K
karolinag
Hej! Jag undrar bara om någon skulle kunna hjälpa mig med en sak angående en hästs beteende.. Jag och min kompis har lite problem med hennes sommarhäst. Hästens ägare kan inte rida hästen så mycket i sommar då hon är securitasvakt under nätterna. Vi har bestämt oss för att ta hand om henne (Fiona heter hästen) Dock har de 4 senaste gångerna inte slutat så himla bra. Problemet börjar i hagen när vi ska hämta in henne. Grimman får hon på sig men sen när vi ska börja leda henne börjar hon flippa och bestämmer sig för att gå i ring åt vänster. Sur blir hon också. Vi tror att det är alla bromsar och flugor som irriterar henne, men det kan inte vara hela problemet. Iallafall har vi problem med det och det tar sådan tid att leda henne ner till sitt lilla sommarstall. Ryktning, sadling och tränsning går kanon. Väl uppe på hästryggen är temperamentet i full gång på ett bra sätt, hon är snabb och kvick (Hon är halv arab/halv nordsvensk, så det är ju fart i henne) Vissa gånger vill hon inte alls gå åt det håll vi har tänkt utan hon börjar gå i sidled och tugga frenetiskt med munnen. Vad gör man liksom? :-P