vad gör ni...?

S

sanni

När marken är hård som sten och man fryser bara man sticker näsan utanför dörren? Hur tränar ni då? (om man har naturen som ridhus;) )

Själv går jag mycket till fots med hästarna för då håller man sig lite varm..tyvärr är ju skogen inte så fin att gå i har i småland längre...men man försöker hitta lite träd att runda och lite backar att gå i..
Sedan blir det ju en massa varm choklad denna årstid..vem kan säga att inte det är gott...
Några mer tips??

Sv: vad gör ni...?

sanni skrev:
När marken är hård som sten och man fryser bara man sticker näsan utanför dörren? Hur tränar ni då? (om man har naturen som ridhus;) )

Själv går jag mycket till fots med hästarna för då håller man sig lite varm..tyvärr är ju skogen inte så fin att gå i har i småland längre...men man försöker hitta lite träd att runda och lite backar att gå i..
Sedan blir det ju en massa varm choklad denna årstid..vem kan säga att inte det är gott...
Några mer tips??

Jag pälsar på mig alla kläder jag har och så försöker jag varva myyycket långsam trav med skritt. Vill inte frysa och hästen ska inte börja svettas. Avrundar ofta med att gå sista bitan hem.

Skrittar och skrittar...
Beroende på hur underlaget är så rider jag även fortare. Jag vill att det ska vara visst "glid" när hästarna sticker ner brodden i underlaget för att jag ska rida som vanligt.
Att det är hård bekymrar mig inte lika mycket som att det blir stumt och tvärnit för hoven i nedslaget.
Hoppas ni fattar vad jag menar...;)
Försöker låta bli att hästarna blir helt utan ridning pga av underlaget, vill ha dom så pass igång att man kan passa på att träna hårdare de dagar vädret tillåter.
Känns ju tråkigt att inte kunna rida den fina långtur man tänkt sig pga av att hästarna vilat mer än en vecka innan.
Personligen vill jag inte att de ansträngs om de vilat mer än tre dagar innan.

Jag har hört att det är farligt att motionera när det är under -8... stämmer det? jag vet ju själv hur det känns om jag ska springa till tåget när det är så kallt, men är det farligt? jag kommer nämligen inte ihåg vart jag har hört det...

kimmis87 skrev:
Jag har hört att det är farligt att motionera när det är under -8... stämmer det? jag vet ju själv hur det känns om jag ska springa till tåget när det är så kallt, men är det farligt? jag kommer nämligen inte ihåg vart jag har hört det...

Jag tycker alltid man ska undvika att motionera!:D
Obs, gäller mig själv.

Hästar klarar utan större problem hård ansträngning ner mot -20-25 grader.

-8 är ju inte ens kallt! Skidåkare tävlar nog oftast när det är betydligt kallare.
Läste i en gammal tråd att de inte ställer in travtävlingar förrän det är 22-25 minusgrader.

Jag brukar inte hårdträna mina hästar när det är för många minus, max en sådär -10. Rider gör jag även fast det är snorkallt (tja inte vid 25 minus...usch!) men under tio minus så är det bara lättare träning.

Araber är ju gjorda för ökenklimat liksom jag ;) Jag har läst att araber har kortare luftvägar och större näsborrar för att kunna få ner luften i lungorna fortare, därav är de uthålligare, men när det är kallt så får de ner mer kall luft i lungorna. De är ju som sagt gjorda för varma klimat och har inget behov av att värma sin luft. Andra raser har längre luftvägar, som värmer luften på väg ner till lungorna, så de klarar lägre temperaturer. Jag kan ju ha fel, rätta mig den som är bättre vetande, men i mina öron låter det ändå inte så bra att träna vid 20 minus....

Camilla

Senast ändrad:

Frysa behöver man inte göra. Det finns ju kläder.

Ett tillägg till vad andra har sagt. Så länge det är barmark så går det utmärkt att trassla sig rakt in skogen och låta hästen lyfta på benen och klättra. Det blir ju lite variation till skritt och långsam trav rakt fram på släta och hårda vägar.

Sedan är det väl läge att lasta och åka till ridhus. Lite hopp och voltarbete passar bra.

Hälsning Maja

Kul se nån mer som går till fots med hästen...
Tycker själv det är så kallt skritta ut en timme....hur man än klär sig. Skillnad när man kan trava lite. Men går man får man ju motion själv så man håller sig i trim till snön kommer o man kan börja rida lite mer igen...Rosiga kinder o solsken i blick.

långa rundor skritt... klättring.... "offroad" i skogen för att pållen ska få lyfta på benen ordentligt... och lite dressyrarbete... tar det lugnt då det är hårt i marken och passar på att öka tempot lite när det är varmare ute å mjukare i marken..

Här är en till som ofta går till fots med hästen, alltid före och efter varje ridpass - 1.5 km före och 1.5 km efter. Ibland mer.

Jag springer mina joggningsrundor som vanligt och suckar avundsjukt över de som har häst. :angel:

Risken är att man bara lurar sig, i och med att hovslagen inte hörs så väl.

Habina skrev:
Jag springer mina joggningsrundor som vanligt och suckar avundsjukt över de som har häst. :angel:

Hehe du kan få låna mina så gärna, säg bara till:bow: ... så kan du få springa i ett friskt tempo, det lovar jag dig..;)

Skrittar!!! I massor.... Men åas har jag ju inte så taskigt underlag under så stor del av vintern. Nu har det tex kommit 1- 1/2 deci snö och när den packas så blir det bästa underlaget på hela året... I övrigt blir det dressyrträning, klättring, skogsridning. Men ofta är åkrar och ängar mjuka och går att träna på. Sen rider jag ibland i ridhuset.

När det gäller minusgrader och träning - människor har ju kort väg ner till lungorna och om vi dessutom andas med munnen så blir luften i lungorna väldigt kall. Hur skadligt det är jämfört med om man tränar sig svettig och hinner bli kall i den kalla luften efteråt det vet jag inte men jag antar att det senare är värre. Hästar öht, även om de har kortare halsar (många nordisar har det också), har mycket längre till lungorna och hinner värma luften rätt bra.

Jag tror att köldgränsen för travtävlingar går vid -25 men då är det för kuskarnas skull... Ni som liksom jag har kört travhäst på isbana i -15 och snålblåst inser hur kallt det måste vara för händerna att köra i -25.... :(

Själv tränar jag som vanligt ner till -15. Skulle jag ha en varmare gräns så skulle det begränsa min träning rätt rejält januari - mars. Har inte märkt några problem med min arab. Viktigt är dock att är det kallt är alltid ländtäcket på och att vi aldrig, aldrig såsar till så att han kyls ner när han är svettig. Så när det är avskrittning hemåt så är det i rask takt med mig gåendes bredvid.

Min kompis ser till och med till att hennes sambo möter upp med täcke lagom till avskrittningen och det är nog det bästa men jag har tvyärr inte lika lättlurad sambo... ;)

/Camilla

Jag brukar leda henne upp till ridhuset och sedan rida lite där, ibland på helgerna skrittar vi ut lite på småvägar. Skogen har vi låtit bli för jakten som pågått, tror inte de skulle skjuta mej och hästen men är rädd att bli jagad av jakthundarna (kanske obefogat, men jag är ändå rädd).

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 922
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 777
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 238
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka