Vad gör vi för fel?

mian1

Trådstartare
Har kämpat i vinter och vår med min fullständigt urjobbiga häst. Vi brukar ha problem varje vinter, men nu orkade jag inte en gång till och hade t.o.m. bestämt mig för att sälja henne.
Det är inte direkt så att hon testar och jag tror inte på överskottsenergi heller, i alla fall inte enbart. Hon är bara dum! Hon dummar sig med saker som aldrig annars är några problem. Som att hon plötsligt slänger med ett framben när hovslagaren kommer. Inte för att hon är rädd och inte stressad utan bara helt lugnt slänger hon med hoven. Hon kan lyfta med alla fyra när man leder henne - bara för att, inte för att hon är skrämd eller vinner något på att hoppa. Det finns massor av dumheter som hon hittar på och hon är hopplös att rida. Som om hon aldrig lärt sig något alls.

Vi släppte hästarna i vårhagen dygnet runt (för att det är torrt och varmt) den 11:e april och alla dumheter var som bortblåsta redan morgonen den 12:e!!! Nu är hon helt underbar. Snäll, lyhörd, lugn och sansad.
Varför????

Vinterhagen är större än vårhagen och det finns massor av träd och grejer att pilla med i vinterhagen. De fodras ofta eftersom det alltid finns någon hemma. Var fjärde timme brukar de få mat. De går ute från 6 på morgonen till 23 på kvällen om vädret tillåter och de har var sin stor box. Vi har kallstall och hästarna får hösilage, mineraler, salt och vatten - inget kraftfoder då den ena inte tål säd och den andra får foderknölar bara av att lukta på kraftfoder. Hösilaget är jättebra och båda hästarna är lättfödda, friska och fina. Hö kan vi inte ge dem då den ena hästen får hosta bara av att hö förvaras i stallet, kan inte äta vattnat hö heller och han är hostfri med hösilage. Har inte vågat prova att blanda i halm i hösilaget och har inte hittat någon leverantör som har gräshalm.
Visst får de något mindre aktivering på vintern, men jag anser inte att det skulle vara så stor skillnad att hästen helt och hållet ändrar personlighet från änglasnäll till ett riktigt elände. Gällande fodret så fick de lika mycket hösilage som de brukar äta de första två veckorna i vårhagen och vi har sedan succesivt minskat mängden allt eftersom gräset kommer upp. Ändå försvann mina hästproblem på en gång som de fick flytta ut och byta hage.

Vad ska jag göra och vad gör jag för fel?

Sv: Vad gör vi för fel?

Känner igen det där från en annan knaskuse ;) Han var också ett drägg om han stod inne om nätterna, även om det bara var max 7 timmar. Vissa hästar vill helt enkelt inte vara inne, och vissa hästar visar tydligare än andra när något inte duger.

Så ut med hästarna dygnet runt även om vintern, har svårt att tro att österrikarn inte skulle klara det också. :)

Men de gånger som vi stängslat med stallplanen till vår/höst-hagen och låtit stallet stå öppet så står de inne nästan hela tiden. Båda två i samma box.

Kan det verkligen göra så stor skillnad för de få timmar de står inne? För när det regnar eller snöar så ställer de sig och skriar redan mitt på dagen för att de vill in.

Vi har ett "mildare" exemplar här hemma. Hon är dock bara odräglig så länge det är hårt i marken så hon inte kan knäppa sig tillräckligt ute i hagen (vågar inte när inte marken bär ordentligt). Hon är dock bara jobbig vid ridning (överskottsenergi som leder till istadighet).

Har tyvärr inget tips annat än just att ha dem på lösdrift... För detta var väl inte beroende på hur mkt de kan röra sig i hagen pga underlaget?

Kan du inte testa att använda sommarhagen som vinterhage nästa år? Jag ser tydligt på mina hästar att det är skillnad på hagarna, även fast de ligger intill varandra. Om maten är slut är de uteslutande i den ena, den andra "duger" bara när dom bli instängda där eller när maten finns där.

Kan ju alltid hoppas på att "problemet" är så enkelt... ;)

Jenny

Fri tillgång på hösilage och lösdrift skulle säkert lösa hästens och ditt problem.

Kan det vara sa att du rider kortare pass pa vintern nar det ar kallt?? Det ar ju roligare och mer bekvamt att rida nar vadret ar varmare.
Hur mycket man rider gor nastan mer an hur lange de far vara ute.

Faktiskt är det så att även om vinterhagen är stor så är den inte speciellt springvänlig. Den är alldels för kuperad och full av träd (de går i skogen). Sommarhagen ligger långt från stallet så det skulle bli krångligt att ta dem in och ut när man behövde leda så mycket. Plus att vi har problem med älg som river staketen på senhösten och vintern och sommarhagen är svårare att övervaka. Vår/höst-hagen har vi maximalt EU-stöd för så den går också bort. Så vi skissar lite på var man skulle kunna fixa en ny, springvänlig vinterhage hyfsat när stallet. Om inte annat kan vi hägna med grannens äng i den befintliga vinterhagen så får de en halv hektar öppen mark att sprätta runt på.
Vi har inte råd att investera i att bygga lösdriftstall, men man kan ju börja med att fixa en ny hage och se om det har någon effekt.

Du kanske har nåt "knepigt" i marken.....hästar är ju väldigt känsliga för olika energier..inge flum...utan ärligt...hon kanske är en osedvanligt känslig häst..hon kansske verkligen SER spöken.....som inte du ser....

Vissa av våra hästar vill jag då rakt inte rida om de har stått inne på natten.
Inte utan att de först har fått vara ute en ordentlig omgång och fått toka loss ordentligt i alla fall.

Jag tror inte ni gör något fel. Vår gamla ponny är likadan, i vintras så var hon så het så hon knappt kunde gå rakt, sprang på sidan och larvade sig hela tiden. Men så fort våren började titta fram så blev hon som en annan häst, jättelugn och lagom pigg!!!

Kan det ha med ljuset att göra? Vår pålla går i samma hage fortfarande och är inte ute mer. Det enda jag vet är att även jag blir lugnare när det blir ljusare och solen värmer lite :cool:

millus// den solmösiga

Min förra häst var också odräglig om vintrarna, men så fort vårsolen kom och började värma upp den frusna världen så blev han lung och harmonisk igen. Allra bäst mådde han när han fick vara ute dygnet runt. Du kanske har en häst som skulle trivas utmärkt med att gå ute jämt. Du har ju stor hage så det kanske inte är så svårt att bygga ett rejält vindskydd? Kan vara värt att prova.

Hmm... Jag tror att du har problemet just där, att vinterhagen inte är springvänlig. Har själv en valack som blir svinigt grisig mot dom andra hästarna om han inte har plats att "släppa loss".

Om du inte har fått till vinterhagen tills i vinter så varför inte testa att någon/några gånger i veckan släppa pållan i sommarhagen så hon kan springa och härja en stund? Om inte sommarhagen är så stor att det är svårt att hålla koll på staketet med älgen osv.

Jenny

Ja, det verkar ju helt klar som att hon trivs bättre nu, när hon får vara ute dygnet runt i vårhagen.

Men annars, angående bråket, jag tror hon gör det enbart för att du tillåter henne att göra det. Men jag vet naturligtvis inte... Men det är så jag tolkar det...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 810
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar