Vad gör vi? Del CLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft en ganska jobbig dag idag. Mycket ångest och en känslomässig berg och dahlbana.

Farmor har Alzheimers… och det börjar märkas att hon är mer snurrig än hon brukade vara. Och för att vara helt ärlig, det är ganska jobbigt att se henne förändras (ja, jag vet att det är ännu jobbigare för henne) 💔
Vi träffades tex i en park för att fika för någon vecka sedan, men då hade hon glömt fikat hemma. Besvikelsen och skammen i hennes ögon när hon insåg att hon glömt fikat hemma :( :cry:

Förra veckan var hon hemma hos oss i nya huset. Inom uppskattningsvis 15 min så frågade hon mig tre gånger om jag mår bra. Något hon aldrig gjort förr.

Nu har hon ringt och frågat mig två gånger när vi kommer hem. Jag vet att det kommer bli "värre". Men usch, jag tycker att det är så jobbigt att hon inte är sitt vanliga jag. Som sagt, jag vet att det är ännu jobbigare för henne (och hennes sambo som lever med henne varje dag), men jag tycker att jag ändå får lov att tycka att det är jobbigt 😣
Det är helt okej att tycka det är jobbigt :heart Min morfar är dement, nu på nivån att han inte minns mig. Det är skitjobbigt inse att tiden då vi åkte på fisketurer och på andra utflykter tillsammans med mormor är förbi och kommer aldrig igen.

Känslor är känslor och måste få finnas :heart
 
Har haft en ganska jobbig dag idag. Mycket ångest och en känslomässig berg och dahlbana.

Farmor har Alzheimers… och det börjar märkas att hon är mer snurrig än hon brukade vara. Och för att vara helt ärlig, det är ganska jobbigt att se henne förändras (ja, jag vet att det är ännu jobbigare för henne) 💔
Vi träffades tex i en park för att fika för någon vecka sedan, men då hade hon glömt fikat hemma. Besvikelsen och skammen i hennes ögon när hon insåg att hon glömt fikat hemma :( :cry:

Förra veckan var hon hemma hos oss i nya huset. Inom uppskattningsvis 15 min så frågade hon mig tre gånger om jag mår bra. Något hon aldrig gjort förr.

Nu har hon ringt och frågat mig två gånger när vi kommer hem. Jag vet att det kommer bli "värre". Men usch, jag tycker att det är så jobbigt att hon inte är sitt vanliga jag. Som sagt, jag vet att det är ännu jobbigare för henne (och hennes sambo som lever med henne varje dag), men jag tycker att jag ändå får lov att tycka att det är jobbigt 😣
Det är en helt okej känsla ❤️ Min mormor sista halvåret tappade totalt minnet efter all strålning hon behövde genomgå under sin cancerbehandling plus en fall olycka som hon inte borde ha överlevt. Hon kom inte ihåg ens sin man på slutet. Och det är inte kul att stå och se på, man känner sig maktlös 💔 Jag försöker tänka på alla fina minnen vi hade istället.
 
Matlådeprepp till det långa arbetspasset imorgon.
5D0FAEBA-4478-4677-B36B-FBC37C1E5E36.webp
 
Har haft en ganska jobbig dag idag. Mycket ångest och en känslomässig berg och dahlbana.

Farmor har Alzheimers… och det börjar märkas att hon är mer snurrig än hon brukade vara. Och för att vara helt ärlig, det är ganska jobbigt att se henne förändras (ja, jag vet att det är ännu jobbigare för henne) 💔
Vi träffades tex i en park för att fika för någon vecka sedan, men då hade hon glömt fikat hemma. Besvikelsen och skammen i hennes ögon när hon insåg att hon glömt fikat hemma :( :cry:

Förra veckan var hon hemma hos oss i nya huset. Inom uppskattningsvis 15 min så frågade hon mig tre gånger om jag mår bra. Något hon aldrig gjort förr.

Nu har hon ringt och frågat mig två gånger när vi kommer hem. Jag vet att det kommer bli "värre". Men usch, jag tycker att det är så jobbigt att hon inte är sitt vanliga jag. Som sagt, jag vet att det är ännu jobbigare för henne (och hennes sambo som lever med henne varje dag), men jag tycker att jag ändå får lov att tycka att det är jobbigt 😣


Det är jobbigt för de anhöriga. Min pappa fick alzheimers när han var 59 år och det kändes så djävla hårt. Försök ta vara på de fina stunderna men själv tyckte jag det blev tuffare för varje år. Däremot blev det nog bättre för honom efter några år för då var han mer i sin värld och inte så medveten själv. Man förlorar ju en älskad person som den än gång var och det är alltid både sorgligt och jobbigt mentalt. Tyckte också det var jobbigt när han upprepade gånger ringde och frågade om samma saker. Ta hand om dig ❤️ har du några frågor om alzheimers eller hur jag upplevde vissa situationer eller bara vill ha stöd i situationen får du gärna skicka pm.
 
Just ätit upp den sista tabbouleh, det höll bra i några dagar måste jag säga. Faktiskt godare dag två och framåt än första dagen. Två tips fungerade bra, det ena är att köra persiljan i en blender istället för att hacka för hand, går mycket snabbare. Den andra var att när jag tärnat tomaterna la jag dem i ett durkslag och så fick de rinna av i nästan en timme. Gjorde att det inte blev något klet/vätska utan allt höll sig fräscht. Lade, faktiskt, i lite tärnad gurka efter att ha skrapat bort frön och ner i samma durkslag.
 
Nu har jag tvättat och målat kaklet :up: ! Imorgon ska jag måla lager två och sätta nytt silikon vid diskbänken. Sedan blir det till att dra igång luckmålningen..... Förstår inte riktigt hur det logistiskt ska gå till bara... Jag kommer att ha skåpluckor liggandes över hela huset.... O_o
 
Det är helt okej att tycka det är jobbigt :heart Min morfar är dement, nu på nivån att han inte minns mig. Det är skitjobbigt inse att tiden då vi åkte på fisketurer och på andra utflykter tillsammans med mormor är förbi och kommer aldrig igen.

Känslor är känslor och måste få finnas :heart
Tack <3 Och tack för att du delar med dig <3

Ja, det är just det jag har ångest över, att det kommer att komma en dag när farmor inte minns mig längre. Att hon kommer titta på mig och fråga "vem är du?", att hon kanske inte kommer kunna bo hemma och att hon kanske inte ens kommer att minnas sin sambo sedan 10+ år 😣

Det är en helt okej känsla ❤️ Min mormor sista halvåret tappade totalt minnet efter all strålning hon behövde genomgå under sin cancerbehandling plus en fall olycka som hon inte borde ha överlevt. Hon kom inte ihåg ens sin man på slutet. Och det är inte kul att stå och se på, man känner sig maktlös 💔 Jag försöker tänka på alla fina minnen vi hade istället.
Tack för att du delar med dig <3 Min mormor och morfar dog av cancer, lymfköttelcancer. Morfar hade gått med sin cancer oupptäckt i 10+ år så han fick knappt någon behandling då den var så långt gången. Mormors prognos var positiv men sedan hände något och hon strök med, men jag vill minnas att hon var sig själv "ända in i kaklet" (eftersom det gick så snabbt).

Ja, så är det. Man får försöka att fokusera på de fina minnena från innan sjukdomstiden <3

Det är jobbigt för de anhöriga. Min pappa fick alzheimers när han var 59 år och det kändes så djävla hårt. Försök ta vara på de fina stunderna men själv tyckte jag det blev tuffare för varje år. Däremot blev det nog bättre för honom efter några år för då var han mer i sin värld och inte så medveten själv. Man förlorar ju en älskad person som den än gång var och det är alltid både sorgligt och jobbigt mentalt. Tyckte också det var jobbigt när han upprepade gånger ringde och frågade om samma saker. Ta hand om dig ❤️ har du några frågor om alzheimers eller hur jag upplevde vissa situationer eller bara vill ha stöd i situationen får du gärna skicka pm.
Tack för att du också delar med dig <3 Absolut är det jobbigt för anhöriga också. Vill bara inte att det ska låta som att jag tycker att det är mest synd om mig själv :bag: För det är det ju inte!

Verkligen. Vi har träffat farmor fler gånger den senaste månaden, än vi gjort under resten av året. Tror det kommer att få bli så nu, vi får se till att träffa henne så ofta som möjligt och skapa fina minnen medan hon fortfarande är "med" <3

Håller med om att det är jobbigt när de frågar samma sak flera gånger. Nu är detta fortfarande väldigt nytt för mig, men jag upplever att jag slits mellan att vilja säga "farmor, du har redan frågat detta X antal gånger, men *insert answer*" och att bara svara helt normalt en gång till. Jag fattar ju att hon inte minns att hon frågat samma sak tidigare och att det är därför hon frågar igen, så därför har jag (än så länge) bara svarat helt normalt varje gång hon frågat. Tror dessutom att risken att hon slutar prata helt (pga skäms) är stor om jag säger att hon redan frågat om det.

Tack <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
732
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 850
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 157
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 149
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp