarvarna mellan gatustenar, hålla utkik efter något? E har sen hon var 3-3,5 varit mycket för att springa iväg/springa i förväg, vad som till sist funkade för oss (dock kanske tillsammans med att vid det här laget hade hon blivit nästan 4) var att komma överens om hur långt hon fick springa, så vi sa att hon fick springa i förväg till något tydligt landmärke, och sedan väntade hon på oss där. Men det hänger ju också på att man går i en miljö där det känns säkert.

Oftast är sonen utomhus, och dottern inomhus när jag hämtar. Vilket gör att han ser mig när jag kommer. Men nu har jag faktiskt tänkt att jag ska ta en annan väg in. Det beror lite på vilken gård han är på, men att ta en annan väg kan nog göra att jag ofta lyckas smita in till henne först! Hon vill gärna följa med att hämta sonen, så det brukar börja snett redan där om jag har med mig honom in (plus att det är hopplöst att försöka få henne att klä på sig samtidigt som han lyckas vara precis överallt samtidigt..) Så det här ska jag verkligen försöka med så ofta det går.

Jag upplever att hon provocerar just nu, och att det är därför hon gömmer sig. Jag tror hon söker en reaktion och jag önskar att jag kunde strunta i att ge henne en, men det blir ju lite svårt eftersom jag måste få med henne hem eller stoppa henne från att springa ut i vägen. Värst av allt är att sonen ofta springer efter och då blir hon ännu argare och knuffar honom och så är hela cirkusen igång sen..

Distrahera fungerar ibland, lite beroende på humör. En saga kan fungera. Det gick bra med en låda snacks igår. Banan har fungerat bra tidigare, men hon äter upp den så snabbt att vi är tillbaks på ruta ett igen efter några minuter 😅 En låda med lite plock fungerade bra eftersom den höll hela vägen hem. Så jag tror den allra bästa strategin är att försöka hämta henne först, ha med snacks eller frukt och sedan pinna hem så fort det går. Vi har även blivit bättre på att storhandla så att vi slipper handla middag på vägen hem. Även om Coop ligger bredvid förskolan så kan jag säga att det sista jag vill är att gå in där i rusning med två trötta barn..

Dagens mys, prov av nya frukter och på sikt byta ut godis med socker.
IMG_20250214_135752064_HDR.webp

Oftast är sonen utomhus, och dottern inomhus när jag hämtar. Vilket gör att han ser mig när jag kommer. Men nu har jag faktiskt tänkt att jag ska ta en annan väg in. Det beror lite på vilken gård han är på, men att ta en annan väg kan nog göra att jag ofta lyckas smita in till henne först! Hon vill gärna följa med att hämta sonen, så det brukar börja snett redan där om jag har med mig honom in (plus att det är hopplöst att försöka få henne att klä på sig samtidigt som han lyckas vara precis överallt samtidigt..) Så det här ska jag verkligen försöka med så ofta det går.

Jag upplever att hon provocerar just nu, och att det är därför hon gömmer sig. Jag tror hon söker en reaktion och jag önskar att jag kunde strunta i att ge henne en, men det blir ju lite svårt eftersom jag måste få med henne hem eller stoppa henne från att springa ut i vägen. Värst av allt är att sonen ofta springer efter och då blir hon ännu argare och knuffar honom och så är hela cirkusen igång sen..

Distrahera fungerar ibland, lite beroende på humör. En saga kan fungera. Det gick bra med en låda snacks igår. Banan har fungerat bra tidigare, men hon äter upp den så snabbt att vi är tillbaks på ruta ett igen efter några minuter 😅 En låda med lite plock fungerade bra eftersom den höll hela vägen hem. Så jag tror den allra bästa strategin är att försöka hämta henne först, ha med snacks eller frukt och sedan pinna hem så fort det går. Vi har även blivit bättre på att storhandla så att vi slipper handla middag på vägen hem. Även om Coop ligger bredvid förskolan så kan jag säga att det sista jag vill är att gå in där i rusning med två trötta barn..
Ibland när stora dottern vill ha en reaktion kan det funka att hitta på lekar som blir en "lek"-reaktion eller positiv reaktion, men då måste man ha energi till det också. Typ man säger "nu lägger jag vantarna här och hoppas ingen busunge gömmer dom medan jag plockar fram mössan", och sen om de gömmer vantarna spelar man över "Va! La jag inte vantarna här? Vad är det för busunge som gömt dom nu?!" Eller tävlingar/upggifter, "vem kommer först till trädet" "Vem hittar längst pinne" "Kan vi höra en fågel om vi är tysta", där man kan berömma och ge positiv uppmärksamhet när de lyckas. Men kräver som sagt energi från föräldern och att barnet inte bara är på nej till allt humör.

Men mat till övertrötta barn brukar också alltid vara bra, vi har snacking cup till döttrarna som är bra för att kunna äta plocksaker på väg någonstans utan panik när de tappar ut allt.

Imorgon är det skola och Kindergarten igen efter terminslovet. Jag har ingen lust alls. Det här varit ett så skönt lov, nästan inga bråk alls och en bra blandning av aktiviteter och återhämtning.

Idag var jag och dottern på teater igen. Alex Hermansson från SVT barn som hade en föreställning bara någon mil från oss. Dottern älskar hans program och var överlycklig :laugh: Vi avslutade med att hon fick ta bild med honom vilket hon tyckte var toppen. Den skulle sedan direkt skickas till storasyster som talade om att Alex varit hennes inspiration till att börja med den idrott hon nu själv är tränare i. :laugh::up:

I helgen var jag tillsammans med äldsta barnet, 3 år, och hälsade på mina föräldrar i min hemstad. Från torsdag em till söndag em var han glad varenda minut. Gick med på allt, lekte glatt både själv och med sina morföräldrar, åkte på utflykter, och höll ihop på kvällarna trots att han var jättetrött. Vi hade en tågresa på 2,5 h enkel väg och jag behövde inte ens ta fram plattan som jag hade packat med. Och så igår em kom vi hem, och i samma sekund som vi klev in genom dörren förvandlades han till ett litet monster som på allvar ägnade resten av eftermiddagen och kvällen åt att antingen gråta/vråla av obestämd anledning eller plåga sin lillebror respektive hund :meh:

I helgen var jag tillsammans med äldsta barnet, 3 år, och hälsade på mina föräldrar i min hemstad. Från torsdag em till söndag em var han glad varenda minut. Gick med på allt, lekte glatt både själv och med sina morföräldrar, åkte på utflykter, och höll ihop på kvällarna trots att han var jättetrött. Vi hade en tågresa på 2,5 h enkel väg och jag behövde inte ens ta fram plattan som jag hade packat med. Och så igår em kom vi hem, och i samma sekund som vi klev in genom dörren förvandlades han till ett litet monster som på allvar ägnade resten av eftermiddagen och kvällen åt att antingen gråta/vråla av obestämd anledning eller plåga sin lillebror respektive hund :meh:
Det där är ett så märkligt jäkla fenomen!

Ibland är det svårt att göra rätt. Igår packade jag med överdragsbyxor i ryggsäcken till barnet, vilket kanske var lite onödigt eftersom det var -10 grader och hon hade overallen. Hon var iaf skitsur för att väskan var tung och hon behövde inte överdrag. Okej tänkte jag, då plockar jag ur dom idag eftersom hon ändå har overall idag med. Då fräser hon till och frågar varför jag plockat ur dom. Ja för att du tyckte det var tungt att bära igår och var arg över det. Så får man ett surt ”ja men det betyder inte att du ska plocka ut dom idag!” 🫠🫠🫠

Fritidspedagog sa idag att hon och store E hade pratat om "personliga bubblor" och att folk har olika stora såna. Jag och E pratade vidare om det i bilen. "Min bubbla är nog mer som en liten klump, inuti kroppen" säger han.
No shit Sherlock, tänkte jag:cool:
/Mamman som behövt införa regel att vi sover på varsin sida dubbelsängen för att öht kunna sova 😂

S är verkligen inte tyst en sekund nuförtiden, H nästintill likadan men ikväll vid nattningen somnade han fort medan S låg intill mig och pratade utan att pausa mellan olika samtalsämnen, det är så kul att lyssna på vad som kommer 😅. ”när den röda kulan på teve åkte in i ett hål så kom den ut sen på andra sidan och där fanns det flera bävrar, många svarta och en ljus varför var det bara två häxor som kom ut ur skogen i bamsetidningen, varför inte fler? När vi åker tåg med mormor och morfar på lördag kanske det är ett dubbeldäckartåg? Finns det trappor i dem? Vilken färg är trappan? ABCDEFLMNT Tänk om någon målat alla bussar svarta?” Puh 😅, och sen somnar han mitt i en mening.

Sonen har varit hård i magen en tid så för någon vecka sedan tog vi tag i att köpa hem Laktulos igen. Jag har hällt en liten skvätt i hans flaska vid några tillfällen men har inte tyckt att det gett effekt, så i morse tog jag väl lite mer i hans smoothie. Gissa vem som får vabba misstänkt magsjukt barn enligt förskolan i morgon 🙃😅

Känns igen. Vi har världens gladaste barn, enligt alla andra 😅 Jag försöker påminna mig själv om det där med trygghet och ta det som att allt är i sin ordning. Men visst är det frustrerande.

Min stora har sen 2-3 års ålder varit jordens mest välartade barn på bortaplan, en sån som andra liksom anmärker på att han är så trevlig och väluppfostrad. Nuförtiden är han fantastisk även på hemmaplan men ganska många år var det som för er, det brast när man kom hem. Jag tänker att det rätt ofta handlar om trötthet av att både ha upplevt saker och så dessutom i nya miljöer som gör att man kanske lägger på en fasad och skärper sig, även om jag inte tror att ett så litet barn gör det medvetet. Och så kommer man hem till det trygga och välbekanta och känner hur slut man är på energi... Känns även som att vi vuxna funkar lite lika många gånger, åtminstone jag 🙈

Tidig morgon i soffan, så märkligt att vakna innan alla barn 😁
Var med sonen och ponnyn som tävlade dressyr igår, sonen blir nervös, ponnyn ännu värre. Men stänger av helt och ser ut som en lugn cool ponnyn. En bit in i programmet när man skrittar på långa tyglar tvärstannar hon och står där tills domaren blåser. Så åkte hem med en sååå besviken kille men som vill fortsätta tävla men absolut inte byta ponny 😕 så nu grubblar jag på det!

Min son är verkligen det klåfingrigaste av alla klåfingriga barn. Det finns ingenting som kan stoppa honom från att dra fram som en bläckfisk på meth. Till och med förskolan har sagt att han är som en magnet på precis allting som han inte ska. Hur som helst, idag fick han tag på en stor kökssax som låg på bordet och jag hann precis greppa tag i den när han klippte till och därmed försvann en bit av min tumme. Tillsammans med absolut noll sömn inatt så är han på min shit list idag. Men framförallt är jag tacksam över att det inte var hans egna lilla finger som hamnade emellan, eller nåt ännu värre. Jag har sagt det förr men det där barnet kommer ha en del upptåg i sitt liv.

Idag fick lillasyster följa med mig och storebror till stallet. Vi hade pratat om innan att man behöver gå och prata lugnt och lyssna på mamma, och se på tusan, den lilla argbiggan skötte sig exemplariskt :love: Dom matade ponnyfarbror med morötter och båda red en sväng. Lillasyster fick åka vagn när storebror red men plötsligt ville hon gå ur och springa istället. Tur att ponnyn är lugn och att vi inte mötte någon när två till fots, en tom barnvagn och ett pomnyekipage kom joggandes på skogsvägen 😅

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
16
· Visningar
1 003
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 547
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka