Vad gör vi för fel?

K

karolinag

Hej! Jag undrar bara om någon skulle kunna hjälpa mig med en sak angående en hästs beteende.. Jag och min kompis har lite problem med hennes sommarhäst. Hästens ägare kan inte rida hästen så mycket i sommar då hon är securitasvakt under nätterna. Vi har bestämt oss för att ta hand om henne (Fiona heter hästen) Dock har de 4 senaste gångerna inte slutat så himla bra. Problemet börjar i hagen när vi ska hämta in henne. Grimman får hon på sig men sen när vi ska börja leda henne börjar hon flippa och bestämmer sig för att gå i ring åt vänster. Sur blir hon också. Vi tror att det är alla bromsar och flugor som irriterar henne, men det kan inte vara hela problemet. Iallafall har vi problem med det och det tar sådan tid att leda henne ner till sitt lilla sommarstall. Ryktning, sadling och tränsning går kanon. Väl uppe på hästryggen är temperamentet i full gång på ett bra sätt, hon är snabb och kvick (Hon är halv arab/halv nordsvensk, så det är ju fart i henne) Vissa gånger vill hon inte alls gå åt det håll vi har tänkt utan hon börjar gå i sidled och tugga frenetiskt med munnen. Vad gör man liksom? :-P

Sv: Vad gör vi för fel?

hm, okej! nej då har ja inge bra tips, m

Jag tar in mina dagtid pga alla bromsar, rider när det är svalare på kvällen och så får de gå ute nattetid. Nu när jag kommer på morgnarna så vill de verkligen in för att slippa plågan, de fodras inte inne bortsett från halvblodet utan de får stå med enbart tillgång till vatten = hjälper till att hålla fettknopparna i rätt vikt.

1.har ni frågat hästens ägare om hjälp? hon kanske kan någon knep som man kan använda mot den lille bråkstaken:)

2. har ni ridit hästen länge också ? hon kanske rent av testar er som vissa hästar gör i början..

annars tror jag, att hon behöver "uppmuntras", eller vad man ska säga. gör något kul med henne.. hon kanske är trött på att gå i paddocken eller manegen. men om hästen brukar krångla så måste ni ju också prioritera säkerheten! hjälm och väst!!
lycka till:)

hon vill väl ha sällskap om hon går själv . då hade jag me surat:love:

Om det är så att hon är irriterad på flygfän, ha insektsskydd i form av tex flugspray, flughuva osv och ta in den värsta tiden.

Om hon håller på och testar er så gäller det att vara tuff och konsekvent, att alltid få igenom eran vilja

Det låter faktiskt mer som att hon testar dej än att flugorna är problemet tycker jag. Steppa åt sidan och tugga frenetiskt låter inte som ett flugproblem. Då brukar de väl mer slänga med huvudet, vispa med svansen och kanske sparka. Kanske måste ni diskutera vem som ska vara chef i erat förhållande?!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30