vad gör ni...?

Sv: vad gör ni...?

Önskar oss ett ridhus inom gångavstånd...*L*

Nej vi har snösulor, guldskor och mycket varma kläder. Ridandes ser man ut som en boll som sitter på pållen, körandes ser man ut som en björn eller nåt (kör i mormors gamla päls från 1900-frös ihjäl).
Träningen består mest av skritt men nu när det är snö funkar ju även andra gångarter. Det är halkan som är värst tycker jag!

Jag ökar på tömkörningen helt klart, både på slät mark och i terrängen, då får både jag och hästen lyfta på benen och japp, det är skitjobbigt, men jag tror mig ha hört nåt om att en god ryttare har ett bra grundflås och så var det nåt om att träna upp den egna fysiken också.. jaja.. :smirk:

Barbacka är också bra när man inte vill frysa så mycket. Tycker man blir varmare även i fötterna av att inte ha stigbyglarna, även om mina är av plast och inte metall...

Så för oss blir det skritt, (trav och galopp så fort det kommer snö), tömkörning och dressyrpass i skritt - korta, fast med lite högre ställda krav på precision och form än vanligt (skadar liksom aldrig med lite "lydnadsträning"), samt rena promenader vid hand. Vore mina hästar inkörda skulle jag lägga in det med (och elektriskt uppvärmda kläder också förmodligen så kallt som det är att köra).

Kylan stoppar inte mig och mina araber iaf, vi rider även när det är -25, iaf om det inte är iskana, för nån hejd får det väl vara på hur tråkigt man kan ha det en iskall dag... :angel:

/JES

När marken är stenhård och knölig så passar jag på att skritta bort till olika "läskigheter" som mina hästar inte riktigt är helt överens med (broar, diken, ispölar som kraschar och låter jätteläskigt när man trampar på, stenplattor på min tomt etc) och vänjer hästarna vid dessa saker i lugn och ro. Sådant tycker jag mig sällan ha tid att öva när jag håller på att träna hästarna fysiskt under våren och sommaren. Andra saker jag brukar öva på när jag är ute och skrittar med sällskap är att växla täthäst, rida olika vägar med hästarna och skritta i olika tempon. Då känns det inte lika trist att bara "skritta runt", plus att man samtidigt övar på en massa saker som man har nytta av senare.

Men som sagt så blir det ofta väldigt kallt att bara skritta runt, hur mycket man än tycks ha klätt på sig. Jag håller fortfarande på att experimentera för att hitta de ultimata vinterridkläderna - än så länge får jag nöja mig med att begränsa dessa skrittpass till 40-50 minuter.

Det enda väder jag vägrar rida i är blötsnöskyfall. :eek:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 919
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 777
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 238
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka