Vad gör vi? Kids edition - del 4

Här blev det också hårklippning, jag provade trimmern för första gången och det gick rätt bra. Pga lite dåligt tålamod hos oss båda lämnade jag håret uppe på huvudet men jag tycker det blev rätt snyggt ändå :D Trimmade med en 15 mm distans. Obs hade absolut barnet framför teven under tiden 😅
 
Apropå lämning så gör lilla E ungefär som @zassoo s unge, "mamma, min mamma!" ropas det över hela gården när jag kommer 😍 Gulligaste sen är när hon ska presentera mig för folk, peka på mig och "det här är min mamma", vilket hon även brukar göra för exet när vi har byte av barn. Det är kanske inte helt logiskt för ett barn som inte har så mycket minnen av tiden innan separationen att mamma och pappa känner varandra 😂

Sonen ber de flesta morgnar om att bli hämtad tidigare från fritids, och när jag väl kommer har han så kul att han inte har tid att säga hej, än mindre vill åka hem 🙄
 
Ikväll har vi hängt i skogen med orienteringsklubben igen. Idag var jag förutseende nog att packa min gamla toddlersele där jag satte lilla E istället för att bära i famnen. Det är nog 2,5 år sen jag bar senast, herregud som jag saknat det! 12-13 kg 3åring på ryggen som knappt känns av att bära är ju verkligen världens bästa grej. Lilla E somnade föga förvånande ganska direkt 😅 men hon har ju sällan problem med att somna på kvällen så det gjorde inte så mycket.
 
Jahopp. Då var det förskolan och schemahets IGEN. Alltså, barnet behöver vara på förskolan tre dagar/vecka, i undantagsfall fyra, vissa veckor endast en dag. Nu får vi inte längre hämta vid 17 för att "man slutar alltid 16 när man pluggar hemifrån". I nästa andetag säger de att de vill att vi lämnar barnet på förskolan även de dagar då jag är helt ledig från jobbet för att han ska få vara där mer. Jag kanske är helt trög, men vad är problemet? Det verkar ju inte vara att han är där för mycket. Är det att pedagogerna vill hem? Räknade på det lite och det är tio gånger på totalt trettio förskoledagar som vi behöver hämta 17. Hade vi haft "normala" jobb hade vi behövt hämta 17.30 måndag-fredag, alltid. Från min sida så känns det som att vi gör allt vi kan för att det inte ska bli "för mycket" förskola. Ändå blir vi ganska så tätt ifrågasatta. Vad är det vi gör för fel?!

(Och vad har detta med tråden att göra? Jo, just nu så stör jag mig enormt på ovanstående.)
 
Jahopp. Då var det förskolan och schemahets IGEN. Alltså, barnet behöver vara på förskolan tre dagar/vecka, i undantagsfall fyra, vissa veckor endast en dag. Nu får vi inte längre hämta vid 17 för att "man slutar alltid 16 när man pluggar hemifrån". I nästa andetag säger de att de vill att vi lämnar barnet på förskolan även de dagar då jag är helt ledig från jobbet för att han ska få vara där mer. Jag kanske är helt trög, men vad är problemet? Det verkar ju inte vara att han är där för mycket. Är det att pedagogerna vill hem? Räknade på det lite och det är tio gånger på totalt trettio förskoledagar som vi behöver hämta 17. Hade vi haft "normala" jobb hade vi behövt hämta 17.30 måndag-fredag, alltid. Från min sida så känns det som att vi gör allt vi kan för att det inte ska bli "för mycket" förskola. Ändå blir vi ganska så tätt ifrågasatta. Vad är det vi gör för fel?!

(Och vad har detta med tråden att göra? Jo, just nu så stör jag mig enormt på ovanstående.)
När jag pluggade till lärare, på högskolan Dalarna, var de väldigt tydliga där med att skolan är alltid 8-17, varje dag!
 
Nattar barn. Lilla E har börjat ge såna riktiga bamsekramar där hon slår armarna om min hals och håller hårt, det är så mysigt så jag spricker ❤️

Idag kunde båda barnen leka ute i trädgården medan jag lagade mat. Jag har inte riktigt litat på Lilla E förr iom att vägen går nära huset men nu börjar det kännas mer ok. En klar fördel med att barnen blir äldre :)
 
Det här inlägget hör väl rent tekniskt sett inte hemma i den här tråden, men just nu sitter jag på ett tåg. Jag har hörlurar på, läser en bok och äter choklad. Det är tyst, lugnt och känns helt ärligt som en lyxsemester. Jag är på väg till min hemstad och mina barn är, som ni förstår, inte med. Ikväll ska jag på en tillställning och imorgon kväll kommer jag hem till familjen igen. Det är första gången sen lillebror, 10 månader, föddes som jag ska sova borta och faktiskt bara andra gången sen storebror, drygt 2,5 år, föddes.

Och vad fint det är med att man kan ha så många känslor samtidigt. Jag är i (stillsam) exstas över att vara ensam och bara få vara mig, att ikväll få umgås med vuxna människor jag tycker om och som inte heller har barn med sig, och samtidigt saknar jag mina barn och föreställer mig hur fint det blir att komma hem till dem imorgon. Jag trodde aldrig att jag skulle vara mamman som tittade på bilder på barnen när jag var borta från dem men, hej hej, här är jag. Fan vad fint det är!
 
Det här inlägget hör väl rent tekniskt sett inte hemma i den här tråden, men just nu sitter jag på ett tåg. Jag har hörlurar på, läser en bok och äter choklad. Det är tyst, lugnt och känns helt ärligt som en lyxsemester. Jag är på väg till min hemstad och mina barn är, som ni förstår, inte med. Ikväll ska jag på en tillställning och imorgon kväll kommer jag hem till familjen igen. Det är första gången sen lillebror, 10 månader, föddes som jag ska sova borta och faktiskt bara andra gången sen storebror, drygt 2,5 år, föddes.

Och vad fint det är med att man kan ha så många känslor samtidigt. Jag är i (stillsam) exstas över att vara ensam och bara få vara mig, att ikväll få umgås med vuxna människor jag tycker om och som inte heller har barn med sig, och samtidigt saknar jag mina barn och föreställer mig hur fint det blir att komma hem till dem imorgon. Jag trodde aldrig att jag skulle vara mamman som tittade på bilder på barnen när jag var borta från dem men, hej hej, här är jag. Fan vad fint det är!

Det är verkligen sammanfattningen av att vara småbarnsförälder för mig. Konstant överstimulerad och längtar efter egentid och så fort man får egentid längtar man efter sina barn :D Jag var på konferens i veckan. Middag och fest och hotell och hela baletten. En yngre barnfri kollega frågade om det här med konferens är "the shit" för oss småbarnsföräldrar och jag svarade typ "Hehe ja kanske..." för att jag inte ville vara otrevlig nog att svara vad jag egentligen kände - att jag hellre ville hem till mina barn 😅

Men det var fint ändå för jag sov som en stock i den där hotellsängen. Efter att ha scrollat bilder på barnen en stund.
 
Det är verkligen sammanfattningen av att vara småbarnsförälder för mig. Konstant överstimulerad och längtar efter egentid och så fort man får egentid längtar man efter sina barn :D Jag var på konferens i veckan. Middag och fest och hotell och hela baletten. En yngre barnfri kollega frågade om det här med konferens är "the shit" för oss småbarnsföräldrar och jag svarade typ "Hehe ja kanske..." för att jag inte ville vara otrevlig nog att svara vad jag egentligen kände - att jag hellre ville hem till mina barn 😅

Men det var fint ändå för jag sov som en stock i den där hotellsängen. Efter att ha scrollat bilder på barnen en stund.
Haha, stor igenkänning på konferensen! Min man var på liknande häromveckan och när han kom hem sa han att det där med att sova själv var ju rätt överskattat, han hade saknat att ha en unge bredvid sig.
"De är ju så himla söta när de sover"
 
Satte oss nyss i bilen för att åka hemåt, en timmes bilresa. Vi har varit på Badhus mellan 12-18 idag med våra barn 2 månader, 2 år, 6 år och 8 år och kompisarna med deras två barn 5 och 8 år. Avslutade sen med 2,5 timme middag på pinchos. Igår hade vi tre vuxna och 4 barn på middag.

Blir så imponerad hur barnen håller ihop och verkligen uppskattar allt tok vi hittar på. Frågade 2 åringen vid 21.30 igår om han ville gå och lägga sig men nej han satt nöjt mellan två stora killar och kollade när de spelade tv spel
 
Är själv med barnen i helgen och det har gått ypperligt hittills men idag har de verkligen utmanat både varandra och mig sen de vaknade kl. 5 i morse. Herregud vad det bråkas och knuffas och skriks. Jag försöker rädda upp med att vara utomhus och bara låta det vara men nej, the never ending fight idag. Tog en paus med bulle och Bamse på TV en stund på dagen men även då ska de sitta på samma plats i soffan och slåss när de inte får plats. Dottern har dessutom en riktigt tvärtemot dag och gör allt hon inte får och sonens impulskontroll när det kommer till att inte sno hennes saker ur handen och klättra på henne är obefintlig. Gud giv mig styrka 😩 Nu krattar de löv och vi ska strax in och steka pannkakor. Hej och hååååå…
 
Pustar ut efter en lång helg med barnen. Vi har haft det fint men intensivt, kanske mest för att jag börjar bli sjuk och har haft begränsad ork och tålamod. Barnen leker oftast fint men lilla E vet verkligen hur man frestar både mitt och storebrors tålamod. För det mesta är det lilla E som börjar bråka (typ, knuffas, tar något från storebror som han för ovanlighetens skull inte vill dela med sig av etc) och då blir storebror arg, klipper till lillasyster som börjar gråta och kommer till mig för att berätta hur dum storebror är..
Klassiskt syskonbråk säkert men det är verkligen inte lätt att agera rättvist och lyhört och samtidigt försöka få in lite vett i barnen.
Storebror är i mina ögon väldigt generös, låter lilla E leka med nästan alla hans grejer och härja obehindrat i hans rum. Lilla E är mer... gränslös på typiskt 3åringsvis. Men det är lätt att ge storebror skulden eftersom han är "stor"...
 
Pustar ut efter en lång helg med barnen. Vi har haft det fint men intensivt, kanske mest för att jag börjar bli sjuk och har haft begränsad ork och tålamod. Barnen leker oftast fint men lilla E vet verkligen hur man frestar både mitt och storebrors tålamod. För det mesta är det lilla E som börjar bråka (typ, knuffas, tar något från storebror som han för ovanlighetens skull inte vill dela med sig av etc) och då blir storebror arg, klipper till lillasyster som börjar gråta och kommer till mig för att berätta hur dum storebror är..
Klassiskt syskonbråk säkert men det är verkligen inte lätt att agera rättvist och lyhört och samtidigt försöka få in lite vett i barnen.
Storebror är i mina ögon väldigt generös, låter lilla E leka med nästan alla hans grejer och härja obehindrat i hans rum. Lilla E är mer... gränslös på typiskt 3åringsvis. Men det är lätt att ge storebror skulden eftersom han är "stor"...
Ja gud, det är svårt det där eftersom man ofta inte ser hela händelseförloppet! Jag har börjat inse att jag ofta säger till S lite mer för att H är den som låter mest och kommer till mig och berättar vad S gjort. men när man betraktar dem ett tag ser jag ju hur H ofta är den som knuffar till först och då smäller S tillbaka så H kommer till mig. Jättesvårt att reda ut vem som gjort vad 😅.
 
Vi har haft en fin helg, igår var vi en riktig heldag på Liseberg och det slog mig plötsligt att det hänt så mycket bara sen innan semestern, de är så roliga att göra saker med nu, och det känns enkelt. De åkte och åkte och åkte och var så mycket modigare än vad vi förväntat oss och ett strålande humör nästan hela dagen.
Idag har vi gjort lite ärenden (återvinningen är alltid populär!) och sen cyklat till lekplatsen och grejat i trädgården.
Nattningen blev väl helgens största tålamodsprövning med olika bebisfiltar som skulle rullas på olika sätt (”som en korv” eller ”som en raksträcka”) och en extrafilt som skulle ligga på ett visst ställe (”om jag ångrar mig och hellre tar den filten”) men sen slocknar de bara mitt i en mening båda två ❤️❤️.
 
Pustar ut efter en lång helg med barnen. Vi har haft det fint men intensivt, kanske mest för att jag börjar bli sjuk och har haft begränsad ork och tålamod. Barnen leker oftast fint men lilla E vet verkligen hur man frestar både mitt och storebrors tålamod. För det mesta är det lilla E som börjar bråka (typ, knuffas, tar något från storebror som han för ovanlighetens skull inte vill dela med sig av etc) och då blir storebror arg, klipper till lillasyster som börjar gråta och kommer till mig för att berätta hur dum storebror är..
Klassiskt syskonbråk säkert men det är verkligen inte lätt att agera rättvist och lyhört och samtidigt försöka få in lite vett i barnen.
Storebror är i mina ögon väldigt generös, låter lilla E leka med nästan alla hans grejer och härja obehindrat i hans rum. Lilla E är mer... gränslös på typiskt 3åringsvis. Men det är lätt att ge storebror skulden eftersom han är "stor"...

Ja gud, det är svårt det där eftersom man ofta inte ser hela händelseförloppet! Jag har börjat inse att jag ofta säger till S lite mer för att H är den som låter mest och kommer till mig och berättar vad S gjort. men när man betraktar dem ett tag ser jag ju hur H ofta är den som knuffar till först och då smäller S tillbaka så H kommer till mig. Jättesvårt att reda ut vem som gjort vad 😅.

Det är jättesvårt. Här är det oftast dottern som knuffas, slåss och till och med bits ibland så det är hon som får en tillsägelse. Men ser man hela händelseförloppet så är sonen ofta otroligt påfrestande. Han rycker saker ur händerna på henne och springer iväg, tar hennes napp ur munnen, klättrar på henne, river saker hon byggt eller försöker sätta sig i hennes knä trots att hon säger nej flera gånger och tillslut går topplocket på henne. Så vi försöker få en balans i att vara tydliga med att man inte får slåss, men också hjälpa till med att ta bort honom/säga att han inte får ta hennes saker så att hon också känner att hennes integritet/vilja är viktig. Men han är verkligen helt hopplös ibland. Jag får sätta henne vid matbordet med sin pyssellåda så han inte kommer åt henne med jämna mellanrum. Eller så lockar jag honom med något annat spännande så att han ska tappa fokus från henne, men gissa vem som också kommer efter då 🙃 😅

Aja, de har oerhört roligt tillsammans också. Väldigt både högt och lågt just nu. De avslutade dagen med att skvätta ner mig med vatten från badkaret och skratta så de kiknade och jag kände bara.. fine, jag tar det om det innebär att ni är sams sista timmen 😄
 
Gullisar :heart

IMG_8212.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 330
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 875
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2
Svar
32
· Visningar
2 013
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 400
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp