Vad gör vi? Kids edition - del 4

Det låter märkligt. Vi lämnar våra barnvagnar längst husväggen på sonens avdelning, eftersom de sover i dem. Så det står 15 vagnar uppradade där hela dagarna. Det hade varit helt hopplöst att lämna och hämta dottern när jag var ledig med sonen med ett sådant förbud. Sen kan man ju tänka sig för och inte lämna vagnen obevakad mitt i en gångväg eller där barnen leker, men då kan man ju skicka ut en önskan om det i så fall. ”Vänligen tänk på var ni ställer vagnen utan översikt.”

Jag har ju berättat hur min hämtning var idag och andra dagar är inte helt annorlunda just nu. Vet inte vad jag gjort om jag inte kunnat spänna fast minst ett av barnen 😅 Vi hade varit kvar på gården tills någon kom och hämtade oss.
Men eller hur!
Ska bli mycket intressant att se vad de svarar.

Men eller hur!
Ska bli mycket intressant att se vad de svarar.

Innan jag kom på att jag kunde köra in vagnen med sonen hela vägen in i hallen när jag hämtade dottern så brukade jag ha honom i sele eller fick helt enkelt lägga ner honom på golvet. Jag kan berätta att det inte alls är särskilt varken enkelt eller roligt att försöka klä på en 1-åring underställ och vinterkläder när man samtidigt har en bebis i sele. Det var inte heller så säkert att lägga honom på golvet där alla förskolebarnen sprang runt. Så om förskolan är så mån om säkerheten så får de gärna svara på frågan var allas nyfödda småsyskon ska vänta medan föräldrarna jagar ifatt och klär på sina toddlers.

Innan jag kom på att jag kunde köra in vagnen med sonen hela vägen in i hallen när jag hämtade dottern så brukade jag ha honom i sele eller fick helt enkelt lägga ner honom på golvet. Jag kan berätta att det inte alls är särskilt varken enkelt eller roligt att försöka klä på en 1-åring underställ och vinterkläder när man samtidigt har en bebis i sele. Det var inte heller så säkert att lägga honom på golvet där alla förskolebarnen sprang runt. Så om förskolan är så mån om säkerheten så får de gärna svara på frågan var allas nyfödda småsyskon ska vänta medan föräldrarna jagar ifatt och klär på sina toddlers.
Håller helt med!
I hallen/kapprummet får vi inte köra in, och det kan jag tycka är rimligt hos oss. Det skulle bli väldigt trångt om två/tre föräldralediga kommer samtidigt, och blött från hjulen. Lillasyster ligger fortfarande i mjuklift i vagnen så jag har lyft in den och ställt på golvet helt enkelt. Ibland vaknar hon och ibland inte, men hon ligger ju kvar nedbäddad i liften och det är lite lugnare för henne än om hon skulle tas in och ur en åkpåse och lyftas/läggas omkring. Personalen har också sagt att om hon sover i vagnen kan de komma ut med storebror till kapprummet, då kan jag lämna henne i vagnen precis utanför kapprummet men om jag måste gå in på avdelningen och hämta honom (och ibland tar ju en hämtning väldigt lång tid..) vill jag inte gärna lämna henne ute.

Det är mest det här bära långt i snö och regn jag inte är sugen på, plus då när hon snart kommer krypa omkring och inte ligga stilla i en mjuklift på golvet😅

Vi har aldrig haft vagn inne på förskolan. Men ja det var väldigt spännande när man skulle hämta och lämna med mindre syskon. Minns en gång då den yngre sonen kröp in på avdelningen medan jag klädde på storebrodern, och du skriver det är inte säkert att ha dom på golvet.

Håller helt med!
I hallen/kapprummet får vi inte köra in, och det kan jag tycka är rimligt hos oss. Det skulle bli väldigt trångt om två/tre föräldralediga kommer samtidigt, och blött från hjulen. Lillasyster ligger fortfarande i mjuklift i vagnen så jag har lyft in den och ställt på golvet helt enkelt. Ibland vaknar hon och ibland inte, men hon ligger ju kvar nedbäddad i liften och det är lite lugnare för henne än om hon skulle tas in och ur en åkpåse och lyftas/läggas omkring. Personalen har också sagt att om hon sover i vagnen kan de komma ut med storebror till kapprummet, då kan jag lämna henne i vagnen precis utanför kapprummet men om jag måste gå in på avdelningen och hämta honom (och ibland tar ju en hämtning väldigt lång tid..) vill jag inte gärna lämna henne ute.

Det är mest det här bära långt i snö och regn jag inte är sugen på, plus då när hon snart kommer krypa omkring och inte ligga stilla i en mjuklift på golvet😅
Vi har aldrig haft vagn inne på förskolan. Men ja det var väldigt spännande när man skulle hämta och lämna med mindre syskon. Minns en gång då den yngre sonen kröp in på avdelningen medan jag klädde på storebrodern, och du skriver det är inte säkert att ha dom på golvet.

Jag ställde alltid sonen utanför till en början. Ibland sov han, ibland var han vaken och satt och tittade på andra barn som lekte. Men visst blev det lite stressigt när han började skrika och dottern vägrade ta på sig skorna 😅 Vi brukade ha en del vagnar i hallen eftersom några av barnen sov i sina inomhus när de andra hade börjat sova på madrasser på golvet. Sedan hämtade jag alltid senast 15 under föräldraledigheten, så det brukade inte krocka med så många andra hämtningar.

Jag ställde alltid sonen utanför till en början. Ibland sov han, ibland var han vaken och satt och tittade på andra barn som lekte. Men visst blev det lite stressigt när han började skrika och dottern vägrade ta på sig skorna 😅 Vi brukade ha en del vagnar i hallen eftersom några av barnen sov i sina inomhus när de andra hade börjat sova på madrasser på golvet. Sedan hämtade jag alltid senast 15 under föräldraledigheten, så det brukade inte krocka med så många andra hämtningar.

Haha ja det är sjukt stressigt och jag ser att jag missade ett som i texten - "och som du skriver det är inte säkert att ha dom på golvet".

Senast 15?! Hur generösa tider hade ni? Här har vi 8.30-11.30 - fem dagar i veckan eller 8.30- 13.30 - tre dagar i veckan vid föräldraledighet. Och då är det oftast kaos med alla som ska hämta/lämna efter 11.30 är vid lunch och 13.30 brukar många barn vila.

Haha ja det är sjukt stressigt och jag ser att jag missade ett som i texten - "och som du skriver det är inte säkert att ha dom på golvet".

Senast 15?! Hur generösa tider hade ni? Här har vi 8.30-11.30 - fem dagar i veckan eller 8.30- 13.30 - tre dagar i veckan vid föräldraledighet. Och då är det oftast kaos med alla som ska hämta/lämna efter 11.30 är vid lunch och 13.30 brukar många barn vila.

Vi har generöst, 24 h i veckan. Så vi fick välja 8-14 eller 9-15 mån-tors, sen var fredagar ledigt. Vi fick ju sonen så himla tätt inpå så det var ingen annan på dotterns avdelning som hade småsyskon när vi var föräldralediga 😅 Hon skolades in när hon var drygt 18 månader och då var lillebror redan nästan 4 månader. Sedan var det ett par till barn på dotterns avdelning som hämtades 15 eller före men de hade i varje fall inte vagn eller syskon med sig så det var ganska luftigt vid hämtning. Jag tror Stockholm stad har 30 för föräldralediga.

Lyx! Vi fick 15 h bara. Inget fritids heller efter skolan (i grannkommunen får de det).
Hos oss har folk tagit med vagnen in på gården, aldrig varit aktuellt för mig men inget som verkar störa alls. De parkerar på lämpliga ställen bara, ur vägen liksom. Tror folk hade vagnen med in i farstun också. Blir lite trångt men man får ju knö. Ingen som gnällt över det vad jag har hört (skönt nog!).

Lyx! Vi fick 15 h bara. Inget fritids heller efter skolan (i grannkommunen får de det).
Hos oss har folk tagit med vagnen in på gården, aldrig varit aktuellt för mig men inget som verkar störa alls. De parkerar på lämpliga ställen bara, ur vägen liksom. Tror folk hade vagnen med in i farstun också. Blir lite trångt men man får ju knö. Ingen som gnällt över det vad jag har hört (skönt nog!).

Ja, det varierar verkligen kraftigt mellan kommuner. När jag skulle skola in dottern så sa en kollega söder ifrån att "Jaha, då blir hon ett sånt där 15 h barn då!" och jag hade inte hjärta att säga att vi faktiskt får 24 h här uppe 😅

Vår förskola är också väldigt gnäll-fri vilket är befriande. Både pedagoger och föräldrar verkar väldigt flexibla med saker.

Ännu en hämtning idag då. Jag tänkte ta med små pick-nick burkar till barnen med mellis, kanske lite nötter och annat plock. Hämtningarna på sistone har varit allt från rätt stökiga till katastrofala så jag hoppas på att jag ska kunna fånga in deras uppmärksamhet och få upp dem i vagnen direkt, så att vi kan komma hem innan det blir som igår. Dottern trivs väldigt bra på förskolan och har roligt på dagarna, så jag tror att hon "bara" är trött och överstimulerad när jag kommer. Känns som att jag får hitta strategier för att kväva de här utbrotten i sin linda så ett extra mellis som är gott och spännande nog att bli nyfiken på kan nog fungera.

Följ mig för fler tips på "How to survive your threenager!" 😅

Ännu en hämtning idag då. Jag tänkte ta med små pick-nick burkar till barnen med mellis, kanske lite nötter och annat plock. Hämtningarna på sistone har varit allt från rätt stökiga till katastrofala så jag hoppas på att jag ska kunna fånga in deras uppmärksamhet och få upp dem i vagnen direkt, så att vi kan komma hem innan det blir som igår. Dottern trivs väldigt bra på förskolan och har roligt på dagarna, så jag tror att hon "bara" är trött och överstimulerad när jag kommer. Känns som att jag får hitta strategier för att kväva de här utbrotten i sin linda så ett extra mellis som är gott och spännande nog att bli nyfiken på kan nog fungera.

Det tror jag är toppen, jag hade ett tag alltid med bananer vid hämtning och satte dem i handen på dem med en gång 😅.

Jag kör fortfarande ätbara saker vid hämtning. En fralla, en frukt eller morot tex. Vi bor så jag hämtar/lämnar med bil och stannar ofta till och fodrar i stallet på väg hem så då är det skönt de har nåt i magen tills man kommer hem och kan laga mat.

Jag kör fortfarande ätbara saker vid hämtning. En fralla, en frukt eller morot tex. Vi bor så jag hämtar/lämnar med bil och stannar ofta till och fodrar i stallet på väg hem så då är det skönt de har nåt i magen tills man kommer hem och kan laga mat.
Jag med, vi är ofta ute någon timme eller två efter hämtning (hämtar mellan15.30-16.45) mitt barn är ändå ”stort” fyller 6. Går sällan utan mellanmål :)

Fortfarande sjuk med brutalt pigg och nu även ganska så understimulerad tvååring. Imorgon blir det förskola för hans del om inget (läs feber) händer under natten.

Är själv väldigt förundrad över hur lite jag tål när det kommer till påfrestningar nu för tiden. Har ärligt inte hämtat mig helt sen sonen kom. Tålamodet är inte vad det en gång var, humöret likaså. Lätt till stress och ljudkänslig är jag också. Och så känner jag mig så förbannat otillräcklig varje dag.

Nattar barn efter en eftermiddag i simhallen. Storebror har gått på sin simskola och lilla E har roat sig med att prata med precis alla föräldrar i bassängen...
"Är du en mamma? Vakta mina bollar! Det där är min mamma. Vi är tjejer. Och enhörningar. Det här är vårt enhörningsägg. Tillsammans!"
"Oj, du är en gubbe. Nej. Ingen gubbe. Var är din LILLA gubbe någonstans?"

🙈😅

Jag vet inte vad dottern går igenom just nu, och jag vet inte hur jag ska hjälpa henne. När jag hämtade dem på förskolan idag så gick vi in för att hämta några saker på hyllan, och när jag vänder mig om är hon plötsligt borta. Jag letar i korridoren, inne på de tomma avdelningarna, toaletter, skåp. Jag ropar. Här om dagen gömde hon sig i ett torkskåp och greps av panik när hon upptäckte hur mörkt det var, så jag var rädd att hon råkat stänga in sig någonstans. Men hon hade tydligen gått ut igen, och när jag kommer ikapp försöker hon gömma sig i ett hörn bakom huset. Jag sätter mig på huk och frågar varför hon gömmer sig, men hon bara lipar och slår mot mig. Så jag säger att vi ska gå, och att hon får gå själv om hon håller sig nära vagnen. Hon följer motvilligt med, och jag börjar prata lite om att jag blir rädd när hon försvinner iväg sådär.

Utanför förskolan går hon åt ett annat håll. Jag säger att jag måste sätta henne i vagnen om hon springer iväg igen, för det är mycket bilar här. Hon springer iväg och jag springer efter. Får tag på henne ute på vägen och bär ett skrikande barn och spänner fast henne i vagnen. Då rasar världen. Hon skriker och försöker slita sig loss. Vi går en bit, men efter bara någon minut inser jag att hon har fullskalig panik så jag stannar vagnen på torget och försöker lugna ner henne. Det går inte. Jag knäpper loss henne och här följer ungefär 7 minuters avgrundsdjupt sammanbrott där hon springer iväg, kryper, tappar skorna, skriker att jag inte för röra henne, lägger sig raklång. Jag håller ett par meters avstånd och försöker prata lugnande men det tar bara aldrig slut. Folk passerar och ler medlidande.

Alltså, vad fasen gör man? Jag spelar alla kort jag har och pratar så lugnt och empatiskt jag bara kan. Jag blir också påverkad själv av att det gör så förbaskat ont att se henne såhär. Tillslut fungerar några mutor och prat om lite mys hemma och hon kryper tillslut upp i min famn.

Det har gått ett par timmar nu och jag känner fortfarande… vad i hela fridens namn var det där?! :arghh: Jag blir orolig inför kommande hämtningar, och för hur hon mår. Tänk om hon lyckas låsa in sig någonstans, eller försvinner iväg, eller blir påkörd. Panik!
Tänkte skriva lite idéer på vad som kanske hade kunnnat hjälpa, ignorera om du känner det blir helt fel.

Är båda barnen på samma avdelning? Om inte, hade det gått att hämta dottern först, så hon kan känna att hon får lite tid själv med dig? Om det är roligt att bus-gömma sig, men sen blir panik när hon inser att hon gjorde något dumt och du blev upprörd, kan ni lägga upp regler kring hur man leker kurragömma vid hämtning, t.ex. håller sig inomhus, inte stänger några dörrar om sig? Kan hon få någon uppgift på vägen hem? Bära något, lyssna efter något, inte gå på skarvarna mellan gatustenar, hålla utkik efter något? E har sen hon var 3-3,5 varit mycket för att springa iväg/springa i förväg, vad som till sist funkade för oss (dock kanske tillsammans med att vid det här laget hade hon blivit nästan 4) var att komma överens om hur långt hon fick springa, så vi sa att hon fick springa i förväg till något tydligt landmärke, och sedan väntade hon på oss där. Men det hänger ju också på att man går i en miljö där det känns säkert.

Ikväll tar vi ett stort och spännande steg. Ena pojken skall sova över hos sin farbror med familj. Det blir andra gången i hans liv som han sover borta utan någon av oss föräldrar, och första gången utan sin bror. Även om de ofta ryker ihop så är det väldigt tydligt vilken trygghet de har i varandra, inte minst på natten.
Vi är inte så väldigt oroliga, har preppat honom mentalt för detta och han tycker väldigt mycket om både farbror, faster och sina kusiner som är i mellanstadieåldern. Och i worst case får jag väl köra och hämta honom inatt, det är en knapp timme dit.

För barnet som stannar hemma har vi hyrt gympasalen på skolan igen ett par timmar i morgon. Vi bjuder med någon eller några kompisar, det har varit väldigt uppskattat av både barn och vuxna de gånger vi gjort det tidigare. :banana:

Ikväll tar vi ett stort och spännande steg. Ena pojken skall sova över hos sin farbror med familj. Det blir andra gången i hans liv som han sover borta utan någon av oss föräldrar, och första gången utan sin bror. Även om de ofta ryker ihop så är det väldigt tydligt vilken trygghet de har i varandra, inte minst på natten.
Vi är inte så väldigt oroliga, har preppat honom mentalt för detta och han tycker väldigt mycket om både farbror, faster och sina kusiner som är i mellanstadieåldern. Och i worst case får jag väl köra och hämta honom inatt, det är en knapp timme dit.

För barnet som stannar hemma har vi hyrt gympasalen på skolan igen ett par timmar i morgon. Vi bjuder med någon eller några kompisar, det har varit väldigt uppskattat av både barn och vuxna de gånger vi gjort det tidigare. :banana:
Men vad mysigt för båda barnen! Hoppas det går bra! Vi har funderat på att dela upp våra lite och att en är med farföräldrar och en med morföräldrar men det blir liksom aldrig av att vi kollar med alla samtidigt. Det var ju en bra tanke att en kan vara hemma!

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
16
· Visningar
1 004
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 547
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka